REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
10
Automobiliai (nuotr. Raimundo Maslausko)

Šiemet Lietuvoje naujų automobilių pardavimas didėjo sparčiausiai visoje Europoje. Dviženkliu skaičiumi didėjo ir naudotų mašinų prekyba. Kodėl mašinų pradėjome pirkti daug daugiau ir kodėl taip skiriasi perkamiausi modeliai?

10

Šiemet Lietuvoje naujų automobilių pardavimas didėjo sparčiausiai visoje Europoje. Dviženkliu skaičiumi didėjo ir naudotų mašinų prekyba. Kodėl mašinų pradėjome pirkti daug daugiau ir kodėl taip skiriasi perkamiausi modeliai?

REKLAMA

„Regitros“ duomenimis, šių metų sausį – balandį Lietuvoje registruota 58 tūkst. naudotų ir 14,6 tūkst. naujų lengvųjų automobilių. Palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, naudotų mašinų parduota 15 proc., o naujų – net 53 proc. daugiau.

Sprendžiant iš Europos automobilių gamintojų asociacijos skelbiamos statistikos, šiemetinis naujų lengvųjų automobilių prekybos augimas yra sparčiausias visoje ES. Dviženklis augimas taip pat fiksuotas Rumunijoje (25 proc.) ir Estijoje (16 proc.). Tačiau visoje ES šių metų pirmąjį ketvirtį naujų automobilių parduota 3,3 proc. mažiau nei tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu.

Mūsų šalyje šiemet daugiausia parduota „Fiat 500“, „Fiat Tipo“, „Jeep Renegade“ ir „Toyota RAV4“ naujų lengvųjų automobilių. Pigiausios šių modelių komplektacijos, kaip skelbiama oficialių atstovų interneto svetainėse, atitinkamai kainuoja 10 990 eurų, 13 590 eurų, 19 490 eurų ir 26 750 eurų.

REKLAMA
REKLAMA

Tarp dažniausiai perkamų naudotų automobilių karaliavo „Volkswagen Passat“ ir „Volkswagen Golf“, taip pat trečios ir penktos serijos BMW. Šių mašinų kaina priklauso nuo jų būklės, pagaminimo metų, ridos ir kt.

REKLAMA

Šiemet gyventojai nupirko 86 proc. visų naudotų ir vos 15 proc. visų naujų automobilių. Įmonės ir įstaigos nusipirko gana nedaug naudotų ir didžiąją dalį naujų transporto priemonių.

REKLAMA
REKLAMA

„Eurostat“ duomenimis, iš visų ES šalių Lietuvoje yra didžiausia dalis automobilių, kurių amžius tarp 10 ir 20 metų. Net 64 proc. lengvųjų automobilių yra būtent tokio senumo.

Kurie naudoti yra geresni?

Paklaustas, kuo paaiškintų rekordinį automobilių pardavimą Automanas.lt projekto vadovas Ramūnas Žilionis svarstė, kad tai susiję su bendru lietuvių gyvenimo gerėjimo, tačiau neatmetė, kad dalis statistikos gali būti netiksli.

„Gyvenimas gerėja ir tiek, kažkokių anomalijų dėl pardavimo didėjimo nematau. Pamenu, prieš krizę dirbome kartu su nekilnojamojo turto (NT) vystytojais ir automobilių pardavėjais. Pastebėjome, kad ir vienų, ir kitų pardavimai labai koreliuoja.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jeigu kyla NT, tai kyla ir automobilių, ypatingai naujesnių pirkimas. 2008 m. krentant NT pardavimas, krito ir automobilių pardavimas. Matyt, čia tokia bendra tendencija“, – komentavo pašnekovas.

Jis abejojo, ar visi TOP3 naujų automobilių modeliai, kurių šiemet parduodama daugiausia, lieka Lietuvoje. Gali būti, kad dalis jų čia registruojami, tačiau netrukus reeksportuojami į kitas valstybes. „Autotyrimų“ duomenimis, vien balandį iš naujų Lietuvoje registruotų automobilių reeksportuoti buvo daugiau 1,6 tūkst. Vis dėlto ir įvertinus šiuos skaičius, naujų pardavimo didėjimas lieka vienas didžiausių ES.

„Naudotų automobilių didesnį pardavimą siečiau su bendru ekonomikos augimu. Kaip NT rinka pastoviai auga, kai gyvenimas geras, tai taip pat ir naudoti automobiliai. Žmonės keičia savo automobilius į truputį naujesnius. Truputį geresni automobiliai pamažu ateina į Lietuvą ir situacija po truputį gerėja“, – kalbėjo R. Žilionis

REKLAMA

Jo nestebina, kad tautiečiai įsigyja palyginti daug aukštesnės klasės naudotų „Audi“ ir BMW automobilių, kurių degalų sąnaudos nemažos:

„Nereikia galvoti, kad degalų ekonomija lietuviams yra vertybė. Juk yra bendros eksploatacijos, remonto sąnaudos. Jei žmogus uždirba 1–1,5 tūkst. eurų, nusiperka naujesnį „pasatą“, „bemsą“ ar „Audi“, varomus dyzeliu, tai kuro sąnaudos normalios, o juos remontuojančių meistrų ir detalių pilna.

Ir nesuki galvos. Nesvarbu, kad kas antrą mėnesį užsuki į dirbtuves. Bet vis tiek pigiau nei pirkti apynaujį, nuvažiuoti su juo pas oficialų atstovą ir laukti, kol tau išrašys 2 tūkst. eurų sąskaitą. Skaičiavimas paprastas.“

REKLAMA

Pašnekovas pripažino, kad, pvz., Jungtinėje Karalystėje tokiems automobiliams taikomi didesnės draudimo įmokos, taršos mokesčiai. Panašią politiką vykdo ir kitos valstybės, tačiau Lietuvoje nieko panašaus nėra. Taigi, kaip rodyta ne vienoje TV laidoje, vien dėl degalų ir remonto sąnaudų turėti aukštesnės klasės bet senesnį automobilį apsimoka labiau nei naujesnį, bet žemesnės klasės. Esą pirmasis mažiau genda, mažiau dėvisi nei pastarasis.

Netrukus laukia pokyčiai

Banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas augantį automobilių pardavimą taip pat sieja su ekonominės padėties gerėjimu, tačiau įspėja, kad visą laiką taip nesitęs.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Pvz., vartotojų pasitikėjimo indeksas šiuo metu yra didžiausias po krizės laikotarpio. Ypač jis pradėjo kilti pastaruosius 3–4 mėnesius, šiek tiek sumažėjus kainų augimui, ypatingai maisto produktų, paspartėjus darbo užmokesčio augimui.

Matome ir viešojo sektoriaus atlyginimai auga ir pensijos, o jei dar žmonės patiki politikų dosniais pažadais... taigi žmonės paprasčiausiai mato šiuo metu pakankamai palankų metą atsinaujinti savo garderobą, taip pat ir automobilius. Manau, tai pagrindinė priežastis“, – aiškino ekonomistas.

Kita vertus, anot jo, prie aktyvesnės prekybos prisideda ir verslas – pvz., šiuo metu itin sparti dalijimosi automobiliais paslaugų plėtra, jas teikiančios įmonės atnaujina savo parką. Be to, plečiasi ir pavėžėjimo paslaugos.

REKLAMA

„Lietuvoje gyvename grynai ekonominio ciklo pakilimo metu. Nenoriu būti blogu pranašu, bet labai tikėtina, kad gyvename pačioje ciklo viršūnėje. Tai nereiškia, kad toliau seks kritimas, bet tokio augimo nebeturėsime – per gerai tada atrodytume visame ES kontekste“, – svarstė Ž. Mauricas ir pridūrė, kad panašų pakilimą išgyvena Lenkija, Rumunija, kai kurios kitos Vidurio Europos šalys.

Pašnekovas taip pat atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje automobiliai palyginti seni, o degalų (bent jau galios vienetui) jie sunaudoja daugiau. Be to, automobilių servisuose, kaip ir kitose paslaugų įmonėse labai trūksta darbuotojų, dėl to brangs paslaugos ir ilgainiui remontuoti senesnį automobilį bus vis brangiau:

REKLAMA

„Gal žmonės irgi galvoja, kam man remontuoti seną automobilį, aš išleisčiau galbūt netgi tiek pat, jei paimčiau vidutinio senumo arba netgi naują iš viso automobilį, mokėčiau gal tik šiek tiek daugiau, bet mano būtų rami galva, nes jis naujas, su garantija.“

Ekonomisto vertinimu, per 10 metų nauji automobiliai beveik nebrango, tačiau gyventojų pajamos ūgtelėjo. Tad atsiranda vis daugiau tokių, kuriems, pvz., 150 eurų mėnesinį įmoka nėra tokia solidi suma, kokia anuomet atrodė 500 litų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų