Tai įvykis, kurį bet kuris profesionalus astronomas laikytų vieną kartą gyvenime pasitaikančiu atradimu. Tačiau 18-metei studentei iš Didžiosios Britanijos, vasarą besidarbavusiai Faulkeso teleskopo projekte, tai tapo ryškiausiu praktikos įvykiu, praneša „Discovery News“.

Tačiau tai – tik ledkalnio viršūnė. St. Johnso koledže Kardife besimokanti Hannah Blyth taip pat padėjo atrasti daugiau kaip 20 iki šiol nežinomų asteroidų, du jų ji aptiko pati.

Padariusi kometos 213P Van Ness nuotraukų H. Blyth greitai suprato, kad tai nebuvo įprastas stebėjimas. Programos koordinatorius Nickas Howesas ir žymiausi kometų bei asteroidų medžiotojai Giovanni Sostero ir Ernesto Guido jos darytose nuotraukose aptiko kometos irimą.

N. Howesas pats neseniai padarė tokį patį atradimą, 2010 metų kovą darydamas kometos C2007 C3 nuotraukas, taigi jis iš karto suprato šių duomenų svarbą.

Tuo metu N. Howesas nuotoliniu būdu valdė Faulkeso Šiaurės teleskopą, esantį Havajuose (kitas, Faulkeso Pietų teleskopas, yra Australijoje) ir pastebėo kalno dydžio kometos gabalą, po šešių ekspozicijų nukritusį. Taigi stebėtas išorinį kelionės aplink Saulę etapą pradėjusios C2007 skilimo procesas. Tarptautinė astronomų sąjunga tai pavadino „svarbiu astronominiu atradimu“.

Kometų skilimas stebimas retai, tačiau tai gali nutikti, kai jos yra arčiausiai Saulės ir „pasipuošia“ įspūdingomis dujų, dulkių ir ledo dalelių uodegomis. Uodegos susidaro, kai ledo branduolys įkaista, o ledas sublimacijos proceso metu virsta garais, kurie sklinda į kosmosą, išjudindami dulkes ir kitas medžiagas.

Kraštutiniais atvejais kometos branduolys gali suskilti ir subyrėti. Būtent taip, mokslininkų manymu, nutiko kometai 213P Van Ness. Tačiau atrodo, kad tai įvyko jau prieš kurį laiką.

„Mes vis dar darome kometos 213P Van Ness nuotraukas, nes atradimą Tarptautinė astronomų sąjunga patvirtino tik dabar. Fragmentą, kuris, Reliatyvinio judėjimo laboratorijos mokslininkų manymu, atskilo prieš 6 metus, reikia toliau tirti. Tačiau tai, kad jis taip ilgai išliko ir visiškai nesublimavo, yra įdomu“, – teigė N. Howesas.

„Nuostabu dalyvauti tokiame dalyke. Buvau užsiėmusi atlikdama stebėjimus Nickui ir beveik norėjau sutrumpinti būtent šios kometos nuotraukų seką, nesjis man atsiuntė kitą objektą, kurį reikia stebėti. Džiaugiuosi, kad nepakeičiau savo planų“, – Faulkeso teleskopo projekto išplatintame pranešime cituojama H. Blyth.

Elektroniniame laiške H. Blyth „Discovery News“ papasakojo, ką reiškia būti astronomu.

„Astronomo gyvenimas gali būti labai erzinantis. Jei oras nenusiteikęs prieš tave, teleskopas veikia prastai ir atvirkščiai. Laimei, dauguma mano sesijų pavyko taip, kaip planuota“, – teigė ji.

„Astronomo gyvenimas taip pat papuoštas nežinomybės, kokius naujus atradimus atneš rytojus, džiaugsmais. Kiekvieną dieną kažkas vyko, kartais tai tik įprastas asteroido x, y ir z atvaizdas, tačiau retais atvejais iš to išeina kas nors jaudinančio ir pritrenkiančio“, – sakė H. Blyth.

„Nauji asteroidai. Irstančios kometos. Žinoma, norint ką nors atrasti, reikia atidžiai peržiūrėti surinktus duomenis. Taigi duomenų interpretavimas yra įdomios astronomo gyvenimo dienos dalis“, – rašė moksleivė.

Nors H. Blyth astronomijoje jau pasiekė tiek daug, mergina kitam dideliam akademiniam žingsniui turi kitų sumanymų.

Astronomija, be abejo, bus mano ateityje, tačiau greičiausiai labiau – tik kaip aistringas pomėgis. Be abejonės, svarstau karjeros moksle galimybę, greičiausiai – biochemijos srityje“, – sakė ji.

„Astronomija skiriasi nuo kitų mokslų. Paprastai tariant, astronomija – tai sėdėjimas galiniame kieme naktį ir žiūrėjimas į dangų. Nieko prabangaus. Jokių pavojingų ar egzotiškų cheminių medžiagų. Tik tu ir dangus. Ir kad ir kur keliausi, bent jau Žemėje, astronomija yra tik už saulėlydžio“, – mintimis dalinosi britė.

O kas toliau laukia kometos 213P Van Ness?

„Atrodo, kad fragmentas vis dar tolsta nuo pagrindinio branduolio. Iš pradžių manėme, kad tai bus panašu į kometos C2007 Q3 atvejį, kurį stebėjau pernai, kai fragmentas sublimavosi. Tačiau Tarptautinės astronomų sąjungos pranešimai ir Reliatyvinio judėjimo laboratorijos analizė įkišo pagalius mums į ratus, taigi artimiausiais mėnesiais neabejotinai ją seksime“, – teigė N. Howesas.

Anot jo, analizuojant kometos suirimą bei nustatant naujai atrastų asteroidų orbitas, mokslininkams talkins ir H. Blyth.

„Paskutiniaisiais mokslo mokykloje metais Hannah ir toliau su mumis dirbs, nors ir ne taip reguliariai. Dabar ji nusimano apie teleskopus, supranta duomenų redukcijos metodus, kuriuos naudojame asteroidams aptikti, taigi ji bus neįkainojamas turtas“, – kalbėno N. Howesas.