Bene dešimtmetį rusai Kaliningrado sričiai piešia Baltijos Honkongo ateitį ir kalba apie tuoj tuoj suklestėsiantį Karaliaučių. Tačiau beveik kiekvienas Lietuvos turistas, grįžtantis iš buvusių Rytprūsių, tvirtina patyręs savotišką kelionę į praeitį.
Vis dėlto po truputį kylanti Rusijos ekonomika teikia vilčių, kad čia reikalai pradės taisytis. Tai patvirtina ir tenykštės architektūrinės visuomenės palankiai įvertinti modernaus komercinio centro Karaliaučiuje projektiniai pasiūlymai, parengti kauniečių architektų Gintaro Balčyčio ir Lino Tuleikio.
Greta Lenino, greta soboro
Naujasis komercinis centras numatytas svarbios M. Gorkio gatvės sankirtos su Baranovo gatve kampe, kur prieš karą stovėjo vokiečių Technikos parodų centro korpusas. Internacionalinė vokiečio, armėno ir lietuvio investicinė kompanija “Muller & Co” sklypą šiam pastatui Karaliaučiaus centre gavo tik su sąlyga, kad prisidės prie opios automobilių stovėjimo aikštelių problemos sprendimo. Apie sklypo išskirtinumą byloja ir tai, kad greta stūkso Karaliaučiaus technikos muziejus, stovi paminklas Leninui, o už šio nugaros kyla didžiulis soboras.
Investuotojai jau turėjo vietos architektų parengtą pastato projektą, tačiau padaryti darbo brėžinius pasiūlė architektams G. Balčyčiui ir L. Tuleikiui. Jiedu atsisakė imtis šio senstelėjusios estetikos pastato projekto vystymo, bet sutiko suprojektuoti visą statinį iš naujo. Verslininkai čia norėjo matyti daugiaaukštį pastatą su 500 vietų automobilių stovėjimo aikštele ir kuo daugiau patalpų prekybai. Lietuvių architektai pasiūlė kiek praplėsti pirminę programą. Prekybai jie numatė skirti du pirmuosius aukštus ir rūsį. Pirmojo aukšto lygyje pastatą kirstų prekybos pasažas, kuris su rūsiu bei antruoju aukštu būtų sujungtas tiek cirkuliacine sistema, tiek erdviškai. Trečiasis aukštas būtų universalus - skirtas stovėjimo aikštelei, bet lengvai pritaikomas ir prekybai. Trys viršutiniai lygiai būtų skirti statyti automobiliams. Pastebėję, kad Karaliaučiuje nėra nė vieno modernaus biurų pastato, architektai kontoras pasiūlė įrengti M. Gorkio gatvės korpuso keturiuose viršutiniuose aukštuose.
“Pro skaidrias pastato vitrinas būtų matomi skirtingų spalvų interjerai šios svarbios gatvės fasadui suteiktų gyvybės ir įvairovės”, - “Statybų pilotui” sakė architektas G. Balčytis. Pertvaros čia numatytos mobilios, todėl keičiantis patalpų šeimininkams kartkartėm keistųsi ne tik šių interjerų spalvos, bet ir jų dydis. Iš viso prekybai būtų skirtas 9 240 kv. m plotas, kontoroms - 1 030 kv. m plotas, o aikštelėje sutilptų 547 automobiliai.
Specialistai pastabų architektūrai neturėjo
Architektas G. Balčytis sakė, kad Karaliaučiaus architektūrinė visuomenė šio komercinio centro projektą sutiko netikėtai palankiai. Nemažą įspūdį jiems padarė ir lietuvių solidžiai parengta atraktyvi ir informatyvi projekto prezentacija. Nors biurų korpusas viršijo leidžiamą aukštingumą, vietos architektūrinės-urbanistinės tarybos nariai neturėjo pastabų dėl pastato architektūros.
Jiems patiko ir architektų G. Balčyčio bei L. Tuleikio pasiūlyta architektūrinė užuomina į šioje vietoje stovėjusį parodų korpusą su trimis frontonais - M. Gorkio gatvės fasade apie juos subtiliai primintų trys žaliuzių plokštumos. Pastabų susilaukė tik eismo schema (jos mūsiškiai architektai neruošė). Architektas G. Balčytis sakė, kad eismo schemos korekciją įsipareigojo savo jėgomis padaryti miestas. Ketinama didesnį plotą išskirti gretimai visuomeninio transporto galinei stotelei. Atsižvelgiant į pakeitimus pakoreguotą projektą lietuvių architektai turės parengti per 5 mėnesius.
Komercinio centro statybą numatyta realizuoti per 9 mėnesius. Pasak G. Balčyčio, ją kaliningradiečiai žada patikėti lietuvių ar lenkų rangos firmoms. Jei viskas vyks pagal planą, pastatas iškils kitais metais, na, o dėl daugelio patalpų nuomos susitarta jau dabar. “Statybų piloto” žiniomis, tai bus bene moderniausias tokių parametrų pastatas Kaliningrado srityje.
www.statybupilotas.cis.lt