• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Remdamasis vienu Latvijoje nutikusiu įvykiu Europos Teisingumo Teismas (ETT) išaiškino, kad nuo šiol civilinė atsakomybė guls ir ant tų vairuotojų pečių, kurie apgadino kitą nejudančią transporto priemonę atidarydami sustojusio automobilio dureles. Vairuotojai tokių nutikimų atveju galės pildyti eismo įvykio deklaraciją.

Remdamasis vienu Latvijoje nutikusiu įvykiu Europos Teisingumo Teismas (ETT) išaiškino, kad nuo šiol civilinė atsakomybė guls ir ant tų vairuotojų pečių, kurie apgadino kitą nejudančią transporto priemonę atidarydami sustojusio automobilio dureles. Vairuotojai tokių nutikimų atveju galės pildyti eismo įvykio deklaraciją.

REKLAMA

Tipiškas pavyzdys, kai prie namų esančioje aikštelėje taip stipriai mostelėsite durelėmis, kad šios paliks įbrėžimą ar įlenkimą kaimyno automobilyje. Labai tikėtina, kad dar daugiau tokių situacijų susiklosto didžiųjų prekybos centrų stovėjimo aikštelėse.

Šis ETT išaiškinimas iš esmės keičia eismo įvykio sampratą, nes pagal Lietuvoje galiojančius įstatymus tokia atsakomybė tekdavo, kai bent viena transporto priemonė judėdavo.

Tad ko gali tikėtis šalies vairuotojai po tokio ETT išaiškinimo, pokalbis su Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuro direktoriumi Algimantu Križinausku.

REKLAMA
REKLAMA

Kaip vertinate tokį ETT išaiškinimą?

Atkreipsiu dėmesį, kad toks įvykis visada būdavo vertinamas kaip draudiminis įvykis. Tik žala būdavo atlyginama tuomet, jei vairuotojas turėdavo kasko draudimą. ETT priėmė sprendimą, kad nuo šiol atsakomybė teks ir tiems kaltininkams, kurie bus apsidraudę tik privalomuoju civiliniu draudimu.

REKLAMA

Iš tikrųjų ETT nagrinėjo konkretų Latvijos atvejį. Mes, Lietuvoje, vis dėlto, šiuo metu vadovaujamės savo nacionaliniais teisės aktais, čia galiojančiais įstatymais. Tad esminis klausimas, ar dėl tokio ETT sprendimo bus tikslinamas Lietuvoje galiojantis Saugaus eismo keliuose įstatymas, kuris aiškiai apibrėžia, kas yra eismo įvykis.

Civilinė atsakomybė, remiantis mūsų įstatymais, šiuo metu taikoma tada, kai bent viena transporto priemonė įvykio metu judėjo. Atsitrenkei į kažką, būk geras, atsakyk. Bet atidarinėjant dureles, kai abi transporto priemonės nejuda, tai Lietuvoje šiuo metu dar nėra traktuojama kaip eismo įvykis.

REKLAMA
REKLAMA

Jeigu valstybės institucijos nutars, kad reikia įgyvendinti ETT sprendimą, tai bus privaloma tikslinti nacionalinės teisės aktus. Kai bus patikslinta, to klausimo kaip ir nebeliks. Lietuvoje gyvename pagal teisės aktus. Tad šiandien pildyti eismo įvykio deklaraciją galime, kai yra įstatyme apibrėžtas eismo įvykis.

Kokie laukia iššūkiai, kai (jei) bus pakeisti reikiami teisės aktai?

Pakeitus teisės aktus lauktų kitas žingsnis – jų įgyvendinimas. Pagalvokite, kiek pasitaiko atvejų, kai kažkas trinkteli durelėmis ir išvažiuoja. Kartais net nepiktavališkai. Taip, kad vienoje vietoje būtų ir kaltininkas, ir nukentėjęs asmuo praktikoje pasitaiko gal tik viename iš 10 atvejų. Likusius 90 proc. teks vaikytis kaip vėją laukuose. Jau nekalbu apie tai, kad policija turės dalyvauti eismo įvykio deklaracijos užpildymo procese, jei turime tik nukentėjusįjį be kaltininko.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jei bus keičiami teisės aktai, tai turės būti aiškiai pasakyta, kam kyla civilinė atsakomybė. Bet kuriuo atveju, nenustačius kaltininko žala taip ar taip nebus atlyginama. Išskyrus atvejus, jei bus sužeisti žmonės. Bet durelių atveju, realiame gyvenime sunku pasakyti, kaip tie klausimai bus sprendžiami. Daug praktinių klausimų į kuriuos teks atsakyti, jei bus nuspręsta vadovautis ETT išaiškinimu.

Pasakysiu tik savo nuomonę, nes tikrai neketinu komentuoti ar kritikuoti ETT sprendimų. Nemanau, kad priėmus pakeitimus būtų einama teisinga linkme. Juolab, kad durelių atidarymo metu galimai padaroma žala nėra didelė. Žinoma, žmogui kiekvienas euras yra svarbus. Bet šiuo atveju kova dėl pinigų primintų kovą su vėjo malūnais.

REKLAMA

Kodėl manote, kad ši kova būtų beprasmė?

Prašymų atlyginti žalą, jei bus viskas tinkamai sustyguota, tikrai padaugės, bet didžioji dalis jų bus tuščias laiko švaistymas.

Pirmiausia, policija turės ieškoti kaltininko, aiškintis, kas tas dureles atidarė. Nukentėjęs asmuo turės bylinėtis dėl kokių 100 eurų ar panašios sumos.

O, blogiausia, kad galutiniame rezultate paaiškės, kad vis dėlto neįmanoma nustatyti kaltininko.

Įvertino nuostolius

Naujienų portalas tv3.lt taip pat kreipėsi į kelis autoservisus, kurių atstovų paprašė įvardyti, kiek kainuoja sutvarkyti automobilio durelėmis padarytą įbrėžimą ar įlenkimą.

REKLAMA

Bendrovės „Autoerdvė“ serviso vadovas Šarūnas Antulis teigė, jei be dažymo darbų, tai suma turėtų siekti apie 80 eurų ribą:

„Dabar galima ir nedažant tam tikras problemas sutvarkyti. Jei reikėtų dažymo, tai priklausomai nuo automobilio markės bei padarytos žalos, suma išaugtų iki kokių 150 eurų.“

Bendrovės „Autofortas“ gamybos vadovas Aurimas Kučinovas teigė, kad dažymas gali atsieiti apie 200 eurų: „Čia apytikslė kaina. Ji gali skirtis priklausomai nuo automobilio markės. Bet tikrai apie 200 eurų turėtų kainuoti.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų