• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas trečiadienį pritarė Energetikos komisijos vadovo „valstiečio“ Virgilijaus Poderio pasiūlymui neapmokestinti automobilių naudojamų gamtinių dujų akcizu.

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas trečiadienį pritarė Energetikos komisijos vadovo „valstiečio“ Virgilijaus Poderio pasiūlymui neapmokestinti automobilių naudojamų gamtinių dujų akcizu.

REKLAMA

Komiteto posėdyje dalyvavęs energetikos viceministras Vidmantas Macevičius teigė, kad šiuo metu gamtinėms dujoms, kurios naudojamos kaip variklių degalai, taikomas 23,60 euro už vieną megavatvalandę produkto akcizų tarifas. O tai –2,5 karto daugiau nei Europos Sąjungos vidurkis.

Kaip pavyzdį jis pateikė, kad privačiam transportui dabar kubinis metras dujų Lietuvoje kainuoja 0,95 Eur, tuo tarpu Lenkijoje – 0,50 Eur, o Latvijoje – 0,52 Eur.

Finansų ministerijos atstovė įvertino, kad šio akcizo atsisakymas Lietuvos biudžetui atsieitų apie 100 tūkst. eurų .

Pagrindinis argumentas – taršos mažinimas

Teikiant tokį pasiūlymą argumentuota, kad gamtinės dujos (įskaitant biodujas) yra viena iš švariausių aplinkosauginiu aspektu šiuo metu naudojamų degalų rūšių transportui, kurių vartojimas turėtų būti skatinamas. Tikinama, kad didėjantis gamtinių dujų (įskaitant biodujas) vartojimas transporto sektoriuje sąlygotų šio kuro kainos mažėjimą, esamos gamtinių dujų infrastruktūros (gamtinių dujų tinklų, suskystintų gamtinių dujų terminalo) efektyvesnį išnaudojimą ir plėtrą, paskatintų vietinę, gamtinių dujų kokybės reikalavimus atitinkančių, biodujų gamybą bei naujų darbo vietų kūrimąsi.

REKLAMA
REKLAMA

„Tikslas, kad kuo daugiau žmonių naudotų tas dujas, nes toks kuras daug mažiau taršus. Jei norime paskatinti naudoti kurą, kuris dvigubai mažiau taršus nei dyzelinas, tada reikia tam sąlygas sudaryti. Antras žingsnis, jei turime transporto priemonių daugiau naudojančių gamtines dujas, tada galime naudoti ir biometano dujas šiam tikslui. Biometanas, biodujos išvalytos iki gamtinio dujų švarumo bus pumpuojamos į tą patį dujų tinklą. Tai dar vienas tikslas – mes žalėjame“, – kalbėjo V. Macevičius.

REKLAMA

Tiesa, skaičiai naudojančių šiuo metu tokio tipo kurą švelniai tariant – neįspūdingi. Tokį kurą galima užsipilti tik 7 dujų kolonėlėse, didžiausia – Vilniuje. Šiuo metu šias dujas naudojama apie 400 tarpmiestinių autobusų Vilniuje, Elektrėnuose, Kaune, Šiauliuose. Taip pat du sunkvežimiai bei praeitų metų duomenimis, apie 50–60 asmeninių automobilių.

„Akcizą panaikinus, be abejonės, tarpmiestinių autobusų kaina mažėtų, būtų tarša mažesnė. Ir tokių privačių automobilių daugėtų, nes šiai dienai Estija skatina daug labiau. Tai jei atsiras daugiau tokio transporto, negalima skaičiuoti, kad tai bus praradimai biudžetui“, – sako jis.

REKLAMA
REKLAMA

Kodėl tiek nedaug automobilių naudojančių šį kurą? Pasak V. Macevičiaus įsidiegti tokį dujų balioną nėra pigu.

„Įprastai yra suskystintos naftos dujos ir slėgis 16 barų tik, kaip raudonas dujų balionas, o šitoms dujoms reikia 250 barų slėgio bei kompresoriaus, kad tą slėgį pasijungus prie dujotiekio pripumpuotum. Tai čia investicija didesnė“, – tv3.lt teigia V. Macevičius.

100 tūkst. eurų mažinant taršą nėra daug

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas teigia, kad 100 tūkst. eurų praradimai biudžetui atsisakant šio akcizo nėra dideli pinigai. Tiesa, jeigu būtų didžiulis poveikis ir automobilių parkas, naudojantis tokį kurą, pradėtų plėstis, sprendimą reikėtų ir vėl peržiūrėti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Jei plėstųsi automobilių parkas, ypač privačių automobilių parkas, tai tuomet jų daugiau būtų naudojama, bet kadangi dabar nėra daug naudotojų, tai papildomas to parko dydis neatneštų nuostolių, nebent persiskirstytų vairuotojai iš vienos kuro rūšies į kitą. Tada nenaudojant kitos kuro rūšies ir nemokant akcizo bei atitinkamai PVM nuo akcizo būtų didesni praradimai. Tai mes paliekam Vyriausybei stebėti tą situaciją, kol kas to švaraus kuro naudojimas turėtų būti skatinamas, bet jei pradėtų plėstis, tada reikėtų vėl peržiūrėti“, – tv3.lt sako jis.

REKLAMA

Tiesa, priešingai nei energetikos viceministras, S. jakeli8ans abejoja, kad naudojantieji tarpmiestinį transportą pamatytų kainos pokytį įsigyjant bilietėlius.

„Nežinau koks tarpmiestinio parko dydis. Priklausomai nuo to, jei plėtra būtų ir ten tokį kurą naudotų tai bilieto kaina galėtų koreguotis. Bet jei naudojamas ir vieno kuro, ir kito transportas, tai vargu ar ta kaina skirtųsi, nes autobusų parke vieninga kainodara nepriklausomai nuo to, kuri transporto priemonė kokį kurą naudoja. Bet jei toks parkas išsiplėstų tada tikimybė, kad bilietėlio kaina būtų mažinama, yra“, – svarsto Seimo narys.

Dėl šio siūlymo dar balsuos Seimas, svarstydamas Akcizų įstatymo pataisas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų