REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Užsimota automobilių vairuotojams, kurie važiuoja įsijungę švyturėlius, leisti oficialiai pažeidinėti Kelių eismo taisykles (KET). Specialistai įspėja, kad toks sprendimas faktiškai įteisintų specialiųjų tarnybų ir kai kurių aukštas pareigas einančių politikų dominavimą keliuose.

REKLAMA
REKLAMA

Specialiosios tarnybos, turinčios teisę naudotis automobiliais, turinčiais garso signalą ir švyturėlius, neretai kaltinamos įgaliojimų keliuose viršijimu. Tačiau beveik neįmanoma įrodyti, kad įspėjamieji šviesos signalai, suteikiantys privilegijų kelyje, specialiųjų tarnybų ne visada naudojami pagal paskirtį. Maža to, jau kurį laiką siekiama įteisinti galimybę pažeidinėti eismo taisykles automobiliams, turintiems mėlynus arba raudonus ir mėlynus švyturėlius.

REKLAMA

Nori daugiau laisvių.

Susisiekimo ministerijoje pasigirdo siūlymų leisti transporto priemonėms, turinčioms mėlynus arba raudonus ir mėlynus švyturėlius, nusižengti KET. Pagal šiuo metu galiojančius įstatymus pažeidinėti eismo taisykles draudžiama visiems eismo dalyviams.

Tačiau, susisiekimo viceministro Rimvydo Vaštako manymu, atėjo laikas įteisinti tai, kas dabar vyksta nepaisant įstatymų. Jo teigimu, tiek policijai, skubančiai į įvykio vietą, tiek greitajai pagalbai, turi būti leista nepaisyti kai kurių KET nuostatų. Viceministras tikisi, kad tokios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymų pataisos bus siūlomos svarstyti Seimui.

REKLAMA
REKLAMA

LŽ šaltinių teigimu, jei įstatymo pataisoms būtų pritarta, visos specialiosios tarnybos, taip pat ir aukšti valdžios pareigūnai, į kurių automobilius įmontuoti švyturėliai, galės nesibaimindami pažeidinėti eismo taisykles. Be priežasties nubausti garso ir šviesos signalus naudojančius pareigūnus taps beveik neįmanoma.

Tiesa, ir iki šiol niekas iš valstybinių institucijų iš tiesų netikrina, ar visais atvejais švyturėliai naudojami pagal paskirtį. "Per visą savo, kaip policijos pareigūno, karjerą nepamenu atvejo, kad policininkai baustų kitą policininką ar specialiųjų tarnybų pareigūną už tai, kad šis piktnaudžiavo tarnybine padėtimi ir važiavo įsijungęs švyturėlius", - LŽ patvirtino Eismo priežiūros tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pamėgę nuo sovietmečio

Vienas pavardės viešai skelbti nenorėjęs valstybės pareigūnas LŽ atviravo, kad sprendimas leisti vairuotojams, važiuojantiems įjungtais švyturėliais, laužyti KET primena buvusių Sovietų Sąjungos šalių naudojamą taktiką. Daugelyje Rytų bloko valstybių įprasta, kad automobiliai, kurių švyturėliai įjungti, keliuose turi visišką laisvę. Vieša paslaptis, kad neliečiamybę ir išskirtinumą keliuose itin mėgsta aukšti Rusijos valstybės ir specialiųjų tarnybų pareigūnai.

LŽ šaltinio teigimu, naudotis švytinčia privilegija itin mėgo praėjusios Seimo kadencijos valdančiųjų daugumos atstovai. Kai kuriems tuometinių ministerijų vadovams net patikdavo, kad yra vežiojami ar lydimi įjungus švyturėlius. Galimybei kelyje pasijusti išskirtiniai neabejingi ir kai kurie dabartiniai aukštas pareigas einantys politikai.

REKLAMA

Siūlymo pažaboti neišgirdo

Su neteisėtu švyturėlių naudojimu ne pirmus metus kovojantis parlamentaras Vytautas Grubliauskas LŽ sakė, kad specialiųjų signalų naudojimas turi būti griežtai reglamentuotas, o teisė pažeisti KET turi būti suteikiama tik gyvybiškai svarbiais atvejais. Liberalų sąjūdžio frakcijos narys teigia ne kartą matęs, kaip specialiųjų tarnybų ir aukštas pareigas einančių valstybės pareigūnų automobilių vairuotojai švyturėlius ne visada naudoja pagal paskirtį. Vienas labiausiai su neteisėtu noru keliuose jaustis išskirtiniais kovojančių politikų tikino, kad per šią Seimo sesiją būtinai grįš prie šios problemos.

REKLAMA

"Ne pagal poreikį naudoti švyturėlius kai kurie valstybės pareigūnai įpratę dar nuo sovietinių laikų. Tačiau nesant gyvybiškai svarbios būtinybės, švyturėlių naudojimas yra nepagrįstas kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Tai atgyvenęs įprotis, todėl būtina jo atsikratyti", - LŽ sakė V.Grubliauskas.

Beveik prieš dvejus metus V.Grubliauskas jau buvo parengęs Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ir Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisas, kuriomis siūlė apriboti švyturėlių bei garso priemonių naudojimą ir numatyti administracinę atsakomybę už jų įjungimą neturint tam pagrindo. Tačiau tąsyk įstatymo pataisos Susisiekimo ministerijos specialistų nesudomino.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Piktnaudžiauja privilegijomis

V.Grubliauskas įsitikinęs, kad pirmenybę kelyje ir teisę nesilaikyti KET reikalavimų suteikiantys švyturėliai kartu su garso signalais gali būti įjungiami tik išimtiniais atvejais, pavyzdžiui, kai būtina gelbėti žmogaus gyvybę, sveikatą ar turtą, užtikrinti viešąją tvarką, sulaikyti įtariamus padarius teisės pažeidimą asmenis.

Jo nuomone, išskirtinumą kelyje suteikiantys švyturėliai yra ne tik policijos ar greitosios medicinos pagalbos privilegija. Ja neretai be priežasties naudojasi ir valstybės politikai. Pašnekovo teigimu, pastarąjį kartą tokią situaciją jis matė visai neseniai, kai svarbų valstybės politiką lydėjęs Vadovybės apsaugos departamento (VAD) kortežas be reikalo naudojo švyturėlius.

REKLAMA

"Automobiliai važiavo keliu, kuriame nebuvo nei spūsčių, nei daug mašinų, nei kliūčių. Tačiau jų švyturėliai vis tiek buvo įjungti, tarsi norint įspėti kitus eismo dalyvius, kad važiuoja aukštas pareigūnas ir kelias privalo būti laisvas. Siekiant pakeisti visuomenės požiūrį į eismo saugumą, pirmiausia turi pasikeisti valstybės pareigūnų elgesys keliuose. Policija privalo bausti ne tik tuos, kurie nepaiso įjungtų švyturėlių, bet ir tuos, kurie piktnaudžiauja teise juos naudoti", - piktinosi V.Grubliauskas.

Seimo narys vylėsi, kad prie šio įstatymo pataisų bus grįžta dar šiemet.

Įstatymo projektais Seimui bus siūloma įtvirtinti administracinę atsakomybę už nepagrįstą teisėtai turimų specialiųjų garso ir šviesos signalų naudojimą, pavedant tokias administracinių pažeidimų bylas nagrinėti teismams.

REKLAMA

LŽ primena, kad šiuo metu administracinė atsakomybė numatyta tik už švyturėlių ir garso signalų įjungimą neturint jiems naudoti reikalingo leidimo, o nepagrįstas teisėtai turimų specialiųjų garso ir šviesos signalų naudojimas gali būti baudžiamas tik drausmine tvarka.

Noras būti išskirtiniam

Pagundai važinėti įjungtais švyturėliais prieš penketą metų neatsispyrė ir šiemet į Europos Parlamentą išrinktas Viktoras Uspaskichas. 2004 metų rudenį kilo skandalas, kai paaiškėjo, kad limuzine BMW 745, kuriuo V.Uspaskichas važinėjo pas rinkėjus, sumontuoti švyturėliai, suteikiantys privilegijų kelyje. Tąkart net 54 kilometrais per valandą leistiną greitį viršijusį minėtą automobilį, važiavusį įjungtais švyturėliais, užfiksavo Šiaulių policininkai. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad vežiodamas V.Uspaskichą limuzino vairuotojas neturėjo teisės įjungti švyturėlių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė yra viešai pareiškusi, kad neketina važinėti "su vėjeliu", kaip tai yra pamėgę aukščiausi valdžios pareigūnai. Naujoji šalies vadovė pageidavo, kad jos kortežas važinėtų taip, kaip ir visi kiti eismo dalyviai, neturėdamas pirmumo teisės. LŽ duomenimis, nurodymą važiuoti kartu su visu automobilių srautu VAD pareigūnai gavo iš karto, kai tik dabartinė šalies vadovė atsikraustė į prezidentūrą. "Švyturėliai ir garsinė signalizacija nejungiami, nes prezidentė nori važinėti taip, kaip visi paprasti žmonės", - paaiškino D.Grybauskaitės atstovas spaudai Linas Balsys.

Paulius Ugianskis

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų