REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Virš sostinės vis dažniau kylantys ir besileidžiantys lėktuvai kelia susirūpinimą vis didesniam būriui vilniečių. Riaumojantys orlaiviai kartais skrenda tiesiai virš gyvenamųjų namų. Jų keliamas triukšmas visame mieste ne vieną paryčiais išverčia iš lovos, o vakare neleidžia užmigti. Nusprendėme patikrinti, ar tikrai lėktuvai neviršija nustatytų saugių triukšmo normų.

Virš sostinės vis dažniau kylantys ir besileidžiantys lėktuvai kelia susirūpinimą vis didesniam būriui vilniečių. Riaumojantys orlaiviai kartais skrenda tiesiai virš gyvenamųjų namų. Jų keliamas triukšmas visame mieste ne vieną paryčiais išverčia iš lovos, o vakare neleidžia užmigti. Nusprendėme patikrinti, ar tikrai lėktuvai neviršija nustatytų saugių triukšmo normų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sostinėje nusileidus saulei, Vilniaus oro uoste darbo netrūksta. Paskutiniai dienos skrydžiai numatyti tik gerokai po vienuolikos vakaro. Tačiau ilsėtis čia niekas neketina. Jau penktą ryto ant pakilimo tako variklius šildys nauja grupė lėktuvų.

REKLAMA

Kalbinti Užupio ir Rasų mikrorajonų gyventojai sako, lėktuvai čia virš galvų skraido nuolatos, o pastaruoju metu jų itin daug ir anksti ryte, ir vėlai vakare.

Pasak Antano Gustaičio aviacijos instituto profesoriaus Domanto Bručo, orlaivių keliamą triukšmą vilniečiai nuolat girdi dėl to, kad oro uostas pastatytas vos ne miesto viduryje.

„Yra didelė bėda tame, kad pakilimo takas yra išdėstytas taip, kad tie lėktuvai, priklausomai nuo vėjo turi arba leistis virš miesto arba kilti virš miesto.“, - sako jis.

REKLAMA
REKLAMA

Todėl lakūnai, siekdami išvengti per didelio triukšmo, virš sostinės turėtų leistis tik specialiai numatytais maršrutai. Vilniuje vienas jų eina tiesiai virš Antakalnio mikrorajono. Kitas virš Salininkų. Visgi, viešai prieinamo radaro duomenimis, akivaizdžiai matyti, kad lėktuvai nuolatos iš jo nuklysta ir vos pakilę skrenda skersai miesto.

Triukšmas ribojamas įstatymų

Pasak Sveikatos apsaugos ministerijos specialisto Valdo Uscilo, nukrypti nuo kurso jie gali pasiekę leistiną aukštį, tačiau aviacijos kaip ir kito transporto keliamas triukšmas yra ribojamas įstatymų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Triukšmo ribiniai dydžiai yra nustatyti sveikatos apsaugos ministro patvirtintoje higienos normoje ir 2011 metų teisės aktas ir jeigu žiūrėsime, kokie triukšmo lygiai yra leidžiami lauke tai pavyzdžiui dienos metu leidžiamas 65 DB triukšmo lygis ir po to vakare ir naktį griežtinama po 5 decibelus.“, - sako specialistas.

Per valandą tiek šis, tiek dar keturi virš eksperimentą atlikusių žurnalistų praskridę lėktuvai viršijo maksimalų gyvenamųjų ir visuomeninės paskirties pastatų aplinkoje leidžiamą triukšmo lygį – 70 decibelų. Tačiau savo matuokliu nustatyti galėjo tik momentinį triukšmą. Norint sužinoti, ar triukšmas ribas viršija nuolatos, į pagalbą pasikvietė Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos specialistus. Pastarieji matuoti triukšmą pasitelkė 10 tūkstančių eurų kainuojančią specialią įrangą.

REKLAMA

Pusantros valandos matavus kylančių lėktuvų variklių gaudesį buvo nustayta, jog triukšmas net palyginti ramią dieną, kai daug lėktuvų neskraido, balansuoja ties leistina riba. Tačiau viršija Vilniaus oro uosto pateikto šios vietos paros triukšmo ribą.

Priemonės neveiksmingos

Vilniaus oro uostas teigia, jog triukšmo lygį išilgai nusileidimo takų stebi nuolatos. Tam turi keturias stacionarias ir vieną mobilią stebėjimo stotį. Gautus duomenis kasmet pateikia specialiame triukšmo žemėlapyje.

Aplinkosaugos projektų vadovė Kristina Greičiūtė teigia, kad situacija nuolat analizuojama. „Kasmet kartu su triukšmo žemėlapiais, kuriuos rengiam triukšmo matavimo pagrindu, mes teikiam ir triukšmo ataskaitas. Kuriuose analizuojame kokie buvo triukšmo įvykiai, kokia teritorija paveikta, kiek gyventojų papuola į tam tikras zonas.“, - sako ji. 

REKLAMA

Pasak šios ataskaitos, viršnorminis triukšmas dieną veikia vos 100-tą, o naktį tik 400-tus vilniečių. Tiesa, ar šie rezultatai, surinkti daugiau nei 10-ies metų senumo įranga, patikimi – patvirtinti niekas negali. Juos tikrina vienintelė civilinės aviacijos administracijos darbuotoja. Šiuo metu ji atostogauja. Miegamuosiuose rajonuose orlaivių triukšmo monitoringu jokia institucija neužsiima.

Užsienyje už tokius pažeidimus - baudos

Daugelyje Europos šalių į orlaivių keliamą triukšmą žiūrima labai rimtai. Už triukšmo pažeidimus oro linijoms skiriamos didžiulės baudos, virš miestų draudžiama skraidyti naktimis ir anksti ryte. Griežtai laikytis maršrutų privalo kiekvienas lakūnas. O kol mūsų institucijos į virš miesto triukšmaujančius lėktuvus žiuri pro pirštus, oro uostas pripažįsta pats, kad griežtesnės triukšmo kontrolės reikia.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mes bendradarbiaujame su oro navigacija, kad būtent nustatyti tas procedūras. Įvesti tam tikrus apribojimus, kad orlaiviai griežčiau laikytųsi maršrutų. Planuojame iki metų galo įvesti apribojimą, drausti orlaiviams artėti vizualiu artėjimu.“

Be to, planuojama įsigyti ir daugiau triukšmo monitoringo įrangos. Jai numatoma skirti beveik 350 000 eurų. Stebėti orlaivių triukšmą norima ir dėl to, kad daugėja skrydžių. Oro navigacijos generalinis direktorius sako, jog šiemet jų daugėjo 10-imt procentų. Per parą visoje Lietuvoje dabar tupia ir leidžiasi nuo 100-ies iki 200-tų lėktuvų per parą.

REKLAMA

„Oro kontrolės organizacija yra išleidusi ilgalaikę prognozę, tai tokį nuosaikų augimą Lietuvai prognozuoja tarp 3, 4 procentų vidutiniškai per metus, tačiau kaip matome, tam tikrais metais būna, net ir dviženklis augimas.“, - sako „Oro navigacija“ generalinis direktorius Mindaugas Gustys

O kol tik rengiamos taisyklės, kurios neleis lakūnams kelio trumpinti per miestą ir bus įrengta moderni triukšmo mieste stebėjimo įranga – lėktuvai ir toliau skraidys virš mūsų galvų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų