Perfrazuojant lietuvių liaudies išmintį galima daryti išvadą, kad ant to paties dviračio antrą kartą sėsti neverta. Ypač, jei tas dviratis oranžinis. Vilniaus miesto savivaldybė ir meras Artūras Zuokas linkę mastyti kitaip. Minties nebuvo atsisakyta, priešingai – Vilnius taps pirmuoju miestu Baltijos šalyse, kuriame jau nuo ateinančio pavasario pradės veikti moderni dviračių dalijimosi sistema. „Reikia pradėti tai, ką baigėme 2001 m.“, – pirmadienį, spalio 1 d., vykusiame naujos kartos oranžinių dviračių pristatyme kalbėjo A. Zuokas.
Pirmasis bandymas pasiūlyti dviračių dalijimosi paslaugą sostinės gyventojams baigėsi visiška nesėkme. Iki mūsų dienų išliko tik du pirmos kartos oranžiniai dviračiai – vieną jų Vilniaus miesto savivaldybė padovanojo dviračių muziejui, antras skirtas miesto turistams ir regioniniams parkams, nudažytas rožine spalva ir, anot A. Zuoko, yra naudojamas susikimui mieste.
„Pirmasis projektas rėmėsi tikėjimu, kad mes galime būti geri miestiečiai, patys keistis dviračiais, juos palikti toje pačioje vietoje ir patogiai naudotis. Tuo metu Vilnius buvo vienas iš pirmųjų miestų Europoje, bandžiusių įdiegti tokią dalinimosi sistemą“, – komentavo A. Zuokas.
Planuojama, kad kitais metais sostinėje veiks automatinė oranžinių dviračių mainų sistema, kuri, anot savivaldybės atstovų, leis lengvai ir patogiai naudotis vienu iš 300 dviračių, esančių 36 miesto vietose. Įdomu tai, kad apklausoje, kuri, A. Zuoko teigimu, buvo atliekama prieš imantis naujojo projekto, 10 tūkst. Vilniečių kone vienbalsiai (daugiau kaip 90 proc. respodentų) pritarė dviračių dalinimosi sistemos idėjai.
Sistemą diegs konkursą laimėjusi Prancūzijos įmonė „JCD Decaux“. Bendrovė sistemą parengs ir investuos 7 mln. eurų mainais į reklamos plotus, todėl Vilniaus savivaldybės atstovų teigimu, projektas miestui papildomais nekainuos. Pasak kompanijos atstovybės Lietuvoje vadovės Žanetos Fomovos, dviračiai bus itin saugūs, tvirti ir patikimi, kadangi sukurti specialiai miesto dviračių mainų sistemai.
Pagal pasirašytą sutartį „JCDecaux“ įsipareigoja ne tik pateikti dviračius, bet ir įdiegti specialius terminalus ir prižiūrėti visą įrangą 15 m. Anot Ž. Fomovos, analogiška sistema jau naudojama 22 Europos šalyse. Aliuminio lydinio skydai gaubia beveik visą galinį ratą virš ašies, taip pat ir vairo tvirtinimo mazgus idant dviračiai būtų atsparesni mechaniniams pažeidimams. Per specialią jungtį dviračiai susijiejami su ternimalu, o atrakinti el. spyną bus galima naudojantis specialiai apdorota vilniečio arba kreditine kortele.
Nors paslaugos kainodara kol kas oficialiai nėra patvirtinta, planuojama, kad pirmąją valandą dviračių bus galima naudotis nemokamai. Antroji valanda kainuos 10 litų, trečioji ir tolesnė – po 15 litų. Siūlomoms kainoms dar turi pritarti Vilniaus miesto savivaldybės taryba.