REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tenka konstatuoti, kad apie nepataisomus stačiokus keliuose išgirstame vis rečiau. Panašu, kad netrukus iš šnekamosios kalbos dings net posakis „kelių erelis“. Smagu – keliuose mažiau neatsakingų chamų ( o gal paprasčiausių kvailių), be to gražaus ir reto paukščio vardas jau neminimas dėl kažkokių šlapių žvirblių išsidirbinėjimo. Bet kuriuo atveju – keliuose saugiau jaustis galime visi. Tiesa, įsijausti pernelyg nederėtų. Chamų, chuliganų ir šiaip neadekvačių nebrendylų buvo ir bus viso pasaulio keliuose. Žinoma, siekti, kad tokių eismo dalyvių būtų kuo mažiau – visų mūsų bendras reikalas. O kiekvieno iš mūsų asmeninis reikalas – išvengti tokios personos kelyje.

REKLAMA
REKLAMA

Diagnozė ir patologija

Kaip pažinti tipinį kelių chuliganą? Pažinti jo nereikia, jis pats „prisistato“ visiems, jis matomas iš tolo. Tipinis kelių chuliganas puls visus lenkti per ištisinę liniją ten, kur visi kantriai važiuoja lėtai, tipinis chamas gali mėtytis iš juostos į juostą, įžūliai viršyti greitį ar „vaikyti“ sau nepatikusius vairuotojus iš kelio mirksėdamas šviesomis, ar net grasindamas kumščiu.

REKLAMA

Kaltas čia ir savitas vairuotojų atsakomybės jausmas, tiksliau dar galima teigti, kad Lietuvoje yra jaučiama daug atsakomybės, bet labai nedaug supratimo. Vairuotojai žino, kokia atsakomybė jų laukia už vieną ar kitą pažeidimą, ar už tai, kad padarė avariją. Jie bijo būti nubausti policijos pareigūnų, vengia pažeisti Kelių eismo taisykles, bet tose vietose, kur tikimybė, kad juos sustabdys ir nubaus yra maža, pažeidinėja KET. Štai čia ir trūksta elementaraus supratimo, tiesa, situacija jau keičiasi į gerą.

REKLAMA
REKLAMA

Tiesa, visa tai panašu ir į savotišką patologiją. Kažkada tai puikiai iliustravo šviesios atminties dabar jau Anapilin iškeliavęs automobilizmo ekspertas ir istorikas Liucijus Suslavičius. Pasak jo, dauguma mūsų nesame užtikrinti dėl ramios ir sočios ateities, nesame užtikrinti dėl darbo, dėl įsipareigojimų bankams, dėl siekių užtikrinti savo artimųjų gerbūvį. Mes dar pernelyg užguiti, tad, pasibaigus darbo dienai, neretai net ir patys ramiausi žmonės, sėdę prie vairo, tampa savotiškais keršytojais. Keršytojais, kurie į kolegą gretimoje eismo juostoje žvelgia net ne kaip į priešininką lenktynių trasoje, o kaip į tikrą priešą. Vien tam, kad atsigautų užguitas ego.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Žvelgiant iš medicininės pusės, streso sukėlėjai skirstomi į objektyviai ir subjektyviai žalingus. Objektyviai žalingi stimulai dažniausiai yra pavojingi fiziškai, kelią grėsmę gyvybei. O štai iškrovoms keliuose įtaką daro subjektyviai žalingi stimulai. Jie „neužblokuoja“ individo sąmonės, yra lengvai pašalinami, tačiau tokie dirgikliai dėl vairuotojų elgesio perduodami aplinkiniams tarsi gripo virusas. Vienas vairuotojas atlieka pavojingą ar nemandagų manevrą ir tokia būsena persiduoda aplinkiniams.

Vairavimo pedagogai problemoje irgi mato visuomenės veidrodį

Lenktynininkas ir automobilių sporto pedagogas Valdas Jonušis yra žinomas bene,visiems, kas bent šiek tiek domėjosi automobiliais ar lenktynėmis. Su šiuo lietuviškos automobilinės padangės žmogumi labai rimtai šnekėjomės vos ne prieš kelis metus. Tuomet jis irgi prisiminė chamizmo keliuose problemas. Valdas Jonušis pastebi, kad šiais laikais vairavimo niekaip nepavyksta atskirti nuo gyvenimo. Tai šimtu procentų galioja ir kalbant apie eismo saugumą bei kultūrą.

REKLAMA

Vairavimas dabar yra neatskiriama visuomenės kultūros dalis. Kaip žmonės bendrauja tarpusavyje, kaip bendrauja šeimose ar darbe, taip ir važiuoja. Negalima atskirti vairavimo nuo gyvenimo ir tai galioja visame pasaulyje. Nemažai važinėjau Prancūzijos, Didžiosios Britanijos ir Ispanijos keliais, visur sava specifika – juntama vietinės kultūros ir temperamento įtaka vairavimui. Sėdint prie vairo pajusti galima viską, net ir socialinę įtampą, Vairuojam taip, kaip ir gyvename“, – pasakojo lenktynininkas V. Jonušis.

Kaip apsiginti

Atsidūrus kelių chuligano draugijoje derėtų vadovautis liaudies išmintimi. Ar atsimenate tokį posakį „Duok kvailiui kelią“? Jis puikiausiai tinka sutikus kelių chuliganus.

REKLAMA

„Pamatę įžūliai ir pavojingai važiuojantį eismo dalyvį geriau saugiai pasitraukite. Užleiskite tokį vairuotoją pasitraukdami į šoną, jei abejojate saugia esamos situacijos baigtimi, galite net sukti į kelkraštį ir sustoti. Jokiu būdų nebandykite į agresiją atsakyti ta pačia agresija. Nebandykite kelių chuliganų net ir paprasčiausiai drausminti – jie to nesupras, o jūs galite tapti net ir fizinės chuligano agresijos auka, arba patys būsite apkaltintas chuliganizmu. Tiesiog duokite kvailiui kelią“, – sako saugaus vairavimo instruktorius Olegas Matvejenka.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tiesa, specialistas iškarto priduria, kad toks pasitraukimas visai nereiškia konformizmo – pasirūpinus savo saugumu reikėtų atlikti ir savo pilietinę pareigą.

„Pamatę savo juodus darbus dirbančius vagis ir chuliganus mes pranešame policijai. Tą patį derėtų daryti ir pastebėjus piktybinius KET pažeidėjus. Juk jie irgi nusižengia įstatymams ir net netyčinėse situacijose yra tokie pat pavojingi, kaip paprasčiausi nusikaltėliai, nes jie sąmoningai žongliruoja itin pavojingu ginklu, kurio kontrolę gali prarasti kiekvieną akimirką – automobiliu. Anksčiau mus stebindavo Vakarų Europos vairuotojų sąmoningumas, kai jie puldavo skambinti policininkams dėl, mūsų akimis, net nežymių KET pažeidimų. Dėkui Dievui, tokia reakcija jau tampa įprasta ir mūsų šalyje. Juk viešumas ir nepakantumas yra labai rimti ginklai. Pvz., dabar važinėti girtam ar dar kažkaip išsidirbinėti kelyje jau yra gėda. Štai ką reiškia nepakantumas“, – sakė saugaus vairavimo ekspertas O. Matvejenka.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų