• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kova dėl pigesnių degalų: vieniems duodama atimant iš kitų?

Jei bendras akcizais neapmokestinto dyzelino kiekis nebus padidintas, kai kurie ūkininkai, pavyzdžiui, auginantys grūdines kultūras, nuo 2014 m. jo gaus mažiau nei gavo iki šiol.

Gyvulininkyste užsiimantys žemdirbiai neužmiršo jiems pažadėto išskirtinio dėmesio, todėl artėjant naujajam ES paramos laikotarpiui jie tikisi ne tik žodinės paramos. Tačiau aiškėja, kad nenuskriaudus grūdų augintojų nepavyks patenkinti gyvulius auginančių ūkininkų vilčių. Žemės ūkio ministerija atsargiai pateikė Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą ir laukia ūkininkų pasiūlymų.

Skirtingos nuomonės

Aiškindamas apie akcizais neapmokestinamo dyzelino perskirstymą, Žemės ūkio ministerijos Ekonomikos ir tarptautinio bendradarbiavimo departamento Strateginio planavimo ir mokslo skyriaus vedėjo pavaduotojas Alvidas Devenis pradėjo nuo ūkininkų dėmesio užkalbėjimo: „Net devyniose ES šalyse ūkininkai akcizais neapmokestinamų degalų gauna mažiau nei Lietuvoje. Pavyzdžiui, mažiau degalų vidutiniškai gauna ir kaimynai lenkai.“

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau valdininką pertraukė Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Jonas Talmantas: „Neužmirškite, kad lenkų ūkininkai iš ES gauna daugiau finansinės paramos. Jūs man skirkite daugiau tiesioginių išmokų ir aš pats nusipirksiu apmokestintų akcizais degalų.“

REKLAMA

„Bet yra dar vienas niuansas: šiuolaikinė žemės ūkio technika yra gerokai našesnė už tarybinę, todėl traktoriams ir kombainams reikia mažiau degalų“, – savo vagą arė A.Devenis. Šiuo valdininko teiginiu suabejojo Lietuvos grūdų augintojų asociacijos pirmininkas Romas Majauskas: „Statistikos duomenys rodo, kad Lietuvoje vis dar daugiausia registruojama ne vakarietiškų, o Baltarusijoje pagamintų traktorių. Modernios technikos turi tik stambių ūkių savininkai.“ Laukia konkretesnių skaičiavimų

REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos žvėrelių augintojų asociacijos vadovas Česlovas Tallat-Kelpša pasiūlė remtis ES šalių patirtimi: „Ne visose ES valstybėse nustatytas konkretus dirbamos žemės hektarui skiriamas gazolino kiekis. Gal vertėtų pasinaudoti kitų šalių patirtimi, kai degalai skiriami ne pagal plotą, o pagal veiklą? Kas daugiau dirba, tas daugiau ir turėtų gauti degalų!“

Gal ir racionalus pasiūlymas, tačiau, kaip sakoma, procesas jau toli pažengęs, o „perkėloje arkliai nekeičiami“. Taigi kaip pasielgti? Kol kas Akcizų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas labai nekonkretus. Iš dabar galiojančio minėto įstatymo 37 straipsnio 3 dalies siūloma tik išbraukti teiginį, kad akcizais neapmokestinamo dyzelino kiekis skiriamas „vienam Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka deklaruotam žemės ūkio naudmenų hektarui pagal žemės ūkio augalų rūšis“. Ir dar siūloma pridėti, kad dyzelinas bus skirtas naudoti

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vyriausybės nustatyta tvarka neviršijant Vyriausybės nustatytų akcizais neapmokestinamo dyzelino kiekio. Paskutinį sakinį įrašyti kategoriškai reikalavo Finansų ministerija. Taigi įstatymo projektas yra, tačiau nėra svarbiausio dalyko – akcizais neapmokestinamo dyzelino kiekių ne tik pagal augalų, bet ir pagal gyvulių rūšis ir kiekį ūkiuose. „Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas pažadėjo po savaitės pateikti skaičiavimus, tada, turint konkrečius duomenis, bus galima svarstyti“, – sakė A.Devenis.

REKLAMA

Negalima vieniems duoti atimant iš kitų

Tačiau ir be skaičiavimų akivaizdu: jei bendras akcizais neapmokestinto dyzelino kiekis nebus padidintas, kai kurie ūkininkai, pavyzdžiui, auginantys grūdines kultūras, nuo 2014 m. jo gaus mažiau nei gavo iki šiol. Kodėl? Šiuo metu deklaruota 2,8 mln. ha žemės ūkio paskirties žemės, o per kelis artimiausius metus bendras plotas turėtų išaugti iki 3,4–3,5 mln. ha. Vien dėl šios priežasties dyzelino kiekis žemės hektarui sumažėtų. Tačiau jis dar labiau sumažės, jei gyvulininkystės ūkiams akcizais neapmokestinamo dyzelino bus skirta daugiau nei buvo skiriama iki šiol. Kiek?

REKLAMA

„Mūsų skaičiavimais, pieno gamyba užsiimantiems ūkiams turėtų būti skirta 30 proc. dyzelino daugiau nei buvo skiriama iki šiol. Tačiau, pavyzdžiui, man ir tiek neužtektų. Per metus aš papildomai perku 25 tonas akcizinio dyzelino“, – sakė Lietuvos pieno gamintojų asociacijos vadovas Jonas Vilionis.

Lietuvos grūdų augintojų asociacijos vadovas Romas Majauskas iš esmės neprieštaravo šiam kolegos norui, tačiau pridūrė: „Negalima vieniems duoti atimant iš kitų. Be to, reikia labai atsakingai nustatyti degalų skyrimo tvarką. Pavyzdžiui, jei pieno ūkyje karvės ganomos, tokiam ūkiui dyzelino užtenka, o jei karvės laikomos tvartuose, dyzelino reikia daugiau.“ Laiko diskusijoms liks nedaug: Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2014 m. balandžio 1 d. turės priimti pakeisto įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o papildytas Akcizų įstatymas turėtų įsigalioti 2014 m. liepos 1 d.

Albinas Čaplikas / valstietis.lt

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų