Šiuo metu Didžiojoje Britanijoje yra užfiksuota apie 22 tūkst. užsikrėtimų koronavirusu atvejų. Nuo Covid-19 šalyje mirė, kovo 31 d. duomenimis, jau 1408 žmonės.

Pirmas atvejis Didžiojoje Britanijoje buvo užfiksuotas dar šių metų sausio 30-ąją. Prabėgo lygiai du mėnesiai, tačiau, anot čia gyvenančios lietuvės, nemaža dalis gyventojų iki šiol nesupranta padėties rimtumo ir nesisaugo, o tai gali sukelti skaudžias pasekmes.

Apie gyvenimą koronaviruso paveiktame Londone tv3.lt plačiau papasakojo čia studijuojanti ir dirbanti Kornelija Zarembaitė.

„Ir dabar pažvelgusi pro langą matau, kaip daugybė žmonių vaikšto lauke. Mažai, kas dėvi apsaugines kaukes“, – pokalbį pradėjo Kornelija.

Daug nežinios

Londone studijuojanti mergina pasakoja, kad liko dar vieni mokslo metai, tad, pagal planą, į Lietuvą sugrįžti planuota kitais metais. Bet pasaulyje siaučiantis koronavirusas keičia planus.

„Dabar taip viskas susidėliojo. Su drauge jaučiamės čia užstrigusios. Vietos valdžia, žiniasklaida nieko konkrečiai neskelbia apie padėtį šalyje. Galiu pasakyti, kad taip, kaip Lietuvoje valdžia bendrauja su savo piliečiais nė iš tolo neprilygsta tam, ką turime čia.

Mes čia esame visiškoje nežinioje. Mūsų darbdavys net negali pasakyti, kas bus toliau. Dalis verslų taip pat laukia, ką valdžia pasakys. Kai kuriems žmonėms buvo sumažinti atlyginimai, kiti buvo atleisti. Gyvenimas Londone apmirė“, – teigė tv3.lt pašnekovė.

Sudėtingas kelias namo

Mergina pasakojo, kad šiuo metu ieško būdų sugrįžti į Lietuvą: „Kovo pradžioje buvome Lietuvoje. Iš Vilniaus į Londoną išskridome kovo 12 d.. Svarstėme, ką daryti. Artimieji bandė atkalbėti nuo skrydžio. Bet kai turi darbą ir Anglijoje apie koronavirusą buvo dar pakankamai mažai kalbama, tai nusprendėme išskristi.

Galvojome, kad viskas bus tvarkoje, tačiau situacija pradėjo blogėti. Planas parskristi balandžio pabaigoje neišdegė, nes prasidėjo atšaukiamų skrydžių banga. Nusprendėme, kad reikia kuo greičiau grįžti namo. Nežinia, kurioje tenka gyventi, yra kažkas baisaus. Jaunimas yra tikrai sunerimęs. Nelabai jauku.

Mano kurso draugas britas susirgo koronavirusu. Jam 23 metai. Tai gydytojai pasakė likti namuose, 14 dienų niekas net neskambino, taip jis sirgo ir prasirgo. Toks požiūris čia į vietos gyventoją, tad užsieniečiui sulaukti reikiamos pagalbos yra dar mažiau šansų.“

Neabejojama, kad Anglija dėl koronaviruso gali užsidaryti pusmečiui. Dalis restoranų neplanuoja atsidaryti iki pat birželio galo. Tad situacija taps tik sudėtingesnė.

Kornelija vylėsi, kad pavyks parskristi balandžio 3 d. Iš pradžių ji sulaukė žinios, kad lėktuve yra apie 40 laisvų vietų. Atlyginimą jai turėjo sumokėti tik kitą dieną. Bet jau po valandos ji pamatė, kad visi bilietai yra parduoti. Netrukus ją pasiekė dar viena žinia, kad balandžio 3 d. vyks paskutiniai lietuvių sugrąžinimo į šalį skrydžiai. Nusivylusi tokia įvykių eiga mergina net paviešino kreipimąsi į Lietuvos valdžią (jo turinį pateikiame straipsnio pabaigoje).

Atsirita susirgimų banga?

Anot Kornelijos, koronavirusas šalyje toliau sparčiai plis, nes žmonės nėra linkę saugotis:

„Parduotuvėse žmonių gausu. Nelabai jie stengiasi laikytis saugaus atstumo. Daug kas nenešioja kaukių, pirštinių. Nors tiek kaukės, tiek pirštinės išpirktos. Britai nelabai laikosi rekomendacijų. Dar vakar mačiau kaip senyvo amžiaus žmonės su anūkais lauke vaikšto.

Kalbame, kad po Italijos, Ispanijos ir JAV, Londonas yra kita koronaviruso bangos stotelė. Su žmonių požiūriu ir netinkamu valdžios bendravimu bus labai didelis šauktukas ties šia šalimi.“

Kornelija prisimena, kad kovo viduryje, tik sugrįžus iš Lietuvos, ji su drauge užėjo į parduotuvę ir ten lentynos buvo tuščios: „Kas nustebino labiausiai, kad kasininkai sėdintys prie kasų nedėvėjo nei pirštinių, nei kaukių, nors yra pakankamai garbaus amžiaus.

Taip pat tualetinio popieriaus nebuvo ilgą laiką. Kažkas iš restoranų pradėjo imti popierių. O sykį buvo taip, kad tualete atėjo pakeisti muilo indelio, o jis buvo visiškai tuščias, nes žmonės net skystą muilą iš restoranų nešėsi namo.

Kaip jau minėjau, parduotuvėse būtiniausių prekių nelabai buvo. Prašiau, kad atsiųstų siuntinį iš Lietuvos. Džiaugiuosi grikiais, ryžiais, makaronais, kuriuos įsidėjau.“

Korneliją pribloškė ir tualetinio popieriaus kaina vienoje nedidelėje parduotuvėje Londone. Ten už 9 ritinėlius paprašyta 9,99 svaro (apie 11,2 euro). Kai įprastomis sąlygomis kaina svyruoja nuo 2 iki 5 svarų (2,24 – 5,6 euro), o už 7 svarus (7,85 euro) gali nusipirkti 24 ritinėlių pakuotę.

„Kas gali, tas naudojasi situacija šalyje. Dezinfekcinio skysčio mažiukai buteliukai kai kur parduodami po 8 svarus (apie 9 eurus)“, – pabrėžė studentė iš Lietuvos.

Tiesa, su Londone nuomojamo buto savininkais Kornelijai pavyko sutarti, kad koronaviruso krizės metu galima mokėti mažesnę įmoką, o situacijai pasitaisius, teks primokėti susidariusių trūkumą.

„Mokslai vyksta nuotoliniu būdu, tad norisi būti Lietuvoje. Tik nuomą reikia padengti, kad neprarastume tos vietos. Bet dabar pats svarbiausias dalykas – sugrįžti namo“, – pokalbį užbaigė Kornelija.

Viešas laiškas Lietuvos valdžios atstovams

„Kreipiuosi į Lietuvos Respublikos Vyriausybė, į Poną Ministrą Pirmininką Saulius Skvernelis, į Lietuvos Respublikos SeimasUžsienio reikalų ministerija ir visus tautiečius esančius Lietuvoje.

Mes esame jaunoji karta, kuri išvyko į užsienį mokytis, jog po to galėtų grįžti į savo tėvynę - Lietuvą. Norime kurti ir puoselėti savo valstybę, prisidėti prie geresnio rytojaus. Mes esame Lietuvos Respublikos ekonomikos ateitis, kuriai dabar yra uždaryti visi įmanomi keliai į Tėvynę, į šali - kurioje norime kurti ateitį ir auginti savo vaikus. Išvykome iš šalies ne geresnių atlyginimų ieškoti, o dėl patirties ir žinių, kurias po to galėtume atvežti į Lietuvą. Todėl žmogui, kuris mokosi ir siekia įgauti naujų žinių, darbas yra tik pašalinis veiksnys padėsiantis išsilaikyti svetimoje šalyje. Dėl susiklosčiusių finansinių aplinkybių neturėjome galimybės nusipirkti ankstesnių lėktuvo bilietų. 2020. Kovo 30 d. Mus, užsienyje esančius lietuvius, pasiekė žinia, jog bus nutraukiami skrydžiai ( užsakomieji / planuoti/ vykdomieji ) į Lietuvą. Mes, Lietuvos Respublikos piliečiai jaučiamės turintys teisę grįžti į šalį, kuriai priklausome. Dėl susikloščiusios situacijos pasaulyje - paskelbtos viešos pandemijos, mes negalime apsakyti savo didžiavimosi dėl greitų ir nuoseklių LR sprendimų bandant apsaugoti savo piliečius nuo viruso COVID-19. Gerbiame ir sakome Ačiū už mūsų senelių, tėvų ir visų Lietuvos žmonių apsaugą.

Todėl kreipiuosi į LR Vyriausybę, į Poną Ministrą Pirmininką A. Skvernelį ištiesti pagalbos ranką lietuviams, kurie nori grįžti į Tėvynę ir po ilgo laiko pamatyti savo šeimas ir gimines. Mes nebuvome tikslingai informuoti, jog užsakomieji skrydžiai - Kovo 31 d. Ir Balandžio 3 d. Iš JK, Londono, galimai yra paskutinė galimybė grįžti namo. Todėl dabar, visų mūsų vardu, viešai kreipiuosi ir prašau leisti vykdyti dar vieną ar kelis paskutiniuosius skrydžius iš Europos Sąjungos šalių su oficialiu pranešimu, jog tai bus paskutinieji užsakomieji skrydžiai į Lietuvą. Visų mūsų vardu, dar kartą prašau išgirsti mus.