Paviešintuose archyvuose – siaubas: kūdikiai gimdavo negyvi

4 vyrai, išgyvenę Britanijos šaltojo karo branduolinių bombų bandymus, grįžta į salą, kuri visiems laikams pakeitė jų gyvenimus.

Kariuomenės veteranai Ronas Watsonas, Leslies Hawkinas, Robertas McCannas ir Ray‘us Carberys minės 60 metų sukaktį nuo dienos, kuomet valdžios iniciatyva Kalėdų saloje jie atsidūrė norint sukurti branduolinius ginklus ir juos išbandyti.

Visą tai patyrę vyrai papasakojo, kaip jie gyveno po to, kai netoli salos buvo susprogdintas branduolinis ginklas, 100 kartų galingesnis už tą, kuris su žeme sulygino Hirošimą.

Žmona pagimdė negyvus kūdikius

Kelionę į salą, visiškai pakeitusią jo gyvenimą, suorganizavo buvęs inžinierius Ronas Watsonas (79 m.).

„Per 2 metus netekau visų dantų, turėjau skydliaukės auglį, o mano žmona 2 kartus pagimdė negyvus kūdikius“, - sakė jis.

Veteranai į salą pietinėje Ramiojo vandenyno dalyje atvyko su dovanomis, skirtomis ten skurdžiai gyvenantiems žmonėms. Jie taip pat aplankė memorialą, skirtą paminėti 22 tūkst. valstybės tarnautojų, kurių gyvybėms pavojų sukėlė valdžios atstovai, ir vietiniams žmonėms, neturėjusiems kito pasirinkimo.

Buvęs oro pajėgų mechanikas Leslies Hawkinas (81 m.) pasakojo: „Britanija stengiasi apie tai pamiršti, kadangi saloje gyvenantiems žmonėms labai įsiskolinome. Mes, vyrai, galėjome grįžti namo, tačiau mūsų sveikata buvo amžiams sutrikdyta. Vietiniai gyventojai neturėjo kito pasirinkimo, kaip tik likti savo gimtuose namuose.“

Žmonės susirgo leukemija

Buvę kariai saloje liks iki balandžio 28 dienos, kuomet bus paminėta Didžiausios Britanijos įvykdyto branduolinio sprogimo 1958-aisiais metinės. Šis sprogimas buvo dalis valdžios vykdytos operacijos „Grapple“, po karo sustiprinusios Britanijos branduolinę galią.

Robertas McCannas teigė, jog šis sprogimas įvyko per žemai ir dėl to milijonai litrų jūros vandens suformavo didžiulį grybo formos debesį.

„Po to saloje ėmė lyti. Lijo ne kaip iš kibiro. Tai prilygo upės tekėjimui iš dangaus“, - sakė jis.

Teigiama, jog vėliau didžioji dalis saloje gyvenančių žmonių susirgo leukemija.

„Iš 12 mano būryje buvusių vyrų, pusė mirė nuo kraujo vėžio“, - teigė Ray‘us Carberys.

Ray‘us Carberys, tuo metu jam buvo 20 m.

Inžinierius-mechanikas Ray‘us Kalėdų saloje buvo populiarus žmogus, kadangi tik jis mokėjo sutaisyti alų vėsinančius šaldytuvus.

Sprogus pirmajai bombai, jis buvo dezaktyvacijos dalinyje.

Aspergerio liga

„Mes stebėjome, kaip į danguje kybantį radioaktyvių dulkių debesį nuskridę lėktuvai leidosi ant žemės. Rankose mokslininkai, dėvėję apsauginius kostiumus, šalmus ir pirštines, laikė oro mėginius. Tuo tarpu mes stovėjome už kelių metrų, dėvėjome paprasčiausius šortus. Niekam nerūpėjo mūsų sveikata“, - pasakojo vyras.

Jis pamena po bombos sprogimo iš dangaus pasirodžiusį į upės tekėjimą panašų lietų ir kariuomenės gydytoją, dėka branduolinių dalelių kovojantį su skrandžio problemomis. Ray‘us taip pat yra nuolatos kankinamas žarnyno sutrikimų.

