REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Iki lapkričio 10-osios visi Lietuvos vairuotojai privalo vasarines automobilių padangas pakeisti žieminėmis. Vasarines galime palikti automobilių servise ar kitoje montavimo paslaugas teikiančioje įmonėje arba patiems saugoti iki pavasario garaže ar sandėliuke. O ką darome su tomis, kurių kitą vasarą mums jau nebereikės?

REKLAMA
REKLAMA

Padangos pamiškėje suirs po šimtmečių

„2009 m. mūsų šalyje buvo surinkta 13,5 tūkst. tonų sudėvėtų padangų, o perdirbta 14,3 tūkst. tonų. Pernai,  2010 m. surinkta jau 16,7 tūkst. tonų, o perdirbta 16,1 tūkst. tonų padangų. Bet parduodama per metus gerokai daugiau, apie 25-30 tūkst. tonų“, – informavo Aplinkos ministerijos Atliekų valdymo skyriaus vyriausiasis specialistas Audrius Naktinis.

REKLAMA

Jo teigimu, vos keliasdešimt tonų surinktų padangų eksportuojama, o didžioji dalis utilizuojama – supjaustoma ir sudeginama dviejose Lietuvoje veikiančiose įmonėse.

Bet ir kitos sudėvėtos padangos, kaip bet kuris kitas pagal paskirtį atitarnavęs daiktas, nedingsta be pėdsakų. Vieni elgiasi kaip pridera ir atiduoda jas surinkėjams, kiti netinkamas naudoti padangas vežasi į sodybą ir, pasitelkę kūrybinius sugebėjimus, paverčia įdomia aplinkos detale. Treti sumeta į bendrus buitinių atliekų konteinerius arba palieka šalia jų, nė nesusimąstydami, jog tai specifinė atlieka, kurios į sąvartynus vežti negalima. Nemažai sudilusių padangų vis dar nugula pamiškėse, grioviuose ar upės pakrantėje.

REKLAMA
REKLAMA

„Nesakyčiau, kad padangas žmonės mėto bet kur, ir kad tai masinis reiškinys. Bet dalis žmonių elgiasi būtent taip, – apgailestauja aplinkosaugos srityje dirbančios įmonės „Ekokonsultacijos“ direktorė Inga Silvestravičiūtė. Jos teigimu, tiesiog gulinti pamiškėje padanga ne tik darko vaizdą. – Bėdos kyla dėl to, kad natūraliai jos suyra tik per kelis šimtus metų, o bet kur numestos gali tapti didelio gaisro priežastimi“.

Pasak I. Silvestravičiūtės, savaime  padangos neužsidega, bet jeigu į jų krūvą trenks žaibas ar kas nors padegs tyčia, užgesinti tokį gaisrą nebus paprasta.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Padangos – naftos produktas, todėl jos labai kaloringos ir labai gerai dega. Savaime jos neužges, todėl gali sukelti didelius gaisrus. Be to, kai padangos dega nekontroliuojamai, į aplinką skiriasi  kenksmingos medžiagos“, – aiškina ji.

Specialioje aikštelėje senas padangas priims nemokamai

Atsikratyti nereikalingomis padangomis galima įvairiais būdais. Paprasčiausia – patiems nuvežti jas į stambiagabaričių atliekų surinkimo aikštelę arba palikti įmonėje, kurioje jums montuoja naujas.

„Kiekvienoje savivaldybėje turi būti bent po vieną stambiagabaritinių atliekų surinkimo aikštelę. Kur ji įrengta, galima sužinoti pačioje savivaldybėje arba regiono atliekų tvarkymo centre. Toje aikštelėje susidėvėjusias padangas iš gyventojų priima nemokamai. Nereikalingas padangas galima palikti ir autoservise. Bet jie nėra atliekų surinkimo punktai, ir priims jas tik tada, kai  montuosite kitas, pavyzdžiui, vasarines keisite žieminėmis“, – aiškina I. Silvestravičiūtė.

REKLAMA

Automobilių servise už paslaugą veikiausiai teks sumokėti – nuo kelių iki keliolikos lit, tačiau galima tikėtis, kad jau artimiausiu metu atsikratyti sudėvėtomis padangomis bus paprasčiau. Dar pernai Seimą pasiekė Atliekų tvarkymo įstatymo projektas, kuris numato, kad ir privatus asmuo, ir įmonė, pirkdami naujas padangas, nusidėvėjusiomis galės atsikratyti nemokamai.

„Atliekų tvarkymo įstatyme, kurio projektas, kuris šiuo metu svarstomas Seimo komitetuose, nustatyta, kad padangų platintojams atsiras prievolė nemokamai priimti vartotojo atiduodamas padangų atliekas tuo atveju, jei jos skirtos tam pačiam transporto priemonės tipui ir padangų atliekų kiekis, skaičiuojant vienetais, atitinka jo perkamų padangų kiekį“, – „Balsas.lt“ aiškino A. Naktinis. Jo teigimu, jeigu Aplinkos ministerijos siūlomoms pataisoms Seimas pritars, platintojas (pardavėjas - red. past.) ir turės pasirūpinti, kad priimtos sudėvėtos padangos būtų perduotos jas tvarkančioms  įmonėms.

REKLAMA

„Jei šis projektas taps įstatymu, bus nustatyta prievolė padangų gamintojams ir importuotojams kompensuoti platintojui padangų atliekų surinkimo, saugojimo, vežimo ir pristatymo atliekų tvarkytojui išlaidas“,  – sakė A. Naktinis.

Nusidėvėjusios padangos – energija ir antrinė žaliava

Naudotų automobilių padangų utilizacija – pasaulinė ekologinė problema. Jomis atsikratoma dviem būdais: tinkamai perdirbtos jos tampa antrine žaliava, o deginamos specialiose krosnyse pakeičia dalį akmens anglies.

„Lietuvoje yra po vieną tokią įmonę. „Metaloidas“ Šiauliuose perdirba jas mechaniškai, o „Akmenės cementas“ padangas, kurios turi didelę šiluminę vertę, degina cemento gamybos krosnyje. Šių įmonių pajėgumų užtenka, kad būtų tinkamai sutvarkytos visos mūsų šalyje nudėvėtos padangos. Prieš 10 metų mes jas kaupėme, nes neturėjome galimybių apdoroti, o dabar pagrindinė problema  pasiekti, kad žmonės nemėtytų jų bet kur, o įmonės neslėptų. Kitaip sakant, kad nešlubuotų surinkimo sistema ir jos patektų  tvarkytojams“, – sakė I.Silvestravičiūtė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ji akcentavo, kad tokie naudotų padangų naikinimo būdai naudojami visame pasaulyje. Deginant padangas specialioje krosnyje, jos maišomos su kitomis medžiagomis ir nukenksminamos. Į aplinką nepatenka ir  kietosios dalelės, kurias sugaudo filtrai. O iš susmulkintų padangų gaunami gumos miltai arba granulės –  nuo kenksmingų priemaišų išvalyta antrinė žaliava, kuri gali būti naudojama ir statybinių medžiagų gamyboje, ir įrengiant sporto aikštynų dangas.

Kur dėsime seną akumuliatorių?

„Balsas.lt“ pašnekovai primena, kad automobilių akumuliatoriai – vienas didžiausių potencialių taršos šaltinių. Netinkamai laikomi ar savavališkai ardomi jie gali užteršti dirvą ir gruntinius vandenis, nes irdami išskiria į aplinką daugybę teršalų: švino, sieros rūgšties, stibio, plastiko priedų ir kitų.

REKLAMA

„Labai pavojingos ir panaudotos automobilių alyvos. Deja, dešimtis tūkstančių tonų žmonės sudegina šildydami garažėlius, ir net nesusimąsto, kad į aplinką patenka labai nuodingos kancerogeninės medžiagos“, – apgailestauja įmonės „Žalvaris“ komercijos direktorius S. Ašmonas.

Apie tai, kokį pavojų mums kelia seni akumuliatoriai ir panaudoti tepalai bei kaip teisingai jais atsikratyti, portale „Balsas.lt“ papaskosime rytoj.

Taip pat skaitykite:

Neužmirškite mažinti greičio ir pakeisti padangų

Autoservisų atstovai: klientai plūstelės prasidėjus šalčiams

Dėl naudotų padangų surinkimo kreipkitės:

Telefonas: +370-5-2505302,  +370-5-2040126

Mobilus tel.:  +370-698-32626

el. paštas: vilnius @ toksika.lt

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų