Statistikos departamento duomenimis, šių metų rugsėjį palyginus su pernai metais tuo pačiu metu, mažmeninė prekyba Lietuvoje augo kiek daugiau nei 6 procentais. Tai kone tris kartus daugiau nei Europos Sąjungos vidurkis.
Tačiau prekybos augimas nestoja ir dabar – internetine prekyba užsiimantys verslininkai pastebi, kad vien lyginant su pirmuoju karantinu pavasarį pardavimai padidėjo bene keturis kartus.
Tuomet žmonės skubėjo pirkti negendančius maisto produktus, prekybos centruose vežimais vežė tualetinį popierių, o užsidarius sporto klubams – užsisakinėjo įrangą namų treniruotėms. Praėjus pusei metų, kai didžioji dalis žmonių vėl yra priversti dirbti ir mokytis iš namų, populiariausi pirkiniai yra kiek ilgaamžiškesni ir skirti komfortui – tai biuro baldai, patogios kėdės bei naujausia kompiuterinė įranga.
Aktyviai įsirenginėja namų biurus
Pasak prekybos tinklo IKEA rinkos vadovės Lietuvoje Jolitos Juodzevičienės, lyginant su pavasariu, Lietuvos gyventojų poreikis baldams per pusmetį kiek pasikeitė. Prieš tai daugiausia baldų ir interjero detalių pirkę savo virtuvei ar miegamajam dabar tautiečiai daug daugiau dėmesio skiria namų biuro erdvei.
„Pirmojo karantino metu IKEA užsakymu atlikta apklausa parodė, kad kas antras Lietuvos respondentas, praleidęs daugiau laiko namuose, pirmiausia siekė juos susitvarkyti – tvarkingai sutalpinti daiktus. Tad pirkėjai pirko lentynas, spintas, dėžes daiktams susitvarkyti ir laikyti.
Šį rudenį pastebime išaugusį dėmesį namų biurui. Šie reikalingi tiek iš namų besimokantiems vaikams, tiek dirbti į namus persikėlusiems suaugusiems. Lyginant praėjusių metų rudenį ir šių metų atitinkamą laikotarpį biuro baldų ir aksesuarų pardavimai ženkliai augo“, – tv3.lt pasakoja J. Juodzevičienė.
Perkamiausios prekės: biuro stalai ir darbo kėdės, taip pat virtuvės, lentynos ir spintos. Pirkėjai rūpinasi ir miego kokybe – ieško čiužinių ir antčiužinių. Kaip teigia prekybos tinklo atstovė, perpus išaugo ir įvairių darbui iš namų skirtų aksesuarų pardavimai.
Jos nuomone, taip yra todėl, kad dabar namuose praleidžiame kaip niekad daug laiko, tad žmonėms vis labiau rūpi tai, kaip jie jaučiasi šioje aplinkoje:
„Namai dabar atstoja mokyklą, biurą, restoraną, sporto klubą – visos šios funkcijos ir joms reikalinga atributika turi tilpti net ir itin mažoje namų erdvėje.
Pirmojo karantino metu atliktos apklausos metu lietuviai teigė, kad namų per karantiną labiau nepamėgo, greičiau priešingai – pastebėjo, ką juose reikia pagerinti, tobulinti. Apklausos metu kas antras respondentas teigė, kad atnaujins savo namus. O 40 proc. teigė tam skirsiantys nuo 300 iki 500 ir daugiau eurų“, – apie vartotojų įpročius karantino metu aiškina J. Juodzevičienė.
Tautiečiai sporto prekėmis dar neapsirūpino
Vienai didžiausių internetinių parduotuvių Lietuvoje Pigu.lt karantinas taip pat atnešė sėkmę, mat pardavimai esą išaugo net 80 proc., lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai.
Pigu.lt rinkodaros vadovas Ernestas Kačerauskas portalui pasakoja, kad žmonės perka viską, tačiau itin didelis augimas pastebimas aprangos, avalynės ir aksesuarų kategorijoje. Daug užsakymų sulaukia ir apsisaugojimui nuo viruso skirtos prekės – kaukės, skydeliai, dezinfekciniai skysčiai.
„Itin išaugusi šiuo metu yra ir biuro baldų bei kompiuterinės įrangos paklausa. Biuro reikmenų kategorijos prekių užsakymų, lyginant su tuo pačiu pernai metų laikotarpiu, šiemet apie 70 proc. daugiau.
Populiariausios prekės: spausdintuvai, apsauginiai grindų kilimėliai, žaidimų ir darbo kėdės, rašomieji stalai, sulankstomi staleliai kompiuteriams, nešiojamieji kompiuteriai, interneto kameros“, – apie karantino prekybos tendencijas pasakoja E. Kačerauskas.
Nors pavasarį buvo pastebėti išaugę sporto įrangos pardavimai, didžioji dalis tautiečių, regis, visgi nespėjo apsirūpinti visu būtinu inventoriumi. E. Kačerausko teigimu, sporto prekių pastaruoju metu taip pat parduodama keturis kartus daugiau nei pernai.
„Sportas savarankiškai namuose lėmė, kad ne tik treniruoklių perka daugiau, bet ir tokių prekių kaip sporto kilimėliai, pasipriešinimo gumos, žiedai.
Populiariausios sporto prekės šį mėnesį: elektriniai paspirtukai, bėgimo takeliai, dviračiai treniruokliai, įvairūs svarmenys, elipsiniai treniruokliai, dviračiai. Treniruoklių pardavimai, lyginant su pernai, šiemet išaugo bent dukart“, – teigia Pigu.lt rinkodaros vadovas.
Kompiuterius skraidina iš Kinijos
Elektronikos parduotuvėse kompiuterių prekyba staigų augimą pastebėjo dar vasarą – tuomet pardavimas augo kone 50 procentų. Gyventojai intensyviai pirko ir prie kompiuterių tvirtinamas vaizdo kameras, taip ruošdamiesi darbui bei mokslui iš namų.
„Vaizdo kamerų augimai yra net ne dešimtimis, o šimtais kartų, nes tai buvo praktiškai neegzistuojanti kategorija. Kita didžiulė kategorija – tai išmanieji laikrodžiai, jų pardavimas augo visą vasarą dešimtimis procentų“, – TV3 Žinioms sakė prekybos tinklos „Topo centras“ atstovas Žilvinas Kulvinskis.
Jo teigimu, nešiojamų kompiuterių Europoje netgi ėmė trūkti, tad jie buvo pradėti skraidinti iš Kinijos.
„Didžiuliai augimai, kompiuterių trūksta visame pasaulyje, trūksta netgi buitinės technikos, bet kompiuterių ypatingai trūksta visose šalyse ir yra iššūkis, kur gauti.
Mūsų žmonės, kurie atsakingi už kompiuterius, 80 procentų laiko ieško, kad nepritrūktume per šį laikotarpį“, – pasakoja Ž. Kulvinskis.
Vyksta ir pasiruošimas Kalėdoms
J. Juodzevičienės teigimu, internetu žmonės itin intensyviai perka ne tik prekes, skirtas namus paruošti karantino laikotarpiui, bet ir įvairiausią šventinę atributiką. Žmonės esą šventėms ruošiasi iš anksto, tad jau planuoja ir ką dovanos, ir kaip tą dovaną reikės supakuoti.
Labiausiai šiuo metu perkama kalėdinė atributika: dovanų pakavimo popierius, LED kalėdinės žvaigždės, žvakės, namų dekoracijos ir aksesuarai.
„Rekordinė prekyba parodė, kad pirkinių ir kalėdinių dovanų paieškos sparčiai keliasi į internetinę erdvę. Taigi akivaizdu, kad klientams tampa vis svarbiau šventėms ruoštis saugiai, rinktis iš didžiausio įmanomo prekių asortimento ir pirkti iš namų internete.
Labai išaugo prekių, tinkamų dovanoms, pardavimai. Ir jie vis auga. Klientai perka dirbtines eglutes, žaislus, kalėdines dekoracijas, interjero detales“, – pastebėjimams pritaria ir Pigu.lt rinkodaros vadovas E. Kačerauskas.
Prekyba internetu klesti
Nors antrojo karantino metu didieji prekybos centrai ir parduotuvės nebuvo uždaryti, prekybininkai pastebi, kad suaktyvėjo ir prekyba internetu. E. Kačerausko teigimu, išaugęs vartotojų susidomėjimas taip pat skatina kai kuriuos verslus keistis ir taikytis prie rinkos.
„Natūralu, tai sąlygoja kur kas mažesnius pirkėjų srautus fizinėse parduotuvėse ir prekybos centruose. Todėl pokyčius matome ne tik vartotojų, bet ir prekybininkų pusėje – kas savaitę sulaukiame vis daugiau norinčių prisijungti prie Pigu.lt elektroninės prekybos centro internete.
Šiuo metu per tris Baltijos šalis skaičiuojame, kad mūsų elektroninės prekybos platformoje norinčių prekiauti parduotuvių skaičius viršija 1,2 tūkst.“, – aiškina internetinės parduotuvės atstovas.
IKEA rinkos vadovė Lietuvoje J. Juodzevičienė taip pat pripažįsta, kad internetiniai pardavimai sėkmingiausi buvo tiek pirmojo, tiek šio karantino metu. Pasak jos, net ir tie pirkėjai, kurie nori prekes apžiūrėti gyvai, parduotuvėje ilgai neužsibūna:
„Pastebime ir pasikeitusius pirkėjų įpročius, pirkėjų ateina mažiau, yra iš anksto susiplanavę pirkinius, tad mažiau laiko praleidžia parduotuvėje“.