Viešieji ryšiai (VR) - ne tik madinga profesija, bet ir senų seniausias menas skleisti jums parankias idėjas tarp jums parankių žmonių.
Moteriškas darbas
Galima manyti, kad sėkmingoms moterų VR kampanijoms trūko globalizmo ir pastangų suvienijimo. Savo šeimos ribose moteris pajėgi daug kuo įtikinti savo vyrą ir vaikus. Kad ji puikiai gamina valgį, kad dėl jo ji pražudė pačius geriausius savo metus, metė 26 beprotiškai ją įsimylėjusius gerbėjus ir t.t. Tačiau didelėms vyriškų asmenų grupėms ši taktika kažkodėl neveikė.
Kad tai pateisintume, galime pasakyti, jog visi tvirti visuomeniniai stereotipai (jei jau ne archetipai!) buvo sukurti rūstaus patriarchato metais, kai moteris ką nors (pinigus, padėtį, valdžią, saugumą) galėjo gauti tik vyro dėka. Galbūt todėl dauguma stereotipų vyro ir moters santykiuose buvo sukurta remiantis mintimi: “Moteris - silpna ir antrarūšė būtybė”. Vyrui tai, suprantama, reiškė, kad prigimtimi jis viršesnis už moterį.
Garsiausi religiniai filosofai nuo I iki XVIII amžiaus ginčijosi, ar moteris turi sielą (teiginys, kad sielą turi vyrai, buvo savaime suprantamas). Ir tik XIV a. teologai, kurie pripažino, kad sielą turi gyvūnai, konstatavo, kad ją turi ir moteris. Ką gi liko veikti moterims tokiomis sunkiomis ideologinėmis sąlygomis? Suprantama, prisitaikyti. Taip ir atsitiko, kad moterys pasistengė atrodyti “silpnomis ir nesugebančiomis apsiginti būtybėmis”, kad į jas žvelgtų riteriškai. Vienas ryškiausių sąžiningų tokio tipo visuomeninės sanklodos apraiškų pavyzdys - stereotipinis posakis: “Aš tave myliu”. Daugelis vyrų kaip beįmanydami stengiasi vengti šios frazės, kartais netgi atrodo, kad tai įrašyta jų genetinėje atmintyje. O štai moterys žodžius su šaknimi “meil-” tiesiog dievina. Norėdami išsiaiškinti šį fenomeną, pažiūrėkime, ką moteriai reiškia frazė “jis mane myli”. Reiškia tai, kad jis manimi rūpinsis, gins, pildys mano užgaidas ir pan. (tęskite savo nuožiūra). Vyrui “aš ją myliu” reiškia - įkliuvau, dabar aš turiu ja rūpintis, pildyti jos užgaidas ir t.t. Moteriai “aš tave myliu” reiškia vis tą patį su tragišku atspalviu - “aš tave taip myliu, o tu net...” Vyrui - “na ir prisikabino, dabar teks...”. Na, o jeigu “Mes mylim vienas kitą” - reiškia dėl bendros šviesios ateities vyras privalo... (50 punktų sąrašas).
Daugelis kitų stereotipų taip pat yra moters prisitaikymo prie visuomeninės santvarkos rezultatas: “briliantai - geriausi merginos draugai”, reikalavimas “riteriško požiūrio į moterį”.
Jokios didelio masto VR akcijos, palankios pačioms moterims, ilgą laiką joms nesisekė. Tiesa, pastarajame šimtmetyje pastebimos sveikos tendencijos skleisti parankias moterims idėjas tarp pačių moterų ir netgi vyrų. Dar praėjusiame amžiuje apie moterų orgazmą iš viso nebuvo kalbama ir vyras menkai jaudinosi, kodėl ji su juo “tai” daro - kad tik darytų. Kad gautų moterį, tinkamos buvo visos priemonės, taip pat pinigai, melas, padėtis ir netgi teisėta santuoka. Tačiau moterys pradėjo “laisvintis” ir ieškoti sekse ne tik naudos, bet ir betarpiško pasitenkinimo. Moterų orgazmo temą pradėjo plėtoti gydytojai, psichologai, žiniasklaida ir meno kūriniai. Ir taip aktyviai, kad net vyrai susidomėjo - “apie ką ten jie postringauja?” Ir kuo gali pasigirti šiandien? Dabar šaunus kinematografo herojus privalo mokėti ne tik šaudyti, gaudyti ir gundyti, bet ir sulaukti herojės pagyrimo dėl “nepamirštamos nakties”. O realybėje vyrai iš visų jėgų stengiasi būti puikiais meilužiais, jaudinasi, ar “jai patiko”, “ar ji neapsimetinėja”. Moterys vaikosi orgazmo, galų gale įsisąmoninusios, kad ir jos gali jį pasiekti - tiesa, ne visada suprasdamos, kaip ir kur. Ir abiejų lyčių atstovai įgavo daugybę kompleksų “o kas, jei aš ne toks/tokia?”
Žvelgiant iš VR rezultatų pozicijos, kampanija už moters orgazmą:
1. Atkreipė dėmesį į problemą.2. Pertvarkė jų pačių ir vyrų sąmonę.3. Suformavo daugybę naujų idėjų (ir, suprantama, problemų).4. Neabejotina, kad vyrų dėmesys šiai problemai išėjo moterims į naudą.5. Įvyko globalinis visuomenės gyvenimo sukrėtimas.
Tiesa, matyti ir trūkumų. VR turėtų gerinti gyvenimą, o ši kampanija kol kas tik sukrėtė visuomeninę sanklodą. Tačiau tai rodo ir sveikas tendencijas: juk galime organizuoti globalines akcijas kada tik norim! Dabar svarbu nesustoti ties tuo, kas pasiekta, visada žinoti, kodėl mes tai pradėjome ir laikyti ranką ant visuomeninio gyvenimo pulso.
VR ir tiesa
Visi šie svarstymai skatina galvoti apie vieną problemą. Svarbiausia - žinoti, kur VR ir gyvenimiškos tiesos riba. Neverta pamiršti, kad visos bendros nuomonės ir įsitvirtinę mąstymo stereotipai turi paklaidą, kartais - gana didelę. Bendri stereotipai konkrečiais atvejais gali neveikti. “Moterys emocingesnės už vyrus” - tai tik vidutinė statistika. Yra galybė pernelyg racionalių moterų ir begalė pernelyg emocingų vyrų.
Vieni stereotipai sensta drauge su visuomene. Tokie teiginiai kaip “višta - ne paukštis, moteris - ne žmogus” šiandien gali būti vartojami tik išimtinai vyriškame pokalbyje. Kiti stereotipai mėgina išlikti, tačiau kadangi jie trukdo mūsų vystymuisi, ir juos tenka nugalėti bei griauti. O kartais juos sugriauti ne lengviau nei įveikti Bastiliją. Pavyzdžiui, “moteris - gera vairuotoja” jau nebe mitas, kad ir kaip vyrai stengtųsi šia tema juokauti.
Tie, kurie savo santykiuose (ypač su priešingos lyties asmenimis) aklai tiki tuo, ką “kalba visi”, rizikuoja stipriai suklysti. Bendra nuomonė, kad “vyrai bijo moters ašarų ir padarys viską, ką tik jiems įsakysi”, ne visada teisinga. Galbūt statistiškai tai taip ir yra, tačiau būtent jūsų sutuoktinis gali pasirodyti atsparus ašaroms, be to, daugelį ašaros veikia tik pirmus du kartus, vėliau jų poveikis išnyksta. Ekrano žvaigždės įvaizdis - tai viena, o žvaigždė gyvenime - visai kas kita.
Man atrodo, kad verta atkreipti dėmesį į VR, įvaizdį, stereotipus ir visuomenės nuomonę. Tačiau vadovautis vertėtų objektyvia informacija, blaiviu išskaičiavimu ir… moteriška logika. Sėkmės mums!
Parengta pagal užsienio spaudą