• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Moderniame laikraštyje antraštė atlieka du svarbiausius darbus - informuoja  ir parduoda. Arba, kaip sako anapus Atlanto, „Headlines tell and sell“. Parduoti nėra vien tik siekti naudos. Traktuojant plačiau, skaitytoją norima sudominti  ne tik antraštės žodžių prasmėmis, bet ir pateikimo maniera,  intriga, vizualine dinamika, patrauklumu akiai. Žinoma, nieko blogo, jei įdomios, viliojančios antraštės  didina laikraščio  tiražą.

REKLAMA
REKLAMA

Antraštės ne visada buvo laikomos svarbiomis, netgi ne visuose šių dienų leidiniuose joms yra skiriama pakankamai dėmesio. Ankstyvaisiais periodikos gyvavimo laikais laikraščiai beveik neturėjo konkuruojančių žiniasklaidos kanalų. Napoleono ir Viktorijos laikų spaudą išsilavinę žmonės skaitė nuo pirmo iki paskutinio puslapio, tam skirdami nemenką  dienos dalį. Gal todėl XIX a. spaudos leidiniuose antraštės atlieka tik  informacinę funkciją, o dažnas rašinys  įdedamas visai be pavadinimo.

REKLAMA

XIX a. leidiniai galėjo nekreipti dėmesio į antraštes

Laikraščių leidėjams pajutus, kad radijas, o vėliau ir televizija atima ne tik dalį skaitytojų, bet ir trumpina skaitymui skiriamą laiką, antraštės ėmė kisti. Dabar jau retas kuris mūsų gali skirti valandą ar dvi spaudos skaitymui. Beveik niekas laikraščio neskaito nuo antraštės pirmojo puslapio viršuje iki metrikos paskutiniojo apačioje. Dažniausiai skaitytojai straipsnius renkasi  pagal antraštes ir iliustracijas. Todėl antraštės parduodamoji funkcija tampa nepaprastai svarbi.

REKLAMA
REKLAMA

Apie antraščių rašymo subtilumus neverta plėstis - ne toks rašinio tikslas. Antraščių išraiška  šiuo atveju reikštų  tipografijos ir dizaino priemonėmis sukuriamą papildomą  poveikį, sustiprinantį   skelbiamą žinią. Du  svarbiausieji  tipografiniai antraštės principai -  su tekstu kontrastuojantis šriftas ir pagal  svarbą keičiamas raidžių dydis. Dažniausiai kontrastas sukuriamas antraštėms parenkant storesnių štrichų šriftus, atsisakant puošmenų, užkardėlių raidžių linijose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau tai – tik raiškos priemonių minimumas. Antraštės lygiavimas, santykis su kitais  elementais ir ją supančia erdve  - papildomi  būdai  norimam įspūdžiui sukurti. Antraštės  centre (centruotos) dažnai parenkamos svarbiausiems puslapio ar atvarto rašiniams. Antraštės su įžanga prieš jas dramatizuoja, aktualizuoja temą. Atitrauktos nuo krašto antraštės su temos ar rubrikos pavadinimu padeda išskirti svarbią potemę (pavyzdžiui, "Rinkimai" politikos puslapiuose). Štai dažniau pasitaikantys antraščių tipai.

REKLAMA

Dažniau sutinkami antraščių tipai.

Lietuvos laikraščiai palyginti konservatyviai naudoja  antraščių raiškos priemones. Paprastai arba  lygiuojama  prie kairiojo straipsnio krašto (dažnai su paantrašte), arba rašoma per vidurį (centruota). Kiti tipai pasitaiko itin retai.
Kur kas geriau panaudojamas antraštės kontrastas, bet irgi ne visuose populiariuose laikraščiuose. Labiausiai nuskriaustas redaktorių ir dizainerių  įrankis - erdvė aplink antraštę. Jos būna labai mažai  arba išvis nepaliekama.

REKLAMA

Minėtos pastabos labiausiai tinka „Lietuvos ryto“  dizainui. Šiame leidinyje įvestos kelios taisyklės, prieštaraujančios pagrindiniams spaudos antraščių principams: antraštė rašoma tuo pačiu šriftu kaip ir tekstas, ji užima absoliučiai visą erdvę virš rašinio. Todėl laikraščio puslapis atrodo lyg sumūrytas iš plytų - solidus, bet nekviečiantis skaityti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nelengva dalia teko „Lietuvos ryto“  autoriams ir redaktoriams. Kadangi antraštė privalo užimti visą plotą, todėl labai atidžiai reikia skaičiuoti raideles, kad ji nebūtų per trumpa ar per ilga. Gal todėl  pasitelkiamas  įdomus triukas: po pagrindinės (įvairaus ilgio) antraštės dalies  dedamas brūkšnys ir priduriama  ne visada būtina, tačiau antraštę iki reikiamo ilgio pritempianti  frazė. Ilgainiui toks antraščių pateikimo būdas virsta atgrasia stilistine monotonija. Rašant šį tekstą, iš portale lrytas.lt cituojamų 8 dienraščio straipsnių penki buvo skelti brūkšniu. Niekur kitur tokio dalyko nerasite.

REKLAMA

Komentuodami dienraščių antraštes,  nepeikiame ir negiriame  jų ir  straipsnių turinio. Kalbame apie tipografines  raiškos priemones. Išskirtinio formato antraštės „Lietuvos rytui“ suteikia unikalią išvaizdą ir dizainą. Vieniems jis patrauklus, kitiems – ne. Bet ne  tai  yra svarbu. Žvelgiant iš spaudos dizaino perspektyvos matome,  kaip  vienas ar kitas laikraštis nukenčia atsisakydamas būdų gerinti  patrauklumą, informatyvumą  ir skaitymo  patogumą.

REKLAMA

Skurdoka  antraščių raiška ir interneto leidiniuose bei žinių portaluose. Tiesa, lygiavimą  prie kairiojo krašto ar centruotas antraštes juose  lemia ne tik redakcijos politika, bet ir skurdūs žiniatinklio tipografiniai standartai. Tinklalapių  kūrimo priemonės  dar neturi pakankamų įrankių  tekstui išlieti  į dizainerio sumanytą formą, kad informacija  būtų  vienodai matoma  įvairiose naršyklėse, kad  ją  lengvai galėtų  pakeisti ir techninių subtilybių neišmanantis  darbuotojas, kad  būtų  galima  naudoti visas tradicinei spaudai prieinamas priemones.

Autorius yra žurnalistas, žiniasklaidos analitikas

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis.

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras

Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų