Savaitės specifinis bruožas – daugiau naujų filmų. Gaila, kaip tik senesnieji paprastai geresni, o šio principo išimtys – retos.
Šeštadienis
LTV siūlo net du naujus prancūzų filmus, vienas kurių – televizinis „Įsimylėjęs“ (0.05 val.; kartojama antradienį, gegužės 10 d., 14.55 val.) – pasakoja apie bedarbių meilę ir kokiomis nors reikšmingesnėmis meninėmis ypatybėmis nepasižymi. Antrąjį – „Ponas Batinjolis“ (17.00 val.; kartojama pirmadienį, gegužės 9 d., 14.45 val.) – sukūrė žinomas prancūzų aktorius ir režisierius Gerard‘as Jugnot („Pino, paprastas faras“ ir kt.). Paprastai apie rimtus dalykus šis kiek populistinių polinkių autorius bando kalbėti su šypsena. Toks ir jo rodomas filmas, sukėlęs diskusiją: vieni džiaugiasi, kad Prancūzija pagaliau turi savo atitikmenį italų pagarsėjusiai tragikomedijai „Gyvenimas yra gražus“ – mat abiejuose keliamos žydų genocido per karą problemos, o siaubas supriešinamas su juoku, kiti mano filmą esant paviršutinišku ir netaktišku. Apolitišką poną Batinjolį, nelauktai sau pačiam gelbstintį žydų berniuką, vaidina, aišku, pats Gerard‘as Jugnot.
Yra ir vien tik niūrokos faktūros naujų filmų apie karą. „Povandeninis kalėjimas“ (LNK, 20.50 val.), kuriame submarinų kare įstrigusius vokiečius bent vaidina vokiečiai (Tilas Schweigeris – kaip be jo), o amerikiečių karius ir jų viršininkus – amerikiečiai (Williamas H.Macy geba būti ir ne toks komiškas, kaip jo „žvaigždiniame“ vaidmenyje „Fargo“). Kas yra epas „Pearl Harboras“ (TVP1, 21.10 val.), ir taip žino visi. Kiek anksčiau statyta juosta „Ten, kur suteka upės“ (BTV, 20.50 val.) – bene apskritai pirmas Vokietijoje sukurtas pasakojimas apie vokiečių karo belaisvių likimą. Didelių apibendrinimų čia nerasi, greičiau tai karinių nuotykių juosta, pastatyta pagal Josefo Martino Bauerio bestselerį, o tas, savo ruožtu, rašytas pagal tikrą istoriją, kaip vokietis trejus metus brovėsi namo iš Sibiro. Nors filmą statant dalyvavo ir rusų kinematografininkai (mažiau girdėti aktoriai ir puikus kompozitorius Eduardas Artemjevas), būtent rusų patriotai internete labai piktinasi sovietinio lagerio vaizdais.
Rusų kanalai šiomis gegužės 9-osios išvakarėmis, natūralu, tiesiog sproginėja nuo savų karinių patriotinių filmų. Žmoniškesnė klasikinė, dar 1957 metų juosta „Skrenda gervės“ (Naše kino, 16.00 val, kitądien -- 9.00 val. ir dar per ukrainiečių STB 24.00 val.). Tai vienintelis tarybinis filmas, per visą Kanų festivalio istoriją apdovanotas „Auksine palmės šakele“. Karo sugriauta meilė, palūžusi mergina (įspūdinga Tatjana Samoilova, po to taip ir nebegavusi savo talento vertų vaidmenų) – visa tai ekrane rodoma be trankių frazių, ekspresyvia, aniems laikams nauja kino kalba.
Gana nauja (2002) amerikinė komedija „Septyniolikmečiai“ (LNK, 17.00 val.) – apie koledžo studentų neproblemišką gyvenimą, kokių buvo jau ne viena. Bet kai visuose kanaluose – vien tik karo vaizdai, -- vis šioks toks paįvairinimas. Tiems, kurie seka žvaigždžių kelius, gali būti įdomu pamatyti, kaip Amerikoje karjerą daro jaunoji vokiečių aktorė, visų prisimenama filmo „Bėk, Lola, bėk“ herojė Franka Potente. Jos partneris čia – pats Elijah Woodas.
Pats naujausias Pedro Almodovaro filmas „Blogas auklėjimas“ (TV3, 22.55 val.) spėjo prisirinkti įvairių tarptautinių premijų. Žinoma, šiame pasakojime apie dar mokykloje dvasiškių seksualiai išnaudotų berniukų tolesnį likimą jaučiama tvirta ispanų režisieriaus ranka, tam tikras jo polinkis į skandalingumą. Įdomiai naudojamas ir „kino kine“ principas.
Vis dėlto tie amžini Almodovaro vyrukų (tarp jų – labai šiandien populiarus gražuolis Gaelis Garcia Bernalis) persirenginėjimai moterimis, savos lyties šauksmo prakeikimas, sąmoningi kad ir išradingo kičo įtarpai, triumfuojantis melodramatiškumas ima šiek tiek jau ir pabosti. Tai grynai asmeninė nuomonė, bet „Pasikalbėk su ja“, režisieriaus kurtas prieš šį filmą, panašu, buvo kur kas stipresnis.
Sekmadienis
Pradėsim nuo naujųjų juostų, o tokiomis aš reliatyviai laikau tas, kurių statymo metų pradžioje stovi skaičius „2“.
Vokiečių, ir dar televizinė, kad ir naujitėlaitė, komedija -- ar gali būti kas baisiau? „Kambarinė ir milijonierius“ (BTV, 21.00 val.) – jau pavadinimas kalba už save, o herojus milijonierius nutaria pažaisti kažkokius pseudosocialinius žaidimus, inkognito padirbėti savo paties įmonėje. Holivudas tokius siužetus apčiulpė ir išspjovė jau 4-5 dešimtmečiais. Irgi komedija „Gera mergaitė“ (BTV, 22.50 val.), svarstanti, kaip pabėgti nuo gyvenimo nuobodybės, nuo pirmosios juostos pažengė netoli, juolab, kad jai vokiečiai jau susivienijo su Holivudu. Vienas, šiai savaitei svarbus privalumas – filmai NE apie karą.
Visiškai naujas „Van Helsingas“ (1 Baltijos kanalas, 20.25 val.) vėl nukelia į Transilvaniją, į vampyrų karaliaus Drakulos valdas, į kurias braunasi nieko nesibijantis šaulys. Daug specialiųjų efektų, bet ankstesnės šio amžino siužeto versijos būdavo ir įdomesnės, ir stilingesnės.
Jeigu nebaisu žiaurumo, kurio čia apstu, galima pažiūrėti prancūzų juostą „Rekviem“ (11 kanalas, 22.30 val.). Čia – ir kaliniai, ir vienuoliai, ir prievartavimai, kankinimai, bet ir pro visus tuos baisumus prasišviečianti išpirkimo idėja.
Tarp karinių filmų matyti irgi baisus televizinis epas „Hirosima: miestas pelenuose“ (BTV, 12.05 val.), kurio pavadinimas jau viską pasako. Kurta pagal realius išgijusių žmonių prisiminimus, bet krypsta į melodramą, nepaisant garsiojo Maxo von Sydowo (jis čia – šventikas) dalyvavimo. Kitą karinę juostą – Steveno Spielbergo „Gelbstint eilinį Rajaną“ (LTV, 21.00 val.) – aišku, prisimenate. Kaip ir seną amerikiečių karinį džipą, per premjerą stovėjusį prie „Coca Cola Plaza“ kino teatro, berods, tuomet dar besivadinusio lietuvišku „Vingiu“. Labai efektinga ir ganėtinai paviršutiniška. Vis dėlto dėmesio verta: iš ekrano pirmą kartą atvirai pasakyta, kad II pasaulinį karą laimėjo vieni amerikiečiai. „Diversantai“ (LNK, 22.30 val.) šiek tiek įdomesni vien dėl to, kad apie karo užkulisius čia bandyta prabilti komedijos priemonėmis. Kaip ir rusų bei lenkų bendros gamybos „Zosia“ (Naše kino, 16.00 val. ir kitądien, 9.00 val.), nes čia triumfuoja – tegul karinė – melodrama ir jaunutė, labai nuoširdi lenkų aktorė Pola Raksa.
Malonu vėl prisiminti amerikiečių 1992 metų „Įsibrovimą“ (TV3, 22.35 val.). Mat, režisierius Walteris Hillas sugeba ir užburti žiūrovą nuotykiais (šiuo atveju ieškomas auksas, kuris, pasirodo, ramiai sau guli kažkokio apleisto fabriko užkaboriuose), įtempčiausiu veiksmu, o drauge nepamiršti ir rimtų problemų, šiuo atveju – rasinio pakantumo.
Nelauktai įdomiai šiandien vėl greičiausiai nuskambės 1986 metų Artūro Pozdniakovo muzikinė juosta „Kažkas atsitiko“, demonstruojama LTV2 Retrospektyvos (20.20 val.; kartojama trečiadienį, gegužės 11 d., 16.15 val.). Atrodytų – nepretenzingas Algirdo Kaušpėdo, Andriaus Mamontovo, Vytauto Kernagio tuomet labai populiarių dainų užfiksavimas, bet ir ne tik. Filmas koncertas – o drauge ir Lietuvos laisvėjimo, tikrų pasipriešinimo nuotaikų meninis dokumentas. Vien jaunimo minios per koncertus, kurias tramdo dar sovietine uniforma dėvintys kareivukai, šiandien atrodo taip įspūdingai, kad net graudokai. Būna tokių mažyčių stebuklų, kai pramoginė juosta staiga ima ir perauga į naujausiosios istorijos reliktą.
Pirmadienis
Vokiečių ir čekų bendros gamybos televizinis psichologinis trileris „Žiurkės“ (1 serija – 20.20 val; kartojama trečiadienį, gegužės 11 d., 14.00 val.), bandantis tęsti amerikinių katastrofų filmų tradicijas (čia toji katastrofa – žiurkių platinamas mirtinas virusas), mūsų krašte reklamuojamas lietuviškomis gausiomis pavardėmis. Deja, pagrindinę gydytoją Katriną vaidina niekad negirdėta vokietė Anne Cathrin Buhtz, o mūsų šlovingieji, lygiai kaip ir žiauriai apterštą miestą kai kuriuose kadruose „vaidinantis“ Vilnius, pasirodo vien tik fone. Tad ir jų pavardžių neminėsiu – gėda.
Kabelinė „Vinita“, jeigu nepameluos, šiandien vėl rodo mano ką tik jau pristatinėtus gerus filmus: švedo Lukaso Moodyssono „Lilija amžinai“ (18.30 val.) – apie skaudų į Vakarus pabėgusios mergaitės likimą, o taip pat samurajišką Takeshi Kitano „Zatoiči“ (21.00 val.).
Palydovinis RenTV kanalas šiandien dėl visai nesuprantamų priežasčių (gimtadienis praėjo kovo mėnesį) pagerbia lenkų režisierių Andrzejų Wajdą – net dviem jo filmais. Na, Wajdą visuomet yra dėl ko gerbti, pažiūrėti kone stipriausią klasikinę jo 1958 metų juostą „Pelenai ir deimantas“ (9.50 val.), su tragiška įtampa bei stebėtinu tiems laikams atvirumu papasakojusią apie lenkų visuomenės susiskaldymą tuojau po karo, o visas simpatijas atidavusią jaunam antikomunistui, kurį vaidina Zbigniewas Cybulskis, -- visuomet šventė. Stiprus ir 1970 metų „Kraštovaizdis po mūšio“ (12.30 val.); vaizduojamas metas – beveik tas pats, amerikiečiai ką tik išlaisvino fašistų konclagerio kalinius, tačiau, kaip matyti iš jaunojo poeto Tadeko (Danielis Olbrychskis) paveikslo, iš naujo mokytis gyventi – nepaprastai dramatiškas procesas, tegul jį ir palydi apšvarinantys Vivaldi ar Chopino muzikos akordai.
Du savaip neprasti filmai iš Amerikos. Nepriklausomojo Bryano Singerio trileris „Paprasti įtariamieji“ (TV1, 21.00 val.), 1995-aisiais subūręs nepaprastą aktorių ansamblį (Stephenas Baldwinas, Gabrielis Byrne‘as, nusikaltimą tiriantį reporterį kuriantis Chazzas Palminteri, Kevinas Spacey, Benicio Del Toro ir kt.), prikausto dėmesį nuo pirmo iki paskutinio kadro, kuriame ištariama apibendrinanti frazė: „Didžiausias velnio gudrumas – tas, kad jis įtikino pasaulį neegzistuojąs“. O „Išgyventi iki sekmadienio“ (BTV, 22.20 val.) gana neblogai naudoja juodosios komedijos žanro teikiamas galimybes. „Mažiukas“ 18-metis, mamytės terorizuojamas herojus ilgainiui pasirodo ne iš kelmo spirtas; bet šmaikščiausiai turbūt skamba jo bičiulio paveikslas, dar prieš išgarsinusį jį „Pianistą“ sukurtas Adrieno Brody.
TV1 kanalas rodo dokumentinio filmo apie kino operatorių Joną Tomaševičių, savita plastika prisidėjusį prie lietuvių filmų „Jausmai“, „Ave, vita“, „Herkus Mantas“, „Moteris ir keturi jos vyrai“, „Skrydis per Atlantą“ bei kitų sėkmės, premjerą (19.00 val.).
Antradienis
Sukau sukau galvą, kas gi čia per „Klaikus išbandymas“ (TV1, 21.00 val.). Pasirodė: Romano Polanskio „Frantic“ („Apsėstasis“), dar 1988 metais Hitchcocko dvasia sukurtas šaunus trileris, kuriame paprasti žmonės yra įtraukiami į ekstraordinarinius įvykius. Štai daktaras Ričardas Vokeris (Harrisonas Fordas) su žmona atvyko į Paryžių, o toji ėmė ir pradingo. Gelbėdamas žmoną, herojus patirs nelaukčiausių nuotykių, aptiks narkomanijos bei terorizmo pėdsakus.
Puikų 1994 metų filmą „Pabėgimas iš Šoušenko“ siūlo 1 Baltijos kanalas (21.30 val.). Timo Robbinso herojų bankininką apkaltina nužudžius žmoną ir pasodina į kalėjimą. Čia vyksta patys neįtikimiausi bei žiauriausi dalykai. Bet ar taip jau neįmanoma iš šios velnio lindynės – Šoušenko – pabėgti? Nusikaltimas – ir kito, retesnio dienos filmo „Apsnigti kedrai“ (TV3, 23.15 val.) varomoji jėga. Tik šis kūrinys labiau traukia savo etniniu įvairumu, jame pasakojama apie japonų bendruomenę Jungtinėse Valstijose, dramatiškus šios likimus. Na, o nuotykių komedija „Galaktikos gelbėtojai“ (LTV, 21.10 val.), naudodama ir fantastinius motyvus, gana išmoningai pasakoja, kaip kitų planetų gyventojai naiviai įtiki žemiškais serialais. Drauge tai ir tam tikra amerikinės televizijos reklama.
Visi čia minėti filmai – aišku, amerikiniai. Bet įdomiausias man atrodo talentingos naujazelandietės režisierės Jane Campion (dar prisimenate „Pianiną“?) „Šventasis dūmas“ (TVP1, 0.20 val.), kur dalyvauja tik amerikiečių kapitalai ir aktoriai, o veiksmas vyksta Australijoje. Campion, kaip dažniausiai, renkasi egzotišką medžiagą; jos herojė, kuriama Kate Winslet, pabuvo Indijoje, ten pateko į galingą kažkokio guru įtaką. Išsigandę tėveliai kviečia specialistą net iš Amerikos (Harvey Keitelis), bet jį patį irgi paveikia mistinis laukas, ir linksmai nuspalvintoje scenoje praradęs orientaciją personažas net vaikšto po bušą, raudona suknyte apsirėdęs.
Trečiadienis
Dienos juosta „Tai bent sekmadienis“ (LTV, 23.10 val.) – paskutinioji prancūzų kino poeto Francois Truffaut gyvenime. „Elito kinas“ demonstruoja jau antrą (po „Švelnios odos“, o bus dar ir „Kaimynė“) šio neeilinio kino menininko, vieno prancūzų „naujosios bangos“ iniciatorių, kūrinį. Truffaut stilius – labai specifiškas. Net paėmęs kriminalinę intrigą (agentūros vadovas Žiuljenas – Jeanas-Louis Trintignant‘as – yra apkaltinamas žmonos ir jos meilužio nužudymu), autorius neišvengia jam būdingo švelnumo bei lengvos ironijos.
Pastaroji čia siejasi su sekretorės Barbaros (Fanny Ardant), seniai įsimylėjusios savo šefą, herojiškomis pastangomis jį reabilituoti, demonstruojant įsimylėjusioms moterims būdingą sumanumą bei energiją. Juosta 1981-ųjų metų, nespalvota, užtat ir mūsų fotokadras toks. Galima bent kiek pailsėti nuo reklamas primenančių perdėm nuspalvintų filmų masės.
Gana neprastos dienos komedijos. Australų „Sukčiai“ (5 kanalas, 20.15 val. ir kitądien, 16.00 val.) panardina mus į kauliukų lošimo mėgėų sferą, kurioje be sukčiautojų neapsieisi. Mano labai mėgiamo amerikiečių režisieriaus Kevino Smitho, atvedusio į ekraną nuolatinius, kone komiksinius herojus – Džėjų ir Tylenį Bobą (šį jis visuomet vaidina pats, iš tiesų pratylėdamas kone visą filmą), ankstyvas 1995 metų filmas „Parduotuvių slunkiai“ (Tango TV, 22.00 val.) irgi neapvilia lūkesčių. Prekybos centras – gražus veiksmingas priekvailių personažų, pergyvenančių dėl palikusių juos merginų, nuotykių fonas.
Kas nematė forma paprasto, bet likimu skandalingo britų režisieriaus Peterio Mullano „Magdaliečių“, gali tai kompensuoti per palydovinį RenTV kanalą (23.00 val.). Mat juosta, pasakojanti apie Airijoje iki netolimų laikų egzistavusias Magdalenos seserų prieglaudas, kuriose vyravo žiaurūs viduramžiški papročiai, iš pradžių laimėjo 2002 metų Venecijos festivalio „Aukso liūtą“, o vėliau labai papiktino ją pasmerkusį Vatikaną.
Ketvirtadienis
Net sunku kažką atrinkti: vieni serialai arba žiūrėti išžiūrėti filmai...
Pasirinksim du: seną ir naują. Senasis, 1988-ųjų, bet retai rodomas amerikiečių filmas „Klaros širdis“ (TV1, 21.00 val.) – jausminga drama, krypstanti į melodramą. Whoopi Goldberg vaidina viešbučio tarnautoją, kurią nelaiminga, pertemptų nervų šeima pasisamdė, kad prižiūrėtų jų sugadintą turtingą vaikutį, bandantį įsibrovėlės gyvenimą paversti tikru pragaru. Tačiau visos pastangos suniekinti Klarą baigiasi fiasko: mįslingoji moteris iš Jamaikos atsilaiko, pati sugeba panardinti vaiką į realų gyvenimą.
Naujas 2003 metų filmas „Pagieža“ (LNK, 22.35 val., o nenorintiems taip vėlai žiūrėti - ir TV1000, 21.00 val.) pirmiausia gimė Japonijoje ir yra labai populiarus pasaulyje.
Jaunas režisierius Takashi Shimizu tęsia tokių japoniškų juostų kaip „Skambutis“, pritvinkusių siaubo ir mistikos, tradiciją. Šį kartą regime prašmatnius namus, kuriuose vis tiek niekas negali gyventi: čia įsikūrė kerštinga dvasia, kaip išaiškėja, susijusi su kadaise įvykdytu žiauriu nusikaltimu. Japoniško kūrinio atmosfera, kaip visada, imponuoja mįslingumu, o štai po metų kurtame „Pagiežos“ amerikietiškame rimeike jos, deja, jau nebeliko.
Penktadienis
Vakar, „Klaros širdyje“, jauna Whoopi Godberg pasirodė kaip byrančios šeimos tvarkytoja, o šiandien ji – viena iš gausios ir iš esmės normalios giminės narė, atvykstanti į vieno patriarchų laidotuves. Nors motyvas, atrodytų, nelabai linksmas, filmas „Teateinie tavo karalystė“ (TV3, 22.35 val.), pavadinimu žadąs kone religinio pobūdžio juostą, yra tai linksmesnė, tai nuobodesnė buitinė komedija, kai kada ir gana taikliai piešianti amerikiečių papročius. Minėta juodaodė aktorė jaučiasi savoje stichijoje.
Vakar japonų „Pagiežoje“ buvo namai, kuriuos slėgė nusikaltimo praeitis, šiandien lygiai tokie patys – amerikiečių juostoje, dėl kurios siaubo žanro neleidžia suabejoti net pavadinimas „Paskutinis klyksmas“ (LNK, 23.15 val.). Reklaminis pažaidimas būtuoju nusikaltimu perauga į tikrą bėdą. Bet šiaip jau abu pavyzdžius miniu, norėdamas pailiustruoti vien tik naujų idėjų stoką dabarties kine.
Retai statantis filmus amerikietis Philipas Kaufmanas (tarp jo darbų – ir toks šedevras, kaip Milano Kunderos „Nepakeliamo būties lengvumo“ ekranizacija), nesismulkina, neskuba, ir dažniausiai sukuria tvirtus darbus. Toks ir veiksmo filmas (turįs ir trilerio, ir net tam tikros mistikos elementų) „Tekanti saulė“ (TangoTV, 22.00 val.), pirmiausia akcentuojantis amerikiečių ir japonų mąstymo savitumus. Malonu susitikti su Wesley Snipesu, vaidinančiu seklį (mat japonų korporacijos salėje nužudyta moteris), su nemariuoju Seanu Connery: jis čia – ekscentriškas japonų kultūros žinovas, su Harvey Keiteliu (leitenantas Tomas). Spręsti nusikaltimo mįsles šioje kompanijoje – išties labai įdomu.
1 Baltijos kanalas (22.50 val.) darsyk kartoja istorinę kostiuminę dramą „Karalienė Margo“ su Isabelle Adjani. Bet ar ne įdomiau vis dėlto panirti į realų šiuolaikinį kaimynų gyvenimą vaidybinėje naujoje lenkų juostoje, ką tik rodytoje 5-ojoje lenkų filmų savaitėje Vilniuje, -- „Varšuva“ (LTV, 22.10 val.)? Taip, pasirodo, per nacionalinę televiziją ne šiaip sau pagausėjo kaimynų juostų, nes tai – visavertis Lenkų kino mėnuo. Daugiasluoksnė „Varšuva“, išskirianti iš miesto gyventojų bei atvykėlių kelis likimus, įdomiai juos sieja tarpusavyje ir verčia atsidusti, kad nėra ir vargu bau kada bus vaidybinis filmas tokiu pat paprastu, tačiau mylimu pavadinimu – „Vilnius“...