Arūnas Milašius
2017.03.08 07:30

Lietuvos neaplenkė naujausios technologijos, nors į mūsų kraštą jos ir atėjo kaip karo priemonės. Viena iš įdomiausių aviacinių istorijų – vokiški Pirmojo pasaulinio karo dirižabliai (cepelinai), kurie iš pradžių daužė mūsų miestus, o vėliau iš Šiauliuose ir Kaune įrengtų angarų skraidė bombarduoti rusų pozicijų kaimyninėse šalyse.

„SACHSEN“  cepelinas Istorinis archyvas

„SACHSEN“ cepelinas Istorinis archyvas

Kaip rašo Plienosparnai.lt, „SACHSEN“ („Saksonija“) garsusis prieškarinis cepelinas, vežiojęs turistus. Iki karo stovėjo Rytprūsiuose, bet vėliau buvo panaudotas karo reikmėms ir 1915 m. rugpjūtį bombardavo Vilniaus geležinkelio stotį, numesdamas 800 kg bombų.

Vėliau, kai fronto linija persilaužė, vokiečiai lengvesnius už orą skraidymo aparatus įkurdino pačioje Lietuvoje. Į Šiaulius iš Varšuvos cepelinų angaras perkeltas dėl to, kad fronto linija įsitvirtino palyginti netoli – prie Dauguvos. „Šiaulių kraštas“ rašo, kad Šiaulių angaras iš esmės liko toks pat kaip Varšuvos –180 m ilgio ir skirtas tik vienam cepelinui talpinti. Vokiečiai tikėjosi, kad Šiauliuose dislokuotais dirižabliais bus galima pagąsdinti Rusiją, gal net bombarduoti Sankt Peterburgą.

REKLAMA

Užėmus Kauną, 1916 m. pradžioje kiek didesnė cepelino bazė netrukus buvo įrengta ir ten. Kauno angaro matmenys buvo: 240 m x 42 m x 35 m, jame galėjo tilpti du cepelinai. Pavyzdžiui, ten stovėjęs dirižablis LZ 86 skraidė į frontą. Per keturias užduotis numetė apie 8000 kg bombų – bombardavo Minsko ir Režicos geležinkelio stotis, geležinkelio liniją į šiaurę nuo Daugpilio ir geležinkelio liniją tarp Minsko ir Molodečno.

Šiaulių ir Kauno angarų vartus sudarė dvi stumdomos dalys, cepelinai buvo įvežami, o iki angarų turėjo būti nutiesti geležinkelio bėgiai. Prie jų buvo pastatytos oro stebėjimo stotys ir net cepelinams reikalingų dujų gamyklos, kad jų nereiktų balionais atsivežti iš kitur. Dalinyje, kuris aptarnavo čia dislokuotus orlaivius, tarnaudavo iki 150 karių. Nuotrauka. Atvirukas su cepelinu LZ 98 virš Šiaulių centro, ties cerkve, kurios jau nebėra. 1917 m. kovas (Iš Petro Kaminsko kolekcijos).

Cepelinas virš Šiaulių Istorinis archyvas

Cepelinas virš Šiaulių Istorinis archyvas

Buvęs keleivinis dirižablis „SACHSEN“ karui prasidėjus pertvarkytas į bombonešį.

 

Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!

Nėra komentarų. Būk pirmas - komentuok!

Top Video

Praeities žvalgas. Lietuvis apsilankė apleistoje Estijos pionierių stovykloje: vaizdai sukėlė gailestį
DABAR RODOMA
Praeities žvalgas. Lietuvis apsilankė apleistoje Estijos pionierių stovykloje: vaizdai sukėlė gailestį
DABAR RODOMA
Farai. Ne iš kelmo spirta pardavėja tapo didvyre – lietuvės gudrybė sustabdė vagišių
DABAR RODOMA
Farai. Vairuotojo elgesys pareigūnus išvertė iš koto: mašina nevažiavo, o vyras „vairavo“
DABAR RODOMA
Pasidalijo, ką mama išdarinėjo lėktuve: dukrai teliko rausti iš gėdos
DABAR RODOMA
Pamačius, kaip bandoma išvažiuoti iš automobilių aikštelės aplinkiniai susiėmė už galvų
DABAR RODOMA
Košmaras autobuse: nufilmuota, kas dėjosi viduje per siaubingą avariją
DABAR RODOMA
Internautai negali patikėti savo akimis: neatskiria, kuri yra dukra, o kuri – mama
DABAR RODOMA
Prieš srovę. Po 12 metų kartu Dianos gyvenimas virto pragaru: istorija – pamoka kiekvienam
DABAR RODOMA
Prieš srovę. Gimtadienio šventė porai virto pragaru: atėmė keturis vaikus, tarnybos reikalauja tūkstančių
DABAR RODOMA
Visi mes žmonės. Skambinas įvardijo skyrybų su Krysko priežastį: galutinis taškas padėtas tik dabar
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų