NASA palydovų darytos nuotraukos rodo didelį taršos virš Kinijos sumažėjimą, kuris „iš dalies susijęs“ su ekonomikos sulėtėjimu kilus naujo koronaviruso protrūkiui, pranešė JAV kosmoso agentūra.

Taršos azoto dvideginiu (NO2) sumažėjimas iš pradžių buvo pastebėtas netoli protrūkio epicentre esančio Uhano miesto centrinėje Kinijos dalyje, bet dabar yra stebimas virš visos Kinijos, sakė NASA mokslininkai, išstudijavę savo ir Europos kosmoso agentūros palydovų surinktus duomenis.

NO2 koncentracijos žemėlapiai rodo reikšmingą taršos sumažėjimą lyginant sausio 1–20 dienų laikotarpį prieš karantino paskelbimą Uhane ir kituose miestuose, su laikotarpiu vasario 10–25 dienomis.

„Esama įrodymų, kad šis pokytis bent iš dalies yra susijęs su ekonomikos sulėtėjimu po koronaviruso protrūkio“, – sakoma NASA interneto leidinio „Earth Observatory“ pareiškime.

Kinijos pareigūnai ėmėsi drastiškų žingsnių viruso plitimui sustabdyti ir apribojo žmonių judėjimą, visoje šalyje laikinai uždarė gamyklas, paskelbė karantiną centrinėje Hubėjaus provincijoje – svarbiame pramonės regione, kuriame kilo ši epidemija.

NO2 yra iškastinio kuro degimo transporto priemonėse ir elektrinėse šalutinis produktas, galintis sukelti kvėpavimo problemų, pavyzdžiui, astmą.

„Pirmą kartą mačiau tokį smarkų sumažėjimą tokiame dideliame rajone dėl konkretaus įvykio“, – sakė oro kokybę studijuojanti NASA Goddardo kosminių skrydžių centro mokslininkė Fei Liu.

Per 2008 metų pasaulinę finansų krizę NO2 koncentracija buvo sumažėjusi virš kelių valstybių, bet ten teršalų mažėjo palaipsniui, sakė ji.

Šiemetinis taršos sumažėjimas stebėtas Naujųjų metų pagal Mėnulio kalendorių laikotarpiu, kai gamyklos ir kompanijos paprastai ir šiaip nedirba, bet mokslininkai mano, kad vien švenčių laikotarpiu šio sumažėjimo negalima paaiškinti.

NO2 koncentracija virš rytinės ir centrinės Kinijos dalių buvo 10–30 proc. mažesnė nei paprastai būna šiuo metų laikotarpiu. Be to, po švenčių koncentracija nepadidėjo.

„Šiemet sumažėjimas yra reikšmingesnis nei ankstesniais metais ir truko ilgiau, – sakė Fei Liu. – Nesistebiu, nes daug miestų visoje šalyje ėmėsi priemonių viruso plitimui iki minimumo sumažinti.“

Kitas tyrimas, kurio išvados buvo paskelbtos vasario mėnesį, parodė, kad Kinijos tarša anglies dvideginiu per ankstesnes dvi savaites sumažėjo mažiausiai 100-u mln. tonų – beveik 6 proc. pasaulinės taršos tuo pačiu periodu praėjusiais metais.

Kaip rodo Suomijoje įsikūrusio Energijos ir švaraus oro tyrimų centro studija, spartus koronaviruso plitimas sumažino anglių ir naftos poreikį, tuo pačiu sumažindamas taršą.