Jis ir žmona Mary susilaukė dviejų sūnų. Vienas jų gimė visiškai sveikas, tačiau antrasis (49 m.) serga autizmu, Aspergerio liga ir yra kamuojamas dažnų priepuolių.

Robertas McCannas, tuo metu jam buvo 19 metų

Dėl mirtinos ligos nekaltina

Buvęs inžinierius Robertas (79 m.), dėl vėžio, su kuriuo kovoja nuo pat branduolinių bandymų, nieko nekaltina.

Tiesa, jis matė, kaip buvo įvykdyti net 6 atominiai sprogimai, be to, į jų įvykdymo vietą, sutvarkyti paliktos netvarkos, vyras grįžo po 6 metų.

„Man patiko ten lankytis karui pasibaigus. Apart bombų, ten buvo nuostabu, tačiau kai kurie mūsų patyrė tikrai rimtus sveikatos sutrikimus.

Vienas pilotas, kuris valdė į branduolinių dulkių debesis skridusį lėktuvą, grįžęs namo po kelių dienų mirė.

Nuo kūno nusilupo oda

Jo našle likusi žmona pasakojo, kad nuo jo kūno nusilupo visa oda“, - teigė jis.

Į salą vyras sugrįžo 1964-aisiais. Jam buvo pavesta į vandenyną sumesti seną nusileidimo įrangą.

„Niekas nežino, kur šiuo metu yra visa ta įranga ir kokia radioaktyvi ji yra. Iš salos gyventojų atėmėme viską ir esame jiems labai skolingi“, - sakė jis ir į salą atvyko su dovanomis.

Leslies Hawkinsas, tuo metu jam buvo 19 m.

Į Kalėdų salą, kurioje Didžioji Britanija vykdė branduolinius bandymus, Leslies (81 m.) grįžta trečią kartą.

Tuomet tik 19-kos sulaukęs Karališkų oro pajėgų technikas buvo apgyvendintas netoli esančioje Maldeno saloje. 1956-aisiais ji buvo naudojama kaip bombų taikinys.

Grįžo su gumbu gerklėje

Po dviejų metų vyras perkeltas į Kalėdų salą. Kuomet Didžioji Britanija susprogdino galingiausią savo bombą, jam teko dirbti prie telefono.

„Tai buvo išties nuostabi vieta. Saloje gyveno tik 130 vietinių, jų namai buvo pakelti ant kuolų, kad į vidų nepatektų smėliniai krabai. Sala nėra labai turtinga. Kai kurie jos gyventojai susidūrė su tokiomis pačiomis problemomis, kaip ir mes, tačiau jei jie būtų prašę kompensacijų už sužalotą sveikatą, Didžioji Britanija būtų nutraukusį paramą“. – pasakojo Leslies.

Ronas Watsonas, tuo metu jam buvo 19 m.

Po bandymų praėjus dešimtmečiui, pas kariuomenės gydytoją Ronas sugrįžo su gumbu gerklėje. Paaiškėjo, kad ant skydliaukės užaugo auglys. Šis organas sugeria visą radioaktyvų jodą. Auglys vyrui pašalintas 1969-aisiais.

Buvo bandomieji triušiai

Rono žmona net 2 kartus pagimdė negyvus kūdikius. Deja, po kelių metų pora išsiskyrė. Jo dukrai (54 m.) pernai metais taip pat pašalintas ant skydliaukės užaugęs auglys.

„Aš jau su tuo susigyvenau, tačiau šioje saloje buvo vaikų, kurių sveikatos taip pat sugadintos. Pamenu stiprius garsus, žemės drebėjimus ir karščio bangas, kurios mūsų nugaromis pereidavo kai koks elektros šokas. Kad ir ką sakytų valdžia, mes buvome bandymų triušiai. Jie turi pripažinti žinoję tai, kad mus siunčia į pavojų ir nieko apie tai mums nepasakojo“, - užbaigė buvęs inžinierius Ronas (79 m.).