Britų pub’e 1971 keliems svajotojams gimė beprotiška įdėja – jachtų lenktynės aplink pasaulį. Komandinis nuotykis, kuris trunka 24 valandas per parą ir beveik 9 mėnesius, per pačias pavojingiausias pasaulio vietas – pasaulinį vandenyną. Šiandien lenktynės vadinamos „The Ocean Race“. 60 tūkstančių kilometrų maršrutas ekstremaliomis sąlygomis, kai nuotykis virsta elitiniu sportu.
Per pusę amžiaus šios varžybos gerokai pasikeitė. 1973-iais pirmose lenktynėse dalyvavo 17 laivų, 324 buriuotojai iš viso pasaulio pasileido į nežinomybę. Čia buvo daug alaus, buriuotojai mėgėjai mėgavosi linksmybėmis ir lankėsi pačiose beprotiškiausiose ir egzotiškiausiose pasaulio kampeliuose. Iki šiol įvyko 13 tokių lenktynių, mėgėjus pakeitė elitiniai profesionalai, bet iššūkiai išliko.
Šiais metais laukia pačios ekstremaliausios lenktynės istorijoje, nes varžybose atsirado nauja klasė – IMOCA. Šie įspūdingi laivai gali skristi virš vandens ir lekia greičiau nei vėjas.
Kiekvieną komandą sudaro navigacijos ekspertai, inžinieriai ir meteorologai. Šie buriuotojai išspaudžia maksimumą kiekvieną sekundę. Taupydami svorį, kai kuriems dalyviams kapitonai liepia per pusę perlaužti šepetukus, itin tiksliai išmatuojamas maisto kiekis.
IMOCA turi sparnus – foilus, kurie leidžia laivus skristi vandeniu ir išvystyti beprotišką greitį. Buriuotojai čia pasiekia maksimalias fizines ir psichologines ribas. Kas 4 valandas vachtos, darbas pakaitomis. Jokios pauzės, jokio apsigalvojimo, kad noriu namo, tik darbas, miegas ir valgymas. Uždaras ratas.
Jokio šviežio maisto – vietoj to, 6000 kalorijų per dieną šaldyto, sauso maisto, tačiau net ir tai nepadeda išvengti buriuotojams mažėjančio svorio. Per vieną etapą jie gali prarasti 10 kilogramų svorio.
Poilsio trūkumas – čia nėra lovų, tik gultai ir miegmaišiai, jei pasiseks nusnausti. Nėra tualeto. Tik kibiras. Ausinės gelbėja norint blokuoti garsą, kuri skleidžia bangos, daužančios laivą.
Jokios privačios erdvės. Tik kaip silkės suspausti komandos nariai vieni šalia kitų. Ir taip diena iš dienos ištisas savaites ir mėnesius. Jokios pagalbos iš šalies, ligoninės ar medicininės pagalbos. Gelbėja tik komandos nariai, išmanantys mediciną.
Šiais metais dalyvių laukia ilgiausias etapas varžybų istorijoje. Jį sudarys 23 tūkstančių 600 kilometrų odisėja gąsdinančiame Pietų vandenyne. Tai – kaip keturios kelionės pirmyn ir atgal iš Londono į Niujorką. Jis prasidės iš Keiptauno, pro Horno ragą iki Brazilijos krantų Itažajaus. Dalyviai plaukdami pateks į patį nuošaliausią tašką žemėje. Artimiausi žmonės jiems bus esantys tarptautinėje kosmoso stotyje, iki kurios atstumas sieks 400 kilometrų.
Daugiau žmonių yra įkopę į Everestą, nei buriuodami praplaukę Horną. Gražus ir gąsdinantis Pietų vandenynas, kuriame bangos pasiekia 20 metrų aukštį, vėjas pasiekia 40 metrų per sekundę arba 150 kilometrų per valandą greitis.
Vandens temperatūra nulinė. Vadinasi, jei iškrisi už borto – tu mirsi per valandą. Kiekviena komanda turi media reporterį, kuris fiksuoja visus įvykius ir perduoda medžiagą su istorija realiu laiku naudodamasis palydovo ryšiu.
Šiose lenktynėse penkios tarptautinės komandos laivuose su foilais varžysis aplink pasaulį. Lenktynės ne dėl pinigų, ne dėl šlovės, bet tam, kad dalyviai įrašytų savo vardą į istoriją prie tų, kuriems tai pavyko. Čia išbandymas žmogaus ribų, sunkiausiose pasaulio buriavimo lenktynėse „The Ocean Race“.
Pirmo etapo, kuriame dalyvauja ir Lietuvos komanda Abersail-2, startas šį sekmadienį, o tiesioginė transliacija 14 valandą 30 minučių per TV6 kanalą.