Jei kompiuterių entuziastui akyse prašviesėja jau po kelių dešimčių papildomų paspartinto procesoriaus megahercų, galima įsivaizduoti, kokio pasitikėjimo savimi jam suteiktų 20 ar daugiau arklio galių “užturbintas” nuosavo automobilio variklis.
Aistra, su kuria “overklokeriai” iš savo kompiuterio stengiasi išspausti paskutinius spartos syvus, techninės įrangos gamintojus paskatino imtis tik šiai vartotojų grupei skirtų produktų. Tokia pat aistra skatina ir automobilių variklių “turbinimo” rinkos augimą, tik ji nepalyginamai didesnė ir patrauklesnė. Manoma, kad vien tik JAV metinė lustų, skirtų elektroninėms automobilių variklių valdymo sistemoms “paspartinti”, rinka sudaro 20 mln. dol.
Dažnas net ir keliolikos metų senumo automobilis turi elektroninį variklio valdymo bloką (ECU, engine control unit), kuris, atsižvelgdamas į įvairių daviklių parodymus, siunčia valdymo signalus į kuro įpurškimo, uždegimo ir kitas variklio sistemas. ECU veikia pagal tam tikrą mikroschemoje įrašytą programą, kuri įdiegiama gamykloje. Kiekvieno modelio automobilyje ji vis kitokia.
Šios nuo 512 KB iki 1 MB dydžio programos keitimas angliškai vadinamas “chip tuning” (lusto derinimu), arba, paprastai sakant, variklio “čipinimu” ar “turbinimu”. “Turbinti” galima dviem būdais: išėmus seną lustą, jį perprogramavus ir grąžinus į vietą, ir vietoj nuimtos mikroschemos įstatant naują - su visai kita programa. Variklio galios didinimas bet kuriuo iš šių būdų yra gerokai pigesnis ir paprastesnis (trunka nuo kelių valandų iki kelių dienų), nei variklio detalių keitimas.
Nauda, kurią gauna “turbinimui” pasiryžę vairuotojai, vertinama įvairiai, tačiau patys tokių lustų gamintojai ir perprogramuotojai sako, jog benziną naudojančio atmosferinio variklio galingumą galima padidinti 8-12 proc., turbininio - 20-25 proc., o dyzelinio turbininio - net iki 20-30 proc. Pasak jų, gamyklinių ECU lustų parametrų keitimas pavojaus nekelia, nes gamintojai, atsižvelgdami į skirtingas automobilių naudojimo klimatines sąlygas, ekologinius reikalavimus ir kt., nustato plačias variklio apsisukimų ribas. “Turbinimo” lustai praverčia ne tik siekiantiems didesnės galios - dėl didesnio sukimo momento tokiu automobiliu daug maloniau važinėti mieste, reikia rečiau perjunginėti pavaras, jais patogiau manevruoti.
JAV specialius ECU lustus naudojančių vairuotojų nuolat daugėja - tai tampa savotiška mada. Senesnių automobilių savininkai džiūgauja be jokio remonto išspaudę iš savo variklių keliolika ar net kelias dešimtis papildomų arklio galių, nuo jų neatsilieka ir visai naujų mašinų vairuotojai, kurie, nesibaimindami prarasti garantiją, skuba pas elektroninius mechanikus perrašinėti gamyklinių ECU nustatymų.
Kartais toks sportinis azartas baigiasi liūdnai. Istorijomis apie tai, kaip koks nors spartos aistruolis nusipirko jo automobiliui skirtą ECU lustą internete, pats jį įsidėjo vietoj senojo, savaitę pavažinėjo džiaugdamasis 40 papildomų arklio galių, o po to variklis dėl per didelio turbinos slėgio ar degalų tiekimo išėjo iš rikiuotės, mažai ką nustebinsi.
Internete “pasidaryk pats” tipo ECU perprogramavimo priemonių galima įsigyti už pradinę kelių dešimčių JAV dol. kainą (http://search.ebay.com/search/search.dll?cgiurl=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.com%2Fws%2F&krd=1&from=R8&MfcISAPICommand=GetResult&ht=1&SortProperty=MetaEndSort&query=chip+tuning). Originalūs ECU lustai pirkėjams atsieis kelis šimtus eurų - antai žinoma jų gamintoja “Upsolute” (www.upsolute.com) “beveik visiems modeliams” tinkančius lustus siūlo už 359 eurus. Bendrovės svetainėje galima pasitikslinti, ar galima juos pritaikyti turimam automobiliui, kiek papildomos galios jie galėtų suteikti, kiek padidėtų kuro sąnaudos ir važiavimo greitis.
ECU lustus Lietuvoje siūlo kelios užsienio gamintojus atstovaujančios bendrovės, tačiau, sprendžiant iš lietuviško portalo “Auto-tuning.lt” (www.auto-tuning.lt) forumo dalyvių pareikštų nuomonių, mūsiškiai variklių spartinimo entuziastai dažniausiai naudoja nukopijuotas mikroschemas, kurios kainuoja gerokai pigiau. Jei domina “lietuviški” variklio spartinimo sprendimai ir kitų patyrimas, papildomų arklio galių paieškas vertėtų pradėti būtent nuo čia.