REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Štampas „pagaminta Kinijoje“, pasirodantis pradedant avalyne ir baigiant elektronikos prietaisais, jau tapo visų laikų simboliu. Per praėjusį dešimtmetį JAV importas iš Kinijos nuo 81 mlrd. dolerių apytiksliai išaugo iki 338 mlrd. Regis, kad viskas atkeliauja tik iš Kinijos.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau štampas „pagaminta Kinijoje“ šiomis dienomis suprantamas kiek neteisingai. Kinija pagrinde specializuojasi baigiamuosiuose gamybos etapuose, sujungiant detales ar komponentus į visumą prieš pateikiant jį vartotojui. Iš tikrųjų, didžiąją eksportuojamų daiktų iš Kinijos, taip pat ir iš Meksikos, vertę sudaro JAV bei kitose šalyse pagamintos dalys. Tad užrašas „pagaminta Kinijoje, Vietname, JAV, Japonijoje ir vėl Kinijoje“ butų kur kas tinkamesnis.

REKLAMA

Nuo 1966 metų iki šių dienų daugiau nei 50 procentų Kinijos ir Meksikos eksporto sudaro taip vadinamas „apdorotas eksportas“, t.y. įvairių dalių ir komponentų surinkimas galutiniam eksportui į kitas pasaulio šalis. Kinijoje paruošti produktai pasiekia JAV, Europą ir kitų šalių rinką kaip kiniškas produktas.

Kai kurių daiktų, kaip antai elektronikos, gamyboje Kinija ir Meksika įdeda labai mažą indėlį, kadangi didžioji dalis jų sudedamųjų atkeliauja iš Japonijos, Pietų Korėjos, Singapūro, Taivano ar net JAV bei Europos Sąjungos šalių.

REKLAMA
REKLAMA

Ką tai reiškia?

Pirma, ant Kinijoje surinktų daiktų ir prietaisų nėra minimi šalių (tokių kaip Japonija ir kt.), kuriose buvo pagamintos pagrindinės jų sudedamosios dalys, pavadinimai. Ir tai nereiškia, kad pasaulis liovėsi pirkęs japonų, korėjiečių ar kitų šalių gaminamus daiktus. Kinija importuoja jų dalis ir surinkusi jas į visumą, eksportuoja į užsienį.

Antra, žinojimas, kad užrašas „pagaminta Kinijoje“ nėra visiškai tikslus, išsklaido bet kokias abejones apie vartotojams siūlomus produktus. Prasidėjus ekonominei krizei, Kinijos eksportas ženkliai sumažėjo, tačiau bendrasis šalies produktas beveik nepakito. Pavyzdžiui, kai JAV nusprendė nebeimportuoti iPod prietaiso, Kinijai tai sukėlė tik 4 dolerių vertės minusą už kiekvieną iPod. Tuo tarpu Japonija prarado apie 100-150 JAV dolerių už kiekvieną prietaisą.

Nors Kinijos „apdoroto eksporto“ modelis ir yra tikrasis išsigelbėjimas ekonominės krizės laikais, atsižvelgiant į globalinę produkto gamybos grandinę, reikėtų jam priskirti tikslesnę antraštę, kaip, pavyzdžiui, „pagaminta visur“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų