Pasaulinio garso teoretikės, rašytojos ir medijų meno praktikės Svetlanos Boym darbai svečiuojasi Kaune.
Unikalią progą pamatyti ekspoziciją „Nostalgiškos technologijos: nemoderni paroda“ turės visi, kurie spalio 22 – lapkričio 6 dienomis užsuks į VDU menų galeriją „101“ (Laisvės al. 53).
Parodoje Svetlana Boym eksponuoja sugadintus (taigi – nepakartojamus) nuotraukų atspaudus, atkeliavusius iš įvairių miestų – nuo Sarajevo iki Niujorko, išgyvenusių karus, revoliucijas, teroristinius aktus ir ekonomines krizes. Fotografijose užfiksuoti pasaulinės modernios architektūros griuvėsių ir naujų statybų vaizdai. Kitoje parodos dalyje rodomi 16 sekundžių trukmės judantys vaizdai, kuriuose fiksuojamas prisilietimo prie nuotraukos aktas. Kūrinyje „Nenumatyta praeitis“ fiksuojami prisilietimai prie nuotraukų iš kelionės namo, tuo tarpu „Istorijos fantasmagorijose“ rodomos istorinių įvykių fotografijos.
Savo kūryboje S. Boym analizuoja nostalgijos, praeities ir atminties temas, dažnai jas siedama su pokomunistine Rytų Europos erdve. Ji taip pat skelbia, kad „naujosios meno technologijos yra sugadintos technologijos“. Savo kūrybos procesą ir idėją menininkė yra aprašiusi „Pastabose nemodernumo manifestui“ (2003): „‘Tai ne mano kaltė. Sutriko ryšys’, teisinasi mano kompiuteris ledi Viktorijos balsu. Pirmiausia jis manęs atsiprašo, o tada ima reikalauti, kad atkreipčiau dėmesį, patikrinčiau jungtis ir tiksliai laikyčiausi instrukcijų. Neketinu to daryti. Išplėšiu popieriaus lapą tiesiai iš spausdintuvo, sugadindama vaizdą, ant žvilgančio profesionalaus paviršiaus palikdama žymes, laikinumo rėžius, rašalo dėmes ir savo rankų antspaudus. [...] Ryšio sutrikimai kiekvieną atspaudą paverčia nepakartojamu ir nenuspėjamu. Kolekcionuoju kompiuterio sutrikimus. Klaida turi aurą.“
Kolekcionuodama klaidas, menininkė bando pasipriešinti fotografijos kaip mechaninės arba skaitmeninės reprodukcijos meno sampratai. Tuo pačiu Svetlana Boym teigia: „Tiek priešdėlis „avan“, tiek ir „post“ šiuolaikiniame medijų amžiuje atrodo išėję iš mados ir neadekvatūs. Tas pats galioja ir apgaulingam „trans“. Tačiau tai nereiškia, kad reikia trūks plyš būti moderniu. Yra ir kitas pasirinkimas: ne beviltiškai atsilikti, o tiesiog tapti ne visai moderniu. Panašiai kaip galima ne visai pataikyti į toną arba nepataikyti į ritmą. Reikia būti ne „absoliučiai moderniu“, kaip kažkada svajojo Rimbaud, bet ne visai moderniu. Pasirinkti ėjimą žirgu. Eiti aplinkkeliu ir ištyrinėti neišnaudotas modernybės projekto galimybes.“ Paroda „Nostalgiškos technologijos: nemoderni paroda“ atskleidžia siekį pažinti neišpildytas modernybės potencijas, alternatyvias istorijas ir naująsias medijas, pagrįstas meninėmis technikomis, o ne vien naujosiomis technologijomis.
Kilusi iš Sankt Peterburgo ir emigravusi į JAV devintojo dešimtmečio pradžioje, Boym apgynė daktaro disertaciją Harvardo universitete ir greitai išgarsėjo savo knyga apie kasdienybės kultūrą Rusijoje „Common Places: Mythologies of Everyday Life in Russia“ (1994). Pasaulinį pripažinimą autorei atnešė knyga apie kultūrinę atmintį „The Future of Nostalgia“ (2001), kuri atvėrė kelią naujai tyrimų sričiai – nostalgijos studijoms. Boym taip pat yra išleidusi romaną „Ninochka“ (2003), parodos katalogą „Territories of Terror: Memories and Mythologies of Gulag in Contemporary Russian-American Art“ (2006) ir alternatyvią modernizmo istoriją „Architecture of the Off-Modern“ (2008).
Svetlanos Boym paroda „Nostalgiškos technologijos: nemoderni paroda“ (“Nostalgic Technologies: The Off-Modern Show”) yra spalio 21-23 d. VDU vyksiančios tarptautinės mokslinės konferencijos „Kintanti praeitis: istorijos (re)konstrukcijos nuo 1945-ųjų iki dabar“ (“The Past is Still to Change: Performing History from 1945 to the Present”) renginys. Konferencijoje Svetlana Boym skaitys pranešimą „Performing History in an Off-Modern Key“.
Galerija „101“ atvira darbo dienomis 12–18 val. Informacijos apie kitus renginius VDU menų galerijoje „101“ rasite tinklalapyje www.menucentras.lt.