REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Iki 2008-ųjų metų I-mojo pusmečio pabaigos Lietuvoje buvo 25 tarptautinius reikalavimus atitinkantys prekybos centrai, iš viso apimantys maždaug 570 tūkst. kv. m naudingo nuomojamo ploto. Per pimąjį 2008 m. pusmetį Vilniuje buvo atidarytas tik vienas prekybos centras „Pupa“ (pagrindinis nuomininkas „IKI“), papildęs rinką apie 5 300 kv. m nuomojamu plotu. Dar šiemet turėtų būti atidarytas prekybos centras „Panorama“(pagrindinis nuomininkas „Hyper RIMI“) – pasiūlysiantis apie 50 000 kv. m prekybinio ploto Vilniuje. Klaipėdoje turėtų būti užbaigtas prekybos centro „BIG“ (pagrindinis nuomininkas „Hyper Maxima“) antrasis etapas, kurio bendras nuomojamas plotas padvigubės iki maždaug 40 000 kv. m. Dar vienas projektas užbaigtas Panevėžyje, kur daugiafunkciniame komplekse „Babilonas“ pastatytas apie 3 500 kv. m ploto priestatas su prekybinėmis patalpomis pirmajame aukšte bei pirmuoju šiame mieste šiuolaikiniu dviejų aukštų kino centru „Forum Cinemas“.

REKLAMA
REKLAMA

2009-aisiais Vilniuje planuojama atidaryti prekybos centrą „Ozas“ (pagrindinis nuomininkas – mažmeninės maisto prekybos tinklas „PRISMA“), kuris prekybinio nekilnojamojo turto rinką turėtų papildyti apie 62 000 kv. m nuomojamo ploto, o Ukmergės pl. ketinama pastatyti apie 18 500 kv. m ploto prekybos parką (ang. retail park) „DomusPro“. Klaipėdoje tikimasi atidaryti prekybos centrą Šilutės pl. (pagrindiniai nuomininkai „Maxima“ ir „Senukai“) bei „Herkaus Galeriją“ H. Manto gatvėje. Tuo tarpu Šiauliuose 2009 metais numatyta atidaryti „Akropolį“ (pagrindinis nuomininkas „Hyper Maxima“) , o Panevėžyje – trečiąjį daugiafunkcinio komplekso „Babilonas“ etapą. Bendras šių projektų nuomojamas plotas sudaro maždaug 167 500 kv. m.

REKLAMA

Paklausos tendencijos

Žymus ankstesnis mažmeninės prekybos apyvartų ir vartojimo išlaidų augimas bei stiprėjantis naujų Lietuvoje prekinių ženklų ir modernių prekybos objektų poreikis paskatino nekilnojamojo turto plėtotojus ne tik statyti aiškios koncepcijos prekybos centrus, bet ir plėstis į mažiau gyventojų turinčius miestus. Siekiant mažinti riziką bei užsitikrinti naujo objekto sėkmę, daug pastangų dedama garsių tarptautinių prekinių ženklų pritraukimui į naujus objektus, kurie užsitikrina plotus prekybos centruose kaip pagrindiniai nuomininkai, centrui garantuodami pirkėjų trauką, o vietiniams prekybininkams išaugusią konkurenciją.

REKLAMA
REKLAMA

Šiuo metu stebimas aktyvus tarptautinių prekinių ženklų skverbimasis į Lietuvos rinką, tuo tarpu vietiniai prekybos tinklai arba lėtina plėtrą, arba mažina nuomojamą plotą iki optimalaus, parduotuvės koncepcijai reikalingo lygio, taip atlaisvindami nišą naujiesiems. Tikimasi, kad Lietuvoje išaugęs tarptautinių prekybos tinklų skaičius: „New Yorker“ (rinkoje pasirodė 2006-aisiais), „Marks&Spencer“ (2007-aisiais), „Lindex“ (2007-aisiais), „Deichmann“ (2008-ųjų rugpjūtis), Douglas (2008) „Peek&Cloppenburg“ (numatomas 2009-aisiais), „H&M“ (numatomas 2010-aisiais) įtakos ir kitų garsių užsienio prekybos tinklų atėjimą į rinką. Pasaulinės ekonomikos pulsavimą įpratusios valdyti tarptautinės kompanijos esamą situaciją mūsų šalyje vertina kaip palankią mažmeninės prekybos plėtrai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Galima prognozuoti, jog tarptautinių prekinių ženklų atėjimas į Lietuvos rinką kai kuriems vietiniams prekybos tinklams sudarys sunkiai įveikiamą konkurencinę aplinką. Tikėtina, jog nuomininkams teks sutikti su griežtesnėmis nuomos sąlygomis tam, kad nebūtų išstumti iš sėkmingai veikiančių prekybos centrų kur jų vietas užimtų tarptautinės patirties prekybininkai. Sumažėjusios galimybės konkuruoti tiek produkcijos kainų, tiek rinkodaros lygmenyje dalį vietinių kompanijų gali visiškai išstumti iš rinkos.

Tendencijos ir prognozės

Lietuvoje dar nepasiektas Europos Sąjungos 25 valstybių-narių (EU-25) prekybos centrų nuomojamo ploto tenkančio 1000-čiui gyventojų vidurkis (maždaug 200 kv. m/1000-čiui gyv.), kuris atsilieka 15% ir sudaro apie 170 kv. m/1000-čiui gyventojų. Esamų prekybos centrų skaičius ir plotas tenkantis tūkstančiui gyventojų sparčiai vejasi Europos Sąjungos vidurkį, o užbaigus statomus prekybos centrus jis bus gerokai viršytas (sieks apie 232 kv. m/1000 gyv.).

REKLAMA

Nepaisant to, rengiami vis nauji prekybos centrų projektai: du Vilniuje (Akropolis II ir Olinda) iš viso pasiūlysiantys apie 110 000 kv. m nuomojamo ploto, taip pat 2 projektai planuojami Kaune: prekybos centro „Mega“ praplėtimas maždaug 20 000 kv. m bei prekybos centrų lyderio Lietuvoje Akropolis planuojamas išparduotuvių centras Kauno LEZ teritorijoje. Šiauliuose ketinama išplėsti prekybos centrą „Bruklinas“ ir tokiu būdu rinkai papildomai pasiūlyti apie 10 000 kv. m nuomojamo ploto. Minėtus projektus tikimasi atidaryti iki 2010-ųjų. Įgyvendinus visus šiuos projektus, Vilniuje bus sukoncentruota beveik puse viso prekybos centrų ploto Lietuvoje. Galima prognozuoti, jog daugiafunkcinių prekybos centrų segmentas sostinėje taip pat ir kituose miestuose bus beveik užpildytas ir labiausiai tikėtina prekybinio sektoriaus plėtra įgaus prekybinių parkų su didelėmis specializuotomis, įvairios paskirties parduotuvėmis, išparduotuvėmis, logistikos/sandėliavimo patalpomis, formas. Tokios koncepcijos prekybinių objektų plėtra bus aktuali artimiausius 3-5 metus.

REKLAMA

Planuojama, kad 2010-aisiais Lietuvoje prekybos centrų patalpų pasiūla patenkins, o kai kur netgi viršys, poreikį. Atsižvelgiant į dabartinį vystomų projektų skaičių bei įskaitant planuojamus, vidutinis bendras nuomojamo ploto kiekis 1000-čiui gyventojų turėtų sudaryti maždaug 275 kv. m. Prognozuotina, jog Šiauliai taps pirmuoju miestu, kuriame prekybinio ploto pasiūla viršys paklausą, nes šiame mieste dar neatidarius Akropolio jaučiamas mažas susidomėjimas laisvomis patalpomis tiek prekybinėje gatvėje, tiek ir neseniai atidarytuose prekybos centruose.

Lėtėjanti Lietuvos ekonomika neigiamai paveikė vidaus vartojimą, kurio rodikliai turėtų atitinkamai įtakoti pastebimus pokyčius prekybinių patalpų plėtros segmente artimiausiais metais. Pastarojo pusmečio nuomininkų pajamų augimas, žymia dalimi įtakotas infliacijos, o ne kasos čekių skaičiaus augimo, turėtų versti nuomininkus ieškoti dialogo su nuomotojais dėl tam tikrų sąlygų lengvatų, ypač, turint omenyje, gręsiantį nuomos kainų augimą dėl jau šiandien nuspėjamo LVKI (Lietuvos vartotojų kainų indeksas) procentinio padidėjimo. Tikėtina, kad nuomos santykių dalyviai pradės diskutuoti apie nuomos mokesčio tik nuo apyvartos (nefiksuojant minimalios ribos) taikymą nuomininkams, ypač silpnesnės/pasenusios koncepcijos prekybos centruose, kuriuos didėjant centrų skaičiui šalyje, bus vis sudėtingiau kokybiškai atnaujinti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų