Remigijus RAINYS
Nors mums tapus Europos Sąjungos nariais atsirado puikios galimybės artimiau bendrauti ne tik atskiriems žmonėms, bet ir miestams ar net ištisiems regionams, tačiau atrodo, jog Prancūzijos Rošforo regiono austrių augintojai tikrai nesiveržia giminiuotis su Pasvalio kraštu, nes pastaruoju metu būtent pasvališkiai ar buvę šio miesto gyventojai ypač dažnai lankosi šiose Atlanto vandenyno skalaujamose pakrantėse ir apie save palieka anaiptol ne pačius maloniausius prisiminimus. Lietuvos kriminalinės policijos biuro Tarptautinių ryšių valdybos pareigūnai tikina, kad Prancūzija nėra ta šalis, iš kurios gaunama daugiausia paklausimų apie ten nusižengusius mūsų piliečius. Lietuvaičiai vis dar daugiausia nusikaltimų padaro Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje ir Skandinavijos šalyse. Tad, matyt, neatsitiktinai dar 1999 metais katerių variklių vagysčių "verslą" Pasvalio "Pelėsių" grupuotei priskiriami nusikaltėliai pradėjo Norvegijoje, Švedijoje ir Suomijoje, kur jūrinį pramoginį laivą turi dažna šeima. Tiesa, sėkmė vagišius lydėjo neilgai ir iš Skandinavijos viena po kitos ėmė plaukti žinios apie "pelėsiukų" sulaikymus, todėl netrukus organizuotos jų gaujos persimetė į Prancūzijos pakrantes. Žinoma, pakankamai vagišių, ir ne tik lietuvių, liko ir Skandinavijoje - 2003 metais vien Norvegijoje buvo pavogti 800 laivų variklių, kainavusių per 6 milijonus eurų.
Prancūzijoje vogti lengviau?
Prancūzijos pakrantės uostuose veikti buvo lengviau, čia taip pat netrūko nesaugomų laivų, dažniausiai priklausančių vietos austrių augintojams. Kone kas antrame jų sumontuoti beveik naujutėliai, pagal naujausias technologijas pagaminti labai galingi bei mažai teršiantys aplinką varikliai. Tokie varikliai kainuoja nuo 15 000 iki 40 000 eurų, dalį lėšų jiems įsigyti skyrė Europos Sąjunga. Veikdami grupėmis ir turėdami profesionalius įrankius, "auksarankiai" iš Lietuvos per naktį kruopščiai išmontuodavo ne po vieną tokią bet kurio motorinio vandens sporto mėgėjo svajonę. Atvykę vogtais krovininiais mikroautobusais, vagišiai sparčiai susikraudavo savo grobį ir sprukdavo. Nusikaltėliai nestodavo net persekiojami policijos. Bandydami atsikratyti persekiotojų išmesdavo prieš jų automobilius vogtus daiktus. Pavogtus variklius gabendavo į Paryžių, kur esančioje prekyvietėje juos pakraudavo į Lietuvon grįžtančius vilkikus ar kitais būdais išgabendavo iš šalies. Kartais varikliai buvo siunčiami aprūpinus jų gabentojus suklastotais dokumentais, kartais buvo vežami kontrabanda. Žinomi atvejai, kai nusikaltėliams talkindavo papirkti Lenkijos ar Lietuvos muitininkai.
Už variklį - po 1 000 litų
Variklių vagystės pasiekė tokius mastus, kad laivų savininkai ir verslininkai turėjo burtis į savisaugos būrius ar samdyti profesionalius apsaugininkus, kurie naktimis budi uostų teritorijose ir gaudo vagis iš Lietuvos. Ginkluoti sargai nevengia panaudoti ginklo, todėl tik laimingo atsitiktinumo dėka kol kas nė vienas lietuvaitis dar nebuvo sužeistas ar nušautas. O savo gyvybėmis užsakymų vykdytojai rizikuoja tikrai pigiai - už kiekvieną pavogtą variklį jiems mokama vos po 1 000 litų. Galima tik spėlioti, kokius pelnus susižeria tikrieji vagysčių užsakovai. Pirmoji lietuvaičių grupė buvo sulaikyta pernai. Lapkričio pabaigoje prieš teismą stojo aštuoni mūsų tautiečiai, tačiau dar du, kaip liudija prancūzų teisėsaugininkų surinkti duomenys, vieni iš pagrindinių organizatorių, buvo teisiami už akių. Beveik visi teisiamieji gimę ar tebegyvena Pasvalyje ar persikėlę į Panevėžį. Rošforo teisėjai buvo griežti ir skyrė nemažas laisvės atėmimo bausmes. Didžiausia Prancūzijoje už vagystę sunkinančiomis aplinkybėmis numatyta bausmė - 10 metų. Tiek teisėjai skyrė pasvališkiui Vadimui Pipinei (25 m.) už akių, nes jis laikomas net kelių organizuotų gaujų vadovu. Jam, kaip ir taip pat už akių 7 metams nelaisvės nuteistam Rimui Goriui, suimti buvo išduotas tarptautinis orderis. 6 metais laisvės atėmimo buvo nuteistas Žygimantas Banelis, 5-eriais - Nerijus Kriukas, kurio Lietuvoje ieškojo Panevėžio kriminalistai. Nerijus įtariamas dalyvavęs mieste prie Nevėžio įvykdytoje žmogžudystėje, po kurios iš karto paspruko ir apsistojo Prancūzijoje. Vyrukas net kelis kartus buvo įkliuvęs prancūzų pareigūnams, tačiau kaskart išsisukdavo pateikęs suklastotus pasus. Kiti nusikalstamos grupės nariai - Kęstutis Švedas, Modestas Nainys, Rimas Duknevičius ir Andrius Mikšys - nuteisti kalėti po ketverius metus. Pritrūkus įrodymų išteisintas tik Ž. Banelio brolis Mindaugas. Daugelis nuteistųjų turėjo net po kelis pasus su skirtingomis pavardėmis, todėl šiemet, teisiant jau antrą laivų variklių vagišių grupę, neišvengta kuriozų.
Buvo skirtos švelnesnės bausmės
Nors už 33 nusikaltimus teisiamai grupei šį kartą buvo skiriamos švelnesnės bausmės nei pirmojo, pavyzdiniu turėjusio tapti proceso metu, tačiau taip ir neaišku, kas buvo nuteistas 4 metų laisvės atėmimo bausme pasivadinęs Vidmantu Gintautu (21 m.). Kone atsitiktinai paaiškėjo, kad tikrasis V. Gintautas šiuo metu tarnauja Lietuvos kariuomenėje, tik yra praradęs savo pasą. Įtariama, kad jaunuolio pasą galėjo pasisavinti ir juo pasinaudoti 25 metų amžiaus jo pusbrolis. Nustačius tikrąją vagišiaus asmenybę, jis bus teisiamas iš naujo. Kitiems nuteistiesiems - Žydrūnui Zubavičiui, Mariui Navalinskui ir kartą Prancūzijoje už vagystę jau teistam Evaldui Pažemeckui - šį kartą teks "sėdėti" po 3 metus. Žinant Prancūzijos kalėjimų sąlygas, tokios bausmės lietuvaičiams nėra labai baisios - vaikinai noriai mokosi prancūzų kalbos, lankosi įvairiuose ten veikiančiuose kursuose. Didžiausia bausmė - 7 metai nelaisvės - vėlgi buvo paskirta už akių, ir vis tam pačiam Vadimui Pipinei.
Ar įtariamas vadeiva kalės 17 metų ?
Prancūzų pareigūnų pagrindiniu vagysčių organizatoriumi įvardijamas ir jau 17 metų nelaisvės "užsidirbęs" V. Pipinė iki šiol dirbo Pasvalio rajono Žadeikonių žemės ūkio bendrovės direktoriaus pavaduotoju. Praėjusią savaitę jis buvo Pasvalio teismo suimtas pagal tarptautinį orderį ir dabar tvarkomi dokumentai dėl jo išdavimo Prancūzijai. Reikia manyti, kad humaniškieji prancūzai leis suimtajam, kategoriškai neigiančiam savo kaltę, išdėstyti ir savuosius argumentus, kuriuos išklausę priims galutinį sprendimą. Minske gimęs V. Pipinė buvo teistas už turto prievartavimą. Drauge su dar trim vyrais jis reketavo Pasvalio P. Vileišio gimnazijos moksleivį. Šis iš Biržų rajone gyvenančio savo dėdės pavogė ir reketininkams perdavė 129 000 litų bei įvairių kitų daiktų. Vadimui Panevėžio miesto apylinkės teismas skyrė pusantrų metų laisvės atėmimo bausmę, tačiau jos vykdymą atidėjo tokiam pačiam laikotarpiui.
"Dori" žemdirbių vadovai
Teisėsaugos pareigūnai V. Pipinę priskiria "Pelėsių" gaujai, kuri pastaraisiais metais įstengė supirkti kelias tvirčiausiai besilaikančias žemės ūkio bendroves Pasvalio rajone bei perimti kai kurių bendrovių turtą Rokiškio, Pakruojo ir Biržų rajonuose. Įtariama, kad perimdami turtą jie darė fizinį ir psichologinį poveikį tikriesiems šių bendrovių akcininkams, nors stengdamiesi neįkliūti policijai dėjosi rimtais verslininkais. Grupuotė grobė žemės ūkio techniką iš ūkininkų ir gražindavo ją tik už išpirkas, padeginėjo pastatus. Šiomis dienomis Pasvalio teisėsaugininkai, padedami "Aro" pareigūnų, suėmė Gintautą Linkevičių (39 m.), pravarde Pelėsis, ir Morkės pravarde turintį Mantą Morkūną (26 m.). G. Linkevičius ilgą laiką buvo laikomas šios gaujos vadeiva. Abu įtariamieji sulaikyti savo namuose. Kratų metu pas vieną iš jų rasta, kaip manoma, narkotikų. Paimta keliolika galimai vogtų mobiliųjų telefonų. Įtariama, kad balandžio pabaigoje G. Linkevičius ir M. Morkūnas sukėlė muštynes kavinėje "Vandens ženklai", po kurių buvo subadytos dviejų su "pelėsiais" konfliktavusių asmenų automobilių, stovėjusių prie kavinės, padangos.
Masinė epidemija nesiliauja
Tyrimą dėl laivų variklių atliekantys prancūzai neslepia, kad teismo procesų, kuriuose kaltinami lietuvaičiai, bus ir daugiau, tačiau savo surinktais duomenimis nesidalija. Lietuvos pareigūnai vykdo tik atskirus Prancūzijos kolegų prašymus, dažniausiai nustatydami sulaikytųjų asmenybes. Todėl apie tai kur iš Lietuvos pavogtieji laivų varikliai iškeliauja toliau, galima tik spėlioti. Jei jie visi būtų realizuojami mūsų šalyje, jau seniai galingais motorais upių ir marių vandenis skrostų kiekviena sena gelda. Pastebėta, kad Nemuno žemupyje ir Kuršių mariose padaugėjo greitaeigiais varikliais aprūpintų laivų, tačiau lyginant su vagysčių mastais, jų ne tiek daug. Juo labiau kad techninę laivų registraciją ir priežiūrą atliekanti inspekcija pastaruoju metu priekabiau atlieka savo funkcijas. Skirtingai nuo automobilių variklių, laivų variklių numeriai registruojami. Tad nesunku atspėti, kad pagrindinė vogtų variklių masė keliauja į bekraštę Rusiją, kur gausu didelių upių ir ežerų, o registracijos procedūros gerokai paprastesnės. Taigi ir vogtų galingų laivų variklių poreikis nepalyginamai didesnis. Turima duomenų, kad ši kontrabanda organizuojama ne tik iš Lietuvos, bet ir iš Lenkijos. O lietuvaičiai laivų variklius vagia ne tik Prancūzijoje. Aukštas Suomijos policijos pareigūnas mūsų tautiečių veiklą šios šalies uostuose įvardijo kaip masinę epidemiją.