Lietuvoje vienų iš populiariausių pasaulio automobilių lenktynių “Formulė-1” žiūrimumas krinta, o vidutinis žiūrimumas (įvertinant ir kartojimus) - 136 tūkst. žiūrovų (4,1 proc. nuo bendros auditorijos) - prilygsta eilinei muilo operos serijai, kasdien prie ekrano prikaustančiai į varguolių pasaulio aistras pasinėrusias moteris ar turtuolių gyvenimo peripetijomis susidomėjusius vyrus.
Tarptautinės komunikacijos planavimo agentūros “Initiative” tyrimų rezultatai rodo, kad 2004 m. bendras lenktynių reitingas, palyginti su 2003 m., nukrito puse procento, o pagrindinė “Formulė-1” auditorija - vyrai, kartais netgi mieliau rinkosi tuo pačiu metu transliuojamą sveikinimo koncertą.
Lietuvoje žiūrimiausias buvo 6 etapas - Monako “Grand Prix” lenktynės, prie TV ekranų pritraukusios 175 tūkst. žiūrovų (5,2 proc.). Įdomu, kad šios lenktynės nusileido tuo pačiu metu rodomam sveikinimų koncertui - 233 tūkst. žiūrovų (7 proc.) ar muilo operai - 188 tūkst. žiūrovų (5,6 proc.). Mažiausiai žiūrimos buvo paskutinės lenktynės - Brazilijos “Grand Prix”, kurias žiūrėjo 71 tūkst. žiūrovų (2,1 proc.).
Analizuojant visų etapų žiūrimumą, pastebima tendencija, kad mažėjant intrigai varžybose susidomėjimas lenktynėmis slūgsta. 2004 m. čempionate intriga buvo vos keletą etapų, kol vadžių į savo rankas nepaėmė “Ferrari” komanda, ne savo noru sumažinusi žiūrovų skaičių ir prie ekranų palikusi tikriausiai tik ištikimiausius savo ir lenktynių gerbėjus.
Kitose Baltijos šalyse “Formulės-1” lenktynės gali pasigirti kur kas didesniais reitingais. Latvijoje lenktynių vidutinis reitingas buvo 6,1 proc. (žiūrimiausias etapas - Bahreino “Grand Prix”, 7,7 proc.), o Estijoje - 7,9 proc. (žiūrimiausias etapas - Monako “Grand Prix”, 11 proc.). Šiose šalyse didesnį susidomėjimą “Formulės-1” lenktynėmis tikriausiai lemia gilesnės automobilių sporto tradicijos ir pajėgesni lenktynininkai. Šių metų Dakaro ralyje dalyvavo keturi latvių ekipažai, o estai turi ralio trasų genijų Marko Martiną. Be to, Estijos kaimynė yra Suomija, todėl nenuostabu, kad estai domisi, kaip sekasi santūriajam ir šaltajam “Formulės-“1 princui Kimi Raikkonenui, praėjusių metų čempionate likusiam tik 7 vietoje.
Žvelgiant į viso pasaulio “Formulės-1” varžybų žiūrimumą, šalis galima suskirstyti į dvi grupes: turinčias savų lenktynininkų ir rengiančias lenktynes bei į visas likusias. Prie pastarųjų galima priskirti Čekiją, Slovėniją, Graikiją, Lenkiją, Estiją, Latviją ir, žinoma, Lietuvą. Tarp šios kategorijos valstybių lietuvių žiūrimumo reitingas yra didesnis negu Graikijoje, Meksikoje, Islandijoje, Danijoje, Lenkijoje, bet mažesnis negu Estijoje, Latvijoje, Kroatijoje, Čekijoje ir Rusijoje.
Kitai kategorijai galima priskirti gilias automobilių sporto tradicijas turinčias D. Britaniją, Italiją, Braziliją, Vokietiją, Suomiją ir savo lenktynininkus į “Formulės-1” trasas prastūmusias Kolumbiją ir Austriją.
Aukščiausias 2004 m. “Formulės-1” sezono žiūrimumo reitingas buvo Italijoje. Tai lėmė Italijos ir San Marino etapai, 4 italų lenktynininkai ir “Ferrari” komanda. Įdomu, kad trečioje vietoje tarp žiūrimiausių “Formulės-1” šalių - Vengrija, turinti vienintelį niekuo nepasižymėjusį lenktynininką ir vieną iš “Formulės-1” etapų.
Iki naujojo “Formulės-1” sezono likus pusantro mėnesio varžybų vadovui Bernie Eclstounui reikėtų sumąstyti, ką daryti su krintančiu jų populiarumu Lietuvoje, ir pritraukti kuo daugiau žiūrovų, kad komunikacijos planavimo agentūrų darbuotojai prisimintų šią autosporto šaką.
Jaroslavas Kokoškinas“Initiative/VIA” tyrimų vadovas