REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Daugelis pastebi, kad pastaruoju metu degalų kainos Lietuvos degalinėse kiekvieną savaitę po truputį kyla. Vis tik dyzelinas už 3 eurus iš tiesų stebina, mat tai yra net dvigubai brangiau, nei įprasta šiomis dienomis.

Daugelis pastebi, kad pastaruoju metu degalų kainos Lietuvos degalinėse kiekvieną savaitę po truputį kyla. Vis tik dyzelinas už 3 eurus iš tiesų stebina, mat tai yra net dvigubai brangiau, nei įprasta šiomis dienomis.

REKLAMA

Lietuvos energetikos agentūra neseniai skelbė, kad šią savaitę benzinas Lietuvoje brango 0,04 proc., dyzelinas – 0,7 proc.

Anot agentūros, vidutinė benzino kaina Lietuvoje dabar yra didžiausia šiemet, t. y. 1,61 Eur/l. Tiek pat vidutiniškai atsieina ir dyzelinas.

Portalo tv3.lt redakciją pasiekė vilniečio Ugniaus (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi) laiškas, kuriame jis pasidalino Vilniuje radęs dyzelino net už 2,99 euro.

„Grįžinėjau iš darbo. Pakeliui sustojau „Neste“ degalinėje, pažiūrėjau į kainas. Dyzelinas ir benzinas kainavo apie 1,60 euro už litrą. Bet šalia buvo nurodyta dar vieno dyzelino, pavadinto „My D“ kaina, kuri siekė net 2,99 euro.

REKLAMA
REKLAMA

Pagalvojau, kas čia per stebuklingas dyzelinas – dvigubai brangesnis už įprastą. Kilo klausimas, kuo jis toks ypatingas, kad tiek reikia mokėti. Ir išvis, kas jį perka?“ – svarstė Ugnius.

REKLAMA

„Neste“ atstovai tv3.lt redakciją patikino, kad tai – tikrai ne klaida. Šio dyzelino kaina iš tiesų siekia 3 eurus už litrą, o jo įsigyti galima vos šešiose degalinėse Lietuvoje.

Dvigubą kainą lemia naudotas kepimo aliejus?

Bendrovės „Neste Lietuva“ generalinė direktorė Julija Matisonė nurodė, kad šis dyzelinas vadinamas „Neste MY Renewable Diesel“.

Atstovės aiškinimu, jis yra gaminamas iš 100 proc. atsinaujinančių, perdirbtų žaliavų.

Tarp jų – tokios atliekos ir liekanos, kaip gyvuliniai riebalai, naudotas kepimo aliejus, žuvų riebalai iš perdirbimo atliekų ir kt.

REKLAMA
REKLAMA

Taigi šie degalai neturi nei „lašelio naftos“.

Pašnekovė įvardijo, kad šio dyzelino kainą lemia „Neste“ reikalavimus atitinkančių žaliavų perdirbimo kiekiai, jų pasiūla, gabenimo infrastruktūra, brangesnis gamybos procesas.

O didžiausias iššūkis – žaliavų, tinkamų tokio dyzelino gamybai, trūkumas.

„Tvarių žaliavų, tinkamų perdirbti, paklausa yra didesnė už pasiūlą. Logistikos grandinė taip pat dar kol kas nėra pakankamai išvystyta.

Šių degalų prieinamumą taip pat padidintų palankesnė reguliacinė aplinka alternatyviems degalams, kuri būdinga kitiems mažiau taršiems sektoriaus sprendimams, pavyzdžiui, elektromobiliams“, – dėstė J. Matisonė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Taigi dabartinė situacija žaliavų rinkoje lemia aukštesnę šių alternatyvių degalų kainą, nei įprastų degalų, gaminamų iš naftos, pridūrė ji.

90 proc. mažiau dujų išskiriantis dyzelinas – tik 4 miestuose

Degalinių tinklo atstovės teigimu, šie „Neste MY Renewable Diesel“ degalai buvo sukurti Suomijos korporacijos „Neste“ mokslininkų ir rinkai pristatyti 2009 m. O Lietuvoje jie parduodami nuo 2019 m.

Pašnekovė nurodė, kad šiuo metu jų galima įsigyti iš viso šešiose degalinėse – trijose Vilniuje ir po vieną Kaune, Klaipėdoje bei Kalvarijoje.

„Mūsų žiniomis, esame vieninteliai Lietuvos rinkoje, transporto vairuotojams siūlantys dyzelino iš atsinaujinančių žaliavų alternatyvą.   Be Lietuvos, šiais alternatyviais degalais prekiaujama Suomijoje, Švedijoje, Nyderlanduose, JAV, Estijoje ir Latvijoje“, – teigė J. Matisonė.

REKLAMA

Jos aiškinimu, šiuo dyzelinu galima pildyti visų dyzelinu varomų transporto priemonių – lengvųjų ir sunkiųjų – degalų bakus ir maišyti su įprastiniu dyzelinu.

„Neste Lietuva“ generalinė direktorė atkreipė dėmesį, kad šie degalai, palyginti su tradiciniu iš iškastinių žaliavų pagamintu dyzelinu, per visą degalų gamybos ir suvartojimo ciklą į aplinką išskiria iki 90 proc. mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų.

„Be to, šis dyzelinas pasižymi aukštu cetaniniu skaičiumi, kuris nulemia greitesnį variklio užvedimą ir tylesnį jo darbą.

Šis dyzelinas neturi naftos pagrindu pagamintiems degalams būdingo kvapo, išmetamosios dujos – beveik nepastebimos. Dyzelino spalva savo skaidrumu primena vandenį“, – aiškino pašnekovė. 

REKLAMA

Sutinkančių mokėti dvigubai brangiau dalis vis auga

J. Matisonė neslėpė, kad dyzelino „Neste MY Renewable Diesel“ paklausa yra mažesnė nei įprasto dyzelino. Vis tik ji pridūrė, kad susidomėjimas šiuo produktu, kaip ir kitais alternatyviais degalais pasaulyje, auga. O stebint globalias tendencijas galimai augs ir toliau.

„Pavyzdžiui, lapkritį, išplėtus degalinių, kuriose galima įsigyti šį dyzeliną, skaičių nuo 2 iki 5, „Neste MY Renewable Diesel“ pardavimai išaugo daugiau nei keliskart – klientai jį išbando tiek maišant su tradicinio dyzelino rūšimis, tiek naudojant gryną.   Vertinant situaciją ilgalaikėje perspektyvoje, manome, kad degalų iš žaliavinės naftos dalis rinkoje mažės, o mažiau taršių alternatyvų – hibridinės transporto priemonės, elektromobiliai, iš atsinaujinančių žaliavų gaminami degalai – didės“, – kalbėjo degalinių tinklo atstovė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ji pažymėjo, kad spartėjanti klimato kaita, augantis žmonių sąmoningumas šiuo klausimu ir siekis mažinti į aplinką išskiriamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį skatina vis daugiau transporto vairuotojų ieškoti tvaresnių alternatyvų rinkoje.

Remdamasi vartotojų elgsena pašnekovė prognozuoja, kad artimiausiu metu dyzeliną iš žaliavinės naftos naudos vis mažiau transporto priemonių, mažės bendra degalų iš tradicinės naftos dalis.

„Mes manome, kad alternatyvūs degalai yra ne tik ateitis, bet ir šiandienos sprendimas kovai su klimato kaita, kurį jau dabar galima taikyti transporto rinkoje“, – pridūrė J. Matisonė.


Mano mylimiausi yra
"Neste", "Lidl", "Swedbank", "Lietuvos Draudimas", "Olympic casino", "TopSport", ir - gale mėnesio - maisto banko labdaros valgykla...
Čia tiems pakėlė kainą, kurie didžiuojasi savimi, kad gali sau leisti pilti brangesnį kurą. Būkim tolerantiški.
Aliejaus kaina Vokietijoje perkant iš biržos pasiimant Berlyne arba Leipcige prasideda nuo 0,42 euro už kilogramą, kadangi tankis yra 0,915, litras kainuoja 0,3843 euro, transportavimas į Lietuvą laivais atsieina apie 0,03 euro, fūromis - 0,05 euro, litro savikaina (be PVM) Lietuvoje gaunasi maksimum 0,44 euro.

Kalbų apie maistui skirtą paprastą augalinį (sojų) aliejų.

Jei pridėti transportavimą iš Klaipėdos uoste traukinio vagonais iki gamyklos, paties išpilstymo sąnaudas (gamyklos kaštai, tarkim, jos nuoma, darbininkų bei administracijos - algos, patys buteliai, etiketės, kamšteliai, tolesnė jau išpilstyto aliejaus logistika į prekybos centrus), tai vieno butelio augalinio aliejaus savikaina pasiekia apie 0,60 euro be PVM arba 0,726 euro - su PVM.

Dabar pabandykime suvokti, kokius pelnus generuoja "gamintojai" (iš tiesų - viso labo - importuotojai, išpilstytojai bei pardavėjai urmu) bei didieji prekybos tinklai, jeigu tas aliejus, kurio reali savikaina tesiekia 0,73 euro, parduotuvėse su belekokia "patrauklia" akcija - kainuoja 1,59 euro (tokia kaina šiuo metu "Maximose" su akcija prekiaujama saulėgrąžų aliejumi "Vilnius"), o jei pirksite kokį nors "brand"-inį aliejų, ale "Floriol", "Flarina", "Obelių" ir be jokių akcijų, tai sumokėsite ir visus 2,49 euro už litrą.

Procentais paskaičiavus, bendras "gamintojų" ir prekybininkų antkainis - sudaro virš 200%.

Esmė tame, kad situacija (kalbų apie gamintojų bei prekybos tinklų pelno maržas bei antkainius, Lietuvoje yra analogiška absoliučiai su visomis maisto ir buities prekėmis.

Prekybininkai be 60-80% antkainio - net neįsileidžia jokios prekės į savo prekybos tinklų lentynas, gamintojai - taipogi - be 50-70% antkainio arba 35% pelno maržos - net nesiima nieko gaminti.

Gi lietuviai - sėkmingai skursta gaudami beveik mažiausias algas bei pensijas visoje ES bei toliau keiksnoja valdžią, kuri todėl nieko ir nedaro, kas pažabotų verslininkų besaikius apetitus, nes pati sėdi jų kišenėje - absoliučiai visos politinės partijos šiuo metu yra remiamos verslininkų maksimaliomis leidžiamomis sumomis prieš rinkimus, todėl patekę į Seimą visi politiškai ir ima dirbti ne tautai, ne rinkėjams, o tiems kas finansavo jų patekimą Seiman, t.y. - verslininkams.

Kas galėtų tai pakeisti?

Nebent nauja politinė jėga, sugebesianri atsiriboti nuo pagundoms būti remiama bet kokio verslo struktūrų.

Kažin ar įmanoma - kad tokia dar iki naujų Seimo rinkimų atsirastų?

Turbūt ne.
Nebent patys piliečiai imsis kurti savo politinę jėgą.

Aš pats - turėjau ir tebeturiu -
"planą - chuliganą" -
mtis kurti naują politinę partiją arba judėjimą.
Manau, kad iki Naujų metų - taip ir pasielgsiu.

Žinau, net kelis tos partijos būsimų narių atrankos kriterijus.
Pirmas ir svarbiausias - partijos narys negalės būti dalyvavęs iki tol jokios kitos partijos veikloje.

Dezertyrai ir politinės prostitutės toje partijoje neturi rasti sau priebėgos.

Kiti klausimai kuriuos pirmų reikalu spręs naujoji partija - Seimo narių skaičiaus sumažinimas iki 71, rinkimų tvarkos keitimas naikinant patekimą į seimą pagal daugiamandatinius sąrašus, kadangi reformą privalo įsigalioti nedelsiant, - Seimas privalės priimti rinkimų reformos įstatymą, nedelsiant skelbti išankstinius rinkimus ir pats save paleisti, tikėdamasis, kad ir po mėnesio ar dviejų - įvyksiančiuose rinkimuose -
turės, gaus, susilauks - rinkėjų palaikymo
ir vėl - pakartotinai - laimės valdančiosios daugumos formavimui reikalingą mandatų skaičių.

Taipogi svarbūs klausimai - dvigubos pilietybės įteisinimas.

Politikų bei valdininkų asmeninės tiek baudžiamosios tiek ir - finansinės (turto konfiskavimas) atsakomybės - už galimai korupcijos veikas, įtvirtintinimas.

Teismų smulki reforma - užtikrinant absoliučią jų nepriklausomybę nuo politikų, nes šiuo metu, teisėjai bijo dėl savo darbo vietos ir todėl korupcijos bylose - priima išteisinamuosius nuosprendžius.

Prezidento galių žymus sustiprinimas.
Tas būtina, nes šiuo metu LR prezidento įgaliojimai tėra reprezentacija mūsų šalies užsienyje, parašų dėliojimas tvirtinant Seimo įstatymus bei nenutrūkstamos turistinės užsienio kelionės patiems šalies piliečiams nieko neduodančios, - tik LR biudžeto (mūsų visų) - pinigus eikvojančios.

Referendumų įstatymo esminis pakeitimas -
sumažinant tautos iniciatyvos kartelę iki 50 000 reikalingų rinkimų teisę turinčių asmenų parašų.

Antros pakopos pensijų fondų likvidavimas,
prieš tai - žmonėms išmokant 100% jų tuose fonduose sukauptų lėšų.

Imigracijos ir leidimų gyventi Lietuvoje išdavimo tvarkos sugriežtinimas, visiškai atsiribojant - nuo bet kokių ES bandomų primesti - trečiųjų šalių imigrantų kvotų.

PVM tarifo grąžinimas į buvusią iki 2009 metų 18% reikšmę,
o nuo 2026 metų - sumažinimas iki 14%.

Progresinių darbinių pajamų mokesčių įvedimas, - užtikrinant tuo pačiu - kad gana mažas (15%) įmonių pelno mokestis - nebebūtų naudojamas verslininkams - tų įmonių savininkams -
pigiai "išsigryninti" savo verslo pajamas ir t.t.

Vyriausybė turi būti formuojama vadovų -
būtent tos srities profesionalų - pagrindu.
Negali juk - jokioje normalioje Vakarų šalyje - krašto apsaugos ministerijai vadovauti medikas, o finansų ministerijai - socialinių mokslų trečio kurso studentė...

Na. Ateitis parodys - ar ši šalis - dar turi ateitį,
o vis tik, galbūt, - rinkėjams net nepakils ranka - pristigs noro, ryžto, drąsos -
kažką pakeisti į gerąją pusę, -
ir jie - kaip ir paskutinius 33 metus -
ritosi į dugną, taip ir toliau risis,
tik - su dar didesniais pagreičiais...
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų