REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Jiems labai patinka prabangios mašinėlės ir jie nori būti jų šeimininkais. Seimo nariai tarsi varžosi, kuris už mūsų pinigus išsinuomos prabangesnį automobilį, daugiau važinės "susitikti" su rinkėjais ir įžūliai aiškins, kad per 100 tūkstančių litų kainuojanti mašina - ne prabanga, o daiktas, skirtas saugiai nuvažiuoti nuo taško A iki taško B. Tarsi pigesniu ir ekonomiškesniu automobiliu to padaryti nebūtų įmanoma.

REKLAMA
REKLAMA

Įdomiausia, kad net kolegų elgesį vertinantys Seimo Etikos ir procedūrų komisijos nariai patys vairuoja mašinas, už kurias per mėnesį sumoka per 2 tūkst. litų.

REKLAMA

Politikų paletė

Ilgą laiką niekas nežinojo, kur Seimo nariai leido parlamentinei veiklai skirtas lėšas, kol buvo sugalvota, kad už išlaidas reikia atsiskaityti. Ir tauta pamatė, kad apie 90 parlamentarų tą parlamentinę veiklą suvokia kaip prabangių automobilių nuomą, fantastiškas išlaidas kurui, techninei priežiūrai, draudimui.

Išlaidūnų esama ir tarp parlamento senbuvių, ir tarp naujokų.

Pavyzdžiui, parlamentaras Saulius Bucevičius per antrąjį metų ketvirtį 2008 metais pagaminto "Volkswagen Passat CC" nuomai išleido 9071 Lt, Vida Marija Čigriejienė už BMW X5 - 8899 Lt, Vytautas Bogušis - 8699 Lt, Vincas Babilius - 8578 Lt, Valentinas Bukauskas - 8411 Lt, Arminas Lydeka už 2008 metų laidos "Mercedes-Benz" - 8400 Lt, vairuotojo pažymėjimo neturinti Asta Baukutė už 2006 metų "Toyota Land Cruiser" - 8260 Lt.

REKLAMA
REKLAMA

Justinas Karosas nuomojasi prabangų 2009 metų gamybos "Mercedes-Benz GLK220", etikos sargas Algimantas Salamakinas - "Lexus IS", jo kolega Dalia Teišerskytė už 2008 metų "Honda" ploja 2,5 tūkst. litų per mėnesį ir save vadina "nacionaliniu turtu", kurį reikia saugoti.

Yra Seimo narių, kurie apskritai visas parlamentinei veiklai skirtas lėšas - apie 11 tūkst. litų per ketvirtį - išleidžia tik automobiliams ir jų priežiūrai. Tai - Vidmantas Žiemelis, Petras Gražulis, V. Babilius, Stanislovas Giedraitis, Linas Karalius.

Pastarasis "Vakarų ekspresui" yra sakęs, kad visus mokesčių mokėtojų pinigus automobiliams išleidžiantis tik dėl to, kad nenori terliotis su čekiais.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

"Aš atnešu kelias sąskaitas už mašinų nuomą ir priežiūrą, o kanceliarines prekes perku iš algos. Kad nereikėtų dėl kiekvieno pieštuko čekių nešioti", - sakė jis. L. Karalius, be kita ko, per antrąjį metų ketvirtį sumokėjo 7899 Lt už "Mini Cooper" nuomą.

Tačiau ir yra tokių, kurie, nuomodamiesi mašinas, remiantis oficialia statistika, per antrąjį metų ketvirtį išsivertė su gerokai menkesnėmis sumomis: Auksutė Ramanauskaitė-Skokauskienė - 299 Lt, Jonas Ramonas - 360 Lt, Algis Rimas - 680 Lt, Artūras Melianas - 870 Lt, Arvydas Anušauskas - 1383 Lt.

REKLAMA

Dar kiti visai neleidžia parlamentinei veiklai skiriamų pinigų mašinų nuomai ir važinėja arba Seimo, arba nuosavu transportu.

Bręsta permainos

Išaiškėjus nepamatuotam Seimo narių išlaidavimui mašinoms, kurios, pasibaigus kadencijai, atitenka politikams, Seime pradėtos rodyti iniciatyvos pažaboti netvarką.

Pirmoji siūlymą riboti pinigų kiekį mašinų nuomai ir kurui dar gegužę pateikė jauniausioji parlamentarė klaipėdietė Agnė Bilotaitė, tačiau dėl to ji paramos nesulaukė ir, anot kolegų, net buvo išjuokta.

"Kreipiausi į Seimo valdybą siūlydama apriboti ilgalaikei automobilių nuomai naudojamas lėšas, skiriant ne daugiau kaip 50 proc. visų parlamentinei veiklai tenkančių lėšų. Likusią pinigų dalį Seimo narys turėtų padengti iš savo kišenės. Sutinku, kad parlamentarui automobilis reikalingas, tačiau ar tai turi būti prabangus limuzinas, visureigis? Akivaizdu, kad prieš tapdami Seimo nariais dauguma negalėjo sau leisti įsigyti brangių mašinų, tad dabar gal pajuto, kad už mokesčių mokėtojų pinigus tai gali daryti legaliai", - dėstė A. Bilotaitė. Ji, beje, mašinos nesinuomoja ir važinėjasi savo transporto priemone: 1998 m. pagamintu "Lexus GS".

REKLAMA

"Yra galimybė naudotis ir Seimo mašinomis, kai vyksta išvažiuojamieji komitetų, komisijų posėdžiai. Tačiau tektų pakloti daugiau nei važiuojant taksi, nes yra privaloma vykti su vairuotoju. Kai kurie Seimo nariai net šaiposi iš manęs, kodėl nesielgiu, kaip visi. Tačiau jei jau nuomočiau mašiną, tai iš savo algos, o ne iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų", - sakė A. Bilotaitė.

Ji atskleidė ir keletą kolegų gudrybių: pasirodo, kai kurie mašinas nuomojasi ne iš juridinių, o iš fizinių asmenų.

Keistos sumos

Nors ataskaitose įvardytos ir mažos sumos, skirtos automobilių nuomai, kuklieji parlamentarai nesugebėjo "Vakarų ekspresui" paaiškinti, kokius gi automobilius nuomojasi už vos kelis šimtus litų per mėnesį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

299 Lt per antrąjį metų ketvirtį mašinos nuomai išleidusi A. Ramanauskaitė-Skokauskienė kalbėjo labai mįslingai.

"Iš kur tokia suma? Taip yra. Pateikti dokumentai. Palaukime dar mano apsisprendimo. Pamatysime, pažiūrėsime. Kokį automobilį nuomojuosi už šią sumą? Na, žinote, aš dabar komitete, tik šiaip atsiliepiau..." - Seimo narė po šių žodžių padėjo ragelį.

680 Lt nurodęs A. Rimas taip pat blaškėsi.

"Čia yra laikas nuomos, kada pradėjo, kiti reikalai, apie kuriuos negali pasakyti. Kitos aplinkybės. Nuomojuosi "Toyota Avensis", 2006 metų. Nuomoju ir savo lėšų pridedu. Normali tai mašina, tik turtingi į ją nežiūri. Aš išsinuomojau birželio mėnesį. Po antrojo ketvirčio ta nuomos suma bus didesnė. Žinote, viskas kainuoja: kuras, aptarnavimas. Aš daug važinėju", - "Vakarų ekspresui" sakė jis.

REKLAMA

1383 Lt nurodė A. Anušauskas, tačiau paaiškėjo, kad ši suma išleista ne per ketvirtį, o per mėnesį.

"Tik birželio mėnesį išsinuomojau. 2009 metų gamybos "Mitsubishi". Nežinau modelio. Aš nuomos sutartį pasirašiau tokią, kad pasibaigus kadencijai liktų 50 proc. suma nuo automobilio vertės. O dauguma Seimo narių pasirašo tokias sutartis, kad po 4 metų mašina būtų išpirkta. Aš visiškai nepateisinu tokio elgesio. Jei visi pinigai skiriami mašinai, tai kokia čia parlamentinė veikla? Tuomet ir darbas nevyksta", - mūsų dienraščiui pasakojo jis.

REKLAMA

A. Anušauskas tikino nuomotis automobilį buvęs priverstas, nes su savo mašina buvo patekęs į nemalonią situaciją.

"Aš 7 mėnesius važinėjau su 13 metų senumo automobiliu. Važiavau pas rinkėjus, o mašina sugedo pusiaukelėje. Ir pasakysiu, kad į A. Bilotaitės siūlymą mažinti pinigų sumą automobilių nuomai kolegos pažvelgė su patyčiomis. Neva ji, nepatyrusi politikė, tokiomis idėjomis tik viešųjų ryšių akcija užsiėmė. O siūlymas buvo geras", - kolegę užtarė Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kaltino sistemą

Kodėl nuomojasi būtent prabangų šių metų gamybos "Mercedes-Benz GLK220", parlamento Užsienio reikalų komiteto vicepirmininkas J. Karosas aiškino taip: "Aš tą mašiną buvau numatęs nusipirkti dar pernai... Gamykloje ji buvo paruošta. O šiais metais atsirado galimybė nuomotis. Aš priverstas tai daryti, nes užsakiau. Mašina kainuoja apie 100 tūkst. litų. Įsigyti nebuvo galimybes, tad nuomojuosi." J. Karosas tikino pasibaigus kadencijai mersedeso nepirksiantis.

"Kadaise Suomijoje parlamente klausiau, kaip reaguoja žmonės į jų algas? Sakė, kad jei tik 100 eurų gautume, vis viena sakytų, kad labai daug. Žinoma, būtinas dabar solidarumas su tauta. Bet mes ir taip dėl finansų palyginti su kitomis valstybėmis varganai atrodome", - guodėsi jis.

REKLAMA

Mašinos už parlamentinei veiklai skirtus pinigus nesinuomojantis iš Klaipėdos kilęs Dainius Budrys "Vakarų ekspresui" prisipažino, kad pagundų pasekti kolegų pavyzdžiu yra.

"Bet vėlgi - tai juk ne nuosavos, o žmonių lėšos. Aš nuomojuosi automobilį, tačiau moku iš savo algos. Ką, aš geresnis atrodysiu, jei su leksusu ar BMW visureigiu važinėsiu? Man užtenka 2005 metų "Toyota Avensis". Tačiau nežinau, kaip elgčiausi, jei neturėčiau savo automobilio. Blogiausia yra tai, kad ana valdžia priėmė tvarką, kai reikia atsiskaityti už kiekvieną judesį. Įsivaizduojate, man reikia pasirašinėti, kiek aš kavos puodukų išgėriau! Esu ir už, ir prieš mašinų nuomą iš parlamentinei veiklai skirtų pinigų", - teigė jis.

REKLAMA

D. Budrys visgi pripažino, kad sunkmečiu leisti mokesčių mokėtojų pinigus prabangiems automobiliams yra nepadoru, ypač kai už tuos pinigus galima nuveikti daug prasmingesnių darbų: mokykloms dovanoti knygas, organizuoti seminarus, ekskursijas, samdyti lektorius konferencijoms ir t.t.

Antra "alga"

Buvęs Seimo narys Antanas Bosas parlamentinei veiklai skirtų pinigų panaudojimą įvardijo kaip eilinį politikų gudravimą.

"Būtų normali alga, tai ir problemų nekiltų. O dabar - parlamentinei veikla skirtos lėšos. Tai visi ir buria, buria, kaip tuos pinigus pasisavinti, sau naudos siekti. Aš su savo mašina važinėdavau. Jei darbinės funkcijos, tuomet ir mašiną tarnybinę galima naudoti. Kas čia per nuoma? Jie važinėja bet kur ir aiškina, kad pas rinkėjus. Suprasčiau, jei mašina naudojama išvažiuojamajam posėdžiui. Kai kurie politikai gali visą kadenciją su savo mašinom važinėti, bet kai kuriems reikia limuzinų", - dėstė eksparlamentaras.

REKLAMA
REKLAMA

Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis tikino už 2007 m. gamybos "Honda CRV" mokantis iš savo kišenės, ne iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų.

"Tie pinigai skirti ne nuomai, o kitiems dalykams. Apskritai neturėtų būti jokių priemokų. Viena alga, ir viskas, elkis su pinigais, kaip išmanai. Bėda ta, kad dauguma Seimo narių tas parlamentinei veiklai skirtas lėšas ir suvokia kaip algą. Bet taip nėra. Turėtų būti nustatomi protu suvokiami limitai nuomai. Vykti pas rinkėjus galima ir pigesniais automobiliais. O gal net visuomeniniu transportu", - "Vakarų ekspresui komentavo politikas.

Taupo visi, išskyrus Seimą

Kol tautos išrinktieji išdidžiai dairosi pro prabangių automobilių langus, žmonių gyvybes gelbėjančios tarnybos taupo, kaip tik gali.

Klaipėdos apskrities VPK viršininkas Benonas Ivanauskas mūsų dienraščiui sakė, kad policijai finansavimas "prekėms ir paslaugoms" šiais metais buvo mažinamas jau tris kartus.

"Apskrities policijos komisariatai išsiverčia dėl savivaldybių "labdaros", skiriamos kurui įsigyti", - sakė jis.

Viršininko pavaduotojas Silvijus Baranauskas pripažino, kad gyvenama labai taupiai.

"Kurą esame priversti taupyti, mūsų automobilių parkas - senas. Tik patruliai, kriminalistai su geresnėmis mašinomis važinėja. Taupome, tačiau savo funkcijas privalome atlikti", - teigė pareigūnas.

REKLAMA

"Kaimynai gyvena geriau"

Algimantas SALAMAKINAS, parlamento Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas:

Informuosime, kokia yra situacija dėl parlamentarų algų, išmokų jų veiklai visose Europos Sąjungos valstybėse. Dabar galiu pasakyti tik kelis pavyzdžius apie mūsų kaimynus. Estijoje parlamentaro alga yra 10 tūkst. 800 litų. Dar jie nuo šios sumos 30 proc. gauna pinigų parlamentinei veiklai vykdyti: atsiskaitytinai 3 tūkst. 400 litų. Latvijoje Seimo nario alga - 5 tūkst. 900 litų. Nuo 1 iki 3 tūkst. litų priedas mokamas už komitetų, komisijų lankymą. Ir dar tie, kurie neturi būsto Rygoje, gauna nuomai skirtus 1 tūkst. 750 litų per mėnesį. Taip pat kompensuojamos transporto, kanceliarinių prekių išlaidos. Lenkai nemokamai skraido po visą valstybę lėktuvais, dykai keliauja viešojo transporto priemonėmis. Šioje šalyje yra ir įsteigtas biudžetinis fondas: parlamentarai gali imti kreditus būstui įsigyti, leidžia pinigus sportui, relaksacijai. Ir dar kelerius metus mokamos rentos tiems parlamentarams, kurie nebuvo išrinkti ir nesusirado kito darbo. Tad mūsų situacija - gana skurdi. Ir ne automobilių, kuriuos nuomojamės, pavadinimai yra esmė. Ką, garbingo amžiaus parlamentaras negali važinėti saugia mašina? Čia kažkoks užburtas ratas. 1992-1998 metais visi važinėjo vienodais automobiliais, "golfukais" su numeriais LRS. Kilo pasipiktinimas dėl privilegijų, kritika. Kai kurių parlamento vadovų nervams neišlaikius, buvo viskas panaikinta, ir skirtos išmokos parlamentinei veiklai. Vėl blogai. Tiek Konstitucinis Teismas, tiek Valstybės kontrolė pareiškė, kad būtina tas lėšas naudoti atsiskaitytinai. O kai nereikėjo atsiskaityti, tas lėšas visi ir leido automobilių išperkamajai nuomai. Ir didesnius pinigus. Leiskite mums patiems spręsti, kur leidžiame pinigus! O gal riboti reikia ne tik lėšų panaudojimą mašinoms, o ir informacijai žiniasklaidos priemonėse?

REKLAMA

Be žmonos ir sekretorės

Eugenijus GENTVILAS, buvęs europarlamentaras:

Dirbant Europos Parlamente mums nedideliais atstumais buvo leidžiama naudotis Parlamento automobiliais, tačiau tik su vairuotoju. Jis turėdavo teisę laukti politiko ne ilgiau kaip 15 minučių, o parlamentarui draudžiama važiuoti su, tarkime, žmona ar sekretore. Darbui savo šalyje europarlamentarui kas mėnesį būdavo skiriama 11 tūkst. litų. Už šiuos pinigus būdavo galima nuomotis kambarius viešbučiuose, išlaikyti biurą, važinėti. Tačiau reikėdavo kaupti visas išlaidas patvirtinančius dokumentus. Juos saugau, nors niekas iki šiol dar netikrino. Yra paliekama teisė per 5 metus nuo kadencijos pabaigos patikrinti, kur išleistos lėšos. Aš taip pat nuomodavausi automobilius, tačiau trumpam laikui. Pavyzdžiui, kai buvo atšaukti skrydžiai iš Briuselio į Vilnių, vykdavau per Rygą. Iš ten į Lietuvą - nuomotu automobiliu.

Brangu nereiškia saugu

Specialistų teigimu, automobilių saugumas rekomenduojamas vertinti ne pagal varomųjų ratų skaičių ar pavarų dėžės konstrukciją. Kur kas svarbesni kriterijai - priekinių, galinių, kojų apsaugos oro pagalvių skaičius, apsauginiai strypai durelėse, ISOFIX standartus atitinkančios sėdynės, kita saugumo įranga. Tad aukščiausius saugumo reikalavimus atitinkantys automobiliai nebūtinai turi būti itin brangūs.

REKLAMA

Patartina pasidomėti organizacijos "EuroNCAP" atliekamais bandymais. Nuo 1997 m. veikianti organizacija reguliariai atlieka naujų automobilių susidūrimo testus ir pagal juos 5 balų skalėje vertina transporto priemonių saugumo lygį. Tarkime, aukščiausią "EuroNCAP" saugumo reitingą atitinkanti "Škoda Superb" naujų automobilių salone kainuoja nuo 78,5 tūkst. Lt, "Renault Laguna" - nuo 62,5 tūkst. Lt, "Ford Mondeo" - nuo 59 tūkst. Lt.

Denisas NIKITENKA

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų