• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Seimas ketvirtadienį svarstys, ar 25-erių metų sulaukusiems ir penkerių metų B kategorijos stažą turintiems asmenims, baigusiems specialius kursus, nereikėtų automatiškai suteikti teisės vairuoti A1 kategorijai priklausančius motociklus. Nors siūlymo teikėjai tikina, kad nauja tvarka padėtų mažinti oro užterštumą, kamščius ir sumažintų biurokratijos kiekį, saugaus eismo specialistai į siūlymą žiūri skeptiškai.

Seimas ketvirtadienį svarstys, ar 25-erių metų sulaukusiems ir penkerių metų B kategorijos stažą turintiems asmenims, baigusiems specialius kursus, nereikėtų automatiškai suteikti teisės vairuoti A1 kategorijai priklausančius motociklus. Nors siūlymo teikėjai tikina, kad nauja tvarka padėtų mažinti oro užterštumą, kamščius ir sumažintų biurokratijos kiekį, saugaus eismo specialistai į siūlymą žiūri skeptiškai.

REKLAMA

Balandžio 2-ąją buvo užregistruotas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 22 str. pakeitimo įstatymo projektas, kuriuo siūloma, kad visi 25-erių sulaukę ir turintys ne mažesnį nei penkerių metų B kategorijos stažą vairuotojai, automatiškai gautų teisę vairuoti A1 kategorijai priklausančias transporto priemones. Tiesa, prieš tai vairuotojai turėtų baigti specialius kursus.

Kadangi dar nėra tiksliai nurodoma, kokie tie kursai būtų, Seimo narys, Peticijų komisijos pirmininkas Edmundas Pupinis balandžio 6 d. dar pateikė siūlymą patikslinti mokymų, kuriuos turės baigti asmenys, norintys automatiškai gauti A1 kategorijos teises, turinį. Parlamentaras siūlo norintiems gauti teisę vairuoti A1 kategorijai priklausančias transporto priemones palikti prievolę baigti tik praktinio vairavimo mokymus.

REKLAMA
REKLAMA

„Darytina prielaida, jog įstatymo projekte numatytus reikalavimus atitinkantis asmuo jau turės eismo dalyviams reikalingų teorinių žinių, todėl tikslinga nustatyti, jog mokymuose būtų koncentruojamasi į praktinių įgūdžių bei gebėjimų suteikimą. Priėmus siūlomą pataisą, gyventojai išvengtų galimai perteklinio turinio mokymų“, – rašoma E. Pupinio siūlyme.

REKLAMA

Svarstyti įstatymo projektą Seimas planuoja balandžio 15 d. Jei įstatymo projektui bus pritarta, nurodoma, kad pakeitimas įsigaliotų 2022 m. kovo 1-ąją.

Instruktorius: kursai būtini

Motociklininkų instruktorius Tomas Rinkevičius sako, kad kursai prieš išleidžiant motociklininkus į gatvę yra būtini. Instruktorius sako matęs diskusijų socialiniuose tinkluose, kad kad kursai yra per brangūs ir kad teisę vairuoti A1 kategorijos transporto priemones reikėtų suteikti iš viso be jokių kursų. Tiesa, pirma siūlymas toks ir buvo – teisę vairuoti A1 motociklus suteikti tam tikro amžiaus ir tam tikrą stažą turintiems asmenims.

REKLAMA
REKLAMA

„Mačiau, komentaruose rašo, kad ne visi turi kelis šimtus eurų nusipirkti A kategoriją pasimokyti, tai jeigu 200 eurų problema yra sumokėti už kursus, klausimas, ar tas žmogus apskritai žada pirkti aprangą? Vien šalmas tiek kainuoja, ne pats geriausias, o ką kalbėti apie batus ir kitas apsaugas, kurias turėtų dėvėti motociklininkas?“ – pasvarstymais su tv3.lt dalinasi T. Rinkevičius.

Būsimiesiems vairuotojams šiuo metu yra numatyta, kad prieš laikant praktinio vairavimo egzaminą „Regitroje“, jie turi baigti 10 valandų kursus. T. Rinkevičiaus teigimu, šitiek pamokų pakanka, tad išmokti vairuoti A1 kategorijos motociklą galima per penkias dienas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Instruktorius taip pat įsitikinęs – dviratės transporto priemonės stipriai skiriasi nuo keturračių, todėl iš karto sėsti ant motociklo ir riedėti į gatvę nebūtų protinga.

„Dviratė transporto priemonė valdoma visai kitaip nei keturratė. Bet kuris, kuris mano, kad yra labai paprasta ir niekad nėra važiavęs su dvirate transporto priemone ir nėra taip svarbu, ar čia 125 cm3, ar daugiau, tegul ateina ir pasibando atlikti tas užduotis, kurias prašo atlikti „Regitra“. Žmogus iš karto supras, ar reikalingi tie kursai, ar ne“, – komentuoja instruktorius.

REKLAMA

T. Rinkevičiaus nuomone, jei teisė vairuoti šiuos motociklus būtų suteikta be jokio patikrinimo, keliuose galimai padaugėtų eismo įvykių.

„Jeigu dabar yra avarijų nemažai, kaip jų gali nepadaugėti, jei žmonės nemokėdami išvažiuos? Jie gatvėje pradės mokytis, bet jie mokysis visų mūsų sąskaita“, – sako T. Rinkevičius.

„Regitra“: paklausa nėra tokia didelė, kaip bandoma vaizduoti

„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas idėjai nepatikrinus praktinių motociklininkų vairavimo įgūdžių juos išleisti į gatves taip pat nepritaria. Jo teigimu, dviratės transporto priemonės yra ženkliai pavojingesnės už keturrates, tad ir rizika patekti į eismo įvykį važiuojant dviratėmis yra didesnė.

REKLAMA

Pašnekovas pastebi, kad stebint viešą erdvę dar susidaro įspūdis, kad norinčiųjų, jog įstatymas būtų pakeistas iš tikrųjų nėra tiek daug, kaip bandoma pavaizduoti.

„Tikrai netikiu, kad yra tokia didelė paklausa, kaip teigiama. A1 kategoriją galima gauti nuo 16 metų, pagrinde šešiolikmečiai ir laiko egzaminus. Pernai metais mes tokių egzaminų priėmėme 557 žmones. Jeigu lyginsime su A kategorija, tai yra galingesnis motociklas, be jokio apribojimo, tai laikančiųjų kiekis kasmet būna apie 4000“, – tv3.lt komentuoja S. Šuminas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

S. Šuminas sako, kad „Regitroje“ pernai metais iš tų, kurie laikė A1 praktinio vairavimo egzaminą, pirmu bandymu jį išlaikė 44 proc.

Pašnekovas tikina, kad sėdant ant motociklo yra būtina patirtis, tad ir tikėtis reikėtų, kad pritarus pataisoms, ant motociklų sėstų tik sąmoningi vairuotojai.

„Jeigu kalbėsime apie tuos, kurie turi patirtį, kad čia yra kažkokia problema, kad jiems reikia kartas nuo karto nepakanka mopedo, B kategoriją turintys gali vairuoti mopedą, jeigu to nepakanka ir mano, kad A1 čia kažkuo pagelbėtų, tai gal tik tas faktas, kad tai būtų patyrę, sąmoningi vairuotojai. Tikėtis reikia, kad jie nepasimokę nesisėstų ant motociklo, tai čia raminantis faktas.

REKLAMA

Mes nesame pietinė Europos valstybė, kuri turi didelį sezoną, kur labai išvystyta dviračių kultūra, tai mes vis dėlto sezonininė valstybė, žinome, kad visos bėdos su dviračiais kyla ne dėl to, kad jie kažko nesugeba ar nemoka, o dėl to, kad vairuotojai nelabai pripratę prie motociklistų“, – sako S. Šuminas.

Tvarką keisti pasiūlė pilietis

Keisti įstatymą dar 2019 m. pasiūlė Petro Čimbaro vadovaujama Peticijų komisija, sulaukusi piliečio Ernesto Jasaičio peticijos.

REKLAMA

2019-ųjų vasarą pateiktoje Peticijų komisijos išvadoje dėl E. Jasaičio peticijos „Dėl leidimo B kategoriją turintiems vairuotojams leisti vairuoti A1 kategorijos motociklą (iki 125 cm3 ) nelaikius papildomų vairavimo kursų“, rašoma, kad pritarus siūlymui, galimos šios naudos:

„1) sumažėjęs oro užterštumas, nes automobilis yra taršesnis nei motociklas, be to sunkiau utilizuojamas;

2) sumažėtų transporto kamščiai didesniuose Lietuvos miestuose;

3) būtų sumažinta perteklinė biurokratija ir administracinė našta piliečiams, nes nebereikėtų papildomai lankyti kursų (šiuo metu skelbiama, kad kursus lankyti, ko gero, reikės – aut. past.) ir laikyti vairavimo egzaminų, norint gauti teisę vairuoti A1 kategorijos motociklą;

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

4) pakeitimas iš esmės neturėtų jokio ilgalaikio poveikio eismo įvykių ar kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičiui, nes priešingu atveju kitos Europos šalys, kurios jau turi ilgametę patirtį, tokį leidimą vairuoti A1 kategorijos motociklą, turint B kategorijos teises, būtų seniai uždraudusios.

Priėmus siūlomą pakeitimą padidėjęs eismo įvykių skaičius jei ir būtų, tai nežymus ir tik pirminiu laikotarpiu kol prisitaikytų kiti eismo dalyviai prie šiek tiek padidėjusio motociklų/motorolerių skaičiaus eisme“, – rašoma Peticijų komisijos išvadoje.

REKLAMA

E. Jasaičio peticiją 2019-aisiais pasirašė 8980 asmenys.

Portalas tv3.lt primena, kad pateiktas siūlymas automatiškai leisti vairuoti 125 cm3 motociklus, sulaukusiems 24 m. amžiaus ir turintiems bent dviejų metų vairavimo stažą, sukėlė audrą. Siūlymui nepritarė ir patys motociklininkai, ir Susisiekimo ministerija.

Ministerijos dar pernai pateiktoje išvadoje rašoma, kad minimos transporto priemonės yra sudėtingesnės ir pavojingesnės už mopedus, reikalauja specifinių žinių bei praktinio vairavimo įgūdžių, o patys motociklai yra laikomi viena iš pavojingiausių transporto rūšių, t. y. tikimybė žūti yra bemaž 20 kartų didesnė, nei vairuojant lengvąjį automobilį.

REKLAMA

„Todėl bet koks teisės vairuoti motociklus įgijimo palengvinimas dar labiau didins reikalingų įgūdžių neturinčių motociklų vairuotojų skaičių, dėl to gali kilti grėsmė eismo saugumui“, – pažymima išvadoje.

A1 kategorijai yra priskiriami motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračiai, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW.

REKLAMA
REKLAMA

Dabar A1 kategorijai priklausiančias transporto priemones galima vairuoti tik išlaikius teorijos ir praktinių įgūdžių egzaminus „Regitroje“. Teisė vairuoti šios kategorijos transporto priemones gali būti suteikiama asmenims, esantiems ne jaunesniems nei 16 m. amžiaus.

Turintiems automobilio teises, šiuo metu leidžiama vairuoti AM kategorijai priklausančius motorolerius, kurių darbinis tūris neviršija 49 cm2, taip pat lengvuosius keturračius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų