REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiuo metu Lietuvos muitinėje – 230 laisvų pareigybių. 70 procentų iš jų pasienio kontrolės postuose. Daugiausiai pareigūnų iš tarnybos išėjo per pastaruosius trejus metus. Prognozuojama, jog artimiausiu laiku iš muitinės pasitrauks dar daugiau darbuotojų. To priežastis maži atlyginimai bei prastos darbo sąlygos. Kai kuriuose postuose nėra net karšto vandens. 

Šiuo metu Lietuvos muitinėje – 230 laisvų pareigybių. 70 procentų iš jų pasienio kontrolės postuose. Daugiausiai pareigūnų iš tarnybos išėjo per pastaruosius trejus metus. Prognozuojama, jog artimiausiu laiku iš muitinės pasitrauks dar daugiau darbuotojų. To priežastis maži atlyginimai bei prastos darbo sąlygos. Kai kuriuose postuose nėra net karšto vandens. 

REKLAMA

Anot muitinės departamento generalinio direktoriaus Arūno Adomėno, aktyviai mažėjantis darbuotojų skaičius, visų pirma neigiamą poveikį padarys šalies ekonomikai.

„Pasienyje labiausiai trūksta darbuotojų, ir tas trūkumas pasireiškia tuo, kad susidaro ilgesnės laukiančiųjų eilės, jos aptarnaujamos lėčiau. Pavyzdžiui, jeigu būtų 20 darbuotojų, tai per pusvalandį kiekvienas iš jų įformintų po vieną deklaraciją ir per šį laiką aptarnautų 20 automobilių. Tačiau jei darbuotojų tik 10, tai tiek automobilių per pusvalandį ir aptarnaujama. Mano supratimu, tas poveikis labiausiai neigiamai atsiliepia verslui,“ - teigia A. Adomėnas.

Situacija artimiausiu metu blogės

Daugiausiai pareigūnų iš darbo išėjo per pastaruosius 3 metus.

„Šiuo metu yra 230 laisvų pareigybių. Apie 70 procentų iš jų yra pasienio kontrolės punktuose. Ši tendencija tęsiasi jau kelis metus. Per paskutinius 3 metus daugiausia pareigūnų išėjo iš tarnybos. Tačiau jokie sprendimai nepadaryti. Šiemet tik priimtas statuto pakeitimas. Muitinei galios tas pats vidaus tarnybos statutas, kuris galioja ir policijos pareigūnams, ir ugniagesiams, ir kalėjimo departamentui,“ - sakė A. Adomėnas.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau būtent dėl šio pasikeitimo, manoma, kad pareigūnų muitinėje tik dar labiau sumažės. Manoma, jog situacija nepasikeis mažiausiai metus.

„Atsižvelgdami į paskutiniųjų 3 metų tendencijas matome, kad kiekvienais metais apie 90-100 pareigūnų išeina iš tarnybos. Jeigu šiemet, rudenį, bus priimtas naujas statutas, bus dalijami atleidimo lapeliai. Tikėtina, kad dauguma pareigūnų, kurie jau yra surinkę pakankamą stažą, kad gautų pareigūnų pensiją, pasinaudos šia galimybe gauti išeitinę kompensaciją ir išeis į pensiją. Tai gali būti ir dar didesnis pareigūnų skaičiaus mažėjimas,“ - aiškino A. Adomėnas.

REKLAMA

Problemos dėl finansavimo

Norinčiųjų užimti siūlomas pareigas muitinėje neatsiranda dėl itin mažo atlyginimo. Šie esą yra tokie dėl finansavimo stokos.

„Yra problema dėl finansų, asignavimo trūkumo. Kadangi jie nedidėjo nuo pat 2008 metų, kai dėl ekonominės krizės buvo sumažinti. Asignavimai iki šios dienos išlikę tokie patys, kokie buvo ekonominės krizės sąlygomis. Nors šiuo metu matosi, kad ekonomika, ko gero, stiprėja ir auga. Tai matome ir iš padidėjusių tarptautinės prekybos srautų. Tad, kai yra toks ekonominis augimas, valstybė galėtų pasirūpintų, kaip suteikti geresnes sąlygas verslui, tačiau gaunasi atvirkščiai: muitinėje dėl finansavimo stokos pareigūnų skaičius mažėja, taip lėtėja ir verslo aptarnavimas, kai tuo metu reikėtų jį spartinti,“ - įsitikinęs Muitinės departamento generalinis direktorius.

REKLAMA
REKLAMA

Finansavimo trūkumas neleidžia pagerinti ir darbo sąlygų muitinės pareigūnams.

„Atstumas iki darbo vietos yra pakankamai nemažas. Kai kas važinėja po 50 ar virš 100 kilometrų iki tarnybos vietos. Už tai kompensacija yra numatyta, tačiau nustatytos ir lubos iki 106 eurų. Tai tie, kurie važinėja didesnį atstumą, jiems kelionės išlaidos nepilnai kompensuojamos. Kad to važinėjimo būtų kuo mažiau, buvo priimtas sprendimas daryti 24 valandų darbo pamainą. Tačiau tai neigiamai veikia tiek darbo kokybę, produktyvumą, tiek ir darbuotojo sveikatą. Tad muitinės pareigūnų darbo sąlygos, tikrai nėra pačios geriausios,“ - teigia A. Adomėnas.

Dėl sąlygų nukenčia darbo kokybė

Muitinės darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Leokadija Daujotaitė, muitinės postų pareigūnų situaciją apibūdina kaip labai prastą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Darbo sąlygos sunkios, o atlyginimai – 460 eurų gauna pradedantis pareigūnas, o dar nuvykti į darbą reikia. Pasienio postai juk nutolę nuo gyvenamosios vietos. Tad, pavyzdžiui, iš Zarasų reikia pasiekti Medininkus, o pilnai kelionės išlaidų niekas neatlygina,“ - sako L. Daujotaitė.

Anot darbuotojų atstovės, muitinės posto pareigūnai turi žemiausią kategoriją, pagal kurią skaičiuojami atlyginimai, o sąlygos kilti karjeros laiptais sudaromos ne visiems. Uždirbdami mažai, šie ieškosi papildomo darbo, o tai kenkia darbo kokybei.

„Situacija labai prasta, esame viskuo nepatenkinti. Nėra jokios sistemos, kad pareigūnai galėtų kilti karjeros laiptais. Iš dirbančiųjų postuose, retas kuris turi 11 kategoriją. Pareigūnai po 20 metų gali pradirbti turėdami tik 8 kategoriją. Tad kokia motyvacija dirbti? Šias pareigas, pasienio ruožuose užima tik tie jaunuoliai, kurie gyvena su tėvais ir turi jų finansinį palaikymą. Įsivaizduokite, ką reiškia šiuo metu uždirbti 500 eurų. Dažnas tokiu atveju ieško papildomo darbo. Tačiau taip nukenčia pareigūno darbo kokybė, jeigu jis atidirbęs, šiek tiek pamiega ir vėl eina į kitą darbą?” - situaciją komentavo profesinės sąjungos pirmininkė.

REKLAMA

Už papildomą krūvį nemoka

„Viskas filmuojama, įrašinėjama, pažeidžiant net žmogaus teises, nes pareigūnai net neįspėjami, kad jie stebimi. Apie kokias darbo sąlygas kalbėti, jeigu, pavyzdžiui, Medininkų poste tik pernai įjungė šiltą vandenį. Jie rodo, kokias turi geras darbo sąlygas, kad turi dušus, bet iš jų teka tik šaltas vanduo, o į tas patalpas galima įeiti tik paltą apsirengus,“ - pasakojo L. Daujotaitė.

„Apie 300 laisvų etatų, postų pareigūnų trūksta, darbo krūvis tenka poste dirbantiems pareigūnams, tačiau už papildomą darbą mokama tik 5% priedas, o darbą tai atlikti reikia visą,“ - aiškino darbuotojų atstovė.

Nepaisant prastos situacijos ir darbuotojų trūkumo, muitinės darbuotojams keliami labai dideli reikalavimai. Būtinas aukštasis universitetinis išsilavinimas, papildomi reikalavimai sveikatai, pakankamai ilgai užtrunka ir pretendentų tikrinimas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų