Gerai, kai yra pagalbininkų (newsone.com nuotr.)

Gerai, kai yra pagalbininkų (newsone.com nuotr.)

Dauguma iš mūsų tikriausiai esame girdėję apie pogimdyminę depresiją. Vienos nėščiosios baiminasi tokios būsenos, kitos galvoja, kad tikrai niekad nesusirgs, trečios tiesiog „plaukia pasroviui“, per daug minčių tam neskirdamos.

Tad kas yra pogimdyminė depresija ir ar reikia jos bijoti?

Iki 85 % mamų po gimdymo jaučia didesnį ar mažesnį liūdesį. Jis prasideda per pirmąsias dvi savaites, dažniausiai 3-7 dieną po gimdymo, ir yra susijęs su tuo, kad po gimdymo staiga ir greitai keičiasi mamos organizme esančių hormonų (estrogenų, progesterono) pusiausvyra. Dar prisideda nuovargis dėl gimdymo bei pasikeitusio dienos ritmo (juk neretai tenka kas 2-3 valandas žindyti kūdikį), adaptacija prie naujo gyvenimo būdo šeimoje.

Naujasis šeimos narys, nors dažnai pirmosiomis gyvenimo dienomis daugiausia miega, vis tik įneša jaudulio į tėvelių širdis: kaip reikėtų tinkamai rūpintis naujagimiu, kaip suderinti vaikučio priežiūrą su buities rūpesčiais, paskirstyti dėmesį šeimos nariams ir atrasti nors kiek laiko sau.

REKLAMA

Didesnė tikimybė pogimdyminei depresijai atsirasti yra tada, kai mamai po ankstesnio gimdymo ar gimdymų jau yra buvusi pogimdyminė depresija arba ji yra sirgusi depresija, nesusijusia su nėštumu ar gimdymu. Taip pat reikšmės turi stresiniai įvykiai nėštumo metu ar po gimdymo (pavyzdžiui, sunki liga ir gulėjimas ligoninėje nėštumo metu, priešlaikinis ar sunkus gimdymas), dvynių gimimas, vienišumas (kai nepadeda vyras, nesutarimai su vyru, nutrūkę ryšiai su artimais žmonėmis).

Pogimdyminis liūdesys – tai lengviausia pogimdyminio emocijų sutrikimo forma. Jis pasireiškia tuo, kad mamai yra sunku susikaupti, sumažėja apetitas, greitai keičiasi jos nuotaikos: liūdesys pereina į džiaugsmą, o paskui vėl apima toks liūdesys, kad net ašaros byra. Tampa sunku užmigti netgi tada, kai kūdikis miega, ir mama negali pailsėti, kamuoja nerimas. Paprastai šie požymiai prasideda 3-4 dieną po gimdymo ir praeina maždaug per savaitę.

Mamai, kurią kamuoja pogimdyminis liūdesys, labiausiai padeda vyro ar kitų artimųjų pagalba: kai jie gali pabūti su kūdikiu, kol mama pamiegos ar pasivaikščios, padėti apsitvarkyti namuose, suteikti galimybę kur nors išeiti ir atitrūkti nuo to, kas kelia nerimą. Svarbu, kad būtų žmonių, kurie palaikytų, padrąsintų, leistų išsikalbėti.

Pogimdyminė depresija – sunkesnė būsena, nei pogimdyminis liūdesys. Ji pasireiškia 5-20 % gimdžiusių moterų ir gali išryškėti per pirmuosius 6 mėnesius po gimdymo.

Mamą apima mintys, kad ji nesugebės prižiūrėti kūdikio, ji nebenori bendrauti su draugėmis ar artimaisiais, sumažėja apetitas arba didėja kūno svoris. Mama nebegali susikaupti, užsiimti kasdieniniais darbais (namų ruoša), tampa irzli, jautresnė išsakytoms pastaboms, dažnai verkia, ją apima nerimas, gali skaudėti galvą. Ji gali tapti abejinga savo kūdikiui ar pykti ant jo, dėl to kartais net gali atsirasti pavojus kūdikio sveikatai.

REKLAMA

Jeigu įtariate, kad jums ar kam nors iš jūsų artimųjų prasidėjo pogimdyminė depresija, reikėtų kreiptis į gydytoją ar psichoterapeutą. Sergančiajam gali padėti psichoterapija ar gydymas vaistais, kartais – abu šie gydymo būdai kartu.

Mama neturėtų kentėti ir bandyti „įveikti“ šią būseną pati, be pagalbos, ar kaltinti save už tai, kad susirgo depresija. Jei jums prasidėjo pogimdyminė depresija, tai visiškai nereiškia, kad esate bloga mama ar kad pati „prisišaukėte“ šią būseną: atsiminkite, kad ir daug kitų mamų jaučiasi panašiai. Patarimai „susiimti“ šiuo atveju yra beverčiai. Svarbiausia laiku pradėti ieškoti pagalbos.

Sunkiausia pogimdyminė psichikos būsena yra pogimdyminė psichozė. Ji pasitaiko retai, tačiau yra labai sunki liga, kuriai būdingi visi pogimdyminės depresijos simptomai ir mintys apie savęs arba kūdikio žalojimą. Jei atsiranda tokių minčių – būtina nedelsiant kreiptis į gydytoją ir pradėti gydymą.

Kaip galėtumėte padėti pati sau esant pogimdyminiam emocijų sutrikimui?

- Kalbėkite apie tai, kaip jaučiatės, su artimaisiais

- Paieškokite žmonių, kurie galėtų jums padėti prižiūrėti vaikus ir rūpintis namais

- Raskite laiko pačiai sau, kad ir 30 minučių per dieną. Skaitykite, sportuokite ar bent jau išeikite pasivaikščioti, išsimaudykite vonioje ar pamedituokite.

- Rašykite dienoraštį: kasdien aprašykite, kaip jaučiatės ir ką galvojate. Tai puikus būdas išlaisvinti savo mintis ir jausmus. Kai pasijusite geriau, vėl perskaitykite savo dienoraštį. Tai padės jums geriau suprasti savo būseną bei matyti, kaip keičiasi jūsų savijauta.

REKLAMA

- Net jei per dieną padarote tik vieną dalyką, atsiminkite, kad tai žingsnis teisinga kryptimi. Gali būti dienų, kai visai nieko nepadarysite, bet pasistenkite už tai ant savęs nepykti.

- Normalu, jei jums atrodo, kad emocijos tiesiog plūste plūsta. Vaiko gimimas atneša daug gyvenimo pokyčių ir naujų iššūkių.

- Jūs neturite būti supermama. Sąžiningai pripažinkite, kiek jūs galite padaryti, ir paprašykite kitų žmonių pagalbos, kai jums jos reikia.

- Apie tai, kaip jaučiatės, pasikalbėkite su savo gydytoju arba ieškokite psichoterapeuto pagalbos. Jums gali prireikti ir vaistų arba psichoterapijos.

Parengė gyd. psichoterapeutė Dalia Mickevičiūtė

www.psichoterapija-jums.lt

Gi
2011-02-22 13:37:46
Iš vis nesuprantu tokio žodžio kaip "PAGALBA", kai motina nėra vieniša (T.y., namie yra antras žmogus, atsakingas už vaiko gimimą, augimą ir vystymąsi, - Vyras). Namais, vaiku ir t.t. rūpintis abiems yra taip pat natūralu, kaip prieš miegą išsivalyti dantis :)
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
taip 2011-03-19 19:47:12
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
tik laikui begant leidau sau pripazint kad sirgau pogimdyvine depresija...mano artimuju nuomone buvo pasigimdei vadinasi tai tavo problema,ir dar ateje aprekdavo jei rasdavo kriauklej bent viena lekste kad as nevala,tingine...vyras pastoviai dirbdavo po 12 ar daugiau val,tai tik pareidavo pavalgydavo ir miegot,vadinamos drauges isgaravo...tai perejau visa pragara,maziukas buvo itin neramus,tai uzsiauginau svori kaip karve,nes kad nezalociau saves rydavau viska kas papuola,be miego galejau but savaite ir daugiau,nervino kiekvienas dalykas,visi zmones,tapau irzli,stora,baisia uzsidarele...Kad esu gyva dekinga tik suneliui,jis buvo visko svyturys...po truputuka lipu is tos duobes,vis dar nekenciu saves,nes baisu i veidrodi ziuret,bet bent jau atsirado noras kazkiek keistis...
   ATSAKYTI
to gi 2011-02-22 16:57:58
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Lietuvoj apskritai dažnai vyrai nesupranta, kaip moteris pagimdžiusi gali nesugebėt viena pasirūpinti vaiku, nes tipo pas ją tai yra genuose... Nors ir turėtų būti kitaip...:(   ATSAKYTI
Gi 2011-02-22 13:37:46
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Iš vis nesuprantu tokio žodžio kaip "PAGALBA", kai motina nėra vieniša (T.y., namie yra antras žmogus, atsakingas už vaiko gimimą, augimą ir vystymąsi, - Vyras). Namais, vaiku ir t.t. rūpintis abiems yra taip pat natūralu, kaip prieš miegą išsivalyti dantis :)   ATSAKYTI

Top Video

Farai. Ne iš kelmo spirta pardavėja tapo didvyre – lietuvės gudrybė sustabdė vagišių
DABAR RODOMA
Farai. Ne iš kelmo spirta pardavėja tapo didvyre – lietuvės gudrybė sustabdė vagišių
DABAR RODOMA
Farai. Vairuotojo elgesys pareigūnus išvertė iš koto: mašina nevažiavo, o vyras „vairavo“
DABAR RODOMA
Pasidalijo, ką mama išdarinėjo lėktuve: dukrai teliko rausti iš gėdos
DABAR RODOMA
Pamačius, kaip bandoma išvažiuoti iš automobilių aikštelės aplinkiniai susiėmė už galvų
DABAR RODOMA
Košmaras autobuse: nufilmuota, kas dėjosi viduje per siaubingą avariją
DABAR RODOMA
Internautai negali patikėti savo akimis: neatskiria, kuri yra dukra, o kuri – mama
DABAR RODOMA
Visi mes žmonės. Skambinas įvardijo skyrybų su Krysko priežastį: galutinis taškas padėtas tik dabar
DABAR RODOMA
Gero vakaro šou. „TV Pagalbos“ žvaigždė Navickas prisiminė, kaip saugojo Landsbergį: pas jį prie durų miegodavom
DABAR RODOMA
Lietuvis įsiuto: bejėgio vilkiko vairuotojo nelaimė policijai sukėlė juoką
DABAR RODOMA
Gerbėjai dalijasi įrašu ir sako, kad princas Harry – svajonių vyras
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų