„Lietuvos geležinkeliai“ (nuotr. bendrovės)

„Lietuvos geležinkeliai“ (nuotr. bendrovės)

„Energetiką, kaip strateginį ginklą, keis geležinkeliai, o transportas ir geležinkeliai Rusijai yra strateginis sektorius“, – sakė Vilniaus politikos ir analizės instituto analitikas Marius Laurinavičius, pristatydamas tyrimą apie Rusijos mėginimus daryti įtaką Lietuvos ir Baltijos šalių transporto sektoriuje. Pasak tyrimą atlikusio eksperto, Rusija itin rimtai žiūri į geležinkelius ir karo atveju būtent juos išnaudotų ekspansijai.

Rusija įtaką skleidžia per tam tikrus tinklus į kuriuos yra įpintos ne tik bendrovės, bet verslininkai, politikai, sprendimų priėmėjai. Rusija į Baltijos šalis, o kartu ir į Lietuvą, veržiasi pasitelkdami Latvijos ir Estijos bendroves, tampriai susijusias su Kremliumi. Šias tendencijas, pasak M. Laurinavičiaus, pastebi ne tik analitikai, bet žvalgybos. Tiesa, Estijos žvalgyba apie tai kalba garsiai, o lietuviškoji – tyli.

REKLAMA

Anot Vilniaus politikos ir analizės instituto analitiko, kalbant apie Rusijos bandymus daryti įtaką Lietuvoje pasitelkiant geležinkelių sektorių, reiktų kalbėti ne apie pavienius atvejus, bet apie ilgalaikę didžiosios kaimynės strategiją, kuria ji remiasi dar nuo 2010 metų.

„Mes kalbame ne tik apie įtaką sektoriui, bet apie įtaką sprendimų priėmimui. Jei valstybės nesusirūpins yra grėsmė „valstybės užgrobimui“. Kodėl dabar? Prasidėjo viskas anksčiau, bet reaguojame kiek vėluodami. 2010 metais Rusijoje buvo surašytas dokumentas, kaip sistemiškai plėsti Rusijos įtaką. Tai tarsi Baltijos šalių ekonominio užkariavimo planas arba naujoji Rusijos užsienio politikos doktrina. Ten akcentuojama įtaka per ekonomiką, kalbama ne tik apie transportą, bet ir apie geležinkelius. Pats Vladimiras Putinas pripažįsta poreikį išlaikyti Rusijos įtaką energetikos ir geležinkelio tinkluose“, – kalbėjo analitikas.

Anot jo, Rusijos prezidentas į vieną gretą stato energetinę įtaką ir geležinkelius. O štai Vladimiras Jakuninas, buvęs Rusijos geležinkelių vadovas, o dabar analitinius centrus ir forumus Vakaruose kuriantis strategas, pabrėžia, kad geležinkelių transportas karo atveju Rusijai bus ta sritis per kurią jie įgyvendins savo tikslus.

REKLAMA

Tyrimą atlikę analitikai baiminasi, kad su Lietuvos geležinkelių tinklu gali atsitikti panašūs dalykai, kurie anksčiau buvo nutikę su Lietuvos energetikos sektoriumi, mes galime tapti priklausomi nuo Rusijos.

Atviros Lietuvos fondas: Lietuvos geležinkeliai, ataka iš Rytų (I. Gelūno nuotr./fotobankas.lt)

Atviros Lietuvos fondas: Lietuvos geležinkeliai, ataka iš Rytų (I. Gelūno nuotr./fotobankas.lt)

„Kas buvo atsitikę su Lietuvos energetika ir kodėl mes neatsikratėme priklausomybės? Rusija turėjo savo energetikos tinklą, turėjome valstybę valstybėje energetikoje ir tai trukdė siekti nepriklausomybės nuo Rusijos. Šiuo metu matome grėsmę, kad Rusija pakeis energetinį ginklą geležinkeliu. Energetikos srityje mes ėmėmės reformų, bet geležinkelių srityje tai gali nepavykti. Įtaką jau buvo mėginama daryti per „Lietuvos geležinkelius“, dabar ten vykdomos reformos, todėl Rusijai reikia kitų būdų ir jie mėgina apeiti iš kitos pusės“, – kalbėjo M. Laurinavičius.

Anot analitiko, per tam tikrus painius bendrovių ir asmenų tinklus, kurie tiesiogiai arba netiesiogiai yra susiję su Kremliumi, Rusija mėgina „užimti“ strateginę padėtį Baltijos šalių geležinkelių sistemoje. Tokios bendrovės, kaip „Transmašholding“ arba „Globaltrans“, glaudžiai susijusios su V. Putinu, jam artimais oligarchais ir Maskvos vicemeru, galimai skinasi kelią į Lietuvą su „LGC Cargo“, kuriai vadovauja buvęs „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Stasys Dailydka, pagalba. Latviją ir Estiją, o kartu ir Lietuvą, Kremlius mėgina pasiekti per „Euro Rail Trans“, „SpaceCom Skinest Rail“ ir „Railvec“ bendroves. Jose sukasi buvę geležinkelių vadovai, vietiniai oligarchai ar už konkurencinius pažeidimus bausti asmenys.

REKLAMA

„Mes turime štai tokį paveikslą ir kalbėdami apie grėsmes turėtume atkreipti į tai dėmesį. Dar yra pinigų plovimo įtarimai ir ryšiai su mafija kur persipina Estijos, Latvijos ir Rusijos politikai, su geležinkelių verslu susiję asmenys. Ir šie žmonės šiuo metu veržiasi į Lietuvos geležinkelio rinką“, – sakė analitikas.

Tiesa, nereikia pamiršti ir karinių grėsmių. Rusija savo geležinkelio vėžę laiko strateginiu pranašumu karo atveju. Jei nekalbame apie karinį tranzitą, o tik apie pervežimus, galima manyti, kad tai yra nerimtos grėsmės, bet tai netiesa – grėsmės išlieka tos pačios. M. Laurinavičius aiškino, kad konkurencinė kova geležinkeliuose mums svarbi, bet nereikia pamiršti, kad kai kalbame apie Rusiją ir jų strateginius interesus, jie nesinaudoja konkurencijos pagrindu, verslas ten daromas kiek kitaip.

„Estijos geležinkelių reprivatizavimas, tarkime, su konkurencija yra mažai susijęs, bet susijęs su interesais tų žmonių ir bendrovių, kurios dabar dairosi į Lietuvą. „Skinest Railway“ savininkas Olegas Osanovskis, kuris veržiasi į Lietuvos rinką, Estijos teismo yra svarstytas dėl konkurencijos mažinimo, todėl naivu, kad mes tikimės, jog jo atėjimas į Lietuvą padidins konkurenciją“, – svarstė analitikas.

REKLAMA

Diskusijoje dalyvavęs parlamentaras ir Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) narys Arvydas Anušauskas sakė, kad grėsmės geležinkelių sistemai jam nebuvo naujiena, bet Kremliaus veiklos mastas ir norai – kelia susirūpinimą. „Čia yra ką veikti ir politinės valios sprendžiant šiuos klausimus tikrai reiks“, – sakė politikas.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) vadovas Vytautas Bakas tikino, kad šis tyrimas užpildo informacijos skylę. „Į visus klausimus, kurie čia buvo minimi, komitetas atsakė savo parlamentiniame tyrime. Tai, ką mes padarėme pakanka, kad priimtume politinį sprendimą. Lietuvą padarė didelį žingsnį priimdami strateginių įmonių įstatymą. Jis leido apsaugoti svarbias įmones nuo nepageidaujamos įtakos, skiriant vadovus, tarkime į geležinkelių vadovus, galima atlikti patikras, ko anksčiau nebuvo galima daryti“, – sakė V. Bakas.

Jis tikino, kad aukščiausiems vadovams ir NSGK komitetui grėsmės, bendrovės ir tam tikri žmonės tikrai yra ir buvo žinomi. Jis paminėjo ir tai, kad strateginės bendrovės tik visai neseniai buvo atvertos Lietuvos teisėsaugai. Anksčiau į jas kištis buvo uždrausta, tiesa, kas išleido šį draudimą – nepasakė.

„Žvalgybos, teisėsauga negalėjo ten kištis. Šiandien ten kištis jau neuždrausta. Antras komponentas, kuris leidžia klestėti pilkosioms įmonėms yra oligarchinis interesas, o dar vienas dalykas – politinė valia. Už parlamentinės kontrolės nebuvimą buvo gaunama politinė parama. „Lietuvos geležinkeliai“ valosi, bet atsikratyti visiško priklausomumo yra sunku, nes vien technologinis priklausomumas nuo Rusijos kainuoja dešimtis milijonų eurų“, – problemas strateginiame sektoriuje vardijo V. Bakas.

REKLAMA

M. Laurinavičius patikino, kad didžiausią grėsmę šaliai daro ne paskiri asmenys, bet tinklai. „Asmenys negali būti grėsmės, nes juos lengva pakeisti. Jei kovosime prieš asmenis ir bendroves – nieko nepakeisime. O strateginio požiūrio, deja, nesimato. Yra pokyčių, bet spragų, net įstatyminių yra daug. Kalbant apie politinę valią, kaip mes saugomės? Pritariu, kad blogai buvo ir praeityje, bet, kaip yra dabar? Kas yra padaryta, kad apsisaugotume nuo grėsmių?“, – klausė M. Laurinavičius.

Jis tikino, kad kol kas mes neturime strateginio požiūrio į grėsmes, bet reaguojame „ad hoc“ principu, nematome viso paveikslo.

simas
2019-06-20 17:02:58
Manau, traukinio pajudint nespėsit, viskas vyks ore.
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
vatnikas 2019-06-22 10:48:46
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
valio vel puola senei jau puole   ATSAKYTI
Grigorij 2019-06-20 22:56:29
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Didziausia gresme Lietuvai - ne RU, o lietuviai!!!   ATSAKYTI
Grigorij 2019-06-20 22:54:47
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Gerbiamoji Jurate, aciu uz informacija, bet kam Jus tokias idijotiskas pletkas renkat??? Karo metu RU pasinaudotu LR gelezinkeliais savo ekspansijai, o dabar stengiasi juos itakoti??? Jurate, vaikeli, ar tankai vaziuotu gelezinkeliais??? O gal RU turi sarvuotus traukinius, kaip per 1920-1924 m. Pilietini kara? Vaikeli, kodel nerasot, kad atsakant i LR vienpusiska arsiausia priesiskuma RU (aciu lietuviams, isrinkusiems Grybauskaite net dviem kadencijom) RU ne tiek LR gelezinkelius nori itakuoti, kiek suzlugdyti juos ir LR, atkertant LR nu RU ir NVS kroviniu, anglies, naftos, naftos produktu tranzito, taip pat zlugdant Klaipedos Uosta. Ir liudniausia yra tai, kad ir RU visiskai teisi, ir kad LR cia nieko negali padaryti, nes viso tai saziningai nusipelno. Nusipelnot jus - JAV, Grybauskaites, konservu ir "partizanu" myletojai. Na, galima butu visa tai pristabdyti, baigiant vienpusiska kara su RU. Bet jus isrinkot... Nauseda (pagal Grybauskaites atvaizda). Sveikinu, kad eilini karta iklimpot i s*da!   ATSAKYTI
Va butume su rusais susideje 2019-06-21 08:01:12
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Tai i suda nebutume iklimpe ane?  
Saul 2019-06-20 17:46:42
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Niimkit ta debiliska prasyma parasyti atsiliepima   ATSAKYTI
Nuostabu 2019-06-20 17:19:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Susiaurinus bėgius iki europinės vėžės, rusams būtų šakės, tektų montuotis naujus ratus prie Lietuvos sienos.Yra viena išeitis ir dabar-nuardyti bėgius prie Lietuvos sienos su Rusija ir Baltarusija,kaip buvo padaryta su geležinkeliu į Latviją. Ir visiems analitikams ant analo gemorojus atsirastų...   ATSAKYTI
simas 2019-06-20 17:02:58
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Manau, traukinio pajudint nespėsit, viskas vyks ore.   ATSAKYTI
Pofigu 2019-06-20 16:20:30
Pranešti apie netinkamą komentarą
-6
Jūs rašeivos nekelkit bangų
Paranojikai jūs, duokite žmonėm ilsėtis ir džiaugtis gyvenimu, dėl jūsų rašeivu tuoj visi išvažiuos iš Lietuvos ir nebus kam pulti, užteks tik kepurėmis užmetiti ir bus užkariauta    ATSAKYTI
Buržujus 2019-06-20 16:12:09
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
Neduok die, vėl veš Siberijon?   ATSAKYTI
GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI

Top Video

Moteris pas gydytojus papuls tik 2021 m.
DABAR RODOMA
Moteris pas gydytojus papuls tik 2021 m.
DABAR RODOMA
Liūtis skandino Tauragę
DABAR RODOMA
Vilniuje rastas apdegęs lavonas
DABAR RODOMA
Paštininkai vis dažniau lieka apkandžioti
DABAR RODOMA
Vilniuje nugriovė kryžių
DABAR RODOMA
Klaipėdos zoologijos sode susirūpinimas kankinamais gyvūnais
DABAR RODOMA
Dramatiška narkotikų sulaikymo operacija
DABAR RODOMA
Rusijoje – paauglių teismas
DABAR RODOMA
Šilauogių sezonas ir jų kainos
DABAR RODOMA
Kirmėlės pacientų akyse
REKLAMA
Vaistai (nuotr. TV3)
Nuo šių metų lapkričio 1 d. Lietuvoje įsigalioja įstatymo nuostata, suteikianti galimybę ir receptinius, kompensuojamuosius vaistus įsigyti internetu. Daugiau nei prieš metus ...
Ramūnas Karbauskis (nuotr. BFL)
Valdančiųjų valstiečių lyderis Ramūnas Karbauskis sako, kad kitą savaitę bus balsuojama ir dėl pasitikėjimo premjeru Sauliumi Skverneliu, ir dėl Vyriausybės programos. „Tai ...
Dalia Grybauskaitė  (Fotodiena.lt/A. Strumilos nuotr.)
Prezidentė Dalia Grybauskaitė sakydama savo paskutiniąją kalbą Seime naujai išrinktą šalies vadovą ne tik sveikino, bet ir perspėjo. Ji paslaptingai užsiminė, kad kelionėse į ...
Kybartuose siautėja gandras reketininkas (nuotr. TV3)
Kybartuose siautėja reketininkas. Nuo pavasario miestelyje apsigyveno gandras ir miestelėnų ramybė baigėsi. Raudonsnapis slampinėja gatvėmis ir žmonių reikalauja ėdesio. ...
Ramūnas Karbauskis (nuotr. Tv3.lt/Ruslano Kondratjevo)
Valdančiųjų „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis sako, kad atnaujintoje Vyriausybėje keisis mažiausiai keturi ministrai. „Iš tikrųjų pasikeis mažiausiai keturi“, – LRT ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų