REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo mokestis, kurį valdžia rinks iš dujų vartotojų jo statybai remti, ir prievartinis įpareigojimas pirkti iš terminalo dujas prieštarauja laisvosios rinkos principams ir pažeidžia konkurencijos sąlygas. Dėl to Lietuvai gresia dideli nemalonumai Briuselyje, rašo „Lietuvos žinios".

REKLAMA
REKLAMA

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija prieš savaitę atvėrė kelią valdžios sumanymui įtraukti Klaipėdos SGD terminalo statybos ir eksploatavimo sąnaudas į dujų perdavimo kainą.

REKLAMA

Pagal patvirtintą Gamtinių dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimo metodiką, vadinamąjį SGD terminalo mokestį jau 2013-aisiais, iki terminalo veiklos pradžios likus porai metų, turės mokėti visi gamtinių dujų vartotojai - kelis centus nuo kiekvieno šiuo metu suvartojamų rusiškų dujų kubinio metro (tiksli kaina dar skaičiuojama). Dujas naudojančioms įmonėms tai gresia milijoniniais nuostoliais, o gamtinių dujų vartotojams - didesnėmis sąskaitomis.

REKLAMA
REKLAMA

Priimdama sprendimą įteisinti SGD terminalo mokestį Kainų komisija neatsižvelgė į Europos teisės specialistų ir Konkurencijos tarybos (KT) nedviprasmišką išvadą, kad numatomas Klaipėdos terminalo sąnaudų kompensavimo mechanizmas atitinka Europos Sąjungos (ES) teisės draudžiamą valstybės pagalbą atskiroms įmonėms ir iškreipia sąžiningos konkurencijos principus.

Energetikos ekspertas prof. Vidmantas Jankauskas įsitikinęs - pastarojo meto valdžios sprendimai dujų sektoriuje nesuderinami su laisvosios rinkos dėsniais. Anot buvusio Kainų komisijos pirmininko, konkurenciją dujų ūkyje riboja SGD terminalo įstatyme įrašyta nuostata, kad per SGD terminalą importuojamų ir Lietuvoje suvartojamų dujų kiekis per metus sudarytų ne mažiau kaip 25 proc. viso per tą laiką šalyje suvartojamų dujų kiekio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tai prieštarauja esminiam laisvosios rinkos principui. Laisvojoje rinkoje niekas nieko neprivalo, pirkimo, prekių vartojimo santykius lemia konkurencija. O čia pasakyta, kiek ir iš kur vartotojas turi pirkti gamtinių dujų“, - stebisi profesorius.

Dar labiau V. Jankauską stebina Kainų komisijos sprendimas į dujų perdavimo kainą įtraukti privalomą SGD terminalo mokestį, kurį turėtų mokėti visi šalies gamtinių dujų vartotojai. Be to, šį mokestį reikės mokėti dar net nepastačius terminalo. „Pagal pasaulyje įprastą rinkos reguliuotojų tvarką, į kainą įtraukiamos tik tos sąnaudos, kurios jau yra patirtos. Tam net skirtas angliškas pasakymas “used and useful„, t. y. kompensuojama tai, kas naudingai naudojama. O kas nepastatyta, į kainą negali būti įtraukiama. Šio principo turėtų būti laikomasi ir kuriant nacionalines kainų metodikas. Išankstinis būsimų sąnaudų įtraukimas į tarifą galimas tik kraštutiniais atvejais, ir kelia labai pagrįstų abejonių. Tai nesąžininga vartotojų atžvilgiu“, - tvirtina profesorius.

REKLAMA

V.Jankauskui atrodytų logiška, kad SGD terminalo projektą įgyvendinanti „Klaipėdos nafta“ turėtų pati finansuoti statybas skolintomis lėšomis. Pagal verslo planą įmonė iki 2014 metų turėtų investuoti apie 600 mln. litų. Dalį šios sumos padengs Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, ji savo lėšomis finansuos SGD terminalui reikalingos uosto infrastruktūros darbus.

Šiuo metu skelbiama, kad iki 2025 metų SGD terminalas kartu su laivo nuoma atsieis Lietuvai apie 2,4 mlrd. litų. Kaina dar negalutinė. Prieš metus Energetikos ministerija skelbė 2,5 karto mažesnę projekto kainą.

REKLAMA

V.Jankauskas pažymi, kad vartotojams bet kuriuo atveju padidės dujų transportavimo mokestis, stambios bendrovės gali patirti keliasdešimt milijonų litų nuostolių. „Todėl įmonėms turėtų būti pripažinta teisė pačioms pasirinkti, iš kur pirkti dujas“, - sako jis.

Privalomas SGD terminalo mokestis panašus į elektros energijos vartotojams užkrautą vadinamųjų viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (VIAP) mokestį. Šiuo metu jis siekia 7,04 cento už kiekvieną kilovatvalandę.

V.Jankauskui abu mokesčiai kelia įtarimų. "ES elektros ir dujų direktyvos nustato, kokiais atvejais galimi tokie mokesčiai: kai jie sietini su saugumu, socialiai jautrių vartotojų gynimu ir panašiais.

Gal Vyriausybė ir galėtų teigti, jog SGD terminalas statomas saugumo sumetimais. Tačiau įtariu, kad ateity kas nors apskųs Briuseliui šį abejotiną argumentą. Tada bus labai sunku įrodyti, kad SGD terminalo statyba atitinka viešuosius interesus atitinkančią paslaugą, o nustatyta dalis, kurią iš terminalo privalo pirkti visi dujų vartotojai, - laisvos konkurencijos principus", - sako profesorius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų