REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Prieš kelis dešimtmečius įkurtas greito maisto restoranų tinklas „McDonald's“ greitai tapo populiariausiu visame pasaulyje. Nepaisant greitai sulaukto didelio dėmesio, korporacija dar ir šiandien susilaukia neigiamų reakcijų dėl prekiavimo nesveiku maistu.

REKLAMA
REKLAMA

„McDonald's“ korporacija yra didžiausias greito maisto restoranų tinklas visame pasaulyje – veikia apie 31 tūkst. restoranų, kuriuose įdarbinta apie 1,5 mln. žmonių.

REKLAMA

„McDonald's“ restoranai yra įkurti 119 pasaulio šalių ir kasdien aptarnauja 58 mln. lankytojų.

Šių metų duomenimis, „McDonald's“ pagal turimų užkandinių skaičių pralenkė kita žinoma greito maisto įmonė Subway. 2010 m. pabaigoje visame pasaulyje veikė 33 749 Subway maitinimo įstaigų, o „McDonald's“ – 32 737. Nepaisant to, „McDonald's“ pastarąją vis dar lenkia pagal pardavimus.

Prieštaringa veiklos pradžia

Įmonės veikla prasidėjo 1940 m. nuo restorano, kurį atidarė broliai Richard'as and Maurice  Mc Donaldai San Bernardine, Kalifornijoje. Įmonės talismanu tapo vyras su virtuvės šefo kepure ant mėsainio formos galvos ir užrašu šalia: „Mano vardas – Spydis (Speedee)“. Šį herojų vėliau pakeitė naujas prekės ženklas – klouno pavidalo žmogus pūstomis kelnėmis.

REKLAMA
REKLAMA

Iš pradžių restoranuose buvo prekiaujama mėsainiais, sūrio mėsainiais, vištienos produktais, saldžiaisiais gėrimais ir desertais. Vakaruose augančios nutukimo tendencijos sukėlė kritikos bangą dėl nesveiko maisto, todėl įmonė pakoregavo savo meniu ir įtraukė sveikesnio maisto alternatyvų: salotų, vaisių.

1961 m. įmonė pristatė prekės ženklą, kurio pagrindinis simbolis buvo lenkto pavidalo dviguba M raidė. Šis skiriamasis ženklas iškart buvo visų pamėgtas ir išliko iki šių dienų.

Dėl McDonald's invazijos į daugelį tarptautinių rinkų, įmonė tapo globalizacijos simboliu ir amerikietiško gyvenimo būdo skleidėja. Jos spartus išpopuliarėjimas kartu paskatino viešas diskusijas apie nutukimą, kolektyvinę etiką ir atsakomybę klientams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Atsakas į žiniasklaidos replikas

Reaguodamas į augantį vartotojų susidomėjimą tiekiamo maisto kilme, greito maisto parduotuvių tinklas pristatė kavos pupelių ir pieno tiekėjus. Anot „McDonald's“, restoranuose kava yra daroma iš pupelių, gaunamų iš sertifikuotų išteklių. Pieno ištekliai, kurie naudojami gaminti karštiems gėrimams ir pieno kokteiliams, taip pat buvo priskirti natūraliems (be chemikalų) produktams.

2008 m. „McDonald's“ restoranų atliekos buvo pradėtos surinkinėti ir perdirbus naudojamos kaip jėgainės energijos šaltinis.

REKLAMA

Dar daugiau, „McDonald's“ pradėjo naudoti specialius bioplastiko maišelius konteineriuose, skirtuose tam tikriems išmetamiems produktams. Tiesa, jie įtiko ne visiems. Buvo ištirta, kad šie naujieji maišeliai po žeme suyra ne taip efektyviai kaip kiti įprasti maišeliai. Taip buvo prieita prie išvados, kad plastikas gali užteršti aplinką ir paskatinti kitų perdirbtų plastiko gaminių pirkimo mažėjimą.

JAV gamtos apsaugos institucijos pripažino „McDonald's“ nenutrūkstamas pastangas sumažinti žaliavų švaistymą sukuriant tinkamesnes pakuotes ir reklamuojant perdirbtų atliekų naudą.

REKLAMA

Teisinės problemos

Įmonei teko išgyventi nemažai šmeižto atvejų. „McDonald's“ pareiškė ieškinį dviem aktyvistams už propagandinių brošiūrų išplatinimą užsipuolant jų aplinką, darbą ir sveikatos reikalus. Po ilgo teismų proceso teisėjas pripažino, kad dauguma tvirtinimų brošiūrose yra neteisingi ir šmeižiantys.

Įmonė tvirtai pareiškė, kad visi kaltinimai yra neteisingi ir įpareigojo šmeižikams skirti atitinkamas viešas bausmes.

„McDonald's“ save ginti teko ir dėl pažeistų darbuotojų teisių. 2001 m. įmonė buvo nubausta pinigine bauda už nelegalų vaikų įdarbinimą ir jų išnaudojimą viename Londono restoranų. Tai buvo ne paskutinis toks įstatymo pažeidimas. Jau 2007 m. „McDonald's“ gynėsi kaltinimų dėl viename Australijos restorane įdarbintų nepilnamečių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Keletas įdomybių

* Bendrovė yra įkūrusi ir specialios tematikos restoranų, pavyzdžiui, „Gryno Aukso McDonald's“, 1950-ųjų rokenrolo tematikos restoranas. Viktorijoje, Kolumbijoje yra „McDonald's“ restoranas su 24 karatų aukso sietynu ir neįprasta šviesų instaliacija.

* 2004 m. sukurto filmo Super didelis aš (Super size me) pagrindinis veikėjas teigė, kad „McDonald's“ maistas prisideda prie visuomenės nutukimo, kurį netgi prilygino epidemijai. Herojų labiausiai piktino tai, kad įmonė klientams nepateikė jokios informacijos apie savo tiekiamo maisto galimą žalą organizmui.

REKLAMA

* Praeitais metais pasaulį sudrebino „McDonald's“ nuodingų stiklinių skandalas. Pasirodo, greito maisto restoranuose parduodamų stiklinių su pagrindinių filmo Šrekas. Ilgai ir laimingai herojų piešiniai padaryti naudojant sveikatai pavojingą kadmį. Todėl kompanija buvo priversta pristabdyti 12 mln. stiklinių pardavimus. Nors kenksmingo kadmio rastos dozės nebuvo didelės, tačiau priežiūros tarnybos ir kompanija nusprendė atšaukti produkciją, kuri gali būti pavojinga.

* 2011 metų pradžioje virtualiame leidinyje 24/7 Wall St buvo nurodyta 15 amerikiečių nemėgstamiausių kompanijų. Tarp tokių populiarių įmonių kaip Toyota, American Airlines pasirodė ir visame pasaulyje garsus greito maisto restoranų tinklas „McDonald's“. Įmonė įtraukta į šį sąrašą pirmiausia dėl įpročio naudoti nemokamus žaisliukus siekiant pritraukti daugiau vaikų.

* „McDonald's“ šiais metais ketina didinti kainas. Jungtinėse Valstijose planuojama padidinti kainas nuo 2 iki 2,5 proc., o Europoje – nuo 3,5 iki 4,5 proc.

Aurelija Budrikytė

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų