REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Autoservisų savininkams, auklėms ar pastatų remontininkams nuo liepos 1 d. tenka iš naujo pasukti galvą dėl mokestinių klausimų, taip pat ir dėl veiklos reglamentavimo – tuo besiverčiantiems asmenims buvo panaikinti verslo liudijimai. Dėl šios priežasties kai kurie autoservisų atstovai tikina, kad kainos kils, todėl suremontuoti automobilį gali atsieiti brangiau. 

Autoservisų savininkams, auklėms ar pastatų remontininkams nuo liepos 1 d. tenka iš naujo pasukti galvą dėl mokestinių klausimų, taip pat ir dėl veiklos reglamentavimo – tuo besiverčiantiems asmenims buvo panaikinti verslo liudijimai. Dėl šios priežasties kai kurie autoservisų atstovai tikina, kad kainos kils, todėl suremontuoti automobilį gali atsieiti brangiau. 

REKLAMA

Finansų ministerijos iniciatyva parengtos nuostatos, grindžiančios būtinybę sumažinti šešėlinės, neskaidrios ekonomikos veikimą šalyje, lėmė naują pajamų mokesčio sumokėjimo tvarką.

Be to, ministerija pabrėžė, kad mokesčių našta po pakeitimų padidės tik didesnes pajamas gaunantiems asmenims, o mažas pajamas gaunantys asmenys net ir sutaupys, jei metų gale sumokėti mokesčiai nesieks už verslo liudijimą anksčiau mokėto mokesčio.

Tiesa, su tokiais pakeitimais sutinka ne visi. Štai Lietuvos autoservisų asociacijos vadovas Ainis Petkus sako, kad nauji pakeitimai dabartinės situacijos nepagerins. Esą imtis veiksmų privalu, siekiant užtikrinti pačių darbuotojų kompetenciją, o ne keičiant mokesčių mokėjimo formas.

REKLAMA
REKLAMA

„Gavosi taip, kad, įrašius tam tikrą skaičių, raidę, ar jūs prekiaujate braškėmis prie parduotuvės, ar remontuojate automobilį, kompetencijų nereikia, tiesiog patvirtinimo. Jūs tiesiog einate ir darote.

REKLAMA

Kas šiai dienai atsako už jų kokybę ir garantiją? Šiai dienai Lietuvoje gali užsiimti automobilių remontu bet kas, bet kur ir bet kaip. Tas, kas dirba individualiai, nekurs jokios įmonės, nes kainuos darbo vietos sąnaudos sukūrimas ir aptarnavimas. Jie rinkoje turės savo vykdomą veiklą turės legalizuoti, atsiverti, tačiau niekas šito nedarys.

Kaip tik visi atsisuks į tai, kad sumažintų išlaidas. Ateina sunkūs laikai, ne visi iš karto tą darys“, – pastebėjo A. Petkus.

Už paslaugas mokės grynais pinigais?

Pašnekovas A. Petkus pabrėžia, kad spragų yra ir daugiau – asmenys, automobilių remontu besiverčiantys asmenys turėtų tinkamai nurodyti įkurto verslo adresą, taip pat atlikti kitus būtinus tvarkos aprašus, užtikrinti finansinę apskaitą ir užtikrinti kitas tokiam verslui reikalingus įsipareigojimus.

REKLAMA
REKLAMA

„Pavyzdžiui, jūs esate mokesčių inspektorius ar darbo, kuris privalo išsiaiškinti, kuris yra legalus servisas, o kuris – ne. Dabar žmogus, pasiėmęs individualią veiklą gali nurodyti savo buto ar, atleiskite, kur nors esančio tvarto adresą. 

Kaip dabar jūs įsivaizduojate mūsų Lietuvos Respublikos subjektai gali rasti tokius žmones ir juos identifikuoti? Ogi niekaip. Mes ir siūlome, kad individualiai veiklai žmogus turi turėti patalpas ir oficialią nuomos sutartį.

Automobilių servisuose taip pat kaupiasi šiukšlių, labai žalingų antrinių žaliavų, ypač, pavyzdžiui, kalbant apie dažytojų darbą. Tai yra baisiai kenksmingos sąlygos. Tai reiškia, kad jie turi turėti sutartis su šiukšlių ir kenksmingų atliekų utilizavimo tarnybomis. Jie turi pagal individualią veiklą vesti savo finansų ataskaitas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pilna padangomis, šiukšlėmis užverstų miškų, tepalinės, žalingos atliekos pilamos į žemę, gruntą, lietaus kanalizaciją, teka tūkstančiai tonų“, – teigė autoservisų atstovas.

Šešėlinė veikla ir toliau klestės

Nelegalios veikla, pasak A. Petkaus, ir toliau klestės, o konkurencijas taps „nesveika“. Be to, pabrėžiama, kad Vyriausybės sprendimai tokiu būdu tarsi stabdo verslo veikimą, o paslaugų kainos kilti neturėtų.

„Kainos augti negalėtų jokiu būdu, kadangi situacija visiškai nepakitus, o apyvartos skaičiui mažėjant, jūs gi suprantate – visi trauks grynus ar kitokius pinigus už paslaugas kuo labiau į save. Tai reiškia, kad pasidarys nesveika konkurencija.

REKLAMA

Štai, pavyzdžiui, tam tikrų elektroninių, programavimo brangių darbų paslauga kaina būdavo 400–450 eurų. Klaipėdoje atsirado įmonių, kurios tą pačią paslaugą atlieką už 250 eurų. Visos perprogramivmo, elektroninės paslaugos persikraustė į Klaipėdą. Tie, kas taip kainą nuleido drastiškai, moka mokesčius? Tai neįmanoma. 

Kai rinkoje kris apyvarta, konkurencija bus tik tokiu būdu. Reiškia, kainos kris juodojoje rinkoje. Tai pajaus oficialūs servisai. Aišku, kainų jie kelti negalės, todėl bandys irgi įvairiais būdais manevruoti ir pradėti defliacinį procesą. Tada atsispindės žmonių algose, kvalifikacijose, įrankių pirkime, įrangos investicinėse programose. Vyriausybės mechanizmai stabdo verslą ir visi pradeda tik į save traukti pinigėlį“, – įsitikinęs autoservisų atstovas.

REKLAMA

Lietuvos autoservisus vienijančios platformos „Motointegrator.com“ atstovas Robertas Tamulevičius sutinka, kad veiklos formos pakeitimas nebūtinai sumažins šešėlinės ekonomikos riziką.

„Pokyčiai dėl šešėlio jau pradėjo vykti prieš kelis metus. Jau dabar visos sąskaitos faktūros yra pateikiamos VMI. Nauji pokyčiai paskatins pakeisti veiklos formą, bet nebūtinai prisidės prie šešėlio sumažinimo, kadangi veikiant pagal kitas formas gali būti ieškoma būdų kaip sumažinti mokesčius“, – teigė R. Tamulevičius.

Nepaisant to, pašnekovas pabrėžė, kad mokesčių padidėjimas gali lemti ir kainų augimą. Tiesa, pasak jo, nerimauti neverta, kadangi dalį išlaidų galima susigrąžinti deklaruojant pajamas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Gali būti, kad, padidėjus mokesčiams, šiek tiek pakils ir kainos, tačiau tai neturėtų gąsdinti vairuotojų. Jei sumokėsite keliais procentais didesnę kainą, bet gausite čekį ir garantiją, taip galite sutaupyti ir laiko, ir pinigų.

Jeigu po remonto su transporto priemone būtų kažkas ne taip, turėdami čekį, automobilių savininkai lengvai galės įrodyti, kad savo automobilį remontavo būtent šiame autoservise ir jie galės reikalauti pakartotinio remonto. Be to, išlaidas už automobilio remontą vairuotojai gali deklaruoti ir dalį jų susigrąžinti“, – teigė jis.

Visgi, pašnekovas paaiškina, kad dėl formos pakeitimų galima įžvelgti viena iš teigiamų pusių, tačiau rizikų visgi kyla daugiau. Be to, didžioji dalis automobilių remontu besiverčiančių asmenų pasirinko arba dar nuspręs Valstybinėje mokesčių inspekcijoje užpildyti prašymą dėl individualios veiklos vykdymo.

REKLAMA

„Teigiama šių pokyčių pusė – konkurencinių sąlygų suvienodinimas visiems autoservisams. Tačiau, panaikinus verslo liudijimus, gali būti, kad, dirbantys pagal individualią veiklą, rodys mažiau pajamų. Taip pat tie, kurie pradės vykdyti individualią veiklą, privalės sumokėti daugiau mokesčių ir turės vesti apskaitą, dėl to išaugs jų sąnaudos.

Tik žymiai mažesnė dalis svarsto įkurti įmones. Didžioji dalis dirbančiųjų pagal verslo liudijimus visgi pasirinks individualią veiklą, nes tai daug paprasčiau nei įsteigti įmonę. Registracija dėl individualios veiklos pažymos vyksta nuotoliniu būdu, pirmaisiais metais vykdant individualią veiklą esi atleidžiamas nuo „Sodros“ mokesčio, o ir apskaita yra paprastesnė nei įmonės“, – pastebėjo R. Tamulevičius.

REKLAMA

Individualios veiklos pažymų išaugo penktadaliu

Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) prievolių departamento direktorė Stasė Aliukonytė–Šnirienė teigė, kad gerokai padaugėjo gyventojų, nusprendusių transporto priemonių tvarkymo srityje verstis su individualios veiklos pažyma.

„Pastebima, kad, gyventojų, vykdžiusių variklinių transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto individualią veiklą pagal pažymą skaičius šių metų pirmą pusmetį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, išaugo beveik 18 proc. (2019 m. I pusmetį buvo – 4012 gyv., o 2020 m. I pusmetį - 4729 gyv.). Per dvi savaites nuo šių metų liepos 1 d. iki 15 d. minėtą veiklą vykdančių gyventojų skaičius išaugo penktadaliu, nuo 4729 iki 5752 gyventojų“, – teigė specialistė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Be to, S. Aliukonytė–Šnirienė paaiškino, kad gyventojų, vykdančių veiklą pagal individualią veiklą, pajamų mokesčio (GPM) dydis kinta.

„Vykdantiems individualią veiklą pagal pažymą, šiuo metu yra kintantis, priklauso nuo uždirbtų apmokestinamųjų pajamų. Kai apmokestinamosios pajamos neviršija 20 tūkst. eurų per metus, taikomas 5 proc. tarifas, o viršijus minėtą sumą tarifas didėja ir apskaičiuojamas pagal atitinkamas formules. Apmokestinamosioms pajamoms pasiekus 35 tūkst. eurų per metus taikomas nekintantis 15 proc. pajamų mokesčio tarifas“, – kalbėjo VMI atstovė.

VMI primena, kad gyventojai, norintys ir toliau teikti paslaugas, kurių vykdyti su verslo liudijimu nebeliko galimybės, gali įregistruoti individualią veiklą pagal pažymą arba rinktis kitą veiklos vykdymo formą. Mokesčių inspekcijos konsultantai, telefonu 1882, gyventojams suteikia visą aktualią informaciją, kaip tą padaryti. 

REKLAMA

Įregistruoti individualią veiklą pagal pažymą taip pat patogu elektroniniu būdu prisijungus prie VMI paslaugų portalo „Mano VMI“. Gyventojas turėtų pasirinkti paslaugą „Individualios veiklos registravimas/nutraukimas“ ir užpildyti prašymą.

Prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip veiklos vykdymo pradžios dieną. Metams pasibaigus, gyventojas turėtų nepamiršti pateikti metinės pajamų deklaracijos ir joje nurodyti iš veiklos gautą pajamų sumą bei sumokėti apskaičiuotą gyventojų pajamų mokestį GPM. Individualios veiklos mokesčių skaičiuoklę galima rasti čia

Lietuvoje yra beveik 20 tūkst. asmenų, kurie, turėdami verslo liudijimą, verčiasi automobilių remontu, statybų darbais ir vaikų priežiūra.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų