REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Mū­sų po­li­ti­kai vai­kų ug­dy­mu rū­pi­na­si for­ma­liai. Dek­la­ruo­ja­ma, kad svar­bu išug­dy­ti as­me­ny­bę do­rą, ta­čiau ma­žai kas da­ro­ma, kad vai­kai ne­be­siš­lais­ty­tų gat­vė­mis ar va­lan­dų va­lan­das nekiurk­so­tų prie kom­piu­te­rio. Mo­kyk­los ar ki­tos ug­dy­mo įstai­gos siū­lo daug ne­for­ma­lio­jo ug­dy­mo for­mų, ta­čiau ne pa­slap­tis, kad ga­ly­bė pri­steig­tų bū­re­lių ar ra­te­lių vei­kia tik „po­pie­riu­je“, rea­liai ne­vyk­dant jo­kios veik­los. Vi­sai ki­toks „ug­dy­mas“ vyks­ta tė­vų ir mo­ky­to­jų pa­no­sė­je – iš pa­žiū­ros ne­kal­tuo­se kom­piu­te­rių žai­di­muo­se sly­pi sek­sua­li­nės užuo­mi­nos, prie­var­ta ar žiau­ru­mas.

REKLAMA
REKLAMA

Tai, kas vyks­ta kom­piu­te­rio ar te­le­vi­zo­riaus ek­ra­ne, vai­kai sten­gia­si per­kel­ti į gy­ve­ni­mą. Juk jie mo­ko­si tam tik­ro el­ge­sio ste­bė­da­mi ki­tus.

REKLAMA

Pir­mo­ji pa­tir­tis

„Esu šo­ki­ruo­tas, – į re­dak­ci­ją pa­skam­bi­nęs pra­dė­jo pa­sa­ko­ti vy­ras. – Vi­sa­da ma­niau ir ma­ny­siu, kad kom­piu­te­rių žai­di­mai nie­ko ge­ro ne­duo­da. Tik kai iš dar­že­lio grį­žęs sū­nus ėmė guos­tis, kad jo drau­gai kal­ba­si apie kom­piu­te­rių žai­di­mus, o jis nie­ko apie tai neiš­ma­no ir jam dėl to liūd­na, pa­my­niau sa­vo prin­ci­pus ir vai­ko la­bui įjun­giau kom­piu­te­rį.“

REKLAMA
REKLAMA

Tai, ką te­ko pa­tir­ti ma­ža­me­čio tė­vui, tur­būt šo­ki­ruo­tų dau­ge­lį. Vy­ras pa­sa­ko­ja el­gę­sis taip, kaip re­ko­men­duo­ja vai­kų ug­dy­mo spe­cia­lis­tai – mė­gi­nęs pa­tik­rin­ti žai­di­mus, kad juo­se ne­bū­tų vai­kams ne­tin­ka­mo tu­ri­nio.

„Goog­le“ paieš­kos lau­ke­ly­je įra­šiau „žai­di­mai vai­kams“. Bu­vo pa­teik­ta ga­ly­bė tink­la­la­pių pa­siū­ly­mų, pa­si­rin­kau pa­tį pir­mą­jį, lie­tu­viš­ką. Ir bu­vau tik­rai ne­ma­lo­niai nu­ste­bin­tas, – pa­sa­ko­jo vy­ras. – Tarp tų „kū­di­kiš­kų“ žai­di­mų bu­vo to­kių, ku­riuos žai­džiant rei­kė­jo, kad mer­gi­na ir vai­ki­nas, sė­din­tys au­to­bu­se, slap­ta kuo dau­giau pa­si­bu­čiuo­tų, kad nie­kas ne­pa­ma­ty­tų. Tas „nie­kas“ – au­to­bu­so vai­ruo­to­jas, pa­ma­tęs, kas vyks­ta jam už nu­ga­ros, taip stai­ga su­stab­dė au­to­bu­są, kad varg­šas vai­ki­nas sta­čia gal­va iš­lė­kė pro prie­ki­nį au­to­bu­so stik­lą vi­sas kru­vi­nas...“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ky­la klau­si­mas, kas kont­ro­liuo­ja to­kių žai­di­mų tu­ri­nį in­ter­ne­te. Juk žai­di­mų kū­rė­jai pa­tys tu­rė­tų nu­ro­dy­ti, ko­kio am­žiaus vai­kams žai­di­mai yra tin­ka­mi.

Ne „N-7“, o „S“!

Anot vai­ko tei­sių ap­sau­gos kont­ro­lie­riaus pa­ta­rė­jo Egi­di­jaus Mei­laus, in­for­ma­ci­ją, ati­tin­kan­čią Ne­pil­na­me­čių ap­sau­gos nuo nei­gia­mo vie­šo­sios in­for­ma­ci­jos po­vei­kio įsta­ty­mo nu­sta­ty­tus kri­te­ri­jus (ero­ti­nio, smur­ti­nio po­bū­džio ir kt.), drau­džia­ma tie­sio­giai skelb­ti ar pla­tin­ti ne­pil­na­me­čiams ir ji ga­li bū­ti skel­bia­ma tik vie­to­se, į ku­rias ne­pil­na­me­čiai ne­ga­li pa­tek­ti, ir (ar­ba) to­kiu lai­ku, ku­riuo ne­pil­na­me­čiai ne­ga­lė­tų ja nau­do­tis, ar­ba kai nau­do­jant tech­ni­nes prie­mo­nes yra su­da­ro­mos są­ly­gos at­sa­kin­giems už vai­kų auk­lė­ji­mą ir prie­žiū­rą as­me­nims už­tik­rin­ti ga­li­my­bę ri­bo­ti to­kios in­for­ma­ci­jos pa­siū­lą ne­pil­na­me­čiams.

REKLAMA

Pa­ta­rė­jas at­krei­pia dė­me­sį, kad įsta­ty­mas nu­sta­to pa­rei­gą žy­mė­ti kom­piu­te­rių žai­di­mus, pla­ti­na­mus ir vie­šuo­siuo­se kom­piu­te­rių tink­luo­se (in­ter­ne­te), pa­gal var­to­to­jų am­žiaus cen­zą Vy­riau­sy­bės nu­sta­ty­ta tvar­ka. Kom­piu­te­rių žai­di­mai tu­ri bū­ti kla­si­fi­kuo­ja­mi į gru­pes pa­gal am­žiaus cen­zą – ati­tin­ka­mai žy­mi­mi „N-3“, „N-7“, „N-12“, „N-16“, „S“. Žai­di­mų, ku­riuos ga­li­ma žais­ti in­ter­ne­te, in­dek­sai tu­ri bū­ti pa­tei­kia­mi prieš žai­di­mo pra­džią.Vi­suo­me­nės in­for­ma­vi­mo prie­mo­nė pa­ti tu­ri įver­tin­ti ir pa­žy­mė­ti te­le­vi­zi­jos lai­dą, žai­di­mą ir kt. Jei­gu ji ne­tei­sin­gai pa­žy­mė­jo lai­dą ar jos anon­są, gre­sia san­kci­jos (įspė­ji­mas, ad­mi­nist­ra­ci­nė nuo­bau­da).

REKLAMA

Šie­met – vie­nin­te­lis nu­si­skun­di­mas

Anot vai­ko tei­sių ap­sau­gos kont­ro­lie­riaus pa­ta­rė­jo, dėl kom­piu­te­rių žai­di­mų vie­šuo­siuo­se kom­piu­te­rių tink­luo­se (in­ter­ne­te) 2011 m. bu­vo gau­tas vie­nin­te­lis krei­pi­ma­sis. Bu­vo nu­sta­ty­ta, kad tink­la­la­pio val­dy­to­jas ne­tin­ka­mai pa­žy­mė­jo ja­me esan­čią in­for­ma­ci­ją (eks­per­tų gru­pė nu­sta­tė, kad pa­teik­ta in­for­ma­ci­ja skir­ta as­me­nims nuo 18 me­tų) ir žur­na­lis­tų eti­kos ins­pek­to­rė įpa­rei­go­jo pa­ša­lin­ti įsta­ty­mo pa­žei­di­mus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ka­dan­gi tė­vai yra at­sa­kin­gi už vai­ko prie­žiū­rą ir auk­lė­ji­mą, vei­kian­ti vie­šo­sios in­for­ma­ci­jos ženk­li­ni­mo sis­te­ma yra pir­miau­sia skir­ta tė­vams (glo­bė­jams, rū­pin­to­jams). Prog­ra­mos, lai­dos ir kt. žy­mi­mos pa­gal am­žiaus cen­zą ar­ba tu­ri­nį tam, kad pir­miau­sia bū­tų įspė­ti suau­gu­sie­ji. Tė­vai, bū­da­mi rū­pes­tin­gi ir pa­rei­gin­gi, pri­va­lo do­mė­tis, ko­kia in­for­ma­ci­ja nau­do­ja­si vai­kai. Ap­sau­go­ti vai­kus nuo nei­gia­mo vie­šo­sios in­for­ma­ci­jos po­vei­kio ga­li pa­dė­ti ki­tos prie­mo­nės (te­le­vi­zo­riu­je vei­kian­ti funk­ci­ja, lei­džian­ti „už­ra­kin­ti“ tam tik­ras lai­das; in­ter­ne­to tu­ri­nio filt­ra­vi­mo pro­gra­mos ir kt.).

REKLAMA

Egi­di­jus Mei­lus in­for­ma­vo, kad vai­ko tei­sių ap­sau­gos kont­ro­lie­rė dėl sa­vait­raš­čio pa­teik­tos in­for­ma­ci­jos įver­ti­ni­mo krei­pė­si į Žur­na­lis­tų eti­kos ins­pek­to­riaus tar­ny­bą, ir pa­dė­ko­jo dar­že­li­nu­ko tė­ve­liui už rū­pes­tį ir nea­be­jin­gu­mą vai­kų pro­ble­moms.

O kaip rea­ga­vo pa­ts tink­la­la­pis, ku­ria­me ras­ti mi­nė­ti žai­di­mai?

„Tu­rė­čiau pri­pa­žin­ti, kad Jū­sų pa­ste­bė­ti žai­di­mai ga­li bū­ti šiek tiek dvip­ras­miš­ki, to­dėl juos išė­mė­me iš žai­di­mų vai­kams ka­te­go­ri­jos. – tei­gė Vy­tau­tas Girgž­dys, tink­la­la­pio pro­jek­tų va­do­vas. – Įkel­da­mi žai­di­mus sten­gia­mės, kad žai­di­mas bū­tų pri­skir­tas tin­ka­mai ka­te­go­ri­jai, ta­čiau nė­ra leng­va juos vi­sus per­žais­ti. Jei no­rė­jo­te pa­klaus­ti, ar ne­ma­no­me, kad to­kie žai­di­mai da­ro nei­gia­mą įta­ką vai­kams, tai juk jie tik­rai nė­ra blo­ges­ni už sek­ma­die­ni­nius fil­mus vai­kams, kur vai­kai my­li ir bu­čiuo­ja­si...“

REKLAMA

La­bai veiks­min­gas mo­ky­to­jas

Psi­cho­lo­gas Arū­nas Nor­kus, pa­klaus­tas, ko­kią įta­ką to­kie „žai­di­mai“ da­ro vai­kams, tei­gia, kad bet ku­ris kom­piu­te­rių žai­di­mas yra ne kas ki­ta, tik si­mu­lia­ci­ja.

„Šiuo­lai­ki­nės tech­no­lo­gi­jos lei­džia si­mu­liuo­ti ne tik lėk­tu­vo ar au­to­mo­bi­lio val­dy­mą, bet ir žmo­nių san­ty­kius ar ne­tgi už­siim­ti vir­tua­liu sek­su. Kar­tu kom­piu­te­rių žai­di­mas yra ir la­bai veiks­min­gas mo­ky­to­jas – kad pro­gre­suo­tum, žais­da­mas tu­ri daug kar­tų at­lik­ti tą pa­tį veiks­mą. Tai reiš­kia, kad tai, ką vai­kas žais­da­mas da­ro, jis neiš­ven­gia­mai įsi­sa­vi­na, įsi­są­mo­ni­na ir daž­nai pa­nau­do­ja rea­lia­me gy­ve­ni­me“, – tei­gia A. Nor­kus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Psi­cho­lo­gas pri­me­na dau­giau nei prieš de­šimt­me­tį JAV nu­skam­bė­ju­sią is­to­ri­ją, kai Ko­lo­ra­do vals­ti­jo­je du mo­ki­niai nu­šo­vė 13 mo­ki­nių, dar 23 su­žei­dė, o pa­skui nu­si­žu­dė pa­tys. Psi­cho­lo­gų ma­ny­mu, vie­na iš tra­ge­di­jos prie­žas­čių bu­vo žiau­rus kom­piu­te­rių žai­di­mas „Doom“, ku­rį mė­go žais­ti mi­nė­ti ma­ža­me­čiai.

Žai­di­mus per­ke­lia į gy­ve­ni­mą

Anot A. Nor­kaus, jei smur­tą pro­pa­guo­jan­tys žai­di­mai ska­ti­na ag­re­sy­vu­mą, tai su sek­sua­li­niu el­ge­siu ir ne­tgi sek­sua­li­nė­mis var­žy­bo­mis su­si­ję žai­di­mai neiš­ven­gia­mai ska­ti­na sek­sua­lu­mą.

REKLAMA

„Vi­si žmo­nės yra sek­sua­lūs, jie to­kie gims­ta, ta­čiau per anks­ty­vas dirb­ti­nis sek­sua­lu­mo pro­pa­ga­vi­mas ga­li tu­rė­ti itin ne­ma­lo­nių pa­sek­mių. Vi­sų pir­ma tai, kas vyks­ta kom­piu­te­rio ek­ra­ne, vi­sa­da sten­gia­ma­si per­kel­ti į gy­ve­ni­mą. Tie­siog su­vei­kia so­cia­li­nio iš­mo­ki­mo pro­ce­sas – žmo­gus mo­ko­si tam tik­ro el­ge­sio ste­bė­da­mas ki­tus, mo­de­liuo­da­mas tą el­ge­sį ir jį pri­tai­ky­da­mas sa­vo gy­ve­ni­me. To­dėl jau pa­si­girs­ta kal­bų apie penk­to­kų ren­gia­mus bu­čia­vi­mo­si čem­pio­na­tus, ly­ti­nių san­ty­kių var­žy­bas tarp paaug­lių ir pan. Sek­sua­li­nio gy­ve­ni­mo ele­men­tai iš kom­piu­te­rio per­ke­lia­mi į rea­ly­bę“, – pa­sa­ko­ja psi­cho­lo­gas.

REKLAMA

Kom­piu­te­rių žai­di­muo­se nė­ra mo­ra­li­nės at­sa­ko­my­bės už sa­vo veiks­mą (juk jį vi­sa­da ga­li­ma pa­kar­to­ti), to­dėl neiš­moks­ta­ma at­sa­ko­my­bės pri­siim­ti ir rea­liuo­se san­ty­kiuo­se. Vir­tua­lios ir rea­lios at­sa­ko­my­bės ne­bu­vi­mas ska­ti­na nuo­sta­tą, kad vis­kas ga­li­ma. Tai ypač ak­tua­lu tais at­ve­jais, kai į kom­piu­te­rių žai­di­mo sce­na­ri­jų yra įtrauk­ti ap­do­va­no­ji­mai už tam tik­rus veiks­mus, pvz., pe­rė­ji­mas į aukš­tes­nį lyg­me­nį, taš­kų ar ba­lų rin­ki­mas ir pan. Fak­tiš­kai tai yra ne kas ki­ta, tik są­ly­gi­nio ref­lekso ugdy­mas. „Bū­si šau­nes­nis, jei su­rink­si dau­giau bu­či­nių, mei­lės įro­dy­mų ir pan. Rea­lia­me gy­ve­ni­me toks są­ly­gi­nis reflek­sas ga­li tu­rė­ti ne­nus­pė­ja­mų pa­sek­mių. Ne­se­na tra­ge­di­ja Vil­niu­je, kai paaug­lys, per pir­mą pa­si­ma­ty­mą siek­da­mas ly­ti­nių san­ty­kių, nu­žu­dė drau­gę – aki­vaiz­dus to pa­vyz­dys“, – tei­gia A. Nor­kus.

REKLAMA
REKLAMA

Psi­cho­lo­gas tai, kad vai­kams siū­lo­mi su sek­sua­li­niu el­ge­siu ir ne­tgi sek­sua­li­nė­mis var­žy­bo­mis su­si­ję žai­di­mai, vi­sų pir­ma ver­ti­na kaip nee­tiš­ką suau­gu­sių­jų el­ge­sį. Psi­cho­lo­gai, rek­la­mos spe­cia­lis­tai ir va­dy­bi­nin­kai pui­kiai ži­no, kad vie­nas pa­trauk­liau­sių ir efek­ty­viau­sių sti­mu­lų bet ką par­duo­dant – sek­sua­li­nis. Kar­tu su žai­di­mu tink­la­la­py­je gau­su įvai­rios rek­la­mos, tai­gi vai­kais yra ma­ni­pu­liuo­ja­ma kaip po­ten­cia­liais pir­kė­jais ar var­to­to­jais.

Ap­si­sau­go­ti nuo to ga­li­ma su­da­rant kuo ma­žes­nes ga­li­my­bes bū­ti ano­ni­mu. Ta­čiau apie tai ne­gal­vo­ja nei di­džio­ji da­lis nau­jie­nų po­rta­lų, nei įvai­rios sve­tai­nės, ku­rio­se jos lan­ky­to­jus nuo vai­kams ne­tin­ka­mos in­for­ma­ci­jos ski­ria tik pe­lės sprag­te­lė­ji­mas. „Net­gi tre­jų me­tų vai­kas ga­li ne­ty­čia pe­le baks­te­lė­ti už­ra­šą „Man jau 18". Šiek tiek vy­res­nis bū­ti­nai baks­te­lės tą nuo­ro­dą, ve­da­mas įgim­to smal­su­mo. Ne ką veiks­min­ges­nės yra re­gist­ra­ci­jos, nes nie­kas ne­truk­do vie­nuo­lik­me­čiui į pa­teik­tą an­ke­tą įra­šy­ti bet ko­kią gi­mi­mo da­tą. Gal­būt la­biau pa­dė­tų IP ad­re­so nu­sta­ty­mas ir tik­ri­ni­mas, kie­no ir ko­kio am­žiaus var­du jis re­gist­ruo­tas, ar ki­ta pa­na­šaus po­bū­džio iden­ti­fi­ka­ci­ja, ta­čiau vei­kiau­siai nė­ra vie­nin­te­lio efek­ty­vaus bū­do, lei­džian­čio ap­sau­go­ti vai­ką nuo nei­gia­mos in­for­ma­ci­jos, – svars­to psi­cho­lo­gas. – Daug dau­giau prie to tu­rė­tų pri­si­dė­ti ir tė­vai, tik­ri­nan­tys, ką vai­kas vei­kia prie kom­piu­te­rio, ir blo­kuo­jan­tys tam tik­rus pus­la­pius, ir įvai­rių tink­la­la­pių sa­vi­nin­kai bei kū­rė­jai.“

REKLAMA

At­min­ti­nė tė­vams

Tė­vams, ne­ri­mau­jan­tiems, kad jų vai­kai nie­kaip neiš­si­ren­ka už­kla­si­nės veik­los ir iš­ti­są die­ną nar­šo in­ter­ne­te, pa­gal­bos ran­ką tie­sia ir pa­čios in­ter­ne­to pa­slau­gą tei­kian­čios bend­ro­vės.

„Vis dau­giau tė­vų iš­sa­ko sa­vo būgš­ta­vi­mus dėl to, kad jiems bū­nant dar­be vai­kai ne­ri­bo­tą lai­ką nar­šo in­ter­ne­te ir ne­no­ri už­siim­ti jo­kia ki­ta veik­la. Abo­nen­tai, no­rin­tys, kad jų na­muo­se bū­tų ga­li­my­bė lai­ki­nai nu­trauk­ti in­ter­ne­to ry­šį, ga­li bet ka­da pa­si­nau­do­ti, pa­vyz­džiui, mū­sų tei­kia­ma pa­slau­ga „Sto­pas“. Te­rei­kia pa­skam­bin­ti ir in­ter­ne­tas bus už­blo­kuo­tas ar­ba vėl tie­kia­mas. Įdo­mu tai, kad tė­vai, pa­gei­dau­jan­tys pa­slau­gos, ga­li už­sa­ky­ti ir spe­cia­lų teks­tą, ku­ris at­si­ras­tų mo­ni­to­riaus ek­ra­ne, lai­ki­nai su­stab­džius in­ter­ne­to tie­ki­mą, pvz., „Ar jau pa­ruo­šei pa­mo­kas?“ – sa­ko in­ter­ne­to pa­slau­gas tei­kian­čios bend­ro­vės mar­ke­tin­go di­rek­to­rė In­ga Ka­ric­kie­nė. – To­kia pa­slau­ga ga­li tap­ti pa­gal­bi­nin­ke sie­kiant vai­ką su­do­min­ti nau­din­ges­niais lais­va­lai­kio lei­di­mo bū­dais, gal net ko­kiu nors bū­re­liu ar ki­to­kiu už­siė­mi­mu.“

REKLAMA

Tė­vai tu­rė­tų paaiš­kin­ti vai­kams, kad bend­rau­jant in­ter­ne­tu ne­rei­kė­tų at­skleis­ti in­for­ma­ci­jos, su­si­ju­sios su as­mens duo­me­ni­mis. Tė­vai tu­ri do­mė­tis, ką vai­kas vei­kia ir kuo do­mi­si, ne­pa­žeis­da­mi vai­ko tei­sės į pri­va­tų gy­ve­ni­mą. Pa­ta­ri­mų vai­kams, jų tė­vams apie sau­gų in­ter­ne­tą ga­li­ma ras­ti tink­la­la­py­je www.drau­gis­ka­sin­ter­ne­tas.lt, www.esau­gu­mas.lt ir kt.

Povilas Lungė

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų