REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vyriausybės atstovų darbą vertinusi Valstybės kontrolė konstatavo, kad ne visada efektyviai vykdomos pavestos funkcijos, ir pateikė ne vieną rekomendaciją dėl teisės aktų pataisų. Tik abejojama, ar tai ką nors pakeis.

REKLAMA
REKLAMA

Valstybės kontrolieriai nustatė nemažai įvairių Vyriausybės atstovų apskrityse darbo trūkumų. Nurodoma, kad jie ne visada išsiaiškina, jog savivaldybių teisės aktų projektai prieštarauja įstatymams.

REKLAMA

Rado trūkumų

Manoma, kad daugiau dėmesio reikėtų skirti projektų turiniui, o ne apsiriboti formaliu įvertinimu. Be to, konstatuota, kad Vyriausybės atstovams sunkiai pavyksta efektyviai patikrinti visus savivaldybių teisės aktų projektus. Šiuo metu kiekvienas atstovas prižiūri 4–8 savivaldybių veiklą, jiems savivaldybių teisės aktų projektai pateikiami tik prieš 2–4 dienas iki Tarybos posėdžio.

Tad per tą laiką sunku patikrinti apie šimtą teisės aktų projektų. Kartu nustatyta, kad Vyriausybės atstovų patikrinti savivaldybių teisės aktai, kuriems jie neturėjo pastabų, prieštaravo nacionaliniams teisės aktams, ir tai paaiškėjo tik po kelerių metų nuo jų įsigaliojimo. Toks atvejis, beje, nustatytas ir Panevėžio apskrityje. Valstybės kontrolei užkliuvo ir galiojanti tvarka, kai Vyriausybės atstovai gali atidėti teisės aktų reikalavimų įvykdymo terminus.

REKLAMA
REKLAMA

Tokių atvejų nustatyta net 70. Tad kai kuriose savivaldybėse įstatymų ir Vyriausybės nutarimų nuostatos įgyvendinamos tik po kelerių metų nuo jų įsigaliojimo.

Valstybiniai auditoriai atkreipė dėmesį, kad Vyriausybės atstovų veiklos ataskaitose nepateikiama svarbi, jų veiklos efektyvumą įrodanti informacija. Pavyzdžiui, ataskaitose nereikalaujama pateikti informacijos, kiek ir kokių savivaldybių teisės aktų Vyriausybės atstovai patikrino, kiek iš jų neatitiko galiojančių teisės aktų reikalavimų, kaip savivaldybės atsižvelgė į Vyriausybės atstovų pastabas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Valstybės kontrolė Vyriausybei rekomendavo teisės aktuose aiškiai reglamentuoti, kokius savivaldybių teisės aktus tikrina Vyriausybės atstovai, panaikinti galimybę Vyriausybės atstovams nukelti Seimo ir Vyriausybės priimtų teisės aktų įgyvendinimo terminą. Taip pat pasiūlyta aiškiau reglamentuoti, kokią konkrečią informaciją Vyriausybės atstovai turėtų pateikti savo veiklos ataskaitose.

Išryškino problemas

Vyriausybės atstovas Panevėžio apskrityje Leonas Alesionka teigė iš pradžių labai apsidžiaugęs, kai valstybės kontrolieriai ėmėsi nagrinėti Vyriausybės atstovų darbą. Pasak jo, šioje srityje prisikaupė daug problemų. Tačiau gautas aktas nebuvęs toks, kokio tikėjosi.

REKLAMA

L. Alesionkos teigimu, Valstybės kontrolės institucija yra visų viršūnėje. „Man ji kaip J. Biliūno švyturys ant kalno“, – vaizdžiai kalbėjo Vyriausybės atstovas Panevėžio apskrityje. Tačiau jam atrodo nepagrįsti akto teiginiai, kad Vyriausybės atstovų ataskaitose nepateikiama informacijos, kiek teisės aktų patikrinta, kiek jų neatitiko reikalavimų ir kt., nes vėliau patys valstybės kontrolieriai tuos duomenis pateikia. Taigi tuos duomenis turi, visa ši informacija yra ir internete teikiamose ataskaitose.

„Iš kur jie gavo duomenis, jei juos, kaip teigiama, slaptiname? Nei šis, nei tas, ir tai rašo Valstybės kontrolė“, – stebėjosi jis.

REKLAMA

Tačiau didžioji dalis Valstybės kontrolės pastebėtų problemų,

L. Alesionkos manymu, iš tikrųjų egzistuoja.

„Ji atliko didžiulį darbą ir pamatė daug reikšmingų bei teisingų dalykų“, – tvirtino Vyriausybės atstovas Panevėžio apskrityje.

Per mažai laiko

L. Alesionka tikino, kad iš tikrųjų egzistuoja laiko problema. Paprastai teisės aktų projektus Vyriausybės atstovai gauna prieš 2–4 dienas iki posėdžio, tad jei vienu metu juos atsiunčia kelios savivaldybės, sunku viską laiku peržiūrėti. Tiesa, dabar kai ką dar galima išvysti internete.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau projektai keičiasi, ir balsavimo metu gali būti nuspręsta dėl kitokių dalykų, nei kad buvo projekte.

Vyriausybės atstovas Panevėžio apskrityje teigė, jei ką nors negero teisės aktų projektuose įžvelgiantis, skambinantis į Savivaldybę ir perspėjantis. Mat nusiųsti laišką laiko jau nebepakanka. Be to, jo teigimu, net ir perspėjus nereiškia, kad savivaldybės įsiklausys. Tiesiog nėra numatyta jokių poveikio priemonių, vyksta tik formalus vertinimas. Vyriausybės atstovas, pasak L. Alesionkos, gali reaguoti tik į oficialiai priimtą savivaldybės teisės aktą. Jei reikia, kreiptis į teismą. O projektas tėra projektas.

REKLAMA

Valstybės kontrolieriai siūlo naikinti tvarką, kad Vyriausybės atstovai negalėtų atidėti teisės aktų reikalavimų įvykdymo terminų, tačiau L. Alesionka mano, jog tai nieko nepakeistų, mat egzistuoja ir kitokia praktika – teismai. Pavyzdžiui, Biržų rajono savivaldybė nevykdė reikalavimų, tačiau teismas šį terminą pratęsė dar metams. Tad neabejojo, kad teismams padaugėtų darbo, o iš esmės niekas nepasikeistų. Be to, kiltų problemų – įstatymas priimtas, o jam įgyvendinti nėra pinigų.

L. Alesionkos teigimu, Vyriausybės atstovai teikia reikalavimus savivaldybei įvykdyti iki tam tikros datos. Jei ji to įvykdyti negali, turi pateikti motyvuotą prašymą. Tada Vyriausybės atstovas gali terminą nukelti. L. Alesionkos manymu, tai negali trukti kelerius metus. Tačiau niekur nėra reglamentuota, kokiais atvejais galima nukelti mėnesiui, o kuriais gal ir metams. Pats teigė taip pat atidėjęs vieną iš reikalavimų, nes krizė, nėra lėšų. Dabar Savivaldybė atsiskaitinėja kas ketvirtį pagal sudarytą grafiką.

REKLAMA

Beje, trūkumų rasta ir L. Alesionkos darbe. Vienas tokių – Rokiškio rajono savivaldybės priimtas, o Vyriausybės atstovo patikrintas teisės aktas prieštaravo nacionaliniams teisės aktams. L. Alesionka nesigynė. Esą tuo metu dirbęs jis vienas ir jaunas specialistas, neturintis patirties. Kadangi darbo krūvis buvęs didelis, pražiūrėta. Tačiau patikino, kad viskas vėliau buvę ištaisyta.

„Mano akimis, Valstybės kontrolė atliko didelį darbą, bet rezultatai ne tokie. Laukiau gimstant dramblio, o gimė pelė“, – pasiteiravus, ar kas nors pasikeitė po Valstybės kontrolės pateiktų išvadų, sakė jis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

L. Alesionka teigė netikintis, kad Seimas priimtų tokią pataisą, pagal kurią Vyriausybės atstovams išimties tvarka teisės aktų projektai būtų pateikiami prieš dešimt dienų. Tuo labiau kad skubiais atvejais merai turi teisę sušaukti neeilinį tarybos posėdį.

„Nemanau, kad mums bus padaryta išimtis“, – sakė jis.

Daiva SAVICKIENĖ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų