TV3

Ryte skaniai papusryčiavę skaniausių pasaulyje ročių sulipom į autobusą, vežantį į Kuala Lumpūrą - Malaizijos sostinę. Nusprendę netranzuoti, nes ne daug turėjom laiko, nusipirkom autobuso bilietus, kuris vėlavo apie keturias valandas.  Taigi nutranzavę turbūt būtume daug greičiau.

Aplinka. Žmonės. Nuotaikos

Vidudieny atvykę į triukšmingą miestą susiradome jaukų ir raiškų hostelį, visokio plauko menininkų ir šiaip atsipalaidavusių kūrybingų žmogelių vietą kinų rajone ir lėkėm į miestą pasimesti triukšme, paklaidžioti stiklinių daugiaaukščių ir tarp jų įsiterpusių apgriuvusių kolonijinių pastatų gatvėmis. Po kelionių Malaizijos gamtos keliais pagaliau atsidūrėm dideliam mieste, kur viskas atrodo kitaip nei matėm mažesniuose miesteliuose. Žmonės įvairesni, daug labiau matosi įvairaus kultūrinio pagrindo žmonių atskirtis, religiniai, rasiniai skirtumai. Tik grįžus iš harmoningų gamtos kampelių miestas įsiveržė lyg žaibas į mūsų mintis. Galvoje sukosi daug minčių, norėjosi paklaust ir suprast – stebėjome skubančius žmones gatvėse, visą parą šurmuliuojančius Abidas (ale Adidas), Puna (ale Puma) ir Gucshi (ale Gucchi) prekes pardavinėjančius prekeivius, tikinančius, kad tai yra aukštos kokybės originalai.  Klaidžiojom vakarėjančiam mieste, kur po truputį vis dažniau įsidegdavo ryškios šviesos, nudažančios aukštus stiklinius pastatus kitomis spalvomis. Jau ne kartą esam savęs klausę, ar tikrai egzistuoja tik vienas miestas, gyvas dieną ir naktį, ar tai du skirtingi dariniai, skirtingu paros metu gyvenantys kitu ritmu. Kai vienas užsnūsta, pabunda kitas, visai kitoks nei miegantysis.  Kuala Lumpūras naktį gal net gražesnis, nei jo dienos brolis. Palengva nužingsniavę link Petrona bokštų atsisėdome prie fontanų šalia ir stebėjom prie kiekvieno kiek žymesnio objekto dažną reiškinį – fotosesijas.

Kuala Lumpuras, Singapūras (Malaizija) (nuotr. „Keturios kuprinės“) (nuotr. Gamintojo)Kuala Lumpuras, Singapūras (Malaizija) (nuotr. „Keturios kuprinės“) (nuotr. Gamintojo)

Dar tokių buvom nematę – įmantrius pozavimo triukus atliko ir vaikai ir suaugę, poros kivirčijosi dėl neteisingai pagauto kadro, kiti skundėsi dėl prasto apšvietimo ar per didelės žmonių minios už nugaros.  Įspūdingi bokštai, bet turbūt socialiniai procesai ir konkurencinės kovos, vykstančios prie jų, dar įdomesnės.  Kuala Lumpūras – laisvės miestas, kur visi atrodo gyvena santarvėje – musulmonai su katalikais, indais, kinais, vakariečiais ir net tikraisiais gatvės šeimininkais – katino dydžio žiurkėmis.  Šie gyventojai įdomiausi iš visų, nes atvirai karaliauja ant šaligatvių, skveruose ir parkeliuose. Daugeliui turistų šie ne tokie ir maži gyvūnėliai turbūt labiau įstringa į atmintį nei matyti vaizdai. Kaip ir dera valdovams žiurkės visai nekreipia dėmesio į paprastus mirtinguosius, vaikštančius aplink ir bandančius jas išbaidyti. Žiurkikės tik atsisuka ir pažiūrėjusios tiesiai jas baidančiajam į akis tarsi uždainuoja: „kiemas, čia yra mano kiemas, šalin rankas„ ir niekur nesitraukia. Vietiniai gyventojai, atrodo, visai nepaiso aplink juos zujančių karaliukų ir toliau dirba savo kasdienius darbus prie restoranėlių ar gatvės maisto prekystalių.

Kuala Lumpūrui turėję gėdingai mažai laiko, palikome šį galingą miestą ateities kelionėms, kai turėsime laiko savaitėlei apsistojus iššniukštinėti jį po kaulelį. Prekybos centre apsipirkę viską, ko gali reikėti Australijoje ir Naujoje Zelandijoje, galvose rašėme Azijos apibendrinimus ir pastebėjimus. Baiginėjasi didelis ir gilų įspūdį palikęs kelionės etapas... Liūdna, bet kartu smalsu, ką rasime toliau.  Susikrovę kuprines kiek melancholiški ir mąslūs patraukėme link autobusų stoties, kur trauksime į paskutinę Azijos stotelę vakarietišką Singapūrą lankyti seniai matyto kursioko. J Iki stoties nenuvažiavę, aikštėje prie Kinų kvartalo susigundėm pigiu pasiūlymu, kuris pasirodė nelabai patikimas, bet galvojom, surizikuosim. Paskutinį kartą nusipirkę ročių ir skanių trikampiukų, pyragėlių su aštriom daržovėm, lipom į autobusą vežantį pas seniai matytą Nerijų.

Nuotykiai Singapūre – muitinės siurprizai

Nors autobuso bilietus pardavęs žmogelis tikino, kad Singapūrą pasieksim greičiau nei per penkias valandas, kelionė gerokai užtruko dėl daugkartinių autobuso stotelių maisto prekybos vietose.  Galiausiai pasiekę sieną, pasiruošėm pasus ir drąsiai ėjom pro muitinės pareigūnus, kurie kažkodėl sulaikė mūsų kuprines ir prašė paeiti į šalį pasiaiškinti. Pasirodo, mūsų vežtas lauktuvinis „šnapsas“ Nerijui ir pora blokų kontrobandinių cigarečių, pirktų Cameron Highlands, privalėjo būti deklaruoti. Pareigūnų lydimi su kuprinėmis nuėjom į oro uostą nuovadą ir belangėje laukėm, kol pareigūnai apžiūrinėdami įkalčius rašė protokolus. Sėdėjom ir skaitydami ant sienos pakabintus įstatymo išrašus apie gresiančias baudas mintyse laidojom Australiją, Naujają Zelandiją ir Pietų Ameriką. Baudos viršija 200 dolerių už vieną nedeklaruotą cigarečių pakelį, o jeigu jis dar be banderolės, gali grėsti laisvės atėmimu ar dar didesne bauda. Baudos nebuvo kuklios ir už nedeklaruotus svaigiuosius gėrimus.  Darėsi isteriškai linksma ir baisu, kaip reiks skambint mamai iš sakyt, kad mes kontrabandininkai.

Įsigąsdinę iki siaubo sulaukėme pareigūnės nešinos popieriais, kuri mums dar kartelį papasakojo baudas ir paskaičiavusį tikslų baudos skaičių ramiai ištarė, kad pažeidėme Singapūro įstatymus, dėl kurių griežtai baudžiama. Reikėjo matyti mūsų veidus.  Tokią spalvų vaivorykštę nedažnai tenka stebėti – nekaltom buliukų akim žiūrėjom į pareigūnę ir meldėm pasigailėjimo. Vienas iš mūsų net priesiekė, kad mes rūkyt visam gyvenimui, jei gausim baudą. Mūsų pasigailėjo – tik įspėjo, vargšus studenčiokus (visiems atrodo, kad mes studentai).  Prie mūsų akių sunaikino cigaretes, o lauktuvinį butelį mirktelėję liepė įsidėti į kuprinę ir sėkmingai nuvežti seniai nematytam draugui.  Kaip paskui paaiškino Nerijus, mums iš tikrųjų pasisekė, nes singapūriečiai labai griežti ir baudžia net už veiną nedeklaruotą, kad ir  pradarytą, cigarečių pakelį.

Singapūras – aplinka, žmonės, nuotaikos

Pilni šokiruojančių įspūdžių Singapūre kelias valandas praleidome tylėdami, kiekvienas permąstėme, ką galėjome prarasti dėl neatsakingo poelgio ir šypsojomės, kad viskas gerai baigėsi. Šiaip ne taip susiradę Nerijaus namus beldėmės į duris nešini komiksų žurnalo verta istorija apie sienos kirtimą. Išėję į vakarinį Singapūrą nesijautėme Azijoje, nebuvo nei šiukšlių nei begalinio garso signalų triukšmo. Čia niekas nekramto kramtomos gumos, nepalieka automobilio draudžiamoj vietoj, nevažiuoja dviračiu požemine perėja. Singapūras – pilna taisyklių valstybė/miestas. Žmonės gyvena nuolat ribojami draudimų ir taisyklių, bet gatvėse švaru ir tvarkinga, nematyti valkataujančių ar išmaldą prašančių benamių. Singapūras toks kontrastiškas vos už poros kilometrų kirtus upę esančiam pasauliui. Čia viskas taip vakarietiška ir netgi sterilu, nuo draudimų atrodo kartais trūksta oro ir vietos saviraiškai. Ir nežinia, ar taip yra todėl, kad griežtomis baudomis ribojama visuomenė lengviau pasiduoda valdymui ir kontrolei, o gal dėl to, kad čia karaliauja tikslieji skaičiai – finansai, mėgstantys tvarką ir tikslumą.

Pats miestas gražiai sutvarkytas, švarus ir idealiai pritaikytas gyvenimui – tuneliai jungiantys pastatus, norintiems išvengti karščio, patogus metro, daug parkų ir rekreacinių zonų, miestas papuoštas žymių menininkų darbais. Alėjos palei kanalus pilnos jaukių kavinukių ir barų bei įvairių pasaulio virtuvių restoranų. Vakarietiškas miestas Azijoje su vakarietiška tvarka, bet azietiška maisto kultūra.

Nerijus pripasakojo įdomių faktų apie šią mažą plotu, bet didele savo indėliu į pasaulio ekonomiką valstybę. Singapūre gyvena daug kinų, malaiziečių, indų ir musulmonų, tačiau valstybė, siekdama, kad nebūtų vadinamųjų getų, turi kvotas kiekvienai etninei/religinei grupei, kiek gali gyventi kvartale, t.y. valstybė neleidžia stipriai joms koncentruotis. Vykdydama tokią politiką valstybė taip pat nuolat išlaiko stabilumą parlamente ir garantuoja kinų valdžią, t.y. kad jie nuolat turės pranašumą. Anot Nerijaus, toks sumąstymas yra paremtas paprastu faktu, kinai yra darbštūs ir verslūs, o to ir reikia augančiai ekonomikai.

Nepaisant siekio kinus nuolat palaikyti valdžioje, kitos kultūros nėra neigiamos ar draudžiamos. Singapūre yra kelios valstybinės kalbos – kinų (mandarinų), malajų, anglų ir tamilų. Singapūre dažniau nei bet kur Azijoje gatvėje pamatysi vakarietį, skubantį į kelioliktam aukšte įsikūrusį biurą stiklinėmis sienomis.  Singapūro centre įsikūręs Londono Sičio analogas, kur dieną šurmuliuoja kostiumuoti bankininkai ir kiti tarnautojai, o naktį karaliauja tyla ir ramybė. Nedidelė valstybė, neturinti jokių gamtinių išteklių ir net žemės, savo ekonomines problemas sprendė išmintingai: pradžioje tapo didžiuoju Azijos uostu, iš kur transportuodavo krovinius į visą pasaulį, vėliau orientavosi į pasaulio finansus ir tapo pasaulinio lygmens finansų centru, dabar orientuojasi į sveikatos priežiūrą (health care), taip neleisdama vienai ūkinei ekonominei sričiai dominuoti ir daryti valstybę labiau pažeidžiama. Žemės trūkumo klausimas taip pat buvo sprendžiamas ganėtinai paprastai – perkamos mažos salos iš kaimyninių Malaizijos ar Indonezijos, jos nukasamos ir žemė atplukdoma į Singapūrą.  Idėjos ir ryžtas iš tiesų įkvėpiantis, o sėkmės istorija neabejotinai atrodo kiek nereali, kad būtų tikra.

Maistas

Nerijus užrodė geriausio maisto vietas Singapūre. :) Mieste populiarios  maisto mugės/vietos (food court), kur yra daug mažų restoranėlių, paparastai gaminančių tik vieną patiekalą. Ragavom ryžinę sriubą su vištieną, panašią į vietnamietiškąją, labai skanius keptus koldūnus su mėsa, spagečius su krevetėm ir keptą vištieną. Viską gausiai užgėrėme vietiniu„Tiger“ alumi ir juokavom apie tai, kad Singapūre dažniausias neatvykimo į darbą atvejis yra apsinuodijimas maistu.

Pinigai (1 USD – 2,97 Malaizijos ringitų)

Nakvynė: keturvietis kambarys hostelyje Le Village– 40 Malaizijos ringitųTransportas:

Autobuso bilietas Tanah Rata – Kuala Lumpur – 28 Malaizijos ringitai

Vienkartinis miesto autobuso bilietas pasivėžinimui centre - 1 Malaizijos ringitas

Maistas:

Maisto bufetas, 1 porcija – 5 Malaizijos ringitai

Višta su ryžiais –5 Malaizijos ringitų

Pinigai (1 USD – 1,2 Singapūro dolerio)