Avarija    A. Karčiausko nuotr.

Avarija A. Karčiausko nuotr.

Sakoma, kad vyras greičiau prisipažins turintis problemų su potencija, nei sutiks, kad yra prastas vairuotojas. Išties, vyriškoje kompanijoje pokalbiui pradėjus suktis apie automobilius atrodo, kad aplink susirinkę vien ralio, žiedinių lenktynių meistrai ar bent šiaip patys "kiečiausi" asai.

Tačiau reali situacija yra mažumėlę kitokia. Viską išduoda iškalbinga statistika. Tebūnie, kad ir vienos savaitės.  Per savaitę - spalio 16-22 dienomis - Lietuvos keliuose žuvo 6 žmonės, sužeisti 109 eismo dalyviai. Žuvo 1 vairuotojas, 3 pėstieji, 2 keleiviai. Iš viso per savaitę užregistruotas 91 eismo įvykis.

Automobilis – kaip iškrovos įnagis

Nervingumas, įžūlumas, ringą primenanti kovos dvasia – tai neatskiriamos lietuviškos eismo kultūros sudedamosios dalys. Tai irgi įtakoja avaringumo tendencijas. Šviesios atminties dabar jau anapilin iškeliavęs automobilizmo ekspertas ir istorikas Liucijus Suslavičius, kažkada išplėtojo savitą, tačiau tikslią teoriją.

Dauguma mūsų nesame užtikrinti dėl ramios ir sočios ateities. Nesame užtikrinti dėl darbo, dėl įsipareigojimų bankams, dėl siekių užtikrinti savo artimųjų gerbūvį. Mes dar pernelyg užguiti. Tad pasibaigus darbo dienai, neretai net ir patys ramiausi žmonės, sėdę prie vairo tampa savotiškais keršytojais. Keršytojais, kurie į kolegą gretimoje eismo juostoje žvelgia net ne kaip į priešininką lenktynių trasoje, o kaip į tikrą priešą. Jokio draugiškumo, jokios pagarbos. Vien tam, kad atsigautų užguitas ego.

REKLAMA

Šias mintis Liucijus Suslavičius išdėstė dar tuomet, kai iki pasaulį sudrebinusios ekonomikos krizės buvo likę geri penki metai. Tačiau socialinė įtampa mūsų krašte įprastas reiškinys jau daug metų. O ir pasaulinė praktika rodo, kad aukšto lygio eismo kultūra ir mažas avaringumas galimi tik tose šalyse, kuriose visuomenėje mažiau įtampos ir neužtikrintumo.

„Užstalės šumacheriai“

Spėkite, koks pagrindinis veiksnys, nulemiantis avarijas, kai kai lietuviai trenkiasi į kitus automobilius, medžius ar verčiasi. Tai – slidus kelias, kuriame, viršijus savąją saugaus greičio ribą, daugeliui eismo dalyvių net ir nedidelį automobilio slydimą koreguoti yra labai sunku. Pasirodo, suvaldyti slystančią mašiną Lietuvos „kietuoliams“ yra neįmanoma užduotis.

Dauguma Lietuvos vairuotojų yra klaidingai įsitikinę, kad vairuoja puikiai ir tobulinti vairavimo įgūdžių jiems nereikia. Vairavimas – tai sugebėjimas numatyti kintančią eismo situaciją, greitas suvokimas, kaip elgtis patekus į vienokią ar kitokią kritinę situaciją. Todėl būtina bent minimaliai mokėti valdyti automobilį sudėtingose situacijose.

Kaip teigė lenktynininkas ir vairavimo pedagogas Darius Jonušis, jei vairuotojai bent keičiantis sezonams skirtų šiek tiek laiko savo įgūdžių tobulinimui, avarijų keliuose būtų gerokai mažiau. Juk nebūtina tapti lenktynininkais, tereikia suprasti tik pagrindinius elgesio netipinėse situacijose modelius. Uždaroje aikštelėje pabandžius automobilį suvaldyti prasidėjus slydimui, kasdienio eismo sąlygomis bus daug paprasčiau neperžengti tos ribos, už kurios automobilis tampa nevaldomas.

Tam tereikia žinoti vairavimo fizikos pagrindus ir, žinoma, pasimokyti atliekant specialius sprendimus.

REKLAMA



Vairavimo technikos tobulinimui tinka uždaros aikštelės ar tušti žvyrkeliai. A. Karčiausko nuotr.

Supratimo stoka

Lietuvoje yra daug atsakomybės, tačiau labai nedaug supratimo. Vairuotojai žino, kokia atsakomybė jų laukia už vieną ar kitą pažeidimą ar už tai, kad „padarė“ avariją. Jie bijo būti nubausti policijos pareigūnų, vengia pažeisti Kelių eismo taisykles, tačiau tose vietose, kur tikimybė, kad juos sustabdys ir nubaus yra maža, - pažeidinėja KET, ir gerokai pervertina savo kaip vairuotojo sugebėjimus. Štai čia ir trūksta elementaraus supratimo.

Daugumai Lietuvos vairuotojų atrodo, kad tobulinti įgūdžių nereikia. Kam leisti pinigus, kam švaistyti laiką, deginti benziną ir kokioje aikštelėje „svilinti‘ padangas? – masto jie. Išvis postsovietinėse valstybėse visose gyvenimo srityse savimi rūpinasi ir save saugo gerokai mažiau nei visame likusiame pasaulyje.

O kai žmogus nesaugo savęs ir dar to nesupranta, tai jau – pavojinga...

Almantas Karčiauskas

!!!
2009-10-25 10:45:05
Taip, reikia skatinti kokybišką vairavimą, o ne toleruoti auto mokyklų ir "Regitros" reketą.
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Ponas 2009-10-26 00:10:18
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Kas nori pakvietimu i Lockerz.com, rasykit emailu [email protected]

Nepatikesite kiek begales prizu galite issimti po tam tikro laiko, as ir buvau vienas is tu naiviuju netikinciuju dykai duodamais daiktais taciau viskas pasikeite, netikit? Pagooglinkit lockerz proof ir stebekites marketingo galia.    ATSAKYTI
taip 2009-10-25 17:56:03
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
vairuotojai turetu vaviuoti......   ATSAKYTI
poka 2009-10-25 17:38:30
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
vairuotojai per daug pasitiki savim   ATSAKYTI
agne 2009-10-25 16:57:30
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
vairuotojai turėtų atsakingiau ir lėčiau važinėti.   ATSAKYTI
,,,,, 2009-10-25 16:40:11
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
tikra tiesa,lietuvos vairuotojai labai pikti ir t.t. gyvenu uzsienyje ir cia visi daug mandagesni-praleidzia kai reikia ir t.t. todel ir avariju maziau    ATSAKYTI
Debilas 2009-10-25 12:49:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Nesamone: kad suvaldyti slystancia masina kaip tik reikia buti lenktynininku. Aisku, ant ledo, vaziuojant 20km/h jei pradeda masina slysti tai manau bet kas, susivokes, ka reikia daryt i griovi neivaziuos. Bet butent dideliu greiciu sumetyta auto gali suvaldyt tik patyres lenktynininkas, kuris jau ne karta buvo tokioj situacijoj ir turintis tiek reakcija tiek tiksluma. Pats zinau, nes i griovi ivaziavau... O tokie patarimai "ugdyti igudzius" didele dalim bus pasiteisinimas vaziuoti dar greiciau. Is viso reikia ugdyti igudzius vaziuoti leciau ir saugiau, kad nepatektum i tas situacijas - gatvese kiekvienas vairuotojas PRIVALO net nepriarteti prie slydimo situacijos ir zinoti, kaip prie jos nepriarteti, o ne mokytis, kaip valdyti slystancti automobili. Bet manau lietuviui, o ypac lenktyininkui tokie zodziai skamba kaip baisiausias keiksmazodis.   ATSAKYTI
E.H.Petruitis 2009-10-25 12:22:15
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Valdzia nekalta jei mes patys kvailai elgiames vairuodami.
Sutinku, valdzia turetu padaryti viska, kad eiliniai pilieciai jaustusi uztikrintesni savo ateitimi, bet pakeisti i gera puse savo vairavimo kultura turesime mes patys.   ATSAKYTI
Mariukas 2009-10-25 11:34:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
E.Masiulis - susmirdęs lempinis žulikas,
mintantis lempiniu atkatu...
GĖDA.
Nėra ministro, o tik šūdauskio mazgotė...
GĖDA PELĖDA...   ATSAKYTI
Nerijus 2009-10-25 11:27:24
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Pasirašykite peticją prieš E.Masiulio žulikų sadauskių atkatines debillempes:
vė vė vė . p e t i c i j a . l t / v i s o s / 1 6 2 4 .
Nežibinkite tomis debillempėmis ir nedidinkite avaringumo ir aplinkos taršos !   ATSAKYTI
Vairas 2009-10-25 11:17:52
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Reikia užgesinti tas prakeiktas sadauskio debillempes !   ATSAKYTI
!!! 2009-10-25 10:45:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Taip, reikia skatinti kokybišką vairavimą, o ne toleruoti auto mokyklų ir "Regitros" reketą.   ATSAKYTI

Top Video

TV3 Žinios. Narkevičius – vėl įvykių sūkuryje: Trakų rajone sustabdytas keliuko remontas kelia daug klausimų
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Narkevičius – vėl įvykių sūkuryje: Trakų rajone sustabdytas keliuko remontas kelia daug klausimų
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Skaičiai gąsdina: per karantiną 11400 į septintą dešimtį įkopusių asmenų neteko darbo
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Žada masinį tyrimą dėl Covid-19: aiškinsis, kokį imunitetą sugebėjome įgyti
DABAR RODOMA
Farai. Klaipėdoje BMW lėkė tarsi viesulas: taranavo automobilį ir išrovė medį
DABAR RODOMA
„Pasikalbėkim #IŠNAMŲ“ su Zuokiene apie savanorystę COVID-19 židinyje ir nemalonų vyro akibrokštą
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Nausėda gimtadienį sutiko Nidoje, keturių žvaigždučių viešbutyje
DABAR RODOMA
TV3 žinios. Lietuvoje savaitgalį – susirgimų koronavirusu šuolis
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Egzaminai prasidės birželio 22 d.: aiškėja tvarka, kaip jie vyks
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Koronaviruso židiniai plečiasi globos namuose: sergančiųjų daugėja Antaviliuose, Širvintose
DABAR RODOMA
Vilniaus centre užpultas Anušauskas su žmona: ieško kaltininko
REKLAMA
Taksi vairuotoja atskleidė skaudžią karantino realybę: taip gyvena jau 3 mėnesius
Gaunamas pranešimas, kad patruliuojantiems karo policijos pareigūnams reikia pagalbos. Automobilyje jie rado vairuotoją, galimai pavartojusią narkotinių medžiagų. Visą ...
Teisme (nuotr. Fotodiena.lt)
Skaudi avarija neįprastomis aplinkybėmis nutiko beveik prieš dvejus metus, tačiau taškas šioje istorijoje padėtas tik šią savaitę. Ne tik proceso dalyvius, bet ir teismus ...
Policija (nuotr. stop kadras)
Tragedijos vietoje Birbiliškės kaime sudegusiame name aptikus palaikus buvo paimti mėginiai ir skubiai sraigtasparniu atgabenti į Vilnių. Policijos kriminalistinių tyrimų ...
Mokslininkai perspėja: norint greičiau gauti vakciną, teks tyčia užkrėsti grupę žmonių (nuotr. SCANPIX)
Tyčia užkrėsti žmones Covid-19 virusu, kad būtų galima patikrinti potencialios vakcinos efektyvumą – prieštaringai ekspertų vertinama idėja. Paprastai vakcinos nėra taip ...
Vilniuje avariją sukėlė girtas pasienietis (nuotr. Broniaus Jablonsko)
Šeštadienį apie 17.20 val. Vilniaus rajone Molėtų plente girto pasieniečio vairuojamas automobilis „Škoda“ susidūrė su automobiliu „VW T-Roc“. Pastarasis automobilis po smūgio ...
REKLAMA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų