Viršgarsiniai skrydžiai atgimsta: kuria greičiausią lėktuvą pasaulyje (nuotr. SCANPIX)

Viršgarsiniai skrydžiai atgimsta: kuria greičiausią lėktuvą pasaulyje (nuotr. SCANPIX)

Dar Antrojo pasaulinio karo pabaigoje nacistinė Vokietija, SSRS ir JAV pradėjo pilnaverčių reaktyvinių lėktuvų eksploataciją. Netrukus atsirado ir pirmieji civilinių lėktuvų pavyzdžiui, o jau 1950-1960 metais buvo pasiektas toks technologinis progresas, kad atsirado pirmieji viršgarsinių lėktuvų modeliai. Tačiau jau beveik 20 metų civilinė aviacija tokių lėktuvų nebenaudoja ir viena iš priežasčių kodėl – „Concorde“ nesėkmė.

Ginklavimosi varžybų metu pasaulio galingieji nesibodėjo demonstruoti ir savo viršenybės civilinėje aviacijoje. Taip gimė viršgarsinio keleivinio lainerio idėja, rašoma gazeta.ru.

Patys aktyviausi darbai šia linkme vyko JAV, SSRS, o taip pat Prancūzijoje ir Didžiojoje Britanijoje. Pastarosios šalys aktyviausiai prisidėjo prie keleivinio viršgarsinio lainerio koncepcijos kūrimo – tokio tipo lėktuvų projektai pasirodė jau 1956-aisiais, o vėliau šalys nusprendė apjungti savo pastangas. Būsimas projektas įgavo „Concorde“ pavadinimą, kas iš prancūzų kalbos verčiant reikštų „darna“ arba „santarvė“.

REKLAMA

SSRS taip pat skubėjo pademonstruoti savo technines galimybes: pirmasis viršgarsinis sovietų lėktuvas „Tu-144“ pakilo į dangų 1968-ųjų gruodžio 31. „Concorde“ buvo aplenktas trimis mėnesiais. Sovietų kūrinys sėkmės nesulaukė – lėktuvai „Aeroflot“ ištarnavo mažiau nei penkerius metus, aptarnavo daugiausiai vidinius skrydžius. Viso „Tu-144“ po „Aeroflot“ emblema atliko 102 skrydžius. Vėliau vieną iš lėktuvų įsigijo NASA, kur tiriamaisiais tikslais atliko skrydžius iki pat 1999 metų.

Viršgarsiniai skrydžiai atgimsta: kuria greičiausią lėktuvą pasaulyje (nuotr. SCANPIX)

Viršgarsiniai skrydžiai atgimsta: kuria greičiausią lėktuvą pasaulyje (nuotr. SCANPIX)

Savo pirmąjį skrydį „Concorde“ atliko 1969-ųjų kovo 2-ąją. O jau tų pačių metų gegužę lėktuvas buvo pristatytas masėms lėktuvų parodoje Le Buržė.

Praėjus ketveriems metams Le Burže tapo ne itin palankia vieta viršgarsiniams lėktuvams. 1973-iaisiais birželio 3-ąją parodos metu įvyko pirmoji istorijoje viršgarsinio lėktuvo katastrofa. Ir juo tapo „Tu-144“. Nuo tol sovietų gamintojus persekiojo nesėkmės. „Concorde“ tuo metu lydėjo sėkmė: skirtingai nuo „Tu-144“ jie iki pat 2000-ųjų nebuvo patyrę katastrofų.

Nepaisant pirminės „Concorde“ sėkmės, netrukus paaiškėjo, kad tokių lėktuvų skrydžiai yra ekonomiškai nenaudingi – bilietų paklausa smuko. Maža to, panašūs skrydžiai neatsipirkdavo, nepaisant aukštų bilietų kainų ir galimybės iš Londono į Niujorką nusigauti per 3 valandas. „Concorde“ sudegindavo net 8 tonas degalų vienai tonai „naudingos apkrovos“ (krovinio masė ar kiekis, kuriam yra sukurtas skraidymo aparatas).

REKLAMA

Pasiekti puikių skrydžio rezultatų „Concorde“ padėjo tai, kad jie galėjo skraidyti didesniame aukštyje už įprastus lėktuvus (18,3 km aukštyje) – tokiame aukštyje kiti lėktuvai neskraidė, o europiečių viršgarsinis laineris galėjo skristi „tiesiai“ į paskirties tašką. Maža to, skrydžio metu „Concorde“ galėjo išvystyti iki 2150 km/h arba 2 machų greitį.

Avarija, įkalusi paskutinį vinį į „Concorde“ nesėkmių karstą

2000-ųjų birželio 25-ąją „Air France“ priklausantis „Concorde“ sudužo vos po kelių sekundžių nuo pakilimo Paryžiaus oro uoste. AFR skrydis Paryžius – Niujorkas tapo „paskutiniu vinimi į karstą“ visam „Concorde“ skraidymui.

Laineris rėžėsi į „Hôtelissimo Les Relais Bleus“ viešbutį. Už dviejų kilometrų nuo tos vietos, kur 1973-iaisiais sudužo „Tu-144“ – pagrindinis britų ir prancūzų kurto lėktuvo konkurentas. Vėliau tyrėjai nustatė, kad padangos, kuri sprogo kylant, atplaišos pramušė lainerio sparnus toje vietoje, kur buvo įrengtas degalų bakas. Lėktuvui kylant dėl to užsidegė vienas iš variklių.

„Concorde“ netrukus neteko ir antrojo variklio kontrolės ir sudužo. Katastrofos metu žuvo 100 keleivių ir 9 ekipažo nariai, taip pat 4 ant žemės buvę žmonės. Tyrimo metu taip pat buvo nustatyta, kad lėktuvo padanga sprogo ne dėl konstruktorių ar aptarnavusio personalo neapsižiūrėjimo prieš išleidžiant „Concorde“ skrydžiui – ant pakilimo tako buvo likusi prieš tai pakilusio lėktuvo „DC-10“ konstrukcijos atplaiša.

REKLAMA

Viršgarsiniai skrydžiai atgimsta: kuria greičiausią lėktuvą pasaulyje (nuotr. SCANPIX)

Viršgarsiniai skrydžiai atgimsta: kuria greičiausią lėktuvą pasaulyje (nuotr. SCANPIX)

Tačiau pasitikėjimas „Concorde“ pradėjo smukti, kaip ir keleivių noras rinktis šiuos skrydžius – daugeliui akis badė skrydžių kainos. Kitiems įtarimų sukėlė „Concorde“ saugumas, nepaisant to, kad kiekvieno tokio lėktuvo nuodugnus patikrinimas užtrukdavo beveik metus. Tikrindavo juos ir su rentgenu, taip ieškodavo galimų įtrūkimų kėbule.

„Concorde“ agonija dar tęsėsi trejus metus, o 2003-ųjų pradžioje „British Airways“ ir „Air France“ paskelbė, kad spalio 1-ąją yra nutraukiama šių lėktuvų eksploatacija.

2003-ųjų lapkričio 26-ąją viršgarsinis lėktuvas „Concorde“ atliko paskutinį skrydį. Bilietai į jį buvo išpirkti faktiškai akimirksniu, o galutinė kaina aukcionuose pasiekė ir 60 tūkst. dolerių. Taip baigėsi viršgarsinės keleivinės aviacijos era, o per 27-erius metus „Concorde“ nuskraidino beveik 4 mln. keleivių visame pasaulyje.

2015-ųjų birželį NASA nusprendė išskirti 2,3 mln. dolerių viršgarsinių lėktuvų išskiriamo garso mažinimo galimybių tyrimams.

2019-aisiais JAV bendrovė „Hermeus“ paskelbė kursianti naują viršgarsinį keleivinį lėktuvą. Amerikiečių teigimu, naujasis lėktuvas galės išvystyti daugiau nei dvigubai didesnį greitį, nei „Concorde“.

 

Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!

Nėra komentarų. Būk pirmas - komentuok!

GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI

Top Video

Paštininkai vis dažniau lieka apkandžioti
DABAR RODOMA
Paštininkai vis dažniau lieka apkandžioti
DABAR RODOMA
Vilniuje nugriovė kryžių
DABAR RODOMA
Klaipėdos zoologijos sode susirūpinimas kankinamais gyvūnais
DABAR RODOMA
Dramatiška narkotikų sulaikymo operacija
DABAR RODOMA
Rusijoje – paauglių teismas
DABAR RODOMA
Šilauogių sezonas ir jų kainos
DABAR RODOMA
Planuojami nauji apribojimai keliuose
DABAR RODOMA
Mokyklose žadami pokyčiai
DABAR RODOMA
Kurėno iškėlimo operacija
DABAR RODOMA
Skurdi grybavimo sezono pradžia
REKLAMA
Maskuotės genijus: pareigūnai žvilgtelėjo po peruku ir nustėro (nuotr. SCANPIX) tv3.lt fotomontažas
Ispanijos policija Barselonos oro uoste sulaikė Kolumbijos pilietį, kuris bandė į šalį įsivežti pusę kilogramo kokaino po peruku. Vietos policijos pranešime teigiama, kad vyras ...
„Maldyvai Sibiro dykvietėje“: kaip rusai juokiasi iš savo pačių nelaimės (nuotr. SCANPIX)
Daugelis vakarų žiniasklaidos priemonių, įskaitant ir tokias, kaip CNN ar „The Guardian“ jau aprašė „Rusijos Maldyvus“. Novosibirsko šiluminė elektrinė Nr. 5 taip „papuošė“ ...
Policija (nuotr. 123rf.com)
27 metų ūkininkas iš Graikijos Kretos salos prisipažino išžaginęs ir nužudęs JAV mokslininkę, o paskui išmetęs jos palaikus apleistame Antrojo pasaulinio karo laikų bunkeryje, ...
Programišius (nuotr. 123rf.com)
Bulgarijos pareigūnai antradienį pranešė, kad nenustatyti programišiai iš šalies nacionalinės mokesčių agentūros pavogė milijonų žmonių asmeninius duomenis, ir nurodė galimą ...
Asociatyvi (nuotr. Broniaus Jablonsko)
Buvęs Lietuvos futbolininkas Mantas Varanauskas emigravęs į Jungtinę Karalystę manė, kad geriausi pinigai gaunami užsiimant nešvariais darbais. Škotijoje apiplėšinėjęs ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų