Jau daug metų mano pagrindinis darbas - kurti interneto tinklapius. Galiu teigti, jog dirbu tam, kad būtų galima rasti reikalingą informaciją. Ir nors didelė dalis svetainių, kuriose lankausi, mane domina tik kaip specialistą, neretai tenka pačiam pabūti vartotojo kailyje. Tad šį kartą papasakosiu, kaip rinkausi automobilį internetu.
Užbėgdamas už akių noriu įspėti, kad šiame straipsnyje apžvelgiu svetaines, kurias pavyko rasti įsijautus į paprasto pirkėjo vaidmenį.
Atstovų svetainės
Neturėjau griežtos nuomonės, kokio automobilio noriu, todėl pirmiausia nusprendžiau pasidairyti automobilių atstovų svetainėse. Gal tai ir ne pati geriausia vieta susidaryti aiškų įspūdį (juk vargu ar rasime pardavėją, negiriantį savo prekės), tačiau iš pradžių mane domino kainos bei techninės detalės.
Atrodė, viskas bus paprasta: tereiks surinkti www.firmospavadinimas.lt ir rasiu ten reikiamą informaciją. Tačiau greitai įsitikinau, kad taip nėra.
“Mazda”
Pradėjau nuo www.mazda.lt. Iš karto teko nusivilti. Čia tik “Mazdas” remontuojanti įmonė. Nieko apie automobilius ar jų kainas. Svetainė iš pirmo žvilgsnio lyg ir tvarkinga, tačiau to, ko man reikia, - nėra. Matyt, “Mazdos” atstovai nesuskubo įsigyti šio adreso - šaukštai po pietų. Bet jei įvyko tokia apmaudi klaida, gal vertėtų bandyti susitarti su svetainės šeimininkais ir bent jau įdėti savo reklamą ar kokią ryškesnę nuorodą į savo svetainę?
Einu į www.google.lt, rašau “oficialus mazda atstovas Lietuvoje”. Rezultatai, deja, nedžiugina - pirmoje vietoje puikuojasi “VEHO - oficialus Citroen ir Honda atstovas Lietuvoje”, toliau kažkoks “eSecurity” puslapis, kuris su “Mazda” lyg ir neturi daug bendra. Toliau - įmonių katalogo puslapis, kurio aprašyme matau tekstą “VILBANA - Jaguar ir MAZDA automobilių prekybos centras”. Keliauju į katalogą, susirandu “Vilbana” nuorodą (www.vilbana.lt), spaudžiu. Pirma mintis pamačius svetainę: jei būčiau “Mazda” ir “Jaguar” atstovas, tai į pirmą puslapį dėčiau automobilių, o ne savo pastato nuotraukas.
Svetainės dizaineris dėl abejotino grožio ir efektų nusprendė, kad vartotojas gali šiek tiek pasikankinti. Štai svetainės meniu iliustracija - pabandykite ką nors suprasti.
Žiūrint į šį vaizdą, atrodytų, kad “Mazda 323”, “Mazda 6”, “B series Pick - up” bei “Tribute” - tai “Jaguar” modeliai.
Panašu, buvo nuspręsta, kad tie vartotojai, kurie nėra įsidiegę “Macromedia Flash”, neturi pakankamai pinigų įsigyti naujam automobiliui, ir juos galima apskritai ignoruoti.
Na gerai, užteks zyzti, vis dėlto dalį informacijos radau. Paspaudžiau ant “Mazda 6”, tada nuorodą “Automobilių komplektacijos bei kainininkas”, atsidarė naujas langas, kuriame pamačiau komplektaciją, o kainų, deja, nė kvapo! Ką gi, nenorit - nereikia.
Turiu prisipažinti, kad šiek tiek pasistengęs radau dar dvi su “Mazda” susijusias lietuviškas svetaines - www.mazda-lietuva.lt ir www.mazdaautocentras.lt. Šių svetainių neapžvelgsiu, tačiau noriu paklausti šeimininkų: kaip jie gali tikėtis, kad juos ras mažiau patyrę vartotojai, jei nė vienoje iš jų nėra nė vieno raktinio žodžio? Juk naivu būtų manyti, kad kas nors gali atspėti šių svetainių adresus.
“Citroen” (www.citroen.lt)
Svetainės dizainas, mano akimis, galėtų būti ir geresnis. Bent jau nelabai randu priežasčių “Citroen” automobilį įkišti už grotų. Automobilis juk pakankamai gražus daiktas, todėl būtų geriau jį matyti taip, kaip jį matė profesionalus fotografas. Ir akys apsidžiaugtų, jei būtų mažiau rėkiančios raudonos spalvos. Raktiniais žodžiais ir puslapio aprašymu puslapio kūrėjai taip pat pamiršo pasirūpinti, o grafines nuorodas pakeitus tekstinėmis puslapis pasikrautų greičiau.
Šiaip ar taip, informacijos šiame puslapyje man užteko, rasti ją nebuvo sunku. Nedideli pakeitimai šį puslapį padarytų visai gerą.
“Opel” (www.opel.lt)
Užsukęs į šią svetainę supratau, kad “Opel” pardavėjų Lietuvoje daug ir jie visi draugiškai pasidalijo www.opel.lt - paskelbė nuorodas į savo svetaines. Visų jų neaptarinėsiu, pasakysiu tik tiek, kad pralinksmino užrašas “įgalioti DILERIAI Lietuvoje”. Maniau, kad jau praėjo laikai, kai atstovus vadinome “dileriais”, platintojus - “distributoriais”, o vadybininkus - “menedžeriais”... Raktinių žodžių ir aprašymo vėlgi nėra, nors panašu, kad autorius apie “meta tagus” turėtų žinoti, nes savo vardo ir pavardės įrašyti nepamiršo.
“Volkswagen” (www.vw.lt)
Iš pirmo žvilgsnio viskas būtų tvarkoje, jei ne krūva nelabai kokybiškų reklamų. Tačiau stabtelėjus šiek tiek ilgiau stebina keletas sprendimų. Kodėl, kai yra daugybė tuščios erdvės, rodoma tik viena naujiena vienu metu? Kokia tikimybė, kad pirmajame puslapyje užtrukęs vos keletą sekundžių spėsiu pamatyti būtent tą naujieną, kuri gali mane sudominti? Kodėl paprastam tekstui pateikti naudojamas sudėtingas techninis sprendimas, kurio senesnės naršyklės apskritai nemato? Palieku titulinį puslapį (kuriame taip pat puikuojasi nuoroda “Dileriai”) ir keliauju gilyn. Čia viskas radikaliai pasikeičia ir, deja, ne į gera - nebeliko pagrindinio meniu. Jei noriu jį pamatyti, turiu grįžti į titulinį puslapį, taigi vėl reikės uždarinėti iššokantį langą su reklama. Taigi čia taip pat neteikiama pirmenybė pirkėjo patogumui. Raktinių žodžių ir aprašymo tradiciškai nėra, nors kūrėjai apie save pranešti nepamiršo. Guodžia tai, kad VW puslapyje išties daug informacijos. Džiugu rasti ne sausas technines lenteles, bet rišlius ir gana įdomius tekstus.
“Peugeot” (www.peugeot.lt)
Puslapio dizainas, tiesą sakant, kvepia stagnacija. Toks jausmas, kad į titulinį puslapį sudėta bet kas. Meniu irgi bet koks: automobiliai, motoroleriai, istorija... ir staiga HDI variklis! Suprasčiau, jei šio variklio aprašymas būtų prie kurio nors konkretaus automobilio, bet dabar man tikrai neaišku, kodėl jam skirta tiek garbės, net jei jis ir labai geras... O labiausiai tituliniame puslapyje nustebino iššokantis kainų meniu - tokio gremėzdo dar niekur nesu matęs. Nukeliavus į bet kurį vidinį puslapį nustebti tenka vėl. Juose nebeliko nei “Peugeot” logotipo, nei pagrindinio meniu. Meniu, tiesą sakant, liko, tiksliau, jų net du - viršuje “drop down” pavidalu ir tekstinis puslapio apačioje. Manau, puslapio kūrėjams reikėtų prisiminti paprastą taisyklę: vartotojas jau pirmajame puslapyje susipažįsta su meniu ir tikisi, kad jis toks pat (arba bent panašus) liks ir vidiniuose puslapiuose. Čia jis ne tik kad kitoks, bet dar giliai užkastas.
Informacijos apie automobilius nedaug, bet kainų skaičiuoklė - patogi, nors labiau džiugintų, jei ji liktų tame pačiame lange, o ne erzintų iššokdama naujame.
“Peugeot” puslapyje galų gale radau raktinius žodžius ir aprašymą.
Ir kiti
Nelabai ką gero galiu pasakyti ir apie “Renault” (www.renault.lt), surinkus www.volvo.lt adresą gavau atsakymą, kad “The requested URL (www.volvo.lt) can not be found”, www.fiat.lt - patekau į tarptautinį “Fiat” puslapį, kuriame turėjau pasirinkti savo šalį, tačiau Lietuvos ten, deja, nebuvo. Peršasi viena bendra išvada - jei nori informacijos, pradėk nuo gamintojų puslapių.
O kas gi gero?
Turbūt geriausią įspūdį paliko “Mercedes” (www.mercedes-benz.lt) ir BMW (www.bmw.lt) svetainės. Ir čia turbūt labiau reikia girti atstovus, o ne svetainių kūrėjus, nes tai - automobilių gamintojų svetainių adaptacijos. Mano manymu, tokiu keliu ir reikėtų eiti, žinoma, jei pavyksta susitarti su gamintoju. O jei ne, atstovams Lietuvoje patarčiau kreipti daugiau dėmesio į savo interneto svetaines. Tokių vartotojų, kurie ieškodami informacijos pirmiausia pasitelkia internetą, vis daugėja. Prastas tinklapis ne tik nesudomins jūsų parduodamu modeliu, bet ir sudarys ne kokį įspūdį apie pardavėją, t.y. jus. Jei manęs negerbiate internete, ar galiu būti tikras, kad gerbsite salone, ar kokybiškai aptarnausite mane po to, kai nusipirksiu pas jus automobilį?
www.amstudio.lt, [email protected]