REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Anot „BOD Group“ savininko ir vadovo Vidmanto Janulevičiaus, tie, kurie nerizikuoja, eina dirbti konsultantais. Kol kas drąsos įgyvendinti kylančias idėjas jam netrūksta, tačiau savaitraščiui „Ekonomika.lt“ jis nebijo prisipažinti ir kartais suklystantis.

Pamenu, kai prieš beveik penkerius metus bendrovė atidarė Taline optinių laikmenų gamyklą, man nepamirštamą įspūdį padarė V. Janulevičiaus susidomėjimas darbu. Su vienu kolega jis apie įvairius profesinius aspektus diskutavo iki išnaktų, kai visi kiti jau buvo pamiršę darbus. Šiandien atrodo, kad niekas nepasikeitė: mintinai vardija gaminamų optinių laikmenų kiekius, klientų, darbuotojų skaičius, užimamos rinkos dalis įvairiose Europos šalyse, apyvartą...

REKLAMA
REKLAMA

„Man su skaičiais lengviau nei su vardais“, – prisipažįsta, nors aprodydamas sostinėje įkurtą gamyklą kiekvieną darbuotoją pavadina vardu, o pastariesiems, regis, nepakyla spaudimas išvydus įmonės vadovą gamybos vietoje.

REKLAMA

Viską patys

Matyt, skeptikams kylančius klausimus apie konkurenciją su Azija ar optinių laikmenų perspektyvas artimiausią dešimtmetį „BOD Group“ vadovas girdi dažnai, tad į juos suskumba atsakyti jau pokalbio pradžioje: „Mes galime, bet negaminame tuščių laikmenų, nes šiuo atveju konkuruoti su Azijos rinka neįmanoma. Iš mūsų gamyklos į prekybos tinklus iškeliauja kompaktiniai, DVD ar „Blu–ray“ diskai su muzika, filmais ar žaidimais.“

REKLAMA
REKLAMA

Grupei taip pat priklauso „Prioro įrašų grupė“, kuri atlieka kūrinių leidybą ir platinimą Baltijos šalyse. Su V. Janulevičiumi diskutuojame, ar įmanoma vienu metu atsisėsti ant visų rinkos kėdžių, ir, pasak jo, tai viena iš senų idėjų, ekonominio sukmečio suklostytomis sąlygomis tapusi verslo plėtra: „Anksčiau bet koks panašus žingsnis rinkoje būtų neigiamai įvertintas mūsų didžiųjų užsakovų. Todėl visuomet turėdavome balansuoti. Bet per krizę Latvijoje ir Estijoje bankrutavo didžiausi filmų, o Lietuvoje – muzikos leidėjai ir platintojai, tad kai kuriuos jų nusipirkome ir dabar mūsų veikla gerokai išsiplėtė. Manau, kad sprendimas buvo teisingas.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

V. Janulevičius pasakoja, kad didžiausia pamoka, išmokta per krizę – sumažinti riziką. Bankrutuojant užsakovams bendrovė dėl jų neatsiskaitymo prarado apie 10 mln. litų.

„Reikėjo nuryti tą karčią piliulę, nes apyvarta krito nuo 75 mln. litų 2008-aisiais iki 50 mln. litų praėjusiais metais, – sako jis ir suskumba patikslinti, kad verslas išliko pelningas. – Dabar Baltijos šalyse jaučiamės gana saugiai. Gaminame ir sau, ir užsakovams, kurių pasaulyje apie 1,5 tūkst., nors, žinoma, kiekiai ne tokie dideli, kaip būdavo 2007–2008 metais. Sunkmetį išgyvenome gana sėkmingai, nes nebuvome įsiskolinę bankams ir turėjome sukaupę kapitalo.“

REKLAMA

Palaidojo CD

V. Janulevičiaus neišmuši iš vėžių ir replikomis apie optinių laikmenų ateities perspektyvas: jų epopėjai prognozuoja dar dešimtmetį.

„Sakiau, kad kompaktinių diskų nebeliks jau 2008 metais, tada mes pardavėme visą turėtą jų gamybos įrangą, liko tik viena mašina visose Baltijos šalyse, – pasakoja V. Janulevičius. – Ir kartais jos trūksta, nes yra kompaktinių diskų poreikis: vis dar yra jų grotuvai automobiliuose, be to, leidėjai taiko lankstesnę kainodarą ir už tą pačią kainą pirkėjui pasiūlo kelis kompaktinius diskus, CD formatas išliks dvejus trejus metus, po to turėtų natūraliai sunykti kaip kadaise kasetės.“

REKLAMA

O pastarąsias „BOD Group“ gamina vokiečiams ir iš to nemažai uždirba, nors tiražai jau nebe tokie dideli kaip kadaise.

„Tik prieš trejus metus JAV nustojo gaminti automobilius, kuriuose būtų kasečių grotuvai. Įsivaizduojate, kiek tokių yra? Kasetės itin pelningos – viena duoda apie 300 proc. pelno, kai kompaktiniai diskai – vos kokius 5–7 proc. Kasečių gamyba šiandien galėtų išlaikyti kokias aštuonias darbo vietas“, – skaičiuoja verslininkas ir priduria, kad po dešimtmečio optinėms laikmenoms tapus nebeaktualioms įmonė nesirengia likti relikvijų puoselėtoja ir turi ambicingų planų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Laikmenas pamirš

Šiemet įmonė planuoja persikelti į Visorių informacinių technologinį parką, kuriame stato saulės baterijų gamyklą ir tyrimų centrą. Į šį projektą „BOD Group“ investavo apie 150 mln. litų. V. Janulevičius skaičiuoja, kad antrajai gamybos linijai prireiks dar apie 70–80 mln. litų.

„Naujas verslas naudą teiks kokius penkiasdešimt metų, – mėgstama skaičių kalba pasakoja verslininkas. – Šiuo metu palanku jį pradėti, nes viskas gerokai pigiau. Tokių gamyklų Europoje atsiras vis daugiau – per ateinančius dešimt metų šioje srityje bus daug pokyčių. Tad gamybą pradėsime per artimiausius porą metų, o optines laikmenas nustosime gaminti po penkerių metų. Ši įmonė bus 5–6 kartus pajėgesnė nei dabartinė „BOD Group“. Pradžia bus apie 200 mln. litų apyvartos.“ Atrodo, kad saulės elementai ir optinės laikmenos yra skirtingos sritys, tačiau, anot V. Janulevičiaus, daugiau nei pusė technologinių procesų yra gerai pažįstami, tad šis naujas verslas įmonei padės išlaikyti turimus specialistus.

REKLAMA

„Mes vieni pirmųjų iš optinių laikmenų gamintojų pradėjome galvoti apie saulės energetiką, – teigia „BOD Group“ vadovas. – Šiandien šiuo pavyzdžiu seka kokie septyni Europos gamintojai. Tokių celių, kurias planuojame gaminti, šiuo metu pasaulyje nėra – jos bus spalvotos. Sudėjus tarp dviejų stiklų galės atstoti stogo dangą, o saulės baterijos gamins elektrą. Dabar gaminamos panašios, tik iš plastiko.“

Paklaustas, kaip gimsta tokios plėtros idėjos, V. Janulevičius atsako trumpai: gaminant standartinį modelį konkuruoti su Kinija nėra galimybių. Tačiau vykdyti individualius užsakymus Azijos gamyklos per didelės, čia išeitis tokioms šalims kaip Lietuva – gaminti išskirtinį produktą su aukšta pridėtine verte už atitinkamą kainą.

REKLAMA

„Parduoti pigiai nėra mūsų tikslas, – sako V. Janulevičius. – Neseniai bendravau su potencialiais užsakovais iš Italijos, jų diegiami projektai dešimt kartų didesni, nei galėsime pagaminti per metus. Bet italai greičiausiai taps mūsų pagrindiniais klientais.“

Atgal į praeitį

Pirmasis kompaktinis diskas, kurį išleido „BOD Group“, buvo Virgilijaus Noreikos ir Luko „Laikas“. Įmonės vadovas šypteli, kai atkreipiu dėmesį, kad daina gana simboliška, ir pasakoja, kaip viskas prasidėjo: „Baigęs politechnikumą tapau ryšininku, gavau paskyrimą tuometiniame telekome. Bet darbas buvo nykus, todėl lengvatinėmis sąlygomis įstojau į universitetą. O tada prasidėjo nepriklausomybė, atsivėrė užsienis, ėmiau prekiauti metalais. Vėliau su partneriu vokiečiu įkūrėme įmonę Vokietijoje – ji aptarnaudavo farmacijos milžinus. Ir būtent tada atsirado poreikis gaminti optines laikmenas, nes taip jos mums atpigo perpus. Vėliau supratau, kad lakstyti pirmyn atgal nėra prasmės, ir verslus pasidalijome.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pirmoji įmonės gamykla buvo Žirmūnuose, pastatyta apleistame vaikų darželyje. Vėliau perkelta į Šnipiškes. Dabar dar viena įmonės gamykla veikia ir Estijoje.

„Visada yra nesėkmių ir nuostolių, – atvirauja verslininkas. – Skaudžiausios pamokos būna tos, kai įlendi ten, kur nieko neišmanai. Panašiai nutiko ir per statybų bumą, kai visi puolė statyti. Ir mes kartu. Statėme daug biurų Vilniuje ir Taline, ką spėjome parduoti, buvo pelninga. Tačiau dabar turime nemažai nekilnojamojo turto.“

Jis prisipažįsta anksčiau į nesėkmes reaguodavęs karščiau – dabar iškart ieško geriausių sprendimo būdų. Be to, mėgsta viską planuoti.

„Gyvenimas gali iškrėsti įvairių netikėtumų, bet reikia žiūrėti į priekį ir turėti optimizmo. Verslininkas privalo stengtis mažinti riziką, nes turi apsaugoti šeimą nuo nesėkmingų investicijų. Kita vertus, be rizikos nebūtų verslo“, – reziumuoja jis ir priduria, kad neįsivaizduoja savęs jauno pensininko, mat niekas nenudirbs darbo geriau nei pats.

REKLAMA

CV: Vidmantas Janulevičius



1992 m. VU įgijo materialinio techninio aprūpinimo ekonomikos ir planavimo specialybę

1996–1998 m. – „Unternehmung für Außenhandel” (Vokietija) verslo konsultantas

2002–2008 m. – „Baltic Optical Disc” vadovas

Nuo 2008 m. – „BOD Group” vadovas

Nuo 2009 m. – „Baltic Solar Solutions” direktoriaus pavaduotojas

Nuo 2009 m. – „Baltic Solar Energy” generalinis direktorius

FAKTAI: „BOD Group“

1998 m. įkurta „Garsų studija“

Gamina optines laikmenas, kurių 85 proc. eksportuoja iš Baltijos šalių Latvijos ir Estijos

Užima pusę Suomijos, 18–20 proc. – Švedijos ir iki 10 proc. – Norvegijos optinių laikmenų rinkos Pagrindinės eksporto šalys – Didžioji Britanija, Prancūzija ir Vokietija

Pasaulyje turi 1,5 tūkst. klientų, kurių du trečdaliai yra aktyvūs užsakovai

Į „BOD Group“ investuota apie 40 mln. litų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų