Šių metų birželio pradžioje Pranešu.lt surinko ir palygino visų Lietuvoje šiuo metu veikiančių prekybos tinklų analogiškų prekių kainas trimis skirtingais laikotarpiais: vasario viduryje, vos tik prekybos tinklai paskelbė sumažinę kainas, kovo pabaigoje ir birželio pradžioje. Tyrimą Pranešu.lt komandai apsunkino tai, kad asortimentas prekybos tinkluose išties skiriasi.
Tinklai pešasi – pirkėjas laimi
„Palyginę tų pačių ar labai panašių produktų kainas skirtinguose prekybos tinkluose, galime drąsiai teigti: kur keli prekybos tinklai pešasi – laimi pirkėjas. Savo pamėgtus produktus pirkėjai tikrai gali nusipirkti pigiau. Prekybos centruose atpigo populiarios, kasdienio vartojimo, daugiausia maisto prekės: batonai, vištiena, pienas, sviestas, varškė, sūris, grietinė, obuoliai. Jos sudaro krepšelį, kurio pirkėjai užsuka į parduotuves mažiausiai kartą per savaitę“, – sakė Eglė Kybartienė, projekto Pranešu.lt vadovė, LVOA prezidentė.
Anot E. Kybartienės, konkurencija mažmeninės prekybos rinkoje Lietuvoje – išties labai didelė. Tad nieko nuostabaus, kad prekybos tinklui „Maxima“ žengus pirmą reguliarių kainų mažinimo žingsnį, operatyviai reagavo ir visa rinka.
„Įdomu tai, kad beveik visi prekybos tinklai po pirmos piginimo bangos nenustojo leisti kainų ir, matyt, stebėdami konkurentų veiksmus, mažina jas toliau. Prekybos tinklui „Maxima“ vidutiniškai 13 proc. atpiginus nemažai pagrindinių maisto ir pramoninių prekių, panašiai elgėsi ir kiti prekybos tinklai. Pavyzdžiui, kovo pabaigoje daugumos stebėtų prekių kainos buvo dar po kelis procentus mažesnės nei vasario viduryje. Aptikta tik pora pabrangusių prekių kai kuriuose prekybos centruose“, – apie akivaizdžius kainų pokyčius pasakojo E. Kybartienė.
Turimais duomenimis, kainų varžytuves šiuo metu laimi kainų mažinimo strategiją pradėjęs prekybos tinklas „Maxima“. Nuo jo nedaug atsilieka prekybos tinklas „Norfa“. Šiuo metu iš 27 lygintų prekių, kurias pirmasis paskelbė atpiginantis prekybos tinklas „Maxima“, 7 prekės pačios pigiausios yra „Maxima“ parduotuvėse. „Norfoje“ šiuo metu pigiausiai galima rasti dvi prekes (balandį buvo šešios), „Prisma“ parduotuvėse – taip pat dvi. Balandį dvi pigesnės prekės buvo ir „Iki“ parduotuvėje, viena – „Fresh Market“. Likusių prekių kainos dviejuose ar daugiau prekybos tinklų sutampa.
Tarp labiausiai pigusių prekių – pieno produktai, mėsos ir duonos gaminiai. Iš mėsos gaminių – vištiena, smulkinta kiauliena ir vaikiška dešra, iš duonos gaminių – batonas ir juoda duona, iš pieno produktų – fermentinis sūris, varškė, sviestas, jogurtas.
Paslaugų teikėjai centus ignoruoja
Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso tarybos nario Kęstučio Kupšio, vykdytas tyrimas parodė, kad su euro atėjimu į Lietuvą prasidėjęs kainų mažinimo „karas“ tarp prekybos tinklų vartotojams buvo akivaizdžiai naudingas.
„Sutaupytas piniginės turinys pirkėjams tikrai turėtų pasijusti, nes būtiniausių produktų kainų mažėjimas visoje rinkoje yra akivaizdus“, – sakė K. Kupšys. Kiek daugiau problemų, anot LVOA atstovo, matyti paslaugų sektoriuje, ypač ten, kur mėgstama atsiskaityti grynaisiais pinigais: autoservisuose, kirpyklose. „Smulkiose prekybos ir paslaugų vietose greit pereita prie lygių kainų eurais, siekiant patogumo tiek vartotojui, tiek pardavėjui. Ir kainos daug kur buvo suapvalintos ne vartotojo naudai“, – pasakoja K. Kupšys.
Statistikos departamento duomenimis, dėl euro įvedimo stebint kainas nustatyta, kad gegužės mėnesį iš šimto prekių ir produktų krepšelio 44 prekės atpigo, o 39 – pabrango.
Prekybos tinklai neigia kainų karą
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis įrodinėjo, kad „Norfa“ prekybos tinklas visada pasižymėjo žemomis kainomis, o kainodara buvo pavyzdžiu ir siekiamybe konkurentams.
„Ne, mes nemanome, kad vyksta karas. Mes manome, kad tai daugiau viešųjų ryšių ir rinkodaros veiksmai. Tyrimai gali būti įvairūs, vieni gali padaryti vienokį, kiti kitokį tyrimą, bet mes tvirtiname, kad kainodaroje, mes visada esame priekyje. Dar kitas dalykas, čia neįvertintas „Norfos“ nuolaidų kortelės poveikis. Čia turbūt buvo vertintos nominalios kainos, tuo tarpu „Norfos“ kainas visuomet reikėtų vertinti po nuolaidų kortelės, nes tai daro ženklią įtaką kainai,“ – teigė Darius Ryliškis.
Prekybos tinklo „Maxima“ komunikacijos vadovė Renata Saulytė teigia, kad pastebėjo, jog kiti prekybos tinklai pasekė jų pavyzdžiu ir šioje konkurencijoje laimi vartotojai.
„Kainų sumažinimas nėra prekybos tinklo „Maxima“ kainų karas. Tai yra ilgalaikė kainų mažinimo strategija. Konkurencija Lietuvos mažmeninės prekybos rinkoje labai aštri. Dėl to nieko nuostabaus, kad prekybos tinklui „Maxima“ žengus pirmą reguliarių kainų mažinimo žingsnį, operatyviai sureagavo ir visa rinka. Pastebėjome, kad konkuruojama beveik dėl kiekvieno produkto kainos, akivaizdu, kad iš šios nuožmios konkurencijos laimi vartotojas,“ – tikino Renata Saulytė.
Prekybos tinklo atstovė neslėpė, kad šį kainų mažinimą paskatino ir į rinką ateinantys nauji žaidėjai.
„Neslėpsime, mums kelia susirūpinimą ir auganti konkurencija rinkoje – į rinką žengia nauji stiprūs žaidėjai, ambicingų plėtros planų turi ir esami konkurentai. Tačiau konkurencinę aplinką pastaraisiais metais lemia ne tik aktyvi tinklų plėtra, bet ir augantys klientų reikalavimai asortimentui, mažos kainos ir geros kokybės poreikis, mažėjantis pirkėjų skaičius,“ – pasakojo R. Saulytė.
Tv3.lt primena, kad į Lietuvą ateina Vokietijos prekybos tinklas „Lidl“, kuris pasižymi itin žemomis kainomis.