REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tikra prancūziška legenda

Pirmi šio automobilio prototipai buvo paruošti 1937 m. ir vadinosi TVP (Tres Petite Voiture), tai buvo termino „labai mažas automobilis“ sutrumpinimas. Bet gamybos pradžią pakoregavo II pasaulinis karas, todėl pirmieji automobiliai nuo konvejerio nuriedėjo tik 1948 metais. Manau, kad tais laikais niekas nesitikėjo, kad 2CV bus gaminamas net iki 1990 metų ir per tą laiką labai mažai pasikeis.

REKLAMA
REKLAMA

Susiurbęs daug reikalavimų

Automobilio 2CV visas pavadinimas yra 2 chevaux vapeur, išvertus būtų dvi arklio jėgos. Šis automobilis prancūzams yra tas pats, kas „Ford T“ amerikiečiams, „Volkswagen Beetle“ vokiečiams, „Fiat 500“ italams. Trumpai tariant, jis pasodino tautą prie vairo. Kai automobilis buvo sukonstruotas (dar prieš II pasaulinį karą), jo konstrukcijoje buvo labai daug originalių ir progresyvių techninių sprendimų, kurie tuo metu nebuvo būdingi prieškario automobiliams.

REKLAMA

1987 m. „Citroen 2CV Cocoriro“ (nuotr. Gamintojo)1987 m. „Citroen 2CV Cocoriro“ (nuotr. Gamintojo)

Paimkime, pavyzdžiui, priekinius varančiuosius ratus – vargu ar lengvai rastume to meto automobilį, turintį tokią pavarą. Antra vertus, 2CV buvo labai supaprastintas, konstruojamas taip, kad kainuotų nedaug, kad jį būtų lengva remontuoti, bet būtų gana tvirtas, kad galėtų važinėti kaimo keliais ir fermeriams pakeistų vežimą su arkliuku. Buvo sakoma: „Automobilis turi pervažiuoti per suartą laiką, nesudaužęs kiaušinių pintinėje.“

REKLAMA
REKLAMA

2CV turėjo būti gana mažas, kad išsitektų siaurose miestų senamiesčių gatvelėse ir galėtų ten manevruoti, bet ir toks, kuriame tilptų 4 žmonės. Galų gale buvo sumanyta, kad automobilio stogas turėtų būti brezentinis ir nuimamas, jei sumanytum parsivežti negabaritį krovinį, pavyzdžiui, spintą.

 „Citroen 2CV“ modelis (nuotr. Gamintojo) „Citroen 2CV“ modelis (nuotr. Gamintojo)

Visą šią krūvą reikalavimų labai sunku sukišti į automobilį, todėl nemažai tokių nedidelių automobilių išėjo nevykę ir juokingi. Tačiau 2CV buvo itin vykęs automobilis, sėkmingai į savo konstrukciją susiurbęs begalę reikalavimų ir ištikimai tarnavęs tautai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kaip ir „Volkswagen Beetle“, taip ir 2CV buvo gaminama kelias dešimtis metų įvairiose šalyse. Iš viso buvo pagaminti 3 872 583 automobiliai, 1 246 306 nedideli sunkvežimiukai ant 2CV bazės ir keli milijonai vėlesnių versijų. Taigi iš viso buvo pagaminti 8 756 688 automobiliai.

TPV projektas

Jei kalbėtume apie istoriją, tai reikia pasakyti, kad tokios kompanijos kaip „Citroen“ galėjo visai nebūti. 1934 m. kompanija atsidūrė ant bankroto slenksčio, nepaisant to, kad buvo remiama stambaus koncerno „Michelin“. Tuometinis kompanijos viceprezidentas ir vyriausiasis konstruktorius Pjerre Jules Boulanger priėmė išmintingą sprendimą: sumažinti automobilio gamybos išlaidas ir sudominti mases tokiu automobiliu, kuris būtų pigus, funkcionalus ir tiktų visiems prancūzams. Tokia nauja politika ir paskatino atsirasti ypač mažo automobilio projektui TPV.

REKLAMA

1982 m. „Citroen 2CV Charleston“ interjeras (nuotr. Gamintojo)1982 m. „Citroen 2CV Charleston“ interjeras (nuotr. Gamintojo)

Tai buvo nestandartinis sprendimas, nes to meto Europoje karaliavo brangūs ir gana dideli automobiliai. Teigiama, kad tais laikais buvo šaipomasi iš „Citroen“ sprendimo, siūlant geriau gaminti lietsargius su ratukais. Buvo šaipomasi ir iš brezentinio stogo, teigiant, kad toks sprendimas buvo sumanytas tam, kad važinėjant nereiktų skrybėlės nusiimti. Projektuojant TVP automobilį, buvo numatyta, kad jis pasieks 60 km/h greitį ir 100 km sunaudos vos 3 l benzino, kad jame, be vairuotojo ir keleivio, dar bus galima vežti apie 100 kg svorio krovinį. Beje, mažas automobilio varikliukas buvo aušinamas vandeniu, automobilio konstrukcijoje panaudotas ir aliuminis, ir magnio lydinys. Tačiau po karo, sparčiai kylant aliuminio kainoms, lengvieji metalai buvo pakeisti plienu, o variklis tapo aušinamas oru.

REKLAMA

Prasidėjus II pasauliniam karui darbai buvo nutraukti, o visa dokumentacija ir keli pagaminti prototipai buvo paslėpti nuo okupantų arba sunaikinti. Iki šių dienų išliko 5 TVP automobiliai.

1985 m. „Citroen 2CV Charleston“ (nuotr. Gamintojo)1985 m. „Citroen 2CV Charleston“ (nuotr. Gamintojo)

Pasibaigus karui, konstruktoriai neskubėjo „užkurti“ konvejerių – trejus metus būsimas 2CV buvo modernizuojamas, perdirbamas. Per tą laiką sutrumpinimas TVP to meto kandžioje spaudoje įgavo kitą reikšmę – Toujours Pas Vue (visada nematomas).

Pagaliau 1948 m. „Citroen“ savo šedevrą 2CV parodė Paryžiaus automobilių parodoje. Automobilį negailestingai sukritikuoja spauda, o pats automobilis tampa komikų šaipymosi objektų. Kritiką žarstė ne tik prancūzų žurnalistai – amerikiečiai šaipėsi, kad prie tokios skardinės reikia ir atidarytuvą pridėti, anglai tyčiojosi, kad prancūzų konstruktoriai į ekonomiškumą pasižiūrėjo su pernelyg mazochistiniais polinkiais. Tačiau paprasti karo nualinti ir turtų neturintys prancūzai automobilį iš karto pamėgo. „Citroen“ nespėjo automobilių gaminti, užsakymų reikėdavo laukti trejus, o vienu laiku net penkerius metus, nepaisant to, kad 1949 m. kompanija pagamindavo po 4–5 automobilius per dieną.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Modifikacijos ir lenktynės

Automobilio sėkmė lėmė ir tai, kad pasirodė keletas modifikacijų: nedidelis krovininis furgonas „Camionette“, puikiai tinkantis išvežioti prekes po parduotuves, visureigis „Sahara“, turintis ne tik visus keturis varomuosius ratus, bet ir antrą variklį.

1985 m. „Citroen 2CV Charleston“ (nuotr. Gamintojo)1985 m. „Citroen 2CV Charleston“ (nuotr. Gamintojo)

1960 m. automobilis 2CV buvo kosmetiškai atnaujintas, tačiau išsaugojo žemą kainą. Palyginti su to meto Vokietijos tautos automobiliu „vabalu“, 2VC buvo beveik dvigubai pigesnis.

2CV automobilio komercinė sėkmė masino konkurentus. Kai kompanija „Renault“ pademonstravo modelį „Renault 4“, kompanija „Citroen“ konkurentus padavė į teismą teigdama, kad šiame modelyje įdiegta daug 2CV idėjų ir techninių sprendimų. „Citroen“ atsakas „Renault“ kompanijai buvo ne tik bylinėjimasis teisme, bet ir nauja modifikacija „Dyane“, pasirodžiusi 1967 m. Panašiu metu ant 2CV bazės pasirodė ir mini sunkvežimis „Mehari“.

REKLAMA

1970 m. automobilis gavo naują 602 cm³ variklį ir stačiakampisu priekinius žibintus, „pasiskolintus“ iš „Citroen Ami“ – automobilio, kurį pristačiau praėjusio mėnesio numeryje.

1982 m. „Citroen 2CV Charleston“ interjeras (nuotr. Gamintojo)1982 m. „Citroen 2CV Charleston“ interjeras (nuotr. Gamintojo)

1974 m. automobilio 2CV gamybos apimtys pasiekia aukščiausią tašką. Kilimą iš esmė lemia 1973 m. naftos krizė. Bet vėliau 2CV tampa jaunimo žaisliuku, o ne rimtu, prancūzus dominančiu automobiliu. Tačiau „Citroen“ nenuleidžia rankų ir bando padidinti automobilio populiarumą rengdama tūkstančių kilometrų lenktynes „Citroen Raid“, kuriose galėjo dalyvauti kas tik norėjo, nusipirkęs specialiai ilgoms lenktynių trasoms ruoštą 2CV. Pačios žinomiausios tapo 13 500 km lenktynės iš Paryžiaus į Persepolį, esantį Irane, ir atgal. Jauni vairuotojai sudaužyti savo 2CV galėjo ir žiedinėse kroso lenktynėse „2CV Cross“.

REKLAMA

1981 m. automobilio prestižą padidina agentas 007 filme „Tik dėl tavo akių“. Šime dvyliktame „bondiados“ filme legendinis agentas James Bondas su geltonu „Citroen 2CV“ bėgo nuo persekiotojų, važiuojančių „Peugeot 504“ automobiliu. Vėliau „Citroen“ išleido 007 modifikaciją, kuri nuo kitų skyrėsi ryškiai geltona spalva ir ant durų esančiais lipdukais, imituojančiais kulkų padarytas skyles. 4 cilindrų variklio, kuris buvo sumontuotas į filmavimas skirtą automobilį, modifikacija 007 negavo.

1985 m. „Citroen 2CV 6 Special“ (nuotr. Gamintojo)1985 m. „Citroen 2CV 6 Special“ (nuotr. Gamintojo)

2CV turėjo kelis skirtingus variklius – nuo 375 cm³ pradžioje, kuris turėjo tik 9 AG, iki 602 cm³, kuris demonstravo 33 AG. Todėl pirmieji automobiliai pasiekdavo tik 60 km/h maksimalų greitį, o vėlesni jau įsibėgėdavo iki 100 km/h. Patys pirmieji automobiliai jau turėjo keturių pavarų dėžę, nors daugelis to meto automobilių galėjo pasigirti tik trijų pavarų dėže. Buvo ir salono šildymo sistema, nors angliškuose automobiliuose ji atsirado tik 1960 metais.

Nėra abejonių, kad 2CV – vienas labiausiai vykusių automobilizmo istorijos projektų, nepaisant to, kad šiais laikais jis kelia šypseną ir norą pasišaipyti iš jo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų