REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Verslininkai, kalbėdami apie euro įvedimo įtaką jų įmonių veiklai, dažniausiai sako, kad bendroji Europos valiuta atnešė daugiau teigiamų pokyčių nei neigiamų. Be to, prekybininkai ir paslaugų teikėjai sutartinai pabrėžia, kad euro įvedimas nepakeitė jų prekių bei paslaugų kainų, nes tam įtakos turėjo kiti veiksniai, pavyzdžiui, pakitusi žaliavų kaina.

Verslininkai, kalbėdami apie euro įvedimo įtaką jų įmonių veiklai, dažniausiai sako, kad bendroji Europos valiuta atnešė daugiau teigiamų pokyčių nei neigiamų. Be to, prekybininkai ir paslaugų teikėjai sutartinai pabrėžia, kad euro įvedimas nepakeitė jų prekių bei paslaugų kainų, nes tam įtakos turėjo kiti veiksniai, pavyzdžiui, pakitusi žaliavų kaina.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

O štai dabar stebime akivaizdų degalų kainų kritimą: ekonomistų skaičiavimais, jie atpigo 35 procentais, todėl dažnam visuomenės nariui kyla klausimas: jei atpigo degalai, ar sumažės maisto prekių kainos?

REKLAMA

Prielaida mažėti produktų kainoms yra

Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdomasis direktorius Laurynas Vilimas pripažįsta, kad prielaidų smukti kainoms yra, tačiau nebūtinai taip nutiks, nes patys verslininkai spręs, kaip panaudoti už degalus sutaupytus pinigus.

„Prielaida mažėti produktų kainoms yra. Visgi kelias nuo naftos kainos iki batono kainos lentynoje yra ilgas ir turintis daug dalyvių. Nuo to, kaip elgsis (ar mažins kainas) gamintojai, perdirbėjai, platintojai, logistikos bendrovės, – priklausys ir galutinės kainos parduotuvėse. Taip pat reikia suprasti, kad įmonės, taupydamos kaštus (šiuo atveju dėl mažesnių degalų sąnaudų), pagal savo strategiją gali pasirinkti nebūtinai mažinti kainas – jos gali nuspręsti didinti darbuotojams atlyginimus ar investuoti į plėtrą. Esu įsitikinęs, jog dėl susidariusios degalų kainų padėties Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, verslo sprendimų bus įvairių – vieni mažins kainas galutiniams vartotojams, kiti investuos į darbuotojus, treti didins konkurencinį pranašumą prieš kitus investuodami į, pavyzdžiui, infrastruktūrą“, – situaciją komentuoja L. Vilimas.

REKLAMA
REKLAMA

Mažos transportavimo išlaidos

SEB banko vyriausioji analitikė Vilija Tauraitė pabrėžia, kad prekių kainos lentynose labai priklausys nuo to, kaip elgsis transporto įmonės.

„Maisto prekių kainų sumažėjimas dėl degalų atpigimo priklausys ir nuo to, kokios politikos laikysis transporto įmonės, šiuo metu patiriančios nemažai iššūkių kitose srityse (problemos Rusijoje, nauji reikalavimai Vakarų šalyse). Išlaidos degalams sudaro apie pusę visų transporto įmonių išlaidų prekėms ir paslaugoms pirkti, o maisto gamybos pramonės – tik 2 procentus, prekybos centrų – nesiekia 1 procento visų išlaidų. Taigi, tiesiogiai degalų atpigimas maisto gamybos įmonių ir parduotuvių išlaidoms turi tik minimalią įtaką. Jei transporto įmonės degalų atpigimu nesieks kompensuoti problemų kitose srityse, jų paslaugų kainos turėtų mažėti, o atitinkamai – pigti įvairūs produktai parduotuvių lentynose. Visgi didelio atpigimo tikėtis neverta, atsižvelgiant į mažą degalų kainų dalį bendroje savikainoje“, – sako V. Tauraitė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Panašią nuomonę išsakė ir „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis. Anot pašnekovo, „transportavimo išlaidos daugelio prekių savikainoje sudaro tik labai mažą dalį, todėl net ir gerokai atpigus degalams pastebimos įtakos greičiausiai nebus. Juolab kad šiemet ir ateinančiais metais daug didesnę įtaką prekių kainoms turės didėjantys darbuotojų atlyginimai“.

Taigi, nors degalų kainos smarkiai sumažėjo, mažesnių maisto produktų kainų tikėtis neverta. Tačiau džiugi žinia ta, kad ekonomistai žada didėsiančius darbuotojų atlyginimus.

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų