JAV astronomai aptiko visą eilę aplink masyvias žvaigždes skriejančių milžiniškų planetų. Pranešama, kad visos jos didesnės už Jupiterį.

Šis atradimas 50 proc. padidino atrastų egzoplanetų, besisukančių aplink masyvias žvaigždes, skaičių, skelbia „Space.com“. Šio naujo tyrimo rezultatai taip pat padės astronomams geriau suprasti, kaip tolimose žvaigždžių sistemose formuojasi ir auga milžiniškos planetos, sakoma pranešime.

Žinia apie atrastas 18 naujų egzoplanetų pasklido praėjus vos keliems mėnesiams nuo kitos astronomų grupės pranešimo apie 50 tolimų planetų atradimą, taigi, šiuo metu žinomų egzoplanetų skaičius gerokai viršija 700 ir sparčiai didėja.

Aplink tolimas žvaigždes skriejančios dujinės milžinės JAV astronomų buvo atrastos Kecko observatorijos Havajuose ir observatorijų Teksase bei Arizonoje teleskopais stebint maždaug 300 vadinamųjų „žvaigždžių – pensininkių“. Tai A tipo žvaigždės, kurių masė mažiausiai 1,5 karto  didesnė nei mūsų Saulės.

Šios žvaigždės yra senesnės nei vadinamojo pagrindinio gyvenimo ciklo žvaigždės, todėl vadinamos „pensininkėmis“. Dabar jos plečiasi ir ruošiasi tapti  submilžinėmis.

Jas tyrusi JAV astronomų grupė stebėjo nedidelius pokyčius, kuriuos sukelia gravitacinė aplink žvaigždę skriejančių planetų trauka, rašo „Space.com“. Tokių stebėjimų metu buvo aptikta 18 naujų pasaulių, kurių visų masė buvo panaši į Jupiterio masę. Visos 18 planetų skrieja sąlyginai toli nuo savo žvaigždžių: šis atstumas yra bent 0,7 karto didesnis už atstumą nuo Saulės iki Žemės.

Pasak mokslininkų, naujasis atradimas taip pat remia vieną iš dviejų vyraujančių planetų formavimosi ir evoliucijos teorijų. Tai vadinamoji branduolio akrecijos teorija, teigianti, kad planetos formavosi telkiantis dulkių grūdeliams, skriejusiems aplink žvaigždę.  Pagal branduolio akrecijos teoriją galima prognozuoti planetų sistemos ypatumus, tai yra, planetų skaičių ir jų dydį, nes tai tiesiogiai priklauso nuo žvaigždės masės.

Kita planetų formavimosi teorija, vadinama gravitacinio kolapso teorija, postuluoja, kad planetos susidaro dideliems dulkų ir dujų debesims  proplanetiniame diske spontaniškai susispaudžiant į kietos medžiagos „grumstus“. Iš jų formuojasi būsimosios planetos. Pagal šią teoriją žvaigždės masė neturėtų didelės įtakos jos planetų dydžiu, masei ir kitoms savybėms.

Plėtojantis egzoplanetų tyrimams aiškėja, kad žvaigždžių masė vaidina svarbų vaidmenį: visos atrastosios 18 egzoplanetų, skriejančių apie masyvias žvaigždes, prisideda prie pirmosios planetų kilmės teorijos argumentų, sakoma pranešime.

Šis JAV astronomų atradimas pristatomas žurnalo „Astrophysical Journal Supplement Series“  gruodžio mėnesio numeryje.