Jeigu reklama mus gali taip paveikti, kad pirktume, vartotume, gal ji gali veikti ir atvirkščiai? Socialinės reklamos kaskart vis dažniau pasirodo viešose erdvėse, tačiau ko reikia, kad jos būtų įtaigesnės? Dar nesenai cigarečių reklamos puikavosi visur, tokie užrašai kaip „West“ ar „Marlboro“, šalia kurių demonstruojami gražūs, sveiki ir stiprūs vyrai, buvo labai populiarios. Tačiau pastaruoju metu ypatingo dėmesio susilaukė reklamos prieš rūkymą. Nuo kada pradėjome rūpintis rūkimo žala sveikatai ir kokiomis priemonėmis tai bandoma sustabdyti?
Lietuvoje jau nuo 1995 metų buvo svarstomas Tabako kontrolės įstatymas, kuris įtakojo ir reklaminio pobūdžio agitacijas prieš rūkymą, bei tabako reklamų uždraudimą.
Tuoj pat ant cigarečių pakelių buvo pradėti spausdinami tokie užrašai kaip „Rūkymas žudo“, tik ar davė kokių nors rezultatų?
Šiuo metu jau galime rasti efektyvesnių priemonių, tokių kaip prevencinė reklama. Su kokiomis žmogiškomis emocijomis susiduriama šiose reklamose? Parduodant idėją į pagalbą pasitelkiamos net kraštutinės priemonės ir gąsdinantys vaizdiniai. Baimė – viena stipriausių žmogaus išgyvenamų emocijų, verčianti gelbėtis bet kokiomis priemonėmis, jei reikia bėgti, šokti nuo skardžio, slėptis, rėkti ir pan. Todėl baimę skatinanti reklama, yra viena tinkamiausių prevencinių priemonių ir daugelis tokių reklamų remiasi būtent šios emocijos skatinimu.
Pasitelkiamos vaizduotę ir jausmus aštrinančios priemonės, metaforos ir atitikmenys ne tik malonumo, pasitenkinimo ar saugumo jausmui patenkinti ir parduoti, jos tinka ir atvirkštiniam poveikiui.
Nors šiose reklaminiuose nuotraukose vaizdingai perteikiama baimė, pasišlykštėjimas ir gailestis, tai tuo pačiu ir savotiški meno kūriniai.
Silpnų nervų žmonėms nerekomenduojama.
Lina Sabaitytė
Nuotraukos pasiskolintos iš ČIA.