2015 metų Nobelio premija fizikos srityje buvo paskirta japonui Takaaki Kajitai ir kanadiečiui Arthurui B.McDonaldui „už neutrinų osciliacijų atradimą“.

Švedijos karališkoji mokslų akademija antradienį nurodė, kad šie tyrėjai buvo pagerbti „už neutrinų osciliacijų, įrodančių, kad neutrinai turi masę, atradimą“.

Neutrinai yra Visatoje labai paplitusios, tačiau su įprasta medžiaga itin menkai sąveikaujančios dalelės, skriejančios Visatoje beveik šviesos greičiu.

Karališkoji akademija paskelbė, kad abu tyrėjai atliko esminį indėlį, atliekant eksperimentus, rodančius, jog vienos rūšies neutrinai gali virsti kitokiais.

„Tas atradimas pakeitė mūsų supratimą apie slėpiningiausius medžiagos procesus ir gali būti itin svarbus mūsų įsivaizdavimui apie Visatą“, – pridūrė akademija.

T.Kajita yra Kosminių spindulių tyrimo instituto direktorius ir Tokijo universteto profesorius, o A.B.McDonaldas yra Kanados mieste Kingstone veikiančio Karalienės universiteto profesorius emeritas.

Laureatai pasidalys premijos piniginę dalį – 8 mln. Švedijos kronų (856,4 tūkst. eurų).

Per iškilmingą ceremoniją, kuri Stokholme vyks gruodžio 10 dieną, minint jos steigėjo Alfredo Nobelio mirties 1896 metais sukaktį, kiekvienam laureatui taip pat bus įteiktas diplomas ir aukso medalis.

Praėjusiais metais Nobelio fizikos premija už pasiekimus fizikos srityje buvo paskirta trims Japonijoje gimusiems mokslininkams – Isamu Akasaki, Hiroshi Amano ir Shuji Nakamurai už mėlyną šviesą skleidžiančių šviesos diodų (LED), kurie tapo nauju energiją ir aplinką tausojančiu šviesos šaltiniu, išradimą.