Rikša, tai lengvas dviratis, žmogaus traukiamas vežimas, skirtas vežti kitus žmones arba daiktus. Labiausiai ši transporto priemonė yra paplitusi Azijos šalyse, tokiose kaip Indija ar Bangladešas.
Nors Lietuvoje rikšos sutinkamos gana retai, tv3.lt redakciją pasiekė sunerimusios skaitytojos (vardas ir pavardė redakcijai žinoma – aut. past.) laiškas, kuriame ji pasakoja kelias tokias transporto priemones mačiusi sostinės gatvėse. Moters teigimu, jų vairuotojai kelyje elgėsi neatsakingai, o pačios rikšos neturėjo jokių pagal KET būtinų žymėjimų.
„Aš kaip taksistė vakar apstulbau – trys rikšos važiuoja 20km/h greičiu, per A juostą. Nėra valstybinių numerių, liemenės, atšvaitų, gabaritus žyminčių vėliavėlių. Yra didelė priekaba, kuri turi dar vieną mažą priekabą. Kaip čia dėl Kelių eismo taisyklių, na ir kur žiūri policija?”, – klausia vilnietė.
Lietuvos kelių policija: taikomi tokie pat reikalavimai, kaip ir dviračiams
Tv3.lt pasidomėjo, ką apie rikšas mano Lietuvos kelių policija ir kokie tiksliai yra joms šalyje taikomi reikalavimai.
Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Daiva Žilinskė aiškina, kad pagal Lietuvoje galiojančias KET tokio tipo rikšos, kokios yra matomos skaitytojos atsiųstose nuotraukose, yra priskiriamos prie paprasčiausių dviračių.
„Iš nuotraukos matyti, kad ši transporto priemonė yra varoma žmogaus raumenų jėga. Dėl to, nepriklausomai nuo to, kiek ji turi ratų, ją traktuotume kaip dviratį.
Dviračio sąvoka pateikta Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme: dviratis – ne mažiau kaip du ratus turinti transporto priemonė, varoma ja važiuojančio asmens raumenų jėga, naudojant pedalus ar rankenas. Neįgaliųjų vežimėliai prie dviračių nepriskiriami. Vadinasi, tokios transporto priemonės vairuotojui taikomi reikalavimai, keliami dviračių vairuotojams“ , – pasakoja Lietuvos kelių policijos tarnybos specialistė.
Pagal KET, dviračiams, važiuojantiems važiuojamąja kelio dalimi taikomi keli esminiai reikalavimai, kurių, skaitytojos teigimu, rikšų vairuotojai nesilaikė: privaloma važiuoti greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui (3-7 km/val), vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.
D. Žilinskės teigimu, pavojingiausiai atrodo prie transporto priemonių pritvirtintos priekabos, kurios dviračių vairuotojams šiaip jau yra draudžiamos.
„Atkreiptinas dėmesys, kad nuotraukoje užfiksuota velkama priekaba galbūt nėra tam pritaikyta. Jeigu aiškiai nepažymėti priekabos gabaritai, ji gali kelti pavojų kitiems.
Manome, kad asmuo, naudojantis tokią transporto priemonę ir dalyvaujantis viešajame eisme, turėtų įvertinti visus aspektus: ar jis pats yra saugus važiuodamas, ar jį aiškiai mato iš paskos važiuojančios transporto priemonės, ar nekelia pavojaus, pavyzdžiui, pėstiesiems ir panašiai“, – teigė pašnekovė.
Specialistė pripažįsta, kad tai pirmasis tokio tipo nusiskundimas – anksčiau skundų apie pavojingą rikšų vairavimą Lietuvos kelių policijos tarnyba gavusi nėra.