REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuo supaprastinto pasų išdavimo iki įmonės įregistravimo kavinėje – Gruzijos teisingumo ministro pavaduotojas bei Civilinių registrų agentūros vadovas Giorgis Vašadzė pasakoja, kaip Gruzija reformavo savo biurokratijos sistemą ir tapo viena pasaulio šalių, kur lengviausia pradėti verslą.

Nuo supaprastinto pasų išdavimo iki įmonės įregistravimo kavinėje – Gruzijos teisingumo ministro pavaduotojas bei Civilinių registrų agentūros vadovas Giorgis Vašadzė pasakoja, kaip Gruzija reformavo savo biurokratijos sistemą ir tapo viena pasaulio šalių, kur lengviausia pradėti verslą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nuo ko Gruzija pradėjo reformuoti vyriausybės biurokratinį aparatą?

2003 metais, prasidėjus Rožių revoliucijai, visas registravimo paslaugos teikė daug skirtingų departamentų ir ministerijų. Be to, buvo neįmanoma, pavyzdžiui, gauti paso nesumokant 100 dolerių kyšio. Tad mes aplankėme daug Europos šalių, žiūrėjome, kaip jose veikia sistemos, ir taip Gruzijoje sukūrėme vieno langelio principą.

REKLAMA

Mūsų koncepcija – sujungti visas paslaugas, kurias teikė skirtingos ministerijos ir departamentai. Nusprendėme, kad viskas, kas susiję su žmogumi, tarkime, pasų, tapatybės kortelių, gimimo, santuokos liudijimų išdavimas, gali būti vykdoma pro vieną langelį. Tą patį padarėme su viešojo registro paslaugomis. Viską, kas susiję su nuosavybės, įmonių registravimu buvo sujungta į vieną viešojo registro agentūrą. Norėjome, kad paslaugos būtų orientuotos į piliečius. 2008–2009 metais pradėjome antrą reformų fazę. Matėme, kad kiekviename mieste yra penkios šešios agentūros, kurios dirba vieno langelio principu. Vienos jų išduodavo dokumentus, susijusius su asmenine informacija, kitos – su nuosavybe ir įmonėmis, trečios – su licencijomis ir taip toliau. Tad įkūrėme viešųjų paslaugų rūmus, į kuriuos šios skirtingos agentūros, dirbančios vieno langelio principu, perkėlė savo aptarnavimo langelius. Taigi, šitaip sukūrėme erdvę, kuri sujungia viską. Tai reiškia, kad žmogus, atėjęs į viešųjų paslaugų rūmus, gali gauti, pavyzdžiui, tris skirtingas paslaugas: gimimo liudijimą, pasą, įregistruoti įmonę. Viskas daroma vienoje vietoje ir pridedame vis daugiau paslaugų. Pavyzdžiui, dabar čia galima atsiimti universiteto diplomą ar net vairuotojo pažymėjimą. Kokie šios sistemos rezultatai?

REKLAMA
REKLAMA

Visų pirma, piliečiai negali dešimt valandų laukti dokumentų. Antra, tai labai padėjo verslui. Dabar, pagal Pasaulio banko „Doing Business“ indeksą, Gruzija užima devintą vietą pasaulyje. Pagal nuosavybės įregistravimą, esame pirmi pasaulyje. Taigi, nauja sistema supaprastino privačiam sektoriui verslo vykdymo sąlygas. Dabar žymiai lengviau pirkti nuosavybę ar vykdyti bet kokią verslo veiklą, susijusią su registravimu.

Koks buvo naujųjų technologijų vaidmuo kuriant šią sistemą?

Naujosios technologijos suvaidino esminį vaidmenį šioje reformų stadijoje. Prieš tai nebuvo jokios elektroninės išduodamų dokumentų versijos ir priėjimo bei susijungimo tarp skirtingų agentūrų. Šalyje neegzistavo jokia duomenų apsikeitimo elektroninė platforma. Tad mes ją įkūrėme ir supaprastinome procesus. Naujos technologijos labai svarbios, nes suteikia galimybę palengvinti piliečių gyvenimą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kaip veikia šių naujų agentūrų finansavimas?

Visas paslaugas agentūros teikia naudodamos savo biudžetą. Tai reiškia, kad jos nieko negauna iš valstybės, tačiau moka mokesčius kaip privačios įmonės. Jos moka pridėtinės vertės mokestį, pajamų mokesčius, viską. Tai labai svarbu, nes finansinė nepriklausomybė leidžia agentūroms pačioms plėtoti naujas paslaugas. Pavyzdžiui, už papildomą mokestį teikiamos greitesnės paslaugos. Tarkime, registrų agentūroje įregistruoti įmonę per dešimt dienų kainuoja 50 larių (82 litų), o per vieną dieną – 150 larių (245 litus). Kokia buvo vietinio verslo reakcija į naują sistemą? Šiuo metu Gruzijoje vyrauja bendras sutarimas, kad paslaugų, kurių verslui reikia iš vyriausybės, atžvilgiu, Gruzija yra geriausia. O vietinis verslo sektorius tikrai patenkintas. Gruzijoje didėja mažų verslų ir „startup’ų“ skaičius, nes jiems labai lengva įregistruoti įmonę ir pradėti verslą. Tarptautiniams investuotojams pritraukti turime ir simbolinių paslaugų. Pavyzdžiui, viešųjų paslaugų rūmuose yra „Just Cafe“. Kas tai? Tai – kavinė, kurioje gali gauti visas viešųjų paslaugų rūmuose teikiamas paslaugas. Kol pietauji, gali iš kavinėje gauti visas reikalingas paslaugas. Tarkime, užsisakai kepsnį ir įmonės įregistravimą ir vėliau gauni sąskaitą, kur būna viskas paskaičiuota. Taigi, ši vieta tapo populiari tarp vietinių verslininkų, kurie atsiveda čia tarptautinius partnerius ir parodo jiems, kaip viskas Gruzijoje paprasta.

REKLAMA

Jūsų nuomone, ko iš Gruzijos gali pasimokyti kitos šalys, siekiančios supaprastinti savo biurokratinę sistemą?

Visų svarbiausia tai, kad visi turi mąstyti apie piliečius. Reikia pakeisti biurokratinį požiūrį ir pradėti klausytis, kokių paslaugų nori klientai. Tad į klientą orientuotas požiūris labai svarbus. Antras aktualus aspektas – net jei yra didelių kliūčių, daug skirtingų agentūrų ar departamentų, kurie priešinasi reformoms, reikia nepasiduoti ir eiti tolyn.

Iš pradžių Gruzijoje buvo daugybė skirtingų interesų, kiekvienas departamentas norėjo, kad paslaugos būtų patikėtos jam. Tačiau pamatę, kad paslaugos labai populiarios tarp piliečių, jie liovėsi priešintis. Dėl to labai svarbi ir komunikacija su visuomene.

REKLAMA

CV: Giorgis Vašadzė

Nuo 2010 m. eina teisingumo ministro pavaduotojo pareigas

Taip pat nuo 2006 m. vadovauja Gruzijos Civilinių registrų agentūrai

Mokėsi Harvardo verslo mokykloje, Tbilisio valstybiniame universitete ir Gruzijos technikos universitete

1981 m. gimė Tbilisyje G. Vašadzė "Login" konferencijoje balandžio 18 dieną skaitys pranešimą "Public service of the future"

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